• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's Ascona B Project.

Ja, zoiets zal het worden denk ik. Ik had echter op andere forums gelezen dat die hoedenplank slecths van plaatstaal is, en niet echt geschikt om een klap op te vangen. Daar moet dus een extra balkje onderdoor gelast worden voor de stevigheid.

ja dat zou ik wel doen ja

of over de hoedeplank heen en dan links en rechts vast lassen aan je styl

maar je zou ook onder de achterbank je gordels kunnen zetten .

dacht dat elke ascona/manta daar wel de gaten had zitten voor de gordels.

Vraagje: Ik heb nu mijn donor as volledig uit elkaar. Ik zal binnenkort PU bussen bestellen (waarschijnlijk bij PS-teile), maar ik heb nog wat meer onderdelen nodig:

Alle fuse-kogels

lange tapeinden

lagers voor de naaf.

Dit soort onderdelen verkopen ze ook bij ps-teile, tegen een aanzienlijk lager bedrag dan je bij bv de Brezan betaalt.

http://ps-autoteile.de/8_stueck_raendelbolzen_in_radnabe_105901_p.dpage?cag=385015&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://ps-autoteile.de/fuehrungsgelenk_f_querlenker_oben_106659_p.dpage?cag=385015&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://ps-autoteile.de/spurstangenkopf_vorne_li_oder_re_aussen_231030_p.dpage?cag=385015&page=13" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn deze onderdelen qua kwaliteit goed, en even sterk (met name de tapeinen)? vergeleken met Brezan spul bv? of van Biesheuvel?

Anders bestel ik alles mooi in 1 keer!

Iemand nog een suggestie voor mijn vorige vraag?

Ben nu de vooras aan het reviseren; moet er aan het stuurhuis nog onderhoud gepleegd worden(vet of olie)? Stuurhuis van de donoras ziet er nog goed uit. Beetje roest aan de inkomende stuuras, maar niks ernstigs. Heb hem schoon gemaakt, en denk dat ie er zo weer op kan.

Langere om eventueel met spoorverbreders te rijden. Als de bodykit erop zit, dan moet ik iet iets van 8j et0-10 gaan rijden, en die velgen zijn nogal zeldzaam/duur :-)

Vandaag gaat de bestelling de deur uit; ik ga het gewoon gokken dat het goed is.

werk aan de ascona gaat rustig an verder; vooras is nu helemaal gestraald, en zal na mijn vakantie volgende week aangepakt gaan worden. Moet nog ergens 3mm plaat materiaal en van die carroserie ringen vandaan zien te halen.

Op dit moment zoek ik de volgende zaken, als iemand me daar mee verder kan helpen, zou ik die persoon zeer erkentelijk zijn ;-)

Stabi-stang VOOR manta/ascona B (2.0)

Remvloeistof tankje dat bovenop de HRC zit

zuigertjes voor ATE remklauwen die van een Kadett-E GSI af komen : 977 978.

Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).

De rubbertjes die er nu in zitten zijn zeer slap en hebben scheurtjes. Ik zat te denken om ergens een stug massief stuk rubber op te zoeken, en dit erin te zetten, samen met de bus die er nu ook in zit...

is dit een goed idee?

Zo, begint een beetje een monoloog te worden hier. :jerry

Vanmiddag terug gekomen van vakantie, en ik moest natuurlijk ffies bij de Ascona kijken.

Gelijk maar de handen uit de mouwen gestoken en mijn setje koni's op nieuw in de kleur gezet.

Ook moest er een stukje worden afgeslepen omdat dit doorgerot was.

f0a3d685.jpg

1280e09a.jpg

nadien:
a07a4c89.jpg

Ik heb al een setje passende koni stickers uit de jaren 70/80 klaarliggen :)

Ziet er weer gelikt uit man!wou dat ik zelf al zover was.

Ben erg benieuwd naar het geheel.

Lekker blijven sleutelen kerel.......

@rik Ophuis wrote:@McLambo wrote:Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).

De rubbertjes die er nu in zitten zijn zeer slap en hebben scheurtjes. Ik zat te denken om ergens een stug massief stuk rubber op te zoeken, en dit erin te zetten, samen met de bus die er nu ook in zit...

is dit een goed idee?

