• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's Ascona B Project.

Maar er is ook goed nieuws:

file-7.jpg

Stuurkolom gereserveerd!

Vraagje: Hoe kun je nou het beste zo'n 6x70 of 6x75 sportstuur monteren op de stuurstang? Heb je dan een speciale naaf nodig, of kan ik bv ook de naaf van de originele Opel 'hoepel' hiergebruiken...

Ik heb alleen een sport stuur, verder geen schroeven oid...

Die naaf moet dus speciaal voor een opel zijn. Ik heb dit al gezien op verschillende autosport webshops, maar ik was van de week bij iemand, die had een orignele opel-naaf (van het opel stuur af gesloopt) gebruikt, dus ik dacht; misschien kan dat ook.

Mijn stuuras zit al weer in elkaar, ik moet enkel nog wachten tot de kit droog is. Voor de zekerheid heb ik toch ook maar een 2e handse gereserveerd die de originele pinnetjes nog intakt heeft. Ik vind het eigenlijk toch een TE kritisch onderdeel om zo mee te lopen rommelen.

Vroeger, ahum, in de tijd van de A Commodore en C Rekord had je heel vaak een soort naaf waar de drie of vier spaken aan geschroeft werden. In mijn A Commodore heb ik een sportstuurtje van een Mini zitten die ik er ook met een eigen gemaakte adapter (niets anders als een dikke Aluminium schijf met wat gaten) in gemonteerd heb.

Wat betreft de stuuras, zoals reeds geschreven heb ik zo ook een stuuras gemaakt voor mijn A Commodore. Met een Monza bekrachtigd stuurhuis was mijn originele stuuras toch wel erg lang. Zit zo al sinds 1985 en nooit problemen mee gehad.

Onder het motto: Beter goed gejat dan slecht bedacht; (hij blijft terug komen)

file-9.jpg

Gebroeders van Beek: Bedankt voor de tip!

Overigens was de kit ook opgedroogt in de stuurpen... ik ben denk ik iets te enthousiast geweest met kit inspuiten.

er was geen beweging meer in te krijgen, zie filmpje hieronder. Ik heb hem nu weer losgehaald, alles schoongemaakt, en opnieuw gekit, met een klein drotje... gewoon als experiment..

Als de kit weer droog is, eens kijken of ik hem wel kan breken.

[youtube:1efnhwtd]

Heb misschien al wat van ebay.de

gisteren even mijn nieuwe 10-tands plaat opgemeten: ook 9mm!

Gisteren eens een flinke ruk gemaakt met de Ascona:

Nadat ik vorige week woensdag avond met mijn pa de Getrag 240 eronder gehangen had (behoorlijke klus met de motor erin) waren er nog een aantal zaken die weer terug moesten worden gebouwd:

- Baksteun met adapterplaat en silent blocks gemonteerd

- keering van de tussenas vervangen

- Bak gevuld met Kroon olie Syngear 75w90 (1,5 liter)

- tussenas (met veer) weer gemonteerd

- panhardstang gemonteerd met PU rubbers (ook leuk klusje :( )

- Uitlaat weer op zijn plek gehangen in de rubbers

- Handremkabel weer terug gemonteerd en handrem afgesteld (3e klikje begint de remwerking :-))

- Vooras weer terug aan de auto geschroefd

- schokbrekers voor terug gemonteerd

- daarna een tijdje bezig geweest met een plekje zoeken voor en het aanleggen van de electrische installatie voor de fan (incl relais). Ik heb in het dashboard ook draden getrokken voor een indicatielamp, en een 'override' schakelaar waarmee de fan handmatig aangesloten kon worden. Na het aanleggen getest, en het werkte feilloos. Hier was ik echt zeer blij mee.

Toen was het 21:00; tijd om een poosje op de bank te gaan liggen :afro

Ik moet nu nog even zoeken hoe ik het beste die koppelings vork afstel. Hij zit nu zonder koppelingskabel al tegen de drukgroep aan, dus ik moet denk ik die schroef waar de vork aan vast zit iets naar binnen draaien... maar hoeveel? In de Haynes kon ik dit niet terug vinden.

Tips?

Hmmm, kun je dat iets verder toelichten? het gaat mij om het afstellen van die pin waar de kogel opzit, waar de koppelings vork op 'scharniert' zeg maar.

Ik heb de bak al gemonteerd, dus het is nu proefondervindelijk de bout iets terug draaien, totdat een bepaalde vereiste speling ontstaat?

Vanmorgen al ontvangen met de post:

5723C7FA-6FCE-48A2-8FB3-DA5CB6A0D106-11596-000005954910A18D_zps619286eb.jpg

De Sachs 1862948001. voor 34 euro'tjes vanuit Deutschland. Gebruikt, maar er zit nog een goeie laag voering op, daar kan ik wel mee uit de voeten!

Als je bak gemonteerd is druk je de ontkoppelarm tegen de drukgroep. Dan meet je de afstand vanaf de voorkant van het koppelingshuis tot het hart van de kogel (aan de koppelingskabel).

Is de maat te groot (zit de arm te ver naar achteren) dan is de stift aan de rechterkant te ver uit gedraaid (aan de binnenkant van het koppelingshuis). Je moet dus de moer oplossen en de stift linksom uit het koppelingshuis draaien zodat hij aan de binnenkant verder naar achteren komt. De gemeten maat aan de linkerkant wordt dan dus kleiner.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Ja, hij zit nu te ver ingedraaid; de drukgroep zit nu iets ingedrukt, en de vork waar de kabel aan komt staat ook onder spanning. Dus ik zal hem iets oplossen.

Is er nog een bepaalde maat of speling die er op de koppelingsvork moet zitten als het koppelings pedaal niet bediend wordt?

ik heb elders iets gelezen waar ze het over 109 mm hadden.

mocht je dus met de 107mm niet wegkomen, dan kan het mogelijk

wel kloppen dat het net een tikkie meer is.

Kijk, het komt dus echt zo krek.

versnellingsbakken is een nieuw hoofdstuk voor me..

Heb afgelopen week ook eens met een losse complete koppelingsset op de bak staan proberen om een beetje door te krijgen wat er nou precies gebeurt als je het koppelingspedaal in trapt king:

Nou, gisteren er mee aan de slag gegaan.

Eerst de koppelingsvork afgesteld op 109mm. (wat een @#$%*@$%*^ klusje is dat zeg, je kan er heel niet bij).

Daarna koppelingskabel weer gemonteerd, en het pedaal net iets boven het rempedaal afgesteld! :thumbup

Helaas is wel de schuifmanchet kapot gescheurd.. is dat erg? Zo kan er wat vuil van onderen de kabel in komen.

Verder de motor ook weer zo ver mogelijk aangesloten, zit nog op een paar kleine montage onderdelen te wachten.

Hoe sluit ik de achteruitrijschakelaar van de Getrag aan? Mijn Haynes heeft alleen info over de 4-bak helaas. Er loopt 1 stekkertje naar toe, maar op de schakelaar zitten 2 polen.. gaat die andere gewoon naar massa?

Ook de km-kabel weer gemonteerd, maar dat zit bij een 5-bak best ongelukkig als je eerst een 4-bak gehad hebt. De kabel komt er precies uit waar de steun zit, en moet een behoorlijke bocht maken. Ook kan ik hem niet meer op de oude plek in de steuntjes krijgen, dus hier moet ik even iets op verzinnen. Kan dat verder geen kwaad?

Dan als laatste voorlopig: Ik wil mijn accu naar de kofferruimte verplaatsen, en op het dashboard een massa schakelaar monteren.

Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik een speciale accu-bak kopen? Of kan ik gewoon zelf iets maken van alu?

Dan de kabels: hoeveel mm2? Mag dit onder de auto lopen, of moet dit in de auto?

Hoe werkt dat met die massaschakelaar?

Alvast bedankt weer voor de tips! :wors

Terug
Naar boven