• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn eerste ombouw naar 2 liter, project schutbord!

origineel gepost door jblfreak

ow ok

k zei t expres omdat je over de leidingen begon vandaar eigenlijk een soort van waarschuwing

maar bijna draaien met t blok zeker

Zeker bijna draaien, alleen ben ik nu helaas super grieperig. Ik was vanochtend nog bezig en zo duf dat ik af en toe vergat waar ik mee bezig was. Tijd om even een pauze in te lassen, met de nadruk op lassen...:agent :D

De benzine aanvoer en retour zitten nu helemaal, 8mm koperen leidingen onder de vloer door. De stuurbekrachtiging is nu klaar en is gevuld, remmen zijn klaar, alleen nog wat beter ontluchten... Heb nieuwe Dunlop bandjes erom liggen nu...:wors

Het enige is nog de kabelboom erin en het koelsysteem afmaken, kwam er vandaag achter dat mijn reservoir een aansluiting mist aan de bovenkant. Bij een 16V horen er twee kleine bovenaan te zitten, bij de mijne zit er maar een... Maar er is een reservoir onderweg, zou als TNT meewerkt morgen op de mat moeten liggen.... Dan nog wat slangen erbij....

Het zou nu niet lang meer moeten duren!king:

Ok, nou het koelsysteem. Ik heb net het tankje ontvangen met een berg slangen.

Op het blok zit dus een kunststof pijp waarvan de dikke aansluiting naar de radiateur gaat. Dan de twee aan de achterkant van het blok, degene aan de distributie-zijde moet dus op de kachel, de andere uit dat kunststof pijpje naar de onderkant van het tankje, degene uit het blok bij de ontsteking (midden op de kop, stalen pijpje) moet weer op de andere kachel aansluiting.

Dan de dunne aansluitingen bovenop het tankje, eentje gaat bovenaan op de radiateur, maar waar gaat die andere naartoe?

Hoop dat iemand kan bevestigen dat alles hierboven klopt en me kan vertellen waar dat ene slangetje op moet, super bedankt!

Hey bedankt! Maar waar dan precies op het inlaatspruitstuk? Is dat op de voorkant somes vlakbij de kleine klep, een punt waar drie slangtjes uitkomen?

zitten idd 3 pijpjes aan.. tussen inlaatbuis cil nummer 2 en 3.. Dan moet ie op de meest linkse . de middelste gaat naar je kleppendeksel en de meest rechtse gaat naar de rechterkant van in je inlaat spruitstuk

( links en rechts als je in de auto zit dus )

origineel gepost door GlennGSI

zitten idd 3 pijpjes aan.. tussen inlaatbuis cil nummer 2 en 3.. Dan moet ie op de meest linkse . de middelste gaat naar je kleppendeksel en de meest rechtse gaat naar de rechterkant van in je inlaat spruitstuk

( links en rechts als je in de auto zit dus )

Kijk! Daar kan ik wat mee! :wors Ok, dit gaat wel lukken zo, morgen maar effe ermee klooien, vandaag te moe van de griep...:puke

Cker!!! Moet nu toch gaan lukken! Ga er zo naar toe en dan ff een filmpje schieten van de eerste start!:o:agent:P:D:wub:wors:thumbup:angel

die 2 slangetje hoeven niet perce aangesloten te worden

kunnen worden afgedopt evt

maar laat maar eens lopen da ding :P

Is nog niet gelukt, zal nu even drie weken in de ijskast gezet worden. Even een rustperiode inlassen.:sleeping

De kabelboom roept toch nog wel vragen op.... Zoals ter hoogte van de bobine zit er een wit/geel en zwart/geel draadje in een zwart stekkertje met groene balg, denk dat die voor de ventialtor schakelaar is in mijn radiateur, maar daar zit er een in nog met van die platte faston stekkertjes...

Dan de brandstofpomp die nog niet draait, wel als ik hem direkt op 12V zet. Toen ging er op de uitgang van de pomp bij een slangklem verbinding gelijk wat bezine lekken, toch dus maar drukleidingen met draad van maken straks. Hoewel het goedkope klemmetjes waren, kan eerst nog even van die goeie RVS klemmen proberen... Die zitten er verder overal op, alleen ik had er niet genoeg.

Dan zitten er ter hoogte van de bobine nog twee enkelpolig stekkertjes aan de boom, een met groene draad en een met zwarte iets dikkere draad. Lijkt op wat er onderin de oliepomp gaat. Zit wel zo'n vergrendelingetje op van plastic.

Erg verwarrend dat de kleuren afwijken van mijn oude boom, deze was ook van een Calibra. Ook verwarrend dat er voor meerdere doelen dezelfde kleuren worden gebruikt, zoals zwart/geel op de bobine en ook op de temp. schakelaar...:hmmz

Over drie weekjes weer verder, dan een checken of die vonkt en waarom er geen + op het brandstof pomp relais staat, waarschijnlijk staat er op wel meer dingen geen +..... Moet toch de boel wat verbouwen ben ik bang... Maar da's mijn werk, electronica, dus daar ga ik uit komen!:vertag

Je hebt een U2U :D

Ik heb ook een electronica achtergrond, zo'n kabelbossie is toch een piece of cake voor ons? king:

origineel gepost door CommoCruiser

Heb je al een schema voor die motor ?

