• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta B1 2.0 16V

Foto's

Het systeem:

DSC05741.JPG

DIS bobine:

DSC05744.JPG

VR sensor pas moeten maken op nieuwe plaats, originele had ik niet meer en weet niet of die uberhaupt geschikt was met dit systeem.

De nieuwe past helaas niet in de originele houder.

DSC05749.JPG

Aansluiting MAP sensor vacuum:

DSC05752.JPG

(voorheen koude start injector, vandaar de 2 extra gaatjes over)

DSC05754.JPG

Nu de rest nog.

Even een paar vraagjes: Die DIS bobine, gebruikt die nog wel die as uit de motor, of gebruikt deze een sensor om de posititie van de krukas te bepalen?

Wat is dat voor dubbele poeli op je krukas? Is die van een standaard C24NE?

Mooi project hoor ! :thumbup

As van onsteking zou er theoreties uit kunnen met dis

Maar je bent deze bodig voor je olie pomp

Mooiste is efe as inkorten en dop voor draaien met lagertje

Bij mij zat gewoon ontsteking in zonder kap vond ik niet de mooiste oplossing

Op zon mantasite staat dat mooi uitgelegt. Dan hou je de as over en met een dop ipv het hele huis. Mooiste oplossing imo.

De dis bobine werkt met een VR sensor, oftewel krukas-positie-sensor, die meet op het triggerwheel, Lammert.

Triggerwheel en dubbele poelie zijn beiden origineel c24ne, en dat maakt het in geval van het triggerwheel al gelijk een stuk makkelijker.

De dubbele poelie was volgens mij bedoeld voor de airco ofzo.

Ja, jammer dat de verdeleras nodig blijft voor de oliepomp maar op mantablog.nl staat inderdaad een keurige oplossing.

Zoiets zullen we dan ook gaan maken.

PS hier wordt momenteel wel lekker gelezen merk ik ( :thumb ) , ik zit nog met een vraag over het monteren van een olietemperatuursensor.

Zie ook http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=22&p=2262728#p2262728 eventueel.

Is er 'op de pak' een geschikte plaats in het blok of ontkom ik niet aan het gebruiken van een sandwitchplate?

Even een paar vraagjes: Die DIS bobine, gebruikt die nog wel die as uit de motor, of gebruikt deze een sensor om de posititie van de krukas te bepalen?

Wat is dat voor dubbele poeli op je krukas? Is die van een standaard C24NE?

Mooi project hoor ! :thumbup

As van onsteking zou er theoreties uit kunnen met dis

Maar je bent deze bodig voor je olie pomp

Mooiste is efe as inkorten en dop voor draaien met lagertje

Bij mij zat gewoon ontsteking in zonder kap vond ik niet de mooiste oplossing

Goede vraag, de sensor heeft nu een plaats gekregen die handig uitkwam, zonder hiermee rekening te houden.

Even over het hoofd gezien dat deze niet overal geplaatst kan worden. (zo maar even het belangrijkste meetpunt in het hele systeem... :angel )

Zal misschien vrijdag eerst maar eens meten hoeveel graden het nu is, dan weten we of verhuizen noodzakelijk is.

While the code can cope with any sensor/tooth phasing, during cranking the rpms vary up and down greatly as the engine rotates. It is desireable to place the missing tooth such that it passes the sensor when the engine is somewhat stable. The OEMs have found that certain tooth#1 angles work well and it is worth following their lead.

It is suggested to align your wheel and sensor to arrive at the following tooth #1 angles. (See later for explanation of tooth#1.)

4 cylinders ~90-120 deg

6 cylinders ~50 deg

8 cylinders ~40 deg

Interessante materie. Weer iets wijzer geworden.

Op zon mantasite staat dat mooi uitgelegt. Dan hou je de as over en met een dop ipv het hele huis. Mooiste oplossing imo.

Is 36 graden veel ja , daar heb ik nog steeds nie zo een zicht op.

Rij inderdaad ook op gas. (kan ook een 2de spark tabel aanleggen volgens mij speciaal voor gas)

Dit zijn mijn tabellen van tunerstudio. (als jij klaar bent met afstellen zou ik wel een keer de tabel van jou willen testen)

afr_zpsa82a3e36.jpg

sparkadvance_zps8591f68c.jpg

vetable_zps18e31513.jpg

Heb zelf ook niet de orginele vr sensor heb deze bij jeroen gekocht.

Moest het gat groter maken zodat da hij er iets dieper in viel en dan past die precies.(kan eventueel wel wat duidelijke foto's maken.

Hij moet ook heel dicht bij zitten anders werkt het niet goed.

Mm bovenste lager ja dat is een goeie die is er niet meer.

Maar snap wat jij bedoelt (http://www.mantablog.nl/verdelerloos-cih/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Misschien toch niet zo goed hoe ik het gemaakt heb zo, heb er wel geen problemen mee verder , oliedruk is perfect.

Ga dit weekend wel ff de as eruit halen om te kijken of ik niet teveel slijtage heb, begin me nu wel wat zorgen te maken haha.

De dis bobine werkt met een VR sensor, oftewel krukas-positie-sensor, die meet op het triggerwheel, Lammert.

Triggerwheel en dubbele poelie zijn beiden origineel c24ne, en dat maakt het in geval van het triggerwheel al gelijk een stuk makkelijker.

