Een update van de vorderingen in- en aan de Volvo-achteras:
Hier zie je links het nieuwe sper en rechts het originele dif dat uit de Volvo-as komt. Ook de lagers met de shims uit het originele dif liggen er bij.
Hier zie het diflager met de shim zoals gemonteerd op het originele dif. De shim is 1,42 mm dik zoals vermeld.
Om de lagervoorspanning en de tandflankspeling weer correct te maken, heb ik van beide difs 2 maten laten opmeten. 1x de afstand tussen de lagers (zonder shims) en 1x de afstand van de lageraanslag tot kroonwiel-aanligvlak. Uitgangspunt is dat het originele dif goed ingesteld was. Door de verschillen in beide afmetingen en doordat ik weet welke shims gemonteerd waren kan ik de nieuwe shimdiktes berekenen.
Met een schuifmaat is zoiets niet te meten (te klein en te onnauwkeurig). Op de meetkamer van een verspanend machinefabriek hebben ze hier heel mooie meetapparatuur voor, waarbij in een opspanning alle drie vlakken afgetast worden.
In de garage heb ik ook niet helemaal stil gezeten. Ook al is er misschien nog niet zo heel veel te zien, er is heel wat gepast en gemeten. Een ding had ik wat te simpel aangenomen. Ik had de schokbrekerbevestigingen precies haakt op de pignonas gezet. Eenmaal gemonteerd bleek de pignonas te veel naar beneden te wijzen :wtf. Op naar de Manta-400 en meten met gradenboog en waterpas. Wat bleek. De pignonas wijst 4,5 graden omhoog, terwijl de schokbrekerbevestiging 4,5 voorover helt. Samen sluiten ze een hoek in van 99 graden i.p.v. 90 (toch een behoorlijk verschil). Nu ziet het er helemaal goed uit.
De bevestigingen van de bovenste draagarmen zijn nu op de as gehecht. De afstand tussen het onderste en bovenste scharnierpunt is nu 195 mm; dit is ongeveer 35 mm meer dan bij een originele 400- of commodore-as. Doordat de bevestigingspunten aan de bovenkant van de as aanzienlijk verder vanaf het hart van de as zijn gekomen, krijgt dit draaipunt heel wat minder krachten over te brengen.
Ook een bevestigingspunt voor de panhardstang zit er weer aan, in de juiste positie/hoek/afstand.
Hieronder het onderaanzicht van de rechter bovenste langsdrager.
Van binnen ziet het er nu zo uit. Ook aan de voorkant zitten beide draaipunten 195 mm uit elkaar (verticaal) en 644 mm horizontaal, net als op de as zelf.
Wordt vervolgd.... :mail: