• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Electrische supercharger..

Ik bekijk het zo: als de auto stationair loopt, en je houd je hand voor (tegen) de lmm, dan is er een behoorlijk vacuüm voelbaar. Laat staan als er meer toeren worden gemaakt. Om ook maar enig effect te hebben zal je meer druk moeten leveren, dan dat de motor uit zich zelf aanzuigt. Dit gaat (zeker met wat meer rpm's) om duizenden liters lucht, waarvan ik denk dat een (simpele?) ventilator dat niet kan leveren. En stel hij red het wel, dan red hij het bij hogere toeren zeker niet, en dat zou weer betekenen dat je bij lage toeren misschien iets wint, en bij hogere toeren aardig wat kan verliezen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de stroom die getrokken wordt, want dat kost je zowiezo al pk's.

Ik geloof dit soort avonturen pas als ik een uitdraai zie. En dan niet een uitdraai van een bedrijf die de sets levert.

:thumb thank you!

besef me zeer goed dat ik niet met poppenspul moet komen aanzetten

en weet echt wel dat ik nooit het vermogen zal halen van een normale turbo of supercharger

maar feit, als nooit eens iemand iets zou proberen wat onmogelijk lijkt waar zouden we nu dan zijn? ;)

voordat ik uberhaupt iets ga testen cq bouwen zal er eerst nog het een en ander gedacht en gerekend worden

mensen staren zich vaak blind op de onmogelijkheden in plaats van de mogelijkheden op te zoeken

en indd kabelboompje, je denkt toch niet dat ik een dikke plus kabel die waarschijnlijk fokking warm wordt ook nog eens ga verwerken in een draadboompje?

deze zal van een condensator af moeten komen dan om genoeg power te kunnen leveren

de kabelboom dan ;) zal alleen de bedrading bevatten voor de aansturing

wat het toerental betreft als hij tot +- 4500 toeren wel bij kan sloffen ben ik een eind tevreden

een x16xe met mantzel begint hierna namelijk als een gek te trekken en hoop dat ik dit moment kan vervroegen

vanaf 1500 ongeveer zou mooi zijn :jerry

Een turbine is niet heel anders als een fan hoor, alleen is er al een flowguide geplaatst die de uitstralende luchtstroom concentreert. In het geval dus van het gebruik als turbo/supercharger maakt dat dus geen snars uit omdat de uiteindelijke 'belasting' aan de luchtstroom 'doodloopt' in de inlaat van de motor. Dus fan in een pijp of turbine in een pijp = identiek. Wat nog niet wil zeggen dat de een minder effectief zal zijn als de andere, maar dat zal samenhangen met het toerental. Het komt uit de lengte of uit de breedte....

Het vacuum wat bij een atmosferische motor in de inlaat wordt gecreerd door de naar beneden bewegende zuigers gaat al met een vermogen gepaard waar je u tegen zegt. In de motor is dit negatief vermogen, want het wordt in beweging gezet door de kracht van de ontbranding die er voor plaats vond die in het vliegwiel is gaan zitten. Voordat je met een electrisch aangedreven 'luchtverplaatser' het voor mekaar krijgt om niet alleen dat vacuum op te heffen, maar ook nog overdruk hierin te creeren praat je over immens vermogen. Wat je daar al aan bekabeling naar toe moet trekken! Jij hebt het nog over een draadboompje, nou om zeg 2Kw met 12V die kant op te krijgen, dat is al 166 ampere vriend! En dan denk ik dat je nog maar een fractie van het vermogen hebt wat een turbo/supercharger zou leveren, dus op een hoger toerental komt het absoluut tekort....

Succes nog!

@trashmetal wrote:@Vinci wrote:Dit verhaal heb ik al eens eerder ontkrachtigd. Die fan van die 'turbo' is 30 watt, ik weet niet of jullie wel eens voor de grap op een stofzuiger hebben gekeken? Dat vermogen gaat helemaal niks uithalen om meer lucht je motor in te krijgen.

Denk dat je nog eerder kunt verwachten dat dat ding vastloopt, onderdelen uit gaat spugen en je hele motor om zeep helpt eerlijk gezegd!

:jerry

Ow heb jij dit ontkrachtigd? heb jij het geprobeerd dan?

kun je hier direct bewijs an aanvoeren :vertag

ff mijn posts lezen aub :D

Nee, is gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken... :ass

@Vinci wrote:Jij blaat maar door dat het een ding is om te proberen terwijl het nog steeds in alle opzichten onhandig is :thumbdown .... En dat blijft, en daarom zaag ik door over de onmogelijkheden. Als nogmaals dit in de verste verte een goede oplossing zou zijn zou ik er heel enthusiast over kunnen worden.... :angel

Begrijp me niet verkeerd, als jij dit gaat bouwen vind ik dat hartstikke leuk! :thumb

je zaagt en hamert maar lekker door, je hebt je roeping als timmerman gemist denk ik :jerry

zo wordt het al aangeboden, en dit wil ik absoluut niet

mij lijkt het beter de rpms te regelen

door bijvoorbeeld een 2e gasklepsensor

dit moet ik eens met wat echte electro mannen bespreken :D

@kaneelschep wrote:ten eerste is dit een jaar geleden al een keer uitgebreid besproken hier (lang leve de zoekfunctie :jerry ) en ten tweede is het gewoon puur op logica al onzin... zoals vinci al zegt. wat voor computerfan je ook neemt, en ik heb er een hoop in mn handen gehad in 20 jaar ITwerk, die leveren veeeeeeeeeeeel te weinig vermogen om meer lucht in n automotor krijgen dan dat ie zelf al aanzuigt.. de lucht zal aan de fan gaan zuigen en zo zelfs de flow ophouden...