:D Toevallig ben ik ook net bezig om een oplossing te bedenken als vervanging voor de originele rubber bussen (Rekord-E) in de onderste draagarmen van mijn achterasconstructie. Helemaal massief/hard wil ik ze niet maken, omdat ze naast het puur scharnieren ook nog een beetje moeten kunnen zwenken wanneer de as kantelt (lees:de auto overhelt).

Omdat ik geen passende PU-bussen kan vinden als koopdeel, ben ik van plan ze zelf te gaan maken m.b.v. een 2-componenten PU-gietrubber. Ik wil gewoon het originele rubber verwijderen, de ijzeren huls en het pijpje goed schoonmaken en de huls+pijpje opvullen met PU-gietrubber. Hiervoor wil ik een hulpstukje maken die het pijpje mooi centreert in de huls en die het bodemdeel afdicht.

Ik heb hiervoor besteld bij Formx in Amsterdam, PMC-780 'Dry', 1,35kg voor 31,20 excl btw. Uit deze twee componenten PU-gietrubber zal een goed hechtende rubber ontstaan met een hardheid van 80 Shore A (en dat is hard genoeg).

Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn voor de silent blocks waar de vooras mee tegen de carrosserie zit..... :thumb

Even een vraagje hierover: Weet jij wat het verschil is tussen de 'dry' en 'wet' variant van dit PU giet-gebeuren?

droge:

http://www.formx.nl/Shop/assets/s2d...0ab1/100000984b0ad8468/100000983c0cf8755.html" onclick="window.open(this.href);return false;

natte:

http://www.formx.nl/Shop/assets/s2d...0ab1/100000984b0ad8468/100000984b08bc0fe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ik ga eerst nog eens verder zoeken naar massieve rubbers, en die dan op maat snijden, gaatje in boren, en busje erin, maar dit is een serieus alternatief!

@louwe 16 klepper wrote:@McLambo wrote:Vandaag gaat de bestelling de deur uit; ik ga het gewoon gokken dat het goed is.

werk aan de ascona gaat rustig an verder; vooras is nu helemaal gestraald, en zal na mijn vakantie volgende week aangepakt gaan worden. Moet nog ergens 3mm plaat materiaal en van die carroserie ringen vandaan zien te halen.

Op dit moment zoek ik de volgende zaken, als iemand me daar mee verder kan helpen, zou ik die persoon zeer erkentelijk zijn ;-)

Stabi-stang VOOR manta/ascona B (2.0)

Remvloeistof tankje dat bovenop de HRC zit

zuigertjes voor ATE remklauwen die van een Kadett-E GSI af komen : 977 978.

Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).

is dit een goed idee?

stabistang heb ik hiero vast nog wel

rempotje mischien ook wel??

enkel ligt dat cker niet thuis

maar in de stalling van m,n ascona???

welke rubbers van je vooras bedoel je precies???

zijn die er niet in pu te vinden???

Ik ben al bezig voor het rempotje, dus dat komt wel goed.

Voor die rubbers bedoel ik die vierkante bussen waarmee de vooras aan het chassis geschroefd zit.

Normaal zijn die bussen hol, en zit er een half-hol rubber in, met een bus. Bij mij zijn deze rubbers echter uitgedroogd en gescheurd, dus ik zat te denken om zelf iets te maken uit massief rubber.

@McLambo wrote:Verder zoek ik nog iets om de rubbers waar de vooras mee onder de auto hangt steviger te maken (zonder het door te lassen).

is dit een goed idee?

:D Toevallig ben ik ook net bezig om een oplossing te bedenken als vervanging voor de originele rubber bussen (Rekord-E) in de onderste draagarmen van mijn achterasconstructie. Helemaal massief/hard wil ik ze niet maken, omdat ze naast het puur scharnieren ook nog een beetje moeten kunnen zwenken wanneer de as kantelt (lees:de auto overhelt).

Omdat ik geen passende PU-bussen kan vinden als koopdeel, ben ik van plan ze zelf te gaan maken m.b.v. een 2-componenten PU-gietrubber. Ik wil gewoon het originele rubber verwijderen, de ijzeren huls en het pijpje goed schoonmaken en de huls+pijpje opvullen met PU-gietrubber. Hiervoor wil ik een hulpstukje maken die het pijpje mooi centreert in de huls en die het bodemdeel afdicht.

Ik heb hiervoor besteld bij Formx in Amsterdam, PMC-780 'Dry', 1,35kg voor 31,20 excl btw. Uit deze twee componenten PU-gietrubber zal een goed hechtende rubber ontstaan met een hardheid van 80 Shore A (en dat is hard genoeg).

Dit zou eventueel ook een optie kunnen zijn voor de silent blocks waar de vooras mee tegen de carrosserie zit..... :thumb

Kijk, dat is een goeie tip... 1.35kg... da's best veel :-)

Ik zal eens kijken of ik dat bedrijf kan contacteren.

Moet je dat 2 componenten PU koud of heet gieten?

Terwijl ik toch even je aandacht heb :-):

Ik lees in je beschrijving voor het verstevigen van de voor-as, dat je bij je Ascona deze blokken hebt voorzien van M12 bouten, voor door het chassis heen. Mag ik vragen hoe je deze vast hebt gekregen op het silent blok? Die m8 bout is zo'n rare slotbout..

@McLambo wrote:Kijk, dat is een goeie tip... 1.35kg... da's best veel :-)

Ik zal eens kijken of ik dat bedrijf kan contacteren.

Moet je dat 2 componenten PU koud of heet gieten?

Terwijl ik toch even je aandacht heb :-):

Ik lees in je beschrijving voor het verstevigen van de voor-as, dat je bij je Ascona deze blokken hebt voorzien van M12 bouten, voor door het chassis heen. Mag ik vragen hoe je deze vast hebt gekregen op het silent blok? Die m8 bout is zo'n rare slotbout..

1.35 kg is de kleinste verpakking....

Gewoon op kamertemperatuur gieten (zit duidelijke instructie bij)

De verticale bout door het chassis heb ik niet vervangen. Ik heb de horizontale bout door het silent block heen vervangen voor een iets langere, omdat ik onder de chassis kokers extra bevestigingsteunen heb gelast (driehoekjes). Kijk nog maar eens goed :thumb

@McLambo wrote:

Even een vraagje hierover: Weet jij wat het verschil is tussen de 'dry' en 'wet' variant van dit PU giet-gebeuren?

ik ga eerst nog eens verder zoeken naar massieve rubbers, en die dan op maat snijden, gaatje in boren, en busje erin, maar dit is een serieus alternatief!

Aan de 'Wet' versie is een soort olie toegevoegd die er na het uitharden uit begint te zweten. Hierdoor zijn mallen makkelijker te lossen. De 'Wet' versie zou op zich wel moeten hechten aan metaal, maar de 'Dry' is denk ik voor mijn toepassing beter (dit staat ook wel in de productinformatie te lezen bij andere rubbertypes met Dry en Wet versies).

Denk je dat 'snijden' en 'gaatje boren' makkelijker gaat zijn dan gieten (?). Wat dikker rubber laat zich nog niet zo makkelijk snijden of verspanen. Slijpen met een slijpsteen is dan nog gebruikelijker (zo worden berubberde rollen ook nauwkeurig cilindrisch gemaakt op een draaibank; niet met een beitel die snijdt maar met een tegenlopende slijpsteen).

Gieten 'past' en hecht beter, denk ik, maar uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden....

Vanmorgen bij Fabory geweest, en bijna al het boutmateriaal kunnen verkrijgen.

Enkel de heeele lange van de bovenste draagarmen konden ze niet leveren, maar ik ga proberen daar de draad van op te laten frissen, dan is die verder nog wel goed.

De ringen konden ze ook niet leveren ((Ø 44 x 13 x 3,5mm)., dus daar moet ik nog even verder naar zoeken.

Hmmp, vandaag eindelijk het PU materiaal binnen (ps-autoteile), is er duidelijk 1 bus die van een ander type is (veel minder hard en poreuzer materiaal). Dus ik heb maar een RMA'tje aangevraagd... het gaat mij ook niet vaak goed bij die duitse bedrijven..

Terug
Naar boven