• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

origineel gepost door mr-turbo

origineel gepost door Rik Ophuis

mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..

als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .

In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).

Panhardstang kan geen kwaad;)

oa. bepaalde types ford hebben dit .

de hoek tussen de bovenste draagarmen onderling is dan 90graden

vwb die watts contructie vs panhardstang, op het opel hecktriebler forum staat het e.e.a. erover, en dat de meeste weer terug gaan naar de originele setup :P

wat wil je trouwens doen met de steekassen ?

adapter naar opel 5x120 of volvo velgen of steekassen laten maken / vermaken ?

@m400, waarom staat jouw ascona b niet tussen al je auto's in je onderschrift ?

En je Manta rr ;)

Steekassen zijn klaar. Eerst alle 5 Volvo-gaten dichtgelast, nagedraaid en 4x100 rond 14 weer ingeboord. Lange tapeinden erin. Naafcentreerrand op 57,1 geloof ik. Zeg maar helemaal weer Opel. Ik gebruik wel de remschijven en de klauwen van de Volvo. Handrem wordt hydraulisch.

Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). Dit komt wel goed met verbreders of kleinere ET-waarde. Een as van een Volvo 740 kan ook, maar deze is zoveel breder dat je echt spatbordverdreders nodig zult hebben. Past wel uitstekend bij een 400-replica!

fgp2dit50fkjyvh577tetwb5a17r967f.jpg

origineel gepost door Jaccoooo

wat voor kooi is het?zelfbouw?

het onderste deel van de buizen langs de A-stijl staan toch meestal rechterop, zodat de dwarsligger door het dashboard loopt ipv. eronder.

Kooi is helemaal zelfbouw.

Je zou zo een heel topic kunnen wijden aan "kooi-configuraties" in een Ascona/Manta-B. Je wilt niet weten wat er allemaal al gebouwd/verkocht is.

Ik heb er destijds voor gekozen om niet door het dashboard te gaan (zou ik nu misschien wel gedaan hebben), maar zelfs dan is het nog lastig om een dwarspijp op een geschikte plek te plaatsen (of je moet het hele dashboard aanpassen. Net onder de tellerset door heb ik ook al wel gezien , maar dan blijft er van het oorspronkelijke dashboard +kastje niet veel over.

Maar inderdaad er zijn vele mogelijkheden....

origineel gepost door voederbiet

omdat die 8 kleppen en 2 cilinders te kort heeft:jerry

Jij gaat door voor de koelkast!:jerry:jerry

@MR-turbo, ik was dat lijstje een beetje zat, iedereen kwam ermee(en dan vooral ex-auto's) dat ik het weggehaald heb. Nu staat er weer wat maar dat wat er niet opstaat is er nog wel, geen zorgen maken.....

Ik zal eens een fotootje zoeken van m'n kooitje. Kan wel effe duren.

dash1jc.jpg
[/URL]

Je ziet rechts nog iets van de buis achterlangs....

origineel gepost door Rik Ophuis

Steekassen zijn klaar. Eerst alle 5 Volvo-gaten dichtgelast, nagedraaid en 4x100 rond 14 weer ingeboord. Lange tapeinden erin. Naafcentreerrand op 57,1 geloof ik. Zeg maar helemaal weer Opel. Ik gebruik wel de remschijven en de klauwen van de Volvo. Handrem wordt hydraulisch.

Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). Dit komt wel goed met verbreders of kleinere ET-waarde. Een as van een Volvo 740 kan ook, maar deze is zoveel breder dat je echt spatbordverdreders nodig zult hebben. Past wel uitstekend bij een 400-replica!

AfrolcreelPropexmetbandrem009.jpg

Is dat wel stevig? Hoe heb je dat dicht gemaakt? busjes erin? of helemaal dicht 'gebakken' met het lasapparaat?

origineel gepost door McLambo

Is dat wel stevig? Hoe heb je dat dicht gemaakt? busjes erin? of helemaal dicht 'gebakken' met het lasapparaat?