Wie had het over een computerfan? lezen :vertag

Wel leuk een electrische turbine in een pc :agent :jerry

kom op jongens zo iets werkt toch niet staat niet voor niks is slap geouwehoer topic :shock:

als je een turbo op je blok bouwt moet je ook een remap doen

is gewoon weer van die american shit

tsja, kan mn x16xe ook niet echt meer origineel noemen

x16xe blok c16xe kabelboom & ecu (ongechipt/niet remapped) Mantzel inlaat, k&N open toeter, spaghetti met katloze group n uitlaat 54mm, plat vliegwiel, geen egr en sai

wat hij er nu aan pk's uitpoept weet ik niet, wel dat het boven de 4000rpm een kanon is wat veel revhappyer is dan een (vrij standaard) c20xe

ik weet waar ik over praat heb een gsi 16v gehad en met meerdere van deze jongens gereden en geprutst

wat ik nog wil doen is betere bougies plaatsen grotere injectoren en brandstofdrukregelaar

het systeem wat ik in mijn hoofd heb gaat mij zowiezo vermogenswinst leveren, al is het maar een heeeeel klein beetje

omdat mijn luchtfilter nu warme lucht hapt uit mn motorruimte, daarna koelere lucht van achter de bumper

dus mocht het echt falen kan ik de fan er vantussen halen bedrading weg stukje pijp op de plek van de fan en klaar

jammer van de fan en de gemaakte kabelboom, maar de rest is geen foute investering :D

@dion87 wrote:is het trouwens niet mogelijk om bijv. de helft van een ouwe turbo te pakken, het uitlaat deel eraf halen.. en op het andere deel een sterke electrische motor te doen (jaa jaa.. dan krijge we weer dattie veel stroom vraagt.. nou en :P )

dan kan die ook mooi in het inlaat traject..

Deze bestaat al was laatst in de amt. Het probleem is is er een elktromotor die 180.000 toeren red

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

@bleucorsaboy wrote:kom op jongens zo iets werkt toch niet staat niet voor niks is slap geouwehoer topic :shock:

als je een turbo op je blok bouwt moet je ook een remap doen

is gewoon weer van die american shit

een remap hoeft echt niet perse.. ik rij nu ook met andere onderdelen, maar hij gaat toch echt wel harder enzo.

maar er kan veel meer uit gehaald worde.. das wel zo.

ten eerste is dit een jaar geleden al een keer uitgebreid besproken hier (lang leve de zoekfunctie :jerry ) en ten tweede is het gewoon puur op logica al onzin... zoals vinci al zegt. wat voor computerfan je ook neemt, en ik heb er een hoop in mn handen gehad in 20 jaar ITwerk, die leveren veeeeeeeeeeeel te weinig vermogen om meer lucht in n automotor krijgen dan dat ie zelf al aanzuigt.. de lucht zal aan de fan gaan zuigen en zo zelfs de flow ophouden...

@Vinci wrote:Dit verhaal heb ik al eens eerder ontkrachtigd. Die fan van die 'turbo' is 30 watt, ik weet niet of jullie wel eens voor de grap op een stofzuiger hebben gekeken? Dat vermogen gaat helemaal niks uithalen om meer lucht je motor in te krijgen.

Denk dat je nog eerder kunt verwachten dat dat ding vastloopt, onderdelen uit gaat spugen en je hele motor om zeep helpt eerlijk gezegd!

:jerry

Ow heb jij dit ontkrachtigd? heb jij het geprobeerd dan?

kun je hier direct bewijs an aanvoeren :vertag

ff mijn posts lezen aub :D

@usbstick wrote:ja het is jammer dat er geen actie ondernomen wordt anders had ik het graag willen zien,alleen het ik nu nog steeds het idee dat je er een fohn tegenaan zet, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit..

dan heb je niet gelezen wat ik gepost heb

helaas hebben andere dingen voorang mn astra moet nog naar de rdw en apk,

vermogenstest moet ik ook doen voordat ik hier aan begin anders kan ik geen bewijs op papier aanleveren :vertag

de corsa sedan van mn vriendin loopt ook op zijn eind en moet vervangen worden

hier gaat mn geld eerst naar toe

als je iets goeds wilt ontwikkelen is het nooit binnen een zucht en een scheet gedaan

ik hoop van de zomer mn eerste proefmodel klaar te hebben

Jij blaat maar door dat het een ding is om te proberen terwijl het nog steeds in alle opzichten onhandig is :thumbdown .... En dat blijft, en daarom zaag ik door over de onmogelijkheden. Als nogmaals dit in de verste verte een goede oplossing zou zijn zou ik er heel enthusiast over kunnen worden.... :angel

Begrijp me niet verkeerd, als jij dit gaat bouwen vind ik dat hartstikke leuk! :thumb

Mooi, hij KAN dus 200.000rpm halen

en? er zijn ook 12v fans die boven de 100.000 komen ;) (nee geen plastic)

er staat niet bij vermogenwinst type motor specs please :vertag

luchtverplaatsing hoeveel bij 1.6 motor, rpm stationair rpm volgas van charger/turbo?????

daar heb ik wat aan

mensen die me kunnen helpen hoe ik een kabelboompje er voor kan maken dat ik de rpms van de fan kan laten meelopen met de motor

daar heb ik wat aan

Terug
Naar boven