De dubbele poelie was volgens mij bedoeld voor de airco ofzo.

Ja, jammer dat de verdeleras nodig blijft voor de oliepomp maar op mantablog.nl staat inderdaad een keurige oplossing.

Zoiets zullen we dan ook gaan maken.

PS hier wordt momenteel wel lekker gelezen merk ik ( :thumb ) , ik zit nog met een vraag over het monteren van een olietemperatuursensor.

Zie ook http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=22&p=2262728#p2262728 eventueel.

Is er 'op de pak' een geschikte plaats in het blok of ontkom ik niet aan het gebruiken van een sandwitchplate?

Goed bezig , heb zelf ook een kdfi op mijn a manta gebouwd.

Met 3 liter spruitstuk en groep a met spagettie, loopt echt super.(standaard 2.4 heb ik)

Geen lmm meer nodig , pipercros filtertje van biesheuvel erop.

En goede service bij bs autotune, misschien heb je wel mijn maps erin staan die heeft jeroen destijds samen met mij gemaakt.

Toen ik alles aan de praat had is hij hier thuis langs geweest en zijn we gaan rijden / afstellen. (hij heeft die maps ook opgeslagen in zijn archief)

Map vacuum heb ik op de orginele vacuum aansluiting erbij aangesloten met een t stukje.

lpg injectoren

790d46c5.jpg

kabeltjes aansluiten

2ee73113.jpg

Standaard 2.4 vr sensor in orgineel gat gemonteerd. met 2.4 triggerwheel maar zonder dubbele poelie dat heb ik aangepast anders kreeg ik een probleem met de fan die op de waterpomp zit.

f655af42.jpg

De elektronica.

556416d5.jpg

d13b2e01.jpg

2d287fab.jpg

Ontsteking heb ik gewoon afgezaagd en afgedopt met een knelkoppeling die ze ook gebruiken bij een verwarming in huis

6b056bcf.jpg

Heb zelf ook tunerstudio gekocht maar er zijn ook illigale versie te vinden die compleet werken, maar dat is wel elke keer shit met updates.

Rij nu meer dan een half jaar met het systeem en ik heb nog nooit stil gestaan.

heb wel een tijdje problemen gehad met de temp sensor die was niet goed.

Heeft ff geduurt voordat ik dat had uitgevonden, maar ik weet steeds beter hoe tunerstudio werkt.

Mijn advies als ie eenmaal loopt elke keer datalogging aan te zetten in tunerstudio.

Zo kan je altijd terug kijken en dingen vergelijken en kijken of dat een bepaald probleem al langer voorkomt.

Goede vraag, de sensor heeft nu een plaats gekregen die handig uitkwam, zonder hiermee rekening te houden.

Even over het hoofd gezien dat deze niet overal geplaatst kan worden. (zo maar even het belangrijkste meetpunt in het hele systeem... :angel )

Zal misschien vrijdag eerst maar eens meten hoeveel graden het nu is, dan weten we of verhuizen noodzakelijk is.

While the code can cope with any sensor/tooth phasing, during cranking the rpms vary up and down greatly as the engine rotates. It is desireable to place the missing tooth such that it passes the sensor when the engine is somewhat stable. The OEMs have found that certain tooth#1 angles work well and it is worth following their lead.

It is suggested to align your wheel and sensor to arrive at the following tooth #1 angles. (See later for explanation of tooth#1.)

4 cylinders ~90-120 deg

6 cylinders ~50 deg

8 cylinders ~40 deg

Interessante materie. Weer iets wijzer geworden.

Is 36 graden veel ja , daar heb ik nog steeds nie zo een zicht op.

Rij inderdaad ook op gas. (kan ook een 2de spark tabel aanleggen volgens mij speciaal voor gas)

Dit zijn mijn tabellen van tunerstudio. (als jij klaar bent met afstellen zou ik wel een keer de tabel van jou willen testen)

afr_zpsa82a3e36.jpg

sparkadvance_zps8591f68c.jpg

vetable_zps18e31513.jpg

Heb zelf ook niet de orginele vr sensor heb deze bij jeroen gekocht.

Moest het gat groter maken zodat da hij er iets dieper in viel en dan past die precies.(kan eventueel wel wat duidelijke foto's maken.

Hij moet ook heel dicht bij zitten anders werkt het niet goed.

Mm bovenste lager ja dat is een goeie die is er niet meer.

Maar snap wat jij bedoelt (http://www.mantablog.nl/verdelerloos-cih/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Misschien toch niet zo goed hoe ik het gemaakt heb zo, heb er wel geen problemen mee verder , oliedruk is perfect.

Ga dit weekend wel ff de as eruit halen om te kijken of ik niet teveel slijtage heb, begin me nu wel wat zorgen te maken haha.

Leuke reactie dreamix! :thumb

Ja zou best kunnen dat jouw map gebruikt is, vond wel dat er veel vervroeging in stond (36 graden vollast) , voor benzine teveel.

Jammer dat ik de originele vr sensor niet meer had, dit had wat werk gescheelt. Die van Jeroen is te kort voor in het originele bevestigingsoog.

Interessant die knelkoppeling op de ontsteking, maar hoe heb je dat opgelost met het bovenste lager ?

Terug
Naar boven