Dat is wel stevig :D. Koperen strip aan 1 kant onder gat klemmen en dan van de open kant met hoge stroom vol lassen met MAG. Naderhand achterkant nog nalassen. De las zelf zal niet zo sterk zijn als het smeedstuk, maar voldoende om de tapeinden op hun plek te houden (op de foto zijn de lassen ook wel heel goed herkenbaar geworden, misschien dat dit de indruk wekte dat het 'dichtgebakken' zou zijn).

Ik heb al wel meegemaakt dat de kop aan de achterkant van de tapeinden afbraken, weliswaar aan de vooras (niet zo fraai toen:thumbdown). Vermoeidheidsbreuken na later bleek. Waren nog 8.8 tapeinden (origineel 1977). Blijkbaar toch ook veranderd door opel want iets 'jongere' Manta's hebben 10.9 tapeinden. Als er iets stuk gaat, dan de tapeinden zelf.

vwb die watts contructie vs panhardstang, op het opel hecktriebler forum staat het e.e.a. erover, en dat de meeste weer terug gaan naar de originele setup :P

[/quote]

en waarom doen ze dat Joeri, m'n duits is niet zo best :D

@ Rik, ziet er goed uit, met duidelijke foto's, heb de vooras van m'n manta er ondertusssen ook zo onder zitten. bedankt :)

Een update van de vorderingen in- en aan de Volvo-achteras:

Hier zie je links het nieuwe sper en rechts het originele dif dat uit de Volvo-as komt. Ook de lagers met de shims uit het originele dif liggen er bij.
xr0iy5mv4kud6m799x9g3i24q54j0zio.jpg

Hier zie het diflager met de shim zoals gemonteerd op het originele dif. De shim is 1,42 mm dik zoals vermeld.
bqs7txis6b59kv7dgzucrvkpu3ysatrb.jpg

Om de lagervoorspanning en de tandflankspeling weer correct te maken, heb ik van beide difs 2 maten laten opmeten. 1x de afstand tussen de lagers (zonder shims) en 1x de afstand van de lageraanslag tot kroonwiel-aanligvlak. Uitgangspunt is dat het originele dif goed ingesteld was. Door de verschillen in beide afmetingen en doordat ik weet welke shims gemonteerd waren kan ik de nieuwe shimdiktes berekenen.
po9chqiy2s7oe8sk6je6nq9unr1yc21s.jpg

Met een schuifmaat is zoiets niet te meten (te klein en te onnauwkeurig). Op de meetkamer van een verspanend machinefabriek hebben ze hier heel mooie meetapparatuur voor, waarbij in een opspanning alle drie vlakken afgetast worden.
8z6m3ayw0qsjx8d6exqhirvecmewatq9.jpg

In de garage heb ik ook niet helemaal stil gezeten. Ook al is er misschien nog niet zo heel veel te zien, er is heel wat gepast en gemeten. Een ding had ik wat te simpel aangenomen. Ik had de schokbrekerbevestigingen precies haakt op de pignonas gezet. Eenmaal gemonteerd bleek de pignonas te veel naar beneden te wijzen :wtf. Op naar de Manta-400 en meten met gradenboog en waterpas. Wat bleek. De pignonas wijst 4,5 graden omhoog, terwijl de schokbrekerbevestiging 4,5 voorover helt. Samen sluiten ze een hoek in van 99 graden i.p.v. 90 (toch een behoorlijk verschil). Nu ziet het er helemaal goed uit.
935dbcrfq26m8se7i2cfmqkz8fkg5o55.jpg

De bevestigingen van de bovenste draagarmen zijn nu op de as gehecht. De afstand tussen het onderste en bovenste scharnierpunt is nu 195 mm; dit is ongeveer 35 mm meer dan bij een originele 400- of commodore-as. Doordat de bevestigingspunten aan de bovenkant van de as aanzienlijk verder vanaf het hart van de as zijn gekomen, krijgt dit draaipunt heel wat minder krachten over te brengen.
badvug8ebax2sn4kscm632uwpl7e93vb.jpg

