• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta a restauratie

Ah zo ja :hmmz

Ja ik heb een lijstje opgesteld en ik kom aan 1200 euro onderdelen om de 1.9 als nieuw op te bouwen met andere kleppen en andere nokkenas

Kleppen moeten zowiso veranderd worden om loodvrij te kunnen tanken dan kan ik even goed grotere steken.

En ik ga volgende maandag eens gaan horen wat het zou kosten om het machine werk te laten doen zoals honen, vlakken en klepzittingen aanpassen

En ik hoop rond de 2000 euro te blijven met de totale kosten ☺dus uitboren zal er niet meer bij zijn vrees ik.

Net wat ik al eerder repte: koop een frisse 2.2.

Zitten grote kleppen in en deze heeft ook meer koppel en pk`s dan de 1.9.

Dan eventueel een snelle nokkenas.

Koop je een 300 graden nokkenas, dan zit je ook vast aan een nieuwe set stoters en een set stugge klepveren.

Je denkt nu al? daar gaan de euro`s........

Valt wel mee, mits je geduld hebt kun je een 2.2 voor weinig kopen.

Maar wat geld uitgeven aangaat............

Had zo`n Kadett-C GTE die koste mij 2000 met een extra 0. :shock: :shock: :wtf

Voor je het weet, zit er een hoop geld in.

Goed nadenken, nog een keer nadenken en dan pas kopen.

En hier om raad te vragen natuurlijk. :thumb

:jerry

hey

Mooi Manta die je aan het restaureren bent...

Wat de motor betreft, als je origineel wilt blijven (1.9)... en niet te gek gaat doen wat tuning betreft... andere nokkenas, kop bewerken en vlakken, de rest reviseren kan je op zo'n 120pk komen...

groeten

enkel door de kop te bewerken, 30pk erbij??? :wtf

dat is 1/3 meer dan origineel...Dan zal je toch nog wel een paar aanpassingen nodig hebben denk ik :hmmz

zoals webers, in en uitlaat,... Daar hangt ook een mooi prijskaartje aan!

ik heb vanmorgen op FB nog een volledige 2.2l met webers, 5bak ,benzinepomp en heel de zooi tekoop zien staan

en er was al 850 euro geboden ...

Een 1.9 injectie heeft toch al 103 pk dacht ik en een deftige uitlaat komt er ook zowiso onder :thumb

Van webers ben ik niet echt zo een voorstander als het buiten 10 garden warmer of kouder is zou je die moeten bij stellen :???:

Slecht nieuws gekregen :cry de motor is te versleten om goed te krijgen met honen.

Ik ben daarjuist bij iemand geweest die hem opgemeten heeft en er zit gem. 13 hondersten speling tussen de zuigers en de cilinders en de cilinders zijn ook allesbehalve rond :swear

Dus het zal nog wat nadenken en rond kijken worden.

De blok kan goed gemaakt worden door te boren

of miss nog andere opties overwegen.

kan je een 2.2 eigenlijk gewoon monteren zonder aanpassingen aan carrosserie en dergelijke te doen?

of kun je de originele 4 bak van de 1.9 er niet achter hangen

ik heb ooit rond gereden met een 2.4 en daar zat een 1.8 vierbak achter zonder problemen het enige wat ik moest veranderen was het koppelingshuis.

@Arno_manta wrote:kan je een 2.2 eigenlijk gewoon monteren zonder aanpassingen aan carrosserie en dergelijke te doen?

of kun je de originele 4 bak van de 1.9 er niet achter hangen

Zo te lezen kom je net kijken in de Manta wereld.

Opel heeft die CIH motoren in diverse uitvoeringen gemaakt, 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 2.0, 2.2 en je raad het al 2.4, al dat niet in N of S of E uitvoering.

De buitenkant zijn ze allemaal gelijk, bij de E uitvoering zit er geen gat in de distributie deksel voor de benzine pomp, en de 2.4 heeft M8 bouten in de carterpan i.p.v. M6 bouten.

N is lage compressie, S is hogere compressie en E is van einspritsung oftewel injectie.

De N heeft de enkel poorts carburateur, de S heeft de dubbel poorts carburateur.

Google is uw vriend!

De versnellingsbakken zijn allemaal gelijk, dat zijn de 4 bakken.

Achteras heeft diverse soorten, 3.89, 3.67, 3.44 en de 3.18.

De 3.89 zit onder de 16N

De 3.67 zit onder de 16S, en de 18S met automaat.

De 3.44 zit onder de 19S, 20S en de 20E.

