• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

HELP Ik glij alle kanten op! met winterbanden

DMLB ceo

Post weleens wat
Goedemorgen,

Ik heb voor het eerst winterbanden gemonteerd.

Michelin Pilot Alpin's ( tweedehands setje met ruim profiel)

Bij stevig wegrijden heeft mijn Astra G 1.6 8 klepper automaat 9/10 keer wielspin.

Had ik met mijn semi-slicks zomer banden niet!

Ook in de bochten glij ik redelijk vaak, is dit normaal op winterbanden dat ik zo weinig grip heb?

Ik moet er uiteraard bij vermelden dat ik het glijden in de bochten heel vaak uitlok door hard erin te komen.

Ik rijd met 195/65/R15, dus lekker hoog (te hoog voor de Astra eigenlijk).

Ik denk dat het te maken heeft met de hoeveelheid profiel die er op de band zit. Daardoor raakt er minder band de weg (en al is de vlaktedruk dan hoger, je hebt dan toch minder grip).

Ik rijd met 195/65/R15, dus lekker hoog (te hoog voor de Astra eigenlijk).

Ik denk dat het te maken heeft met de hoeveelheid profiel die er op de band zit. Daardoor raakt er minder band de weg (en al is de vlaktedruk dan hoger, je hebt dan toch minder grip).

Ik heb verder niet echt een probleem met het glijden hoor :angel kan er enigzins van genieten zelf!

Alleen hoop ik niet dat het erger wordt naarmate het echt gaat vriezen.

Maaaar Laat ik voorop stellen dat ik mijn rjistijl wel drastisch moet veranderen!!

Ik heb verder niet echt een probleem met het glijden hoor :angel kan er enigzins van genieten zelf!

Alleen hoop ik niet dat het erger wordt naarmate het echt gaat vriezen.

Maaaar Laat ik voorop stellen dat ik mijn rjistijl wel drastisch moet veranderen!!

Ja, ik heb het zelf af en toe bij het wegrijden als ik op een kruising sta met de voorwielen net op een zebrapad ofzo.

In bochten heb ik er geen last van en ik heb al een lelijke glijpartij kunnen voorkomen afgelopen weekend, toen ik moest uitwijken voor een reiger op een smalle, gladde weg in de mist tussen de bomen. Weet zeker dat ik op m'n zomerbanden in de bomen had gehangen.

Ja, ik heb het zelf af en toe bij het wegrijden als ik op een kruising sta met de voorwielen net op een zebrapad ofzo.

In bochten heb ik er geen last van en ik heb al een lelijke glijpartij kunnen voorkomen afgelopen weekend, toen ik moest uitwijken voor een reiger op een smalle, gladde weg in de mist tussen de bomen. Weet zeker dat ik op m'n zomerbanden in de bomen had gehangen.

Waarom zou je je rijstijl veranderen als je dit met zomerbanden niet hebt, of minder?

Ikzelf rijd op de zaak met winterbanden en prive met zomerbanden. Bij bijde heb ik het wel eens,

maar ik merk dat bij nat wegdek de zomerbanden zoiezo winnen.

Dus weeral een vorobeeld van het idee winterbanden, zit tussen de oren. Als je je rijstijl anpast op winters weer met

zomerbanden zelfde effect als winterbanden eronder en rijstijl aanpassen die met 150 op de snelweg voorbijscheuren met winterbanden hebben gewoon nog niet hoeven remmen.

Waarom zou je je rijstijl veranderen als je dit met zomerbanden niet hebt, of minder?

Ikzelf rijd op de zaak met winterbanden en prive met zomerbanden. Bij bijde heb ik het wel eens,

maar ik merk dat bij nat wegdek de zomerbanden zoiezo winnen.

Dus weeral een vorobeeld van het idee winterbanden, zit tussen de oren. Als je je rijstijl anpast op winters weer met

zomerbanden zelfde effect als winterbanden eronder en rijstijl aanpassen die met 150 op de snelweg voorbijscheuren met winterbanden hebben gewoon nog niet hoeven remmen.

Ik denk dat winterbanden vooral nuttig zijn wanneer er ijs of sneeuw ligt.

Tijdje geleden was er een test tussen winterbanden onderling en een zomerband.

De zomerband won inderdaad op nat wegdek. Mijn zomerbanden (Vredesstein Sporttrac 3) winnen de testen altijd als het om het 'nat wegdek'-deel gaat, dus ik moet gewoon even wennen dat ik ff rustiger mee rijd op nat wegdek met die Snowtrac's eronder.

Het wordt weer warmer geloof ik, afgelopen week vroor het bij ons nog 's nachts en die aangevroren mist maakte het spiegelglad hier en daar. Maar de komende week zijn je zomerbanden weer beter geschikt dan de winterbanden.

Ik denk dat winterbanden vooral nuttig zijn wanneer er ijs of sneeuw ligt.

Tijdje geleden was er een test tussen winterbanden onderling en een zomerband.

De zomerband won inderdaad op nat wegdek. Mijn zomerbanden (Vredesstein Sporttrac 3) winnen de testen altijd als het om het 'nat wegdek'-deel gaat, dus ik moet gewoon even wennen dat ik ff rustiger mee rijd op nat wegdek met die Snowtrac's eronder.

Het wordt weer warmer geloof ik, afgelopen week vroor het bij ons nog 's nachts en die aangevroren mist maakte het spiegelglad hier en daar. Maar de komende week zijn je zomerbanden weer beter geschikt dan de winterbanden.

Als ik vol gas door de bocht trek ga ik ook glijden, zelfs met splinternieuwe Pirelli's er onder ;)

ik denk dat het toch echt gewoon aan je sneilheid / optrekken ligt, en niet aan de banden.

Op lage temperatuur zijn winterbanden zachter, en hebben meer grip, dus onder de zelfde omstandigheden zou je in de winter minder moeten glijden.

Klein puntje van mijn kant (misschien een tikkie offtopic, en niet persoonlijk bedoeld):

Winterbanden zijn er voor de veiligheid, dus zodat je onder slechtere omstandigheden "veiliger" op de weg zit, en ze niet zijn niet zodat je onder slechtere omstandigheden onveiliger kan gaan rijden en toch heelhuids thuis komt.

Er wordt wel vaker gezegd dat veiligheidsmaatregelen juist komen tot onveiliger gedrag, en in sommige gevallen geldt dat echt.

's Winter rijden sommige mensen met winterbanden een stuk harder dan de rest "want ik heb toch winterbanden".

Auto's met traction control gaan harder door de bocht, want de computer houdt de wagen wel op de weg, en meer van dat soort voorbeelden.

Nogmaals, het geldt niet voor iedereen, maar we moeten wel oppassen dat extra veiligheidsmaatregelen ons niet onveiliger laten rijden.

Terug
Naar boven