• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

mijn ascona 2.0n 1979 project

na een aantal zaterdagen in de ascona te hebben gestoken schiet het al weer mooi op. grootste laswerk zit erin. nog een paar kleine dingen afwerken en dan kunnen de schermen er weer op. hier een paar foto's van het laswerk en hoe hij er nu bij staat.

roest

Foto-JSADKCCC-D.jpg

weg roest

Foto-NJ4D48MX-D.jpg

gaatje

Foto-K4G4YGHJ-D.jpg

en weer op opgevult met plaatwerk.

Foto-EJOR48AB-D.jpg

en ik de roestwerende primer gezet

Foto-Q3ME8HOJ-D.jpg

en een ander stuurtje gekocht

Foto-M8X4QC37-D.jpg

dinsdag en woensdag maar een beginnen met alle oude bitumen uit de binnenschermen halen en de rest in de zelfde primer te zetten. fotos volgen wel weer een keer

van de week maar weer eens wat aan het opeltje gedaan.

de carburateur begon te lekken dus maar even deze oplossing gevonden dat ik in ieder geval weer kan rijden.

Foto-LZCFY3PP-D.jpg

er werd mij verteld dat het zo makkelijker ging maar dat viel best tegen

Foto-PNJWJZ3M-D.jpg

en ze passen mooi

Foto-SEIP6OLP-D.jpg

voor dat ze niet van een opel motor komen loopt ie al behoorlijk netjes. van de week even de filters ophalen bij meijers en dan kijken hoe dat gaat. ook ben ik te koop op een set grotere remmen en schijven met klauwen achter.

lange inbusbout nemen eentje met een gedeelte waar nog geen draad zit en daar dan de juiste draad op snijden metrisch fijn zo even uit het hoofd?

Mijn motor heeft de geest gegeven, geen compressie op 2 cilinder en zoop meer koelwater als benzine en dat met de dellorto,s. direct via via een 2.0 s met snelle nokkenas gekocht. Nog een week werken en dan mooi twee weken de tijd om hem over te bouwen en af te laten stellen. Foto,s volgen na inbouw

Vandaag even een tussentijdse update, vandaag even een paar delen van de nieuwe motor verwijderd en schoongemaakt. Nu heb ik ff opties de nokkenassen met elkaar vergeleken. Nu is de nokkenas in de nieuwe motor veel ronder als de nokkenas in de oude motor,(punt loopt bij de oude spitser toe) klopt dan het verhaal dan dat in de nieuwe motor een snelle nokkenas gemonteerd zit. Waar in de motor van gekocht heb vertelde dat de nokkenas goed zou zijn voor zoon 12 pk en dat ie weg kwam bij jansen uit goor of zoiets kan een nokkenas dat vermogen leveren in 2.0 s.

Verder ligt mijn vliegwiel nu bij bosch tuning in haaksbergen of afgedraait en gebalancert te worden. Verder in de loop van de week de dellorto's overbouwen en de oude motor eruit halen

deze twee weken mijn vakantie maar nuttig besteed aan de ascona door de oude motor te verwijderen en de nieuwe klaar te maken voor montage. van morgen achter mijn vliegwiel aangebeld en die was vanmiddag klaar van het afdraaien en balanceren.de exacte specificaties weet ik nog niet van het vliegwiel maar ik heb het volste vertrouwen in de beste man die dat geregeld heeft.

hierbij nog even een fototje van de motor die klaar staan voor de auto

Foto-BUNOQZLA-D.jpg

Probleempje, ik heb de motor er nu inzitten en nu zit ik met het probleem dat op de oude motor contactpunten zate en de nieuwe zoon electronisch geval. Wat ik beter en hoe kan het dat die met de contactpunten er zo uit kon en de ander met4 cm blijft steken. Kan dat in de oliepomp zitten

