• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's C24NE opknap/opvoer project - vliegwiel praat

Een koppakking is nooit van kurk . Denk dat je de klepdeksel pakking bedoelt die is van kurk maar kan ook rubber zijn.

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

Die pakkingen die onder de zwarte kapjes zitten, waarmee de injectoren op het spruitstuk vast zitten, zijn die nog te krijgen?

Zijn bij mij helemaal vergaan...

En de verdere losse delen van de injectoren? (o-ringen, etc)

@fredericki200 wrote:de brandstof pomp kan je nieuw krijgen bij sloperij pieper in putten.

koste dacht ik tussen de 60 en de 80 euro

Pieper ken ik wel, nog geen 20km. bij mij vandaan.

Veel Astra G onderdelen daarzo? In goede staat?

@McLambo wrote:Die pakkingen die onder de zwarte kapjes zitten, waarmee de injectoren op het spruitstuk vast zitten, zijn die nog te krijgen?

kun je makkelijk zelf maken uit een stukje pakkingpapier

@fluks wrote:@McLambo wrote:Die pakkingen die onder de zwarte kapjes zitten, waarmee de injectoren op het spruitstuk vast zitten, zijn die nog te krijgen?

kun je makkelijk zelf maken uit een stukje pakkingpapier

Ok, zou kunnen, maar het is van dat dikke sponzige spul van 1.5 mm dik... kun je dat ook aan stuk ergens kopen?

Ben al een keer op pad geweest voor pakkingspapier om zelf een pakking voor de waterpomp te maken, maar dat was regio Ermelo al moeilijk te vinden...

Even terugkomende op het koppelings verhaal.

Vandaag motorblok in de bok gehangen, en hiervoor het vliegwiel verwijderd.

92c5952f.jpg

Het vliegwiel mat 220mm voor het contactvlak, dus ik denk dat dit een vliegwil is van een 8.5" koppelingsset. (nummer 90079984)

Het zat gemonteerd met de 6 12-kantige bouten zoals hieronder op de foto te zien is....

bb1a614a.jpg

0931d15f.jpg

Wat ik nu niet helemaal snap..... De 6 bouten lijken allemaal hetzelfde te zijn, en in het vliegwiel is 1 gat duidelijk kleiner.

Alle 6 de bouten passen in alle 6 de gaten. In het kleinere gat (pasgat?) hebben de bouten iets van 0.1-0.2mm speling, en in de 5 grotere gaten is dat aanzienlijk meer.....

Hoe zit dit nou? Geen pasbout, maar toch 2.0GSI vliegwiel... ?? :hmmz Hoeveel speling mag de pasbout in het pasgat hebben?

Verder nog wat delen eraf gehaald, waaronder de waterpomp... dit is er een met een blikken gevouwen roter, en 1 dun pijpje erop... volgens mij niet een 2.4 waterpomp, maar kan deze er gewoon op? Lijkt nog goed, lager draait nog als nieuw.

Ook ff de kapjes van de nokkenas eraf, was wel benieuwd wat er in zou zitten, maar wie kan dit ontcijferen???

f5973862.jpg

/edit:

na een aantal pogingen ben ik er denk ik achter: Een Catcams 4600202

4600202

312 / 312°

251 / 251°

11.65 / 11.65mm

2.80 / 2.60mm

O.E.M.

HYDR: sport

Niet een heel heftig ding volgens mij, maar zeker beter dan de c24ne standaard nokkenas

Even wat vraagjes aan de gevestigde orde op CIH gebied: :wors

foto 1

f6f9a73a.jpg

Volgens mij is die grote schroef voor het afstellen van hoeveel lucht langs de klep kan passeren als die dicht staat..

Waar is de slang voor?

foto 2

aea06d58.jpg

Die aangesloten slang is voor de gasklephuis verwarming, en komt bij mij te vervallen.

Waarvoor is de aansluiting daaronder? Voor de omloop regeling?

Wat is de functie van die omloopregeling eigenlijk?

foto 3

1d424114.jpg

Waar is dat kleine pieletje voor? Komt hier een vacuumslangetje op?

foto 4

459a0d9e.jpg

Wat is dit voor ding? Zit samen met de drukregelaar in het injectie-circuit

d1ac10d6.jpg

de 2 grote aansluitingen?

foto 5

630c0565-1.jpg

Waar kan ik hem het beste doorzagen?

In principe was ik van plan de omloop regeling weg te laten, evenals de 5e injector..

Verder heb ik nog gekeken of ik de complete injectierail van het 2.4 Motronic systeem kan plaatsen op dit spruitstuk. Dat gaat helaas niet lukken, want er is geen ruimte voor. Wat wel gelukt is (met wat tips van forumleden) is een manier om de Motronic gele injectors te plaatsen met wat kleine aanpassingen.

Er zit ook een 3/4 mm speling op de as van de gasklep. Is dit cruciaal? Of gaat dat nog prima?

De gasklep heeft een binnen diameter van +/- 70 mm. Zijn er nog grote gaskleppen die op het 3.0E spruitstuk passen?

foto 1

schroef is voor de stationairafstelling

slang hoort op je kleppendeksel

foto2

slang voor de omloopregeling deze zorgt er voor dat je de eerste minuten een verhoogt toerental hebt is wel belangrijk anders slaat hij steeds af met koude motor

foto 3

vacuumaansluiting voor je ontsteking

foto4

zorgt voor een constante benzinedruk en vangt pieken en dalen op is niet noodzakelijk om er op te zetten

foto5

linker aansluiting is voor je rembekrachtiger,de andere is voor je luchtomloop

foto6

beste bij de 2e lijn

de koudestart zou ik er wel weer opzetten anders kun je wel startproblemen krijgen

eerste type 30e spruitstuk heeft de grootste klep

een 30ne buis heeft volgens mij die dikke bout (luchtomloop) niet meer.

dus je moet een buis van een 30e nemen, en in dit geval dus de juiste nu!

@fluks wrote:foto 1

schroef is voor de stationairafstelling

slang hoort op je kleppendeksel

foto2

slang voor de omloopregeling deze zorgt er voor dat je de eerste minuten een verhoogt toerental hebt is wel belangrijk anders slaat hij steeds af met koude motor

foto 3

vacuumaansluiting voor je ontsteking

foto4

zorgt voor een constante benzinedruk en vangt pieken en dalen op is niet noodzakelijk om er op te zetten

foto5

linker aansluiting is voor je rembekrachtiger,de andere is voor je luchtomloop

foto6

beste bij de 2e lijn

de koudestart zou ik er wel weer opzetten anders kun je wel startproblemen krijgen

eerste type 30e spruitstuk heeft de grootste klep

Duidelijk verhaal wat betreft de luchtomloop. Echter zit daar toch ook een sensor voor in het thermostaathuis? Ik meen gelezen te hebben dat deze niet te monteren is in het thermostaathuis van een C24NE....

klopt ik had die van mij er gewoon los aan de kabelboom aanzitten

luchtomloopklep werkt volgens mij met een bimetaal hijj gaat langzaam dicht als je je auto op contakt zet en sluit dan de luchttoevoer af

@fluks wrote:klopt ik had die van mij er gewoon los aan de kabelboom aanzitten

luchtomloopklep werkt volgens mij met een bimetaal hijj gaat langzaam dicht als je je auto op contakt zet en sluit dan de luchttoevoer af

Hmm, nu volg ik je even niet; je hebt de temperatuursensor van de koudestart regeling wel aangesloten, maar die hangt los aan de kabelboom..?? of?

ja koudstart spuit alleen in met het starten

de sensor regelt volgens mij dat hij niet inspuit bij warme motor

als je koude startinjector niet spuit met een koude motor start hij heel slecht maar als hij inspuit met warme motor wat eigelijk niet hoort start hij prima

Gisteren al een beetje aan het poetsen geweest:

795440df.jpg

Ik wil eens proberen of ik met de slang/compressor methode kan kijken of ze nog goed verstuiven.

Is er te achterhalen wat de opbrengst is van een 'standaard' injectiepomp van de manta/ascona?

Foto'tjes van blok tot dusver losgehaald...

Het is smerig, maar verder ziet het er redelijk uit.

hydro-stoters hebben pitting aan de nokkenaskant.

er zit zuigerspeling op, wordt volgende week gemeten met een micrometer

Thoughts????

DSCN0781.jpg

DSCN0780.jpg

DSCN0778.jpg

DSCN0777.jpg

DSCN0776.jpg

DSCN0775.jpg

DSCN0774.jpg

DSCN0773.jpg

DSCN0772.jpg

DSCN0771.jpg

Na wat vluchtige metingen lijkt de slijtage mee te vallen. De cilinders zijn nog best mooi rond zo op het eerste gezicht.. wel een klein stootrandje.. het lijkt erop dat de zuigers wel wat ovaal zijn geworden.. komt dit vaker voor? Ik meen gelezen te hebben dat normaal de cilinder ovaal wordt...

Ben me verder een beetje aan het inlezen op het polijsten van de inlaat poorten.. nu zie ik hier en daar op internet gasten die ook het injectiespruitstuk en de gasklep van binnen polijsten..... heeft dat zin voor een straat auto?? Zowiezo zit er een 2 mm dikke bruine aanslag in de injectiebuis, dus ik moet er evengoed ff mee aan de slag...

Terug
Naar boven