• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

gewoon turtle waxen of turtle wax black box gebruiken?

@sw_reijnders

Het ging mij er ook om, om te laten zien dat er wel verschil zit tussen even in de was zetten met turtle wax of het echte detailen.

Het is trouwens een enorm besmettelijk virus!! Waarschuw de rest van de familie ook maar vast want alle auto's moeten aan de beurt komen ;)

Ik adviseer de Mothers klei set. Die is in verhouding goedkoop en is ook een vrij milde klei waar je geen schade mee kunt aanrichten. Er zitten 2 blokken klei in en die kun je weer in 2en delen dus heb je vier blokken klei. Je kunt zeker wel 2-4 auto's met één blok doen (ligt aan hoe smerig ze zijn). Als de klei per ongeluk op de grond is gevallen moet je het trouwens weg gooien!! Doe je dit niet dan is de kans op krassen heel groot door het zand wat in de klei is gaan zitten. De quick detailer zul je heel snel op hebben maar dan koop je gewoon zoals sw_reijnders al zij een gallon verpakken last touch. Die heb ik zelf ook. Hier doe je oneindig lang mee. Tevens heb ik een oude quick detailer fles gevuld met last touch, in de auto liggen voor als ik vogelpoep op de lak heb of zo.

Voor de beginner kom je met een goede shampoo, een kleisetje, een leuke wax en goede microvezel doeken al een heel eind.

De producten lijken overigens heel duur maar met bijvoorbeeld de Meguairs NXT wax kun je echt heel veel auto's poetsen. In verhouding is het niet veel duurder dan Turtle wax waarvan je per keer veel meer gebruikt.

Mocht je er geen zin in hebben moet je gewoon eens naar een fanatieke detailer in de buurt gaan. Voor 100 a 150 euro herken je de auto niet meer terug! Dit is ook altijd te overwegen.

Handig inderdaad :D

Maar volgens mij heb ik wel degelijk een zachte lak, want als ik goed met mijn nagel over de zwarte lak veeg wordt het doffer dan de overige zwarte lak.

Moet ik nog even uitproberen voor de zekerheid.

Maar als ik gewoon voldoende detailer blijf spuiten kan ik toch mijn lak niet zomaar beschadigen met een regular klei?

Handig inderdaad :D

Maar volgens mij heb ik wel degelijk een zachte lak, want als ik goed met mijn nagel over de zwarte lak veeg wordt het doffer dan de overige zwarte lak.

Moet ik nog even uitproberen voor de zekerheid.

Maar als ik gewoon voldoende detailer blijf spuiten kan ik toch mijn lak niet zomaar beschadigen met een regular klei?

zolang er geen zand in regular klei zit, beschadig je je lak niet hoor

ook niet als die even droog valt.

ik gebruik soms helemaal geen detailer

als ik mn auto net gewassen heb en hij is nog nat, klei ik zo.

En dat werkt ook goed hoor.

zolang er geen zand in regular klei zit, beschadig je je lak niet hoor

ook niet als die even droog valt.

ik gebruik soms helemaal geen detailer

als ik mn auto net gewassen heb en hij is nog nat, klei ik zo.

En dat werkt ook goed hoor.

Hier mijn nieuwe stappenplan:

Wassen met Valma wash & shine (heb ik nog staan)

Clayen (zonder drogen na wassen) met California Gold Clay Bar Paint Saving System (nog aanschaffen)

Polijsten met Turtle Wax Ice Liquid Polishing Kit (heb ik nog staan)

Waxen heb ik nog niets voor, zie ik het nut ook nog niet zo van in. Wat heeft dit nog voor doel na het polijsten?

Hier mijn nieuwe stappenplan:

Wassen met Valma wash & shine (heb ik nog staan)

Clayen (zonder drogen na wassen) met California Gold Clay Bar Paint Saving System (nog aanschaffen)

Polijsten met Turtle Wax Ice Liquid Polishing Kit (heb ik nog staan)

Waxen heb ik nog niets voor, zie ik het nut ook nog niet zo van in. Wat heeft dit nog voor doel na het polijsten?

met polijsten haal je een laagje van je lak af waardoor die weer glad wordt

met waxen scherm je je lak af en wordt je lak beschermd ;)

maar polijsten met california gold clay? :-k

edit

aangepast zie ik ;)

voor wax

ik vind chemical guys erg fijn iig

potje van 25 euro hardcore xxx paste wax.

met polijsten haal je een laagje van je lak af waardoor die weer glad wordt

met waxen scherm je je lak af en wordt je lak beschermd ;)

maar polijsten met california gold clay? :-k

edit

aangepast zie ik ;)

voor wax

ik vind chemical guys erg fijn iig

potje van 25 euro hardcore xxx paste wax.

Verkeerd gecopy paste :)

Heeft het dan nog zin om over de turtle wax ICE nog een keer te gaan waxen? Ik zie er de toegevoegde waarde niet van in.

Verkeerd gecopy paste :)

Heeft het dan nog zin om over de turtle wax ICE nog een keer te gaan waxen? Ik zie er de toegevoegde waarde niet van in.

wax is een bescherm laag

en polijst middel is alleen een "schuurmiddel" maar dan heel fijn

met wax smeer je dus alle oneffenheden (die je met het blote oog niet ziet) dicht waardoor je lak VEEL langer mooi blijft en VEEL minder snel vuil aan hecht.

wax is een bescherm laag

met wax smeer je dus alle oneffenheden (die je met het blote oog niet ziet) dicht waardoor je lak VEEL langer mooi blijft en VEEL minder snel vuil aan hecht.