Ook een bevestigingspunt voor de panhardstang zit er weer aan, in de juiste positie/hoek/afstand.
Hieronder het onderaanzicht van de rechter bovenste langsdrager.
j85xzsn3tgom3roas0fmjfylnbisc2ql.jpg

Van binnen ziet het er nu zo uit. Ook aan de voorkant zitten beide draaipunten 195 mm uit elkaar (verticaal) en 644 mm horizontaal, net als op de as zelf.
b1s2jbua4hdbfq5qi8le360nhqmeuqlv.jpg

ym34mre3ria16pem382dkv5el4nxoqbc.jpg

Wordt vervolgd.... :mail:

Achteras vandaag helemaal afgelast. Nu nog schoonmaken, sper en steekassen erin.

3l33f08q25hofwlak3njts0ikc1e54by.jpg

s6kulbnrlozespyxqcno1zdn0frpb7ou.jpg

e25njv302jf4wztkzgayvtf84yyrmenq.jpg

Ophangpunten aan onderkant van carrosserie verstevigd en afgelast (moet nog wel wat nabewerkt).

98qt5pyf8t9a1ykitey2sasbeigvl8zk.jpg

netje hoor :thumbup

heb je toevallig ook een foto van hoe de remschijf met 4x100 er nu uitziet ?

Zo ziet dat er nu uit (uitgefreesd):

AchterasAscona010.jpg

AchterasAscona011.jpg

Ik wacht nu op de nieuwe lagers en afdichtingen van SAM Zweden:hmmz

Verdere update met wat plaatjes:

Ergens op dit forum las ik over uniball aan 1 kant en rubber aan de andere kant. Dit vond ik wel een goed idee, temeer omdat ik hiermee ook de differentieelhoek fijnafstellen kan. Ik heb de langsdragers dus aangepast. Ook de panhardstang is nu zo gemaakt.

AchterasAscona003.jpg

Het plaatwerk zit ongeveer op z'n plek maar moest nog afgelast worden.

AchterasAscona001.jpg

AchterasAscona002.jpg

Nu wel afgelast:

AchterasAscona007.jpg

Van de onderkant gezien:

AchterasAscona017.jpg

AchterasAscona019.jpg

AchterasAscona015.jpg

:wtf :hmmz

De stabilisator kan niet langer meer aan de voorkant van de as gemonteerd worden in de oorspronkelijke positie, omdat de bredere onderste draagarmen in de weg zitten.

Ik zou dus een smallere stabilisator nodig hebben, of een stabilisator van een Ascona/Manta 400 (aan de achterkant van de as). Ik weet niet wat er onder een commodore zit (?).

Heeft iemand misschien een geschikte stabilisator in de aanbieding?

Hoeveel breder of smaller is de as straks tov een normale ascona as met de schijven en centreerschijven?

Wel kut dat er zoveel gaten origineel in die volvo schijf zitten trouwens.:D

Verder ziet het er goed uit.

origineel gepost door sniksnak

Hoeveel breder of smaller is de as straks tov een normale ascona as met de schijven en centreerschijven?

Wel kut dat er zoveel gaten origineel in die volvo schijf zitten trouwens.:D

Verder ziet het er goed uit.

"Inclusief de Volvo-schijven is de 240-as ca. 48mm smaller dan een Ascona/Manta-as (Volvo 240=1400mm breed, ofwel 24mm per kant smaller). " De spoorverbreders die ik nog had zijn 15mm. Dit zou betekenen dat ik 9mm per kant smaller zou worden (kunnen er ook een keer brede banden op de 9" velgen). Maar dat vogel ik nog wel verder uit...:)

Terug
Naar boven