• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Katvervanger x16szr (bj2000)

BlueAstraG

Post weleens wat
Goede morgen heren, even een vraag:

Ik wil graag een katvervanger onder mijn Astra monteren indien dit (ook maar iets) meer vermogen geeft. Dit wil ik eventueel eerst proberen door een tweedehands kat te halen en daar een pijp doorheen te rammen of gewoonweg leeg te kloppen. Maar als er al feiten op tafel worden gegooid in negatieve zin, begin ik er niet eens aan.

Iemand ervaring met een katvervanger voor de Opel Astra G x16szr 1.6i, 75pk, 8v, single point injection)?

Aanvullende info, of het nu nuttig/van toepassing is of niet: m'n auto heeft een origineel spruitstuk, originele kat, middendempervervanger en Novus group N einddemper. 1 lambda enz. Wijzigingen aan de kat worden niet geregistreerd door de cpu zeg maar.

Bij elke APK zal deze worden vervangen door de originele. En meneer Agent zal het leuk vinden zonder kat, ik weet :ass

Alvast bedankt heren!

Gr. Johan

Ik heb na de revisie van m'n x18xe1 een tijdje met een lege kat gereden.

Gaf een heel raar geluid, aangezien het natuurlijk een soort klankkast is met een rare vorm die onder je auto hangt.

Daarnaast kreeg ik het idee dat het verbruik omhoog ging en de auto niet sneller was, misschien door het missen van de tegendruk? Een aantal maanden na de revisie is er alsnog een kat onder gegaan, volgens mij van een Corsaatje en de auto is toen aanzienlijk minder gaan verbruiken, de zware brom van eerder was weer terug en de auto was ook wat vlotter weer.

Dus met een lege kat rijden, zou ik afraden. Ook omdat je mogelijk problemen krijgt bij de viergassentest op de APK.

Ik heb na de revisie van m'n x18xe1 een tijdje met een lege kat gereden.

Gaf een heel raar geluid, aangezien het natuurlijk een soort klankkast is met een rare vorm die onder je auto hangt.

Daarnaast kreeg ik het idee dat het verbruik omhoog ging en de auto niet sneller was, misschien door het missen van de tegendruk? Een aantal maanden na de revisie is er alsnog een kat onder gegaan, volgens mij van een Corsaatje en de auto is toen aanzienlijk minder gaan verbruiken, de zware brom van eerder was weer terug en de auto was ook wat vlotter weer.

Dus met een lege kat rijden, zou ik afraden. Ook omdat je mogelijk problemen krijgt bij de viergassentest op de APK.

Ok, dat klinkt redelijk. Mocht ik het alsnog doen, wil ik er dus een (rvs) buis doorheen rammen. Dat klankkast effect moet ik niet.

Ik weet dat het geluid harder zal zijn zonder kat maar ik verdenk ook m'n huidige kat helemaal vol te zitten. Dus zal MIJN auto er dan sowieso niet op vooruit gaan? Of de moeite waard dit te proberen?

Wat betreft de APK, dat is geen probleem. Ik ben op de hoogte van het feit dat de originele kat er weer onder moet.

De ene auto gaat er beter van rijden, de ander niet. Wat doet mijn auto? I don't know.

Alvast bedankt voor je reactie RISL!

Ok, dat klinkt redelijk. Mocht ik het alsnog doen, wil ik er dus een (rvs) buis doorheen rammen. Dat klankkast effect moet ik niet.

Ik weet dat het geluid harder zal zijn zonder kat maar ik verdenk ook m'n huidige kat helemaal vol te zitten. Dus zal MIJN auto er dan sowieso niet op vooruit gaan? Of de moeite waard dit te proberen?

Wat betreft de APK, dat is geen probleem. Ik ben op de hoogte van het feit dat de originele kat er weer onder moet.

De ene auto gaat er beter van rijden, de ander niet. Wat doet mijn auto? I don't know.

Alvast bedankt voor je reactie RISL!

Tja, ik weet niet of je veel aan mijn verhaal hebt.

RVS-buis door je kat heen slaan? Waarom dan niet gewoon de kat er tussenuit slijpen en een een stuk uitlaatpijp er tussen lassen?

Lijkt mij een stuk beter.

Je kunt heel snel zien of je kat vol zit of niet, gewoon eronderuit halen en er doorheen kijken. Zie je licht aan de andere kant, issie prima. Als je 'm maar aan één kant wil loshalen, kun je even met een lampje kijken, zie je het witte rooster, is het prima. Is het witte rooster grijs of zwart, zittie hoogstwaarschijnlijk vol.

Tja, ik weet niet of je veel aan mijn verhaal hebt.

RVS-buis door je kat heen slaan? Waarom dan niet gewoon de kat er tussenuit slijpen en een een stuk uitlaatpijp er tussen lassen?

Lijkt mij een stuk beter.

Je kunt heel snel zien of je kat vol zit of niet, gewoon eronderuit halen en er doorheen kijken. Zie je licht aan de andere kant, issie prima. Als je 'm maar aan één kant wil loshalen, kun je even met een lampje kijken, zie je het witte rooster, is het prima. Is het witte rooster grijs of zwart, zittie hoogstwaarschijnlijk vol.

Tuurlijk heb ik daar wat aan!

Ja, een RVS buis doorheen rammen en goed vastmaken. Ik tover een tweedehands kat met originele bevestigingspunten voor een prikkie, doe dit plan met deze en monteer m'n huidige net voor de APK, want de auto is met deze kat door de APK gekomen.

Want als er gelast moet worden, moet de originele kat ook weer habudabi gelast worden voor de APK. Vandaar een tweedehands met originele bevestigingspunten.

Maar hoe krijg je zo'n pijp erdoorheen zonder uit elkaar te krijgen en weer dicht te lassen bedenk ik me net :hmmz

Tuurlijk heb ik daar wat aan!

Ja, een RVS buis doorheen rammen en goed vastmaken. Ik tover een tweedehands kat met originele bevestigingspunten voor een prikkie, doe dit plan met deze en monteer m'n huidige net voor de APK, want de auto is met deze kat door de APK gekomen.

Want als er gelast moet worden, moet de originele kat ook weer habudabi gelast worden voor de APK. Vandaar een tweedehands met originele bevestigingspunten.

Maar hoe krijg je zo'n pijp erdoorheen zonder uit elkaar te krijgen en weer dicht te lassen bedenk ik me net :hmmz

Niet dus :P

Je kat zit trouwens aan één kant geschoven (aan de voorkant) en aan de achterkant aan je middendemper gelast...

Niet dus :P

Je kat zit trouwens aan één kant geschoven (aan de voorkant) en aan de achterkant aan je middendemper gelast...

maar levert het wel meer op dan het waard is dan?

kijk dat je met een turbo blok zonder cat gaat rijden kan ik prima begrijpen, maar bij een 1.6 8v... :hmmz :hmmz

maar levert het wel meer op dan het waard is dan?

kijk dat je met een turbo blok zonder cat gaat rijden kan ik prima begrijpen, maar bij een 1.6 8v... :hmmz :hmmz

dat zeggen ze hier op werk ook steeds tegen me als ik reeël ben :jerry

ik heb zelf ook x16szr gehad, dus ik snap hoe je je voelt :P

dat zeggen ze hier op werk ook steeds tegen me als ik reeël ben :jerry

ik heb zelf ook x16szr gehad, dus ik snap hoe je je voelt :P

Terug
Naar boven