De 3.18 zit onder de Manta-A GTE.

Ga maar eens kleppen op een Opel Manta meeting, en hier op het forum kun je ook veel info halen.

De 2.2 en de 2.4 zitten de inlaatpoorten hoger, dus een 20E inlaat past dan niet op die twee.

Amai veel info :thumb dank je

Het is wel een voordeel dat versnellingsbak er op past zodat er niet te veel aanpassingen nodig zijn.

Ik ben bij een motorbouwer geweest en hij ging eens rond bellen voor onderdelen om de 1.9 nieuw op te bouwen en hij zal mij dan een totaalprijs geven.

Als de prijs mee valt zal de 1.9 gebruikt worden. :D

Ga je met een 1.6 naar een 2.0 met de langere achteras, dus van 3.67 naar 3.44 heb je ook te maken met de snelheidsmeter.

De 1.6 met 3.67 achteras, heeft de W = 743 nummer snelheidsmeter, met gele stift in de 4 bak.

De 1.9 met 3.44 achteras, heeft de W = 697 nummer snelheidsmeter met rode stift in de 4 bak.

De 1.9E met 3.18 achteras heeft de W = 618 nummer snelheidsmeter met paarse stift in 4 bak.

Let wel dit is voor de Opel Manta-A, 1970 tot 1975.

:thumb

In mijn versnellingsbak zit een rode stift dat wil dus zeggen dat die van een 1.9 is :thumb

De achteras is wel van een 1.6 maar ik denk dat ik die in de toekomst wel ga veranderen :D op z'n minst de differentieel veranderen.

@Arno_manta wrote:In mijn versnellingsbak zit een rode stift dat wil dus zeggen dat die van een 1.9 is :thumb

De achteras is wel van een 1.6 maar ik denk dat ik die in de toekomst wel ga veranderen :D op z'n minst de differentieel veranderen.

Das niet waar, je moet op die aluminium plaatje kijkje op het rechter chassis balk zit of het een 1.9 is.

En evt. achter het deksel van de diff.

In al die jaren kan er van alles veranderd zijn. ;) :thumb

Op het al u plaatje is het een 1.6 en de diff is ook 1.6 maar de motor en versnellingsbak zijn ooit eens vervangen geweest door een 1.9

@jethro wrote:Ga je met een 1.6 naar een 2.0 met de langere achteras, dus van 3.67 naar 3.44 heb je ook te maken met de snelheidsmeter.

De 1.6 met 3.67 achteras, heeft de W = 743 nummer snelheidsmeter, met gele stift in de 4 bak.

De 1.9 met 3.44 achteras, heeft de W = 697 nummer snelheidsmeter met rode stift in de 4 bak.

De 1.9E met 3.18 achteras heeft de W = 618 nummer snelheidsmeter met paarse stift in 4 bak.

Weet je ook hoe het zit met de 5 bakken?

Heb een getrag 240 uit een e-rekord (? lange pookbevestiging) Daar zit een gele stift in.

Op het alu plaatje is het een 1.6 en de diff is ook 1.6 maar de motor en versnellingsbak zijn ooit eens vervangen geweest door 1.9

Tussendoor effe iets anders :D ik ben naar de carrosserie geweest om eens te kijken hoe ver ze stonden met het spuitwerk.

Het is al goed opgeschoten en er wordt mooi werk geleverd :thumb

13059564_1790450091189479_382314125_n.jpg

13020220_1790450027856152_2059227396_n%2B%25281%2529.jpg

IMG_2624.JPG

IMG_2623.JPG

En tegen eind volgend weekend zou hij klaar zijn :) ik ben echt benieuwd om het kleur te zien :mrgreen:

@Fearless wrote:@jethro wrote:Ga je met een 1.6 naar een 2.0 met de langere achteras, dus van 3.67 naar 3.44 heb je ook te maken met de snelheidsmeter.

Weet je ook hoe het zit met de 5 bakken?

Heb een getrag 240 uit een e-rekord (? lange pookbevestiging) Daar zit een gele stift in.

Waar het dus om gaat met die gegevens, dat de snelheid weergave ongeveer juist is.

Ga maar eens rijden met de tomtom aan boord, bij de standaard auto wijkt de snelheid positief uit.

Oftewel hij geeft te veel aan.

In de regel is het 5 tot 10 km te veel, bij het moderne spul is het wat minder.

Dus gewoon een andere kleur aandrijver er in als het teveel afwijkt? (wil met grotere banden achterop rijden dus zal hij wel afwijken...plus de bak zat er std niet onder.

Terug
Naar boven