Dat schoot mij vanacht ook te binnem mar nu heb ik de bevesteging bedankt daarvoor. Vanmiddag eerst de jaarlijkse enterse feest/bierdrinkdag en dan morgen maar eens vol aan de bak

Vandaag de hele dag met de opel bezig geweest maar zon het gewenste resultaat. Motor krijgt benzine en heeft op alle 4 cilinders een vonk als de bougies uit de motor zijn. Als ik de motor start loopt de motor op 2 cilinders. De eerste twee reageren nergens op als ik er de bougiedoppen eraf trek en de laatste twee wel. Als ik de bougies er dan uitdraai zijn de eerste twee wel nat. Moet ik dit zoeken in de ontsteking of in mijn carburateurs(dellortos) of is een combi van dellortos en contactpunten geen goede optie. Ik heb zoon rotor zonter contaktpunten maar weet niet hoe ik die in mijn auto aansluit?

De ontstekingsvolgorde is goed. Standaard carburateur er op en hij loopt als een zonnetje. Even iemand zoeken die de dellorto,s een opfrisbeurt kan geven

in de vakantie nog een mooi uitlaatspruitstukje gekocht van het merk simons met een einddiameter van 63mm deze gister in gepakt met van die hitte band.ook waren mijn dellorto's weer in perfecte staat gebracht door een jongen hier uit de buurt met verstand van zaken. zo de hele mikmak er maar eens opbouwen en dan gaan we het zien

Even een het stof er af blazen.

Na de motor inbouw,het reinigen van de dellorto,s en het monteren van het simons spruitstuk loopt de ascona nog niet zo het hoort te zijn. Hij levert niet het vermogen wat ie had verwacht wat waarschijnlijk zou komen door een lekke pakking tussen de spruitstukken en de motor. Na een beetje de moed te hebben laten vallen en hem achter in de schuur te hebben geschoven besloten eerst een andere daily ride aan te schaffen.

De nieuwe auto is een ford focus st met de heerlijke 2.5 t vijf pitter van volvo. Echt een heerlijke auto waar ik al weer een maandje in rondrij.

Nu weer een beetje moed verzameld toch maar eens weer tijd vrijmaken voor de ascona

net even rustig de tijd genomen voor de ascona en toen kwam het probleem aan het licht wat ik al verwacht had. omdat de motor op de eerste cilinders niet heel top reageerde en er bij het afstellen met de vacuümmeters aan het licht kwam dat ie ergens valse lucht trok. nu heb ik orginele pakkingen tussen de carbs en de spruitstukken besteld en tussen de luchtfilters en de carbs.

omdat dan toch de hele mikmak weer los moet ook maar besloten om andere bouten voor de inlaat/uitlaat gemaakt omdat de carbs erg slecht vast zaten. na gezocht te hebben naar inbus m9x1,25 waar ik slecht aan kon komen maar een andere oplossing bedacht met een colega. die colega had toevallig thuis een draadsnijmoer met de maat m9x1,25. eerst de bouten afgedraaid op 8,9 mm en daarna met de draaibank de draad op de bouten gesneden. nu wachten op de pakkingen en dan hopen dat het dan spul beter vast gaat zitten.

ook ben ik nog bezig met een setje remklauwen om schijven achter er op te maken

foto's volgen als ik de spullen er weer op heb zitten.

eindelijk de ascona weer aan het lopen. er is grote verbetering kwa lopen. nu alleen nog afstellen en dan kunnen we weer verder met de carrosserie

heeft er iemand nog een goeie site om foto's op te zetten om ze hier te uploaden. heb heel veel foto's maar krijg ik hier niet gepost

hierbij een paar fotos van mijn carbs

qrc7yf.jpg

carbs met op de achtergrond een ander projectje

1zlesgk.jpg

nieuwe pakkingen en rubbers

taqx47.jpg

en weer op de plek waar ze horen

motortje klinkt echt lekker met zoon setje italiaantjes.

Terug
Naar boven