@sw_reijnders wrote:wax is een bescherm laag

Ik heb nu een laag Turtle wax ICE er op zitten. Dit is een vloeibaar goedje dat je er op smeert 5 min laat intrekken en daarna op poetst. Deze ICE laag voelt ook al enorm glad aan en glanst enorm. Volgens mij hecht daar echt geen wax meer aan. Ik vraag me soewieso af of die ICE wel een echt polijst middel is. Volgens mij is deze ICE meer een wax dan polijst middel.

Edit: Net nog even gekeken wat er allemaal in die Turtle wax ICE zit. Het is een syntetisch poetsmiddel waar een of ander polymeer in zit. Een ander ingredient is petrolium. Volgens mij is dit veel te 'vettig' om nog een wax laag op aan te brengen.

@sw_reijnders wrote:wax is een bescherm laag

Ik heb nu een laag Turtle wax ICE er op zitten. Dit is een vloeibaar goedje dat je er op smeert 5 min laat intrekken en daarna op poetst. Deze ICE laag voelt ook al enorm glad aan en glanst enorm. Volgens mij hecht daar echt geen wax meer aan. Ik vraag me soewieso af of die ICE wel een echt polijst middel is. Volgens mij is deze ICE meer een wax dan polijst middel.

Edit: Net nog even gekeken wat er allemaal in die Turtle wax ICE zit. Het is een syntetisch poetsmiddel waar een of ander polymeer in zit. Een ander ingredient is petrolium. Volgens mij is dit veel te 'vettig' om nog een wax laag op aan te brengen.

Met die Valma wash en shine kun je prima wassen hoor. Let er alleen op dat dit heel agressief is. Hiermee zul je voor een groot gedeelte de oude waxresten verwijderen wat ideaal is als je daarna weer gaat wassen. Is de auto net gepoetst dan zou ik voor een andere shampoo gaan wie minder agressief is. Het is natuurlijk zonde dat je hem goed in de wax hebt staan en door een te agressieve shampoo alle wax weer kwijt bent.

De klei set van Mothers is ook wie ik aanbeveel zoals Dennis 121 al zegt. Deze heeft een zeer goede prijs kwaliteit verhouding.

@ sw_reijnders

Wat je zegt over dat een wax alle oneffenheden dicht smeert is niet helemaal waar. Dat ligt sterk aan de wax wie je gebruikt. Bevat deze fillers (een 1 stap product) dan is dit het geval, bijvoorbeeld bij NXT wax van Meguairs. Bij veel andere waxen is dit niet het geval. Voor het maskeren van oneffenheden gebruik je dan een glaze.

Dus als ik je advies mag geven voor een beginnende detailer:

- Een goede shampoo, bijvoorbeeld Dodo Juice - Born to be mild. Dit is niet de goedkoopste maar doordat het heel er geconcentreerd is heb je er maar heel weinig van

nodig per wasbeurt!

- Mothers klei setje. Bevat al een microvezel doek en detailer als glijmiddel

- Als wax zou ik dan voor de NXT wax gaan van Meguairs. Dit is een one step middel die je lak cleaned, voedt en wax in één keer. Dit is voor de beginnende detailer een erg

handig product! Deze bevat ook al een sponsje om in te poetsen

Verder nog wat microvezel doeken (van de action zijn ook best wel redelijk en spotgoedkoop) en in de toekomst wassen met 2 emmers en het liefst met een washandschoen in plaats van een spons en je auto zal er blinkend bij staan!

Met die Valma wash en shine kun je prima wassen hoor. Let er alleen op dat dit heel agressief is. Hiermee zul je voor een groot gedeelte de oude waxresten verwijderen wat ideaal is als je daarna weer gaat wassen. Is de auto net gepoetst dan zou ik voor een andere shampoo gaan wie minder agressief is. Het is natuurlijk zonde dat je hem goed in de wax hebt staan en door een te agressieve shampoo alle wax weer kwijt bent.

De klei set van Mothers is ook wie ik aanbeveel zoals Dennis 121 al zegt. Deze heeft een zeer goede prijs kwaliteit verhouding.

@ sw_reijnders

Wat je zegt over dat een wax alle oneffenheden dicht smeert is niet helemaal waar. Dat ligt sterk aan de wax wie je gebruikt. Bevat deze fillers (een 1 stap product) dan is dit het geval, bijvoorbeeld bij NXT wax van Meguairs. Bij veel andere waxen is dit niet het geval. Voor het maskeren van oneffenheden gebruik je dan een glaze.

Dus als ik je advies mag geven voor een beginnende detailer:

- Een goede shampoo, bijvoorbeeld Dodo Juice - Born to be mild. Dit is niet de goedkoopste maar doordat het heel er geconcentreerd is heb je er maar heel weinig van

nodig per wasbeurt!

- Mothers klei setje. Bevat al een microvezel doek en detailer als glijmiddel

- Als wax zou ik dan voor de NXT wax gaan van Meguairs. Dit is een one step middel die je lak cleaned, voedt en wax in één keer. Dit is voor de beginnende detailer een erg

handig product! Deze bevat ook al een sponsje om in te poetsen

Verder nog wat microvezel doeken (van de action zijn ook best wel redelijk en spotgoedkoop) en in de toekomst wassen met 2 emmers en het liefst met een washandschoen in plaats van een spons en je auto zal er blinkend bij staan!

ook de washandschoenen van de Action kun je goed gebruiken

die gebruik die nu voor de velgen en ik heb nog een "ouwe" lamb wool handschoen van meguiars voor de rest.

en aangezien die dingen toch geen reet kosten bij de Action, koop er dan 2

1 voor de velgen en de side skirts en de moddige gedeeltes en 1 voor de rest van de auto.

Terug
Naar boven