• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

mijn DD-wrt/netwerk/ict topic

Projecten over 't algemeen zijn (bijna) altijd leuk, zowel op ict als auto techniek vermaak ik me uren (soms zelf te lang dan eigenlijk mogelijk is ;) )

nu 't volgende project op m'n hals gehaald:

Ik heb voor een prikkie een 8TB hardeschijf op de kop kunnen tikken en deze gaat dus dienen als algehele backup (server draait zonder backup en de pc backup hdd ik al een jaartje of 6)

het is een Seagate Archive HDD v2. Ondanks dat ik niet echt van ben van seagate is 't toch nog een kek ding om in gebruik te mogen nemen. (ben zelf meer een WD fan maar a.t.m. is een 5tb wd schijf op t moment van typen bijna €50 duurder)

De Seagate Archive HDD lijn schijnt nieuwe technologie te gebruiken waardoor dus nog meer ruimte in zo'n blok kan worden gepropt

(gegevens zijn te vinden op t interwebz)

maar nu, 't ding moet in een usb behuizing, usb2 nogwel... daar heb je de eerste problemen al, niet meer dan 1.4TB zichtbaar (zowel in win7 64bit(met efi MB) als in ubuntu (server/desktop 64bit)

dan maar op me oude pov ion 330 moederbord op de sata; 8TB zichtbaar!

laat ik nou net geen Sata in de server vrij hebben en zie het ook niet zitten om telkens de server uit te moeten zetten om een backup te draaien (over 't algemeen gaan de meeste hdd bij het opstarten defect...)

oftwel ik ga nu uitzoeken of het nou aan de usb behuizing ligt of dat ik hier ergens een belangrijke stap mis...

Edit;

lees net dat de sata instellingen op ahci moeten staan, blijkt dat de servermoederbord dit niet heeft; P5g41T-mlx

ATA/IDE Configuration [Enhanced]

Allows you to set the ATA/IDE configuration.

Configuration options: [Disabled] [Compatible] [Enhanced]

Enhanced Mode Support On [S-ATA]

Sets Serial ATA, Parallel ATA or both as native mode.

Configuration options:

[S-ATA+P-ATA] [S-ATA] [P-ATA]

dan maar via een andere systeem de server data backuppen (ruim 4TB op dit moment (duurt langer))

Maak op die schijf eens bijvoorbeeld 8 partities van 1000gb aan en kijk of je die dan wel kan benaderen via de externe behuizing?

Ik heb m op dit moment aan de praat in de behuizing met 7.28TB :D

minpunt is wel dat windows meteen een foutencontrole wilt doen, vooruit dan maar...

plus om nou 8x 1TB (of 4x 2TB) te moeten aanmaken voor backup lijkt mij niet heel erg overzichtelijk, gezien ik zeer waarschijnlijk de server binnen één jaar upgrade naar een betere moederbord (deze sata2 ipv sata3, ook t ram is beperkt tot 8GB. en qua CPU mogelijkheid zit ik nu denk ik wel op zijn einde; zit nu een Xeon E5430 in (orgineel s771 ipv s775)

ok, alles wat ik nu op de server doe gaat snel genoeg...

edit:

Windows heeft 7.27TB erkend :D

op de server wederom maar 1.4TB zichtbaar :(

Disk /dev/sde: 1404.5 GB, 1404493455360 bytes

255 koppen, 63 sectoren/spoor, 170753 cilinders, totaal 2743151280 sectoren

wel raar, er zit ook een 2TB hdd in de server en daar heb ik totaal geen probleem zijn (zal wel onder de grens zitten)

update:

4x 2TB werkt niet via usb, blijft haken op 1.28TB. via sata krijg ik wel alles keurig te zien. lijkt me echt dat er iets met de usb behuizing is want aan linux ligt het niet...

misschien moet ik maar eens gaan experimenteren met pci-e to sata kaarten (als die tenminste wel werken...)

vandaag 3x 2tb ext4 partitions te maken en de overige 2tb niet gebruiken/leeg laten. ziet windows Alleen de 3x 2tb ruimtes die lege ruimte komt niet te voorschijn...

Edit:

Vandaag (6/11) andere usb behuizing (ook met Esata) gehaald. Deze geeft wel de juiste hoeveelheid datacapaciteit aan! :D (op usb dan, esata nog niet gecheckt)

dit weekend dus mooi ff de 4TB aan data van de server back-uppen king:

zo, na een uurtje of +/- 35uur, is t gelukt om de 4TB data over te pompen naar de backup disk. alle hdd's zijn in die tijd ook flink gemarteld, ondanks dat toch nog een stabiele overdracht snelheid van 32MB/sec. (2x WD greens 1TB (WD10EZRX) en 1x WD Green 2TB (WD20EZRX)) per hdd.

nu nog ff de sata controller inbouwen en kijken of die ook de 8TB opslag ziet zodat ik een deze maanden de 5e hdd kan toevoegen aan de server (een jaar geleden had ik nog genoeg aan 2TB king: )

vandaag tot de conclusie gekomen dat de beschikbare ruimte op de hdd's wel heel erg rap opraakt, dus heb vandaag nog een WD Green 3tb en een Dawicontrol DC-610e raid controller opgehaald.

De raid controller zou in principe elk hdd als individueel kunnen erkennen alleen heb ik dit niet kunnen vinden en voor nu als een JBOD configuratie ingesteld.

(plus alle handleidingen zijn Duitstalig, laat ik die taal nou net niet kunnen (en ja ik rijd een Duitse auto king: )

helaas krijg ik dit dus niet aan de praat; Ubuntu ziet de raid controller (02:00.0 RAID bus controller: Marvell Technology Group Ltd. Device 9170 (rev 13))

ook krijg ik na de bios de raidcontroller configuratie scherm met daarin de wd green 3tb hdd en in JBOD is ie "ready"

Oftewel ik hoef me dit weekend niet te vervelen :jerry

Edit:

Probleem zat m in de Dawicontrol, omgeruild voor een Highpoint Rocket 640L.

De hdd werd zonder installatie/configuratie direct als individuele hdd erkent in Ubuntu. En een Plus puntje, deze kaart heeft 4 sata aansluitingen, dus ik kan nog ff king:

Zo, kan ik nu de rest van m'n dvd collectie naar de server dumpen king:

zo, tijdje inactief geweest op 't forum, maar heb zekers niet stil gezeten!

begin dit jaar de server COMPLEET geüpgraded:

cpu: Intel Core i5-4460

MB: MSI B85M-E45

RAM: 2x Corsair Vengeance CMZ4GX3M1A1600C9

ext hdd: Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB

case: Fractal Design Node 804

voeding: be quiet! SFX Power 2 300W

UPS: PowerWalker VI1200 (UPS)

pcie: 2x Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Ports

Hdd's:

2x WD Green WD10EZRX

1x WD Green WD20EZRX

1x WD Green WD30EZRX

3x WD Green WD40EZRX

2x Crucial BX100 250GB

Dit allemaal heeft tot ergens halve wegen februari gedraaid op Ubuntu server 14.04 met Software RAID 1 op de 2 ssd's (het systeem dan, data nog steeds individueel)

Helaas was de pret al weer over nadat de server voor de zoveelste keer over zijn nek ging bij een reboot (startte niet meer door.) en heb het toen radicaal aangepakt;

Ubuntu server aan de kant gesmeten en gegaan voor Unraid (dit zag ik voor bijkomen bij een bekende Canadese YouTuber)

Minpuntje was wel dan de Highpoint Rocket 640L niet goed werkte met Unraid, de dus vervangen voor een DeLock sata pcie kaart. en het kost voor de Plus versie toch zo'n €90,- euries... (en ik zat al dik boven m'n 2016 budget!!!)

Inmiddels zijn we bijna maart voorbij en moet zeggen dat Unraid best wel oke werkt voor mijn doen. geen crash of hangende programma's meer. alles draait in Docker (hier moet ik me nog steeds goed in verdiepen, maar tot nu toe werkende de dingen die ik werkend wil hebben)

Ook draait er sinds deze week naast de Docker images een Virtual Machine met Ubuntu Server voor Owncloud.. Dit had ik eerst draaien op een raspi, maar dat werkt met te langzaam (geduld heb ik niet echt :angel )

Al met al, het werkt en het blijft nog steeds een hobby bak, qua opslag kan ik dit jaar wel ff vooruit (15TB van de 19TB bruikbaar, de 4TB is een Parity disk)

Wel is ie stukke zuiniger qua energieverbruik (de oude zat constant tussen de 90W / 150W idle, deze met 3 vd 9 disk altijd aan zit rond de 55w idle)

wel ben ik er inmiddels achter dat de cpu veel te krachtig is, ding komt niet boven de 30% belasting :jerry YOLO!

(en dat terwijl toch Plex, SABnzbd, sickbeard, Headphones, Couchpotato, OpenVPN, Ddclient, en Owncloud in VM altijd actief zijn)

Ook nog een wat :kewlpics want dat vinden we natuurlijk allemaal wel leuk :D :

12507486_908257599289166_6694828462587167680_n.jpg

(deze foto is eigenlijk alweer uit, hier zitten de 3, 4TB hdd nog niet bij in...)

Leuk dat geknutsel. Ik ben ICTer van beroep. Heb hier zelf 72TB aan storage voor films, backups enzovoort.

Ik bouw eigenlijk alles op Linux. Alleen 2 werkstations zijn voorzien van Windows 7. Dat puur en alleen omdat niet alle software onder Linux of de Wine emulator draait.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Blijft leuk dat hobby'n ;) Unraid is ook Linux ;) en zelf heb ik eigenlijk alleen nog op m'n hoofdPC win7 staan gezien inderdaad niet alles werkt onder wine/linux, en Windows 10 vind ik gewoon echt :thumbdown :puke dus vanaf 2017/2019 is het bij mij nog linux only en waarschijnlijk ergens een VM met win7.. (m'n laptop heeft nog een dual boot ubuntu/Windows, puur voor de Opcom)

Uiteindelijk zal ik wanneer ik Owncloud volledig in gebruik heb waarschijnlijk te weinig hebben aan 15TB (ik zit nu op de 5TB gebruik, plus ik heb geïnteresseerde die wel wat opslag kunnen gebruiken...) en ik heb nog steeds niet m'n complete DVD zooi er op staan, dat duurt zo verekte lang met één dvd speler in de pc ;)

Nog meer :kewlpics

12928184_952024541579138_7742795128929718437_n.jpg

(jup, 't staat naast de WC Papier :jerry )

12891012_952024544912471_2124651609857062813_o.jpg

12916159_952024538245805_6771710958820889716_o.jpg

de Raspi's, de linker draait Pihole en Domoticz (DNS en domotica) de rechter draait nu nog Owncloud (als hoofd beheer, de server versie moet nog goed ingesteld worden voordat deze volledig online mag)

Terug
Naar boven