Ja ik heb een vraagbaak, daar staat een specifiek deel in voor een C20XE. Dat is op zich volstrekt helder, alleen staat er natuurlijk niet bij wat voor stekkertje er aan zit. Dat is meestal geen probleem als er meerdere draden zijn is het aan de kleuren wel te herkennen, maar met die enkel bedraade stekkertjes met een groene of zwarte draad is het nog best zoeken... Er blijven toch wel onduidelijkheden.

Het lastigste is het om het een goed huwelijk te maken met de huidige installatie....:vertag

Ja, die losse, kleine stekkertjes is nog wel eens zoeken.

Maar, zo uit m'n hoofd, die zwarte-gele moet aan de geschakelde plus, dan gaan je injectoren ook open.

Volgens mij is dat de zwarte-gele die aan pen 27 van de ecu zit.

Uploaded with ImageShack.us

Hmm, de zwart gele meet niet door met pen 27 van de ecu. Ben er nu toch niet zo zeker van dat die daar aan moet...

In elk geval de bobine krijgt 12V en massa, maar toch vonkt de boel nog niet...

Ook startrelais zegt klik met op contakt zetten, maar de benzinepomp gaat dan nog niet aan. Dus de dikke rood zwarte heeft wel spanning, maar de dunne samen met de zwart/witte krijgt niet geen spanning. Dus het relais schakelt nog niet volledig....

Ok, weer wat huiswerk gedaan, het is ook allemaal niet makkelijk heh... :vertag Of nou ja, als ik wist welk draadje waar moest was ik met een half uurtje klaar.:swear

Het vervelende is natuurlijk ook dat mijn vorige blok E18NV (met carburateur dus) in de stroomkringschema's van P.H. Olvings vraagbaak van de E Kadett niet voorkomt. Verreweg de meeste schema's hebben betrekking op multi of single point injectie blokken en slechts twee gaan over carburateur modellen (de E14LV en 16SV en een ander deeltje de E13GV...) waarvan ik betwijfel of ze vergelijkbaar zijn.

Ik ga mijn oude draadboom maar eens opsnorkelen om te vergelijken...

Maar goed, er zit dus zo'n dikke ronde connector tussen de motor boom en de boom in het dashboard. Van de draadjes daarin heb ik een overzichtje gemaakt.

znxD4.jpg

De groene balken zijn dus verbonden draden, de rode balken zijn draden die niet verbonden zijn omdat ze maar aan één kant voorkomen, de witte balk is dus aan geen van beide kanten bedraad...

De stekker naar het dashboard:

cYb5t.jpg

De stekker aan de Vectra kabelboom:

5wP3b.jpg

Nu zitten er aan die Vectra kabelboom ook nog drie stekkertjes vlak boven de ECU. Eén ervan is de Rood/Blauwe draad voor de benzinepomp. Die heb ik al buitenlangs aangesloten.

Dan is er een groen en een zwarte stekkertje waar ieder vijf draadjes in zitten.

De groene:

-Bruin/Geel (naar gsi boordcomputer)

-Bruin

-Bruin/Blauw (motorstoringslampje?)

-Groen

-Zwart/Groen

De zwarte:

-Blauw (dik)

-Blauw/Rood

-Zwart/Blauw

-Rood/Wit

-Zwart/Bruin

3wGnD.jpg

Nu had ik zelf dus wel al een en ander uitgevogeld, zoals dat de groene draad in de ronde stekker naar het dashboard moet denk ik aan de groene draad die op de Vectra kabelboom een los stekkertje is, die is volgens mij voor de toerenteller.

Het zou fijn zijn als iemand wat meer kon vertellen over die stekkertjes vlak boven de ECU, maar vooral welke draden er op de grote ronde stekker aan elkaar moeten komen...:wors

om m te laten lopen heb je er maar een paar nodig

rood vaste + (dikke draad aan de starter )

zwart geschakelde +(ronde stekker zo te zien

zwart rood is van de startmotor (ronde stekker )

blauw rood brandstof pomp (losse draadje met stekker )

blauw wit dynamo lampje

blauwe op de t zwarte stekkertje is temp volgends mij

die groene zal denk k ook wel toeren zijn

dat blauw groene stekkertje is volgens mij voor t uitlezen

mijn v6 komt ook uit een v6 en zaten de stekkertjes ook ongeveer zo :P

je kan proberen de oude stekker van je oude motor af te halen en die op de vectra boom maken

(heb k met me v6 ook gedaan vandaar )

Super bedankt jongens!:) Ik weet weer wat me te doen staat, ben erg benieuwd of ik vanavond naar het gegrom kan luisteren van mijn 16V!!:agent

Die blauw witte voor de dynamo trouwens kom ik nergens tegen voor zover ik heb gecheckt op de Vectra motor boom... Zal het nog eens extra checken...

Wat in elk geval de grootste manco zal zijn waarom hij niet vonkt en de brandstofpomp nog niet pompt met op contakt zetten is het ontbreken van de geschakelde + verbinding... Wie gebruikt er ook zwart voor de +?!:wtf Nou ja, huis installaties dan om een schakelende draad aan te geven, ok...:sleeping

Ik denk dat ik genoeg stof heb om het ding aan de gang te helpen eindelijk!!

opel is simpel.

zwart - geschakelde plus

rood- constante plus

bruin - massa

blauw/wit - dynamo

dikke rood/blauw- brandstof pomp

Terug
Naar boven