• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Over de synchromessen, dit komt wss door me schakelweg verkorting.

Terugkomend op de bwt5, heeft iemand hier ervaring mee betreffende aandrijfas en koppelingshuis?

Gr mats

@asconac20let wrote:Over de synchromessen, dit komt wss door me schakelweg verkorting.

Terugkomend op de bwt5, heeft iemand hier ervaring mee betreffende aandrijfas en koppelingshuis?

Gr mats

:thumb :D Nou Mats, wanneer ik dit allemaal zo lees dan gaat dit helemaal goed komen! Ik zou het zeker aandurven met zo'n Borg Warner T5. Dit is echt ook al wel eerder zo gedaan en lijkt mij en allemaal goed oplosbaar.....en dan heb jij de PERFECTE bak voor jouw motor.

Aan allen: Goed bezig, dat constructieve meedenken! :thumbup Erg leuk zo, waar iedereen zo mee komt!

@Mats,

Ik zou geloof ik ook geen 1.8S koppelingsbuis verbouwen met adapterplaat wanneer er pasklare te koop zijn. Zie bijv.:

http://www.sbdev.co.uk/Gearbox/Bellhouses/Bellhouses.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zou volgens mij dan de BELH2 moeten hebben (met GBP 185,- incl VAT een stuk goedkoper dan bij QED).

Let op! DE KOPPELINGSHEFBOOM is in de Engelse positie, dus aan de rechterkant van de motor (maar dit zou wel eens een voordeel kunnen zijn).

Heb net even op bijde sites gekeken,ziet er goed uit!

Is zeker een goede oplossing voor mats/mij.

Mijn bak heeft het nu al vrij zwaar(r25).

zo gek heb ik nog niet eens gedaan,maargoed -offtopic .

KEEP UP THE GOOD WORK!!

gr Remo.

:D Zo, ik ben weer wat verder met de voorremmen. De remslangen/leidingen zitten er nu ook aan. Deze Brembo klauwen zijn niet geschikt om een 'banjo-koppeling' tegenaan te schroeven (i.v.m. fijne 10x1 schroefdraad en het ontbreken van een aanslag) zoals bij Manta's vanaf '79 en de Omega-klauwen die ik er nu op heb zitten wel het geval is. Kwamen mooi de remslang/leiding-steuntjes van de oudere type 2-zuiger Ate-klauwen weer van pas. Zo kon ik ook mooi originele remslangen voor het oude type gebruiken en is een juiste stand/lengte van de slangen geborgd :D

(komen wel nieuwe slangen aan, maar deze zijn nog onderweg)

IMG_2676.jpg

IMG_2674.jpg

IMG_2675.jpg

Nu kan ik de boel weer uit elkaar halen, de naven schoon maken, de nieuwe lagers erin, schijven er definitief op zetten en dan de hele handel overzetten op de gemonteerde fusees onder de auto.

Werkzaamheden zijn dan als volgt samen te vatten:

1. Centreergat van de MB-schijf op Ascona/Manta-B diameter uitdraaien.

2. Vier bevestigingsgaten 10mm overnemen in de MB-schijf.

3. Schijf monteren op naaf met originele bouten.

4. 'Adapterstrip' maken uit strip 50 x 8 mm, 130mm lang

5. Gaten 12mm boren in strip; twee op 100mm van elkaar (Peugeot klauw) en 14,5mm van zijkant strip; twee op 76mm van elkaar (Ascona fusee) en 38,5mm van zijkant strip. Boutgaten van de klauw en het fusee zitten dus op 24mm verder uit het hart.

6. zijkant van strip over een lengte van 80mm iets afschuinen (t.p.v. iets schuin weglopende klauw)

7. Met grote slijptol (280mm) heel iets materiaal weghalen aan de binnenkanten (in-/uitloop) van de klauw. Er hoeft maar heel weinig uit, maar dit is omdat de MB-schijven 334mm zijn en de klauwen oorspronkelijk bedoeld zijn voor 309mm schijven. De radius is dus iets groter. De breedte van de remblokken past overigens wel perfect op deze schijven.

8. Heel iets afslijpen (lammellenschijfje) van de bolle gietkanten van de bevestigingsoren van de klauw, zodat de klauw net wat dichter naar het hart toe komt en de remblokken mooi gelijk liggen met de buitenkant van de schijf. Hoeft niet persé nodig te zijn; passen.

9. De ontluchtingsnippels verplaatsen naar de andere kant van de remklauwen en dus de verbindingsleiding tussen linker- en rechter helft van de klauw verplaatsen naar de kant waar nu de ontluchtingsnippels zitten. Reden: de remklauwen hebben een draairichting - de eerste remzuiger heeft een kleinere diameter dan de tweede remzuiger in de klauw. Bij de Peugeot zit de klauw aan de voorkant van de as gemonteerd en bij de Ascona aan de achterkant van het fusee. De klauwen blijken niet over alle vier gaten precies symmetrisch, maar wanneer je het leidinkje van de linker klauw naar de andere kant van de rechter klauw brengt dan past het weer precies :D .

10. Remslang/leiding steuntjes van oude type vaste Ate-remklauw Manta/Ascona/Kadett nemen en stukje nieuwe remleiding maken (aan 1 kant 'hol' = remslangzijde en aan andere kant 'bolle' koppelingkraag aan maken = remklauwzijde).

11. Originele remslangen voor oud type vaste Ate-remklauw (van voor 1979) gebruiken.

12. Wanneer je de adapter strippen tegen het fusee schroeft dan moet er aan beide kanten en standaard M12 sluitring tussen de strip en het fusee. Hierdoor zorg je ervoor dat het midden van de 32mm dikke schijf exact in het midden van de klauw tussen de remblokken draait.

Geweldig Rik!!van mij een DIKKE 10 voor ALLES!Het bedenken,uitvoeren,en zeker de hulp aan anderen :thumb

Ben heel blij dat ik jou/Mats enz op het opel forum heb gevonden,ook alle andere opel mensen natuurlijk dank.

ga s kijken of ik niet s kan komen kijken bij jou op t circuit ofzo.

Top Rik!!!! :wors :thumb

Heb je ook een grotere hoofdremcilinder?

Ik gebruik op mijn alfa 330 mm schijven met Brembo klauwen van een Alfa 166 en daar moet ik echt een 25,4mm HRC bij gebruiken, anders ligt het pedaal veel te diep. Dit heb ik opgelost met de HRC van een Fiat Ducato zonder ABS. Dit is gewoon een Até model. Op de c-kadett heb je twee types bekrachtiger, een met de gaten (voor de HRC) dichter op elkaar en een met ze verder uit elkaar. Degene met de gaten dichter op elkaar is het Até systeem en daar past deze HRC ook zo op. Welk systeem er op een Ascona zit weet ik zo niet maar de kans bestaat dus dat je okk deze HRC kan gebruiken. ;)

@giuliettaevo wrote:Heb je ook een grotere hoofdremcilinder?

Ik gebruik op mijn alfa 330 mm schijven met Brembo klauwen van een Alfa 166 en daar moet ik echt een 25,4mm HRC bij gebruiken, anders ligt het pedaal veel te diep. Dit heb ik opgelost met de HRC van