• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

manta B cc start niet meer

Om nogmaals op de vraag van Postbusmanta terug te komen.

Van waar kom je?? Misschien dat er dan iemand bij jou uit de buurt even kan komen kijken.

ik had het vandaag bijna opgelost

toch maar weer aan het begin begonnen, ik wou mijn compressie meten, en meteen ff de bougievonk bekijken

vonkte de bougie naast de elektrode (deze bougies heb ik 10 dagen geleden vervangen)

dit verwachte ik dus echt niet.

de motor liep nu wel hard stationair (maar goed dat kon natuurlijk, ik had de carberateur schoongemaakt en de gaskabel stond ook niet helemaal goed meer, dus ik wou de ontsteking even afstellen.

verdeler losgezet, stroboscooplamp aangesloten, nog ff snel wat in de garage gaan halen, wil ik weer verder gaan, motor helemaal stil, hij doet nu dus weer helemaal niks :(

morgen dus nog maar een keer gaan zoeken, heeft een manta b cc ook nog ergens hoofdzekeringen zitten?

of weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn??

gisteren ben ik erachter gekomen dat mijn nieuwe bougies (die pas 2 weken oud waren)

kapot waren, ze vonkten niet tussen de elektrode maar meer aan de zijkant. ik heb toen maar weer mijn oude bougies erin gedaan, vanmiddag even nieuwe bougies halen, zou dit een rede kunnen hebben dat mijn bougies zo snel kapot gegaan zijn? verkeerde wartmegraat of teveel spanning van de bobine ofzo??

ik zal ook met de auto naar de garage gaan om het co percentage af te laten stellen ik heb namenlijk het idee dat mijn bougies iedere keer vet slaan (vooral de bougie van cylinder 2 is telkens helemaal nat) op welke co percentage loopt een 1600 cc carberateur motor van een manta het beste?

hij heeft al een paar keer redelijk gelopen, alleen zodra ik ermee ga rijden houd hij bij de 2500 toeren heel erg in en gaat stotteren, na een korte proefrit hield hij er zelfs weer helemaal me op, zelfs met verwijderd luchtfilter

onder de carberateur (in het spruitstuk zit een klein schroefje met hiernaast een soort van druk ventieltje, hier komt rook uit, waar is dit ventieltje voor bedoeld, en waar dient deze schroef voor, zou het kwaad kunnen dat hij hier wat rookt?

Tom

Ik heb ook een stroboscoop lamp, maar zie niks geen streepjes.

Als ik de rotor op het streepje zet en het vliegwiel op kogeltje zet dan loopt hij niet goeg.

Dan draai ik de verdelerkap en zet em op geluid en gevoel vast. gek he? :hmmz

je moet je lamp op je versnellingsbak richten (onder achter de motor) (aan de andere kant van de motor van je starmotor, daar zie je een inkeping, hier zitten de tekens om je ontsteking af te stellen)

origineel gepost door tomvdrunen

gisteren ben ik erachter gekomen dat mijn nieuwe bougies (die pas 2 weken oud waren)

kapot waren, ze vonkten niet tussen de elektrode maar meer aan de zijkant. ik heb toen maar weer mijn oude bougies erin gedaan, vanmiddag even nieuwe bougies halen, zou dit een rede kunnen hebben dat mijn bougies zo snel kapot gegaan zijn? verkeerde wartmegraat of teveel spanning van de bobine ofzo??

ik zal ook met de auto naar de garage gaan om het co percentage af te laten stellen ik heb namenlijk het idee dat mijn bougies iedere keer vet slaan (vooral de bougie van cylinder 2 is telkens helemaal nat) op welke co percentage loopt een 1600 cc carberateur motor van een manta het beste?

hij heeft al een paar keer redelijk gelopen, alleen zodra ik ermee ga rijden houd hij bij de 2500 toeren heel erg in en gaat stotteren, na een korte proefrit hield hij er zelfs weer helemaal me op, zelfs met verwijderd luchtfilter

onder de carberateur (in het spruitstuk zit een klein schroefje met hiernaast een soort van druk ventieltje, hier komt rook uit, waar is dit ventieltje voor bedoeld, en waar dient deze schroef voor, zou het kwaad kunnen dat hij hier wat rookt?

Tom

ik vraag me af of je daar niet ook dat bi metaaltje hoort te hebben zitten op het spruitstuk....mss is dat weg?

dan heb je eigenlijk een gaatje met ernaast een gaatje met schroefdraad zitten...

origineel gepost door postbusmanta

trek je wel het slangetje naar je vacuümvervroeging los dan???

Ikke?

Het gaat misschien een beetje door elkaar, maar dan is alles wel duidelijk.:thumbup

gisteren 4 nieuwe bougies gemonteerd en het co gehalte af laten stellen, hij loopt nu al wel wat beter (tot nu toe is hij nog niet stil gevallen) alleen hij houd nog wel wat in. en stotert bij c.a. 2500 toeren.

gisteren viel ons op dat mijn acceleratiepomp wel heeel erg gevoelig is, als je er zachtjes tegenaan tikt komt er al benzine uit (nu snap ik waarom hij 1 op 6 loopt.(vanmiddag maar eens een strakkere veer gaan halen) en hopen dat het dan opgelost is, kan je de membramen van de acceleratiepomp anders makkelijk vervangen? en waar kan ik deze het beste halen.

weet iemand vanaf wanneer de 1600 s motor uitgevoerd is met hydraulische klepstoters?

de beste plaats voor carb onderdelen is BCCP te Gramsbergen, enkel goede ervaringen mee (en ik niet alleen :thumbup)

Voor zover ik weet is de 16S niet met hydro's geleverd. Dat wil niet zeggen dat je ze niet zo om kunt zetten ;)

ik word echt helemaal moedeloos van mijn auto

hij doet het nog niet.

de bougie van de 4e cylinder was vandaag weer kapot, wat zou dit kunnen zijn dat mijn bougies telkens kapot gaan?

daarnaast kan ik mijn ontsteking niet afstellen. als ik mijn sensor van mijn ontstekigslamp op de 1e cylinder zet werkt hij niet.

als ik hem op de 2e cylinder zet werkt hij wel. maar dan kan ik het ontstekingstijdstip niet afstellen.

mijn auto start wel weer, alleen loopt hij heel slecht (alsof hij op 3 cylinders loopt, hij heeft ook geen trekkracht, en je kan er niet mee de snelweg op.

hopelijk kan iemand mij helpen

Als hij niet op de 1e pakt, probeer dan op de 4de. krukas staat dan namelijk in dezelfde positie.

Maar hoe ziet die bougie vand e 4de er dan uit, en hoe is hij kapot?

nee hij is niet kapot dat is het rare (ik heb er ook al een andere ingedaan)

en ik heb de bougiekabels van 1 en 2 omgedraaid, maar ook daar ligt het niet aan.

nee hij is niet kapot dat is het rare (ik heb er ook al een andere ingedaan)

en ik heb de bougiekabels van 1 en 2 omgedraaid, maar ook daar ligt het niet aan.

meet de weerstanden eens door van alle bougie kabels (incl die wat naar de bobine loopt), controleer je rotor eens op gebreken (evenals je verdelerkap)

origineel gepost door tomvdrunen

de bougie van de 4e cylinder was vandaag weer kapot, wat zou dit kunnen zijn dat mijn bougies telkens kapot gaan?

Maak eens een foto van zon kapotte bougie.

Om terug te komen op het afstellen.

Dat de lamp niet altijd op de 1e pakt, komt idd wel eens voor. Dan moet je de lamp aan de 4de hangen, omdat die 180 graden later vonkt (krukas staat dan in dezelfde positie als bij 1, voor 1 omwenteling vna de verdeler, draait de krukas namelijk 2 keer)

Daar had ik ook al aan zitten denken. vandaar oa de vraag voor een foto van die kapotte bougie ;)

Als het een lange blijkt te zijn, en heeft raak schade, sja dan is het duidelijk lijkt me.

maar foto zegt meer dan 1000 woorden.

weerstand bougiekabels heb ik al gemeten waren allemaal rond de 6000 ohm (meen ik me te herrineren, en dan mocht hij max. 10.000 hebben.

verdelerkap heeft ook geen scheuren etc. (is ook nog niet zo oud)

wat ik wel raar vond is er zat op alle contacten een soort witte aanslag (terwijl heel mijn ontsteking pasgeleden compleet vervangen is (zou dit het kunnen zijn? ) ik wil hem namelijk niet weer zomaar vervangen, ik heb al teveel onnodig vervangen.

de lengte van de bougies is zeker goed, hier kijk ik altijd wel naar, ik denk alleen an de warmtegraad van de bougie, zou het dit niet kunnen zijn?

de eerste keer dat mijn bougie kapot was vonkte hij aan de zijkant richting en niet tussen de neus en de connector.

de 2e keer was er eigenlijk weinig aan te zien (maar toen ik andere bougies (oude bougies van mijn karmann ghia) monteerde liep hij ineens een stuk beter.

alleen hij stottert (houd af en toen nog steeds wat in (dit heeft hij altijd wel een

beetje gedaan maar nooit zo erg, ik zal morgen eens kijken of er nog genoeg genoeg versnellingsbakolie in zit (automatische versnellingsbak) misschien dat dit het stotteren wel kan veroorzaken.

ik heb er gisteren tijdens mijn proefrit nog een probleem bij gekregen,

mijn temperatuurmeter liep namelijk helemaal naar boven (bijna warmgelopen)

terwijl ik in die kou toch maar een klein stukje gereden heb (ik heb wel een klein plekje aan de onderkant van mijn auto gelast, zou het kunnen dat er nu een temperatuursensor ofzo beschadigd is ?

:( ik word momenteel echt helemaal gek van mijn auto, hij heeft mij 5 jaar lang nooit in de steek gelaten en nu doet hij niks anders meer.

ik hoop echt dat iemand mij kan helpen

Terug
Naar boven