• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's C24NE opknap/opvoer project - vliegwiel praat

Inlaatpoorten polijsten is geen goed idee, vraag maar aan een motorreviseur. Je wilt juist een beetje weerstand in je poorten, op die manier mengt het mengsel beter. Als ik jou was zou ik er een golfbalmotief in laten maken.

Ok... geld hetzelfde voor het inlaat spuitstuk? Hier zit vanuit de gietmal al een soort van putjes motief in...

Ik wilde hem eigenlijk niet wegbrengen omdat het er verder allemaal prima uitziet nog.

Wel is het zo dat de in laat poorten helemaal zwart en plakkering zijn, en dit wilde ik er wel uit zien te krijgen en de boel weer een beetje laten glimmen zeg maar...

hoe ga ik hiermee het beste te werk?

Motornummer: opnieuw er in slaan met slagletters.

Thermostaathuis: geen idee, ik zet er altijd webers op, heb je geen sensoren nodig.

Vanavond aan het meten geslagen, ik zal morgen de bevindingen eens overtypen.

Minder leuke verrassing: bij 3 zuigers zijn er stukken tussen de zuigerveren uitgebroken :( Dat wordt dus op zoek naar een ander setje zuigers..... :cry

Ook zat er wat speling in de lengterichting van de distributieketting, en het nokkenastandwiel had ook duidelijke sporen van inslijten.

Is zo'n distributieketting nog ergens te krijgen? Volgens mij is dit voor alle CIH modellen hetzelfde...?

kettingen kan je nog wel nieuw krijgen en is allemaal het zelfde ook de gelijders en spanner mee vervangen

volgens mij verkoopt opel4ever dit wel

Thanks, ik zal eens even kijken.

Voor de duidelijkheid: C2.4NE zuigers zijn anders dan 2.2E en 2.0E zuigers, klopt?

Hier nog wat plaatjes van de binnenkant van het blok. Mijn pa heeft met micrometers ook de maten gemeten, die zal ik morgen even uittypen, en dan ben ik benieuwd wat de ervaringsdeskundigen ervan vinden...

36874cae.jpg

b559be33.jpg

380d0bb3.jpg

5788c200.jpg

93e33687.jpg

1f814278.jpg

1b52e127.jpg

0fd7b2b7.jpg

f8714d8d.jpg

62a3df6f.jpg

83a82abf.jpg

b0a15c1b.jpg

dat is moeilijk te zeggen zo op de foto.

maar moest ik van jou zijn zou ik hem herboren.

zeker als je dan moet veranderen van zuigers.

de standaard 2.4 zuigers zijn niet super van kwaliteit.

ik zit met mijn motor in de zelfde situatie als jij en

ik zal het ook zo doen.

nog een tip terwijl je bezig bent. zou alles mooi

afwegen en op hetzelfde gewicht brengen (drijfwerk).

een lichter vliegwiel doet ook veel.

veel succes met je project

grtn

Nou, ik heb als het goed is al een setje andere originele zuigers... Ik moet ze nog binnen krijgen, dus het is even afwachten hoe ze eruit zien....

Dat afwegen; hoe gaat dat in zijn werk?

Kun je dat zelf doem?

TIP:

Voor de geinteresseerden: Net bij de kruidvat een kleine ultrasoon reiniger gekocht voor 1/2 van de 1/2 = 8 euro!

Handig om kleine prutjes schoon te maken( schroefjes, boutjes, injectoren, etc)

@eddepet007 wrote:dacht dat het wat opfris werk werd maar dit is meer complete revisie

blijf het wel effe volgen

Wat zegt jouw vakmansoog als je die cilinderwanden ziet?

Er heeft inderdaad vocht ingezeten. blok heeft 1.5 jaar stilgestaan, met 1 bougie eruit, bij die cilinder zat de olieschraapveer vast, dus het water is ook in het carter gedruppeld..

Klepjes glimmen al weer mooi. Zit te denken om gelijk een olie-catch tank te monteren als de motor ingebouwd wordt.. hele inlaattraject is 1 vette bende :(

4815435d.jpg

Boringen nu opmeten overmaat zuigers bestellen die niet in deze boring passen en dan laten opboren zou ik doen..

Als je toch bezig bent doe het goed,en gebruik kwaliteit zuigers,die standaard 2.4 zuigers zijn niet de beste die der zijn.

Ik ben bang dat ik daar het geld niet voor heb... maar dit zij-projectje heeft geen haast, dus ik ga de komende maanden mijn oren en ogen eens goed openhouden...

Misschien loop ik nog ergens tegenaan, 2e hands, of nieuw-oud

Ja, de zuigers van de 2.0 2.2 en 2.4 zijn allemaal anders, de hoogte van de zuigerpen naar de bovenkant van de zuiger verschilt.

Misschien heb ik nog een gebruikt set 2.4 zuigers liggen, de veren zijn zowiezo helemaal op, maar ik zal eens kijken of de zuigers nog bruikbaar zijn.

Hey Kees,

Zijn dit de standaard Mahle zuigers?

Daar heb ik zojuist een setje 2e hands van op de kop getikt. Schijnen uit een blok te komen dat ooit nog van JS400 is geweest. Als het andere zijn, ben ik zeker geinteresseerd naar meer info :-)

Ik hoor uit meerdere hoeken dat ik beter gelijk gesmede zuigers kan plaatsen als ik toch een volledige revisie ga doen, en daardoor wordt ik een beetje zenuwachtig om weer standaard zuigers te plaatsen.

De reden dat ik vroeg over de verschillen in zuigers tussen een 2.0E 2.2E en C24NE is dat er af en toe nog wel eens gesmede setjes van KS enzo op Ebay staan voor de 2.0E.. voor de C24NE nog niet eerder tegengekomen.....

Terug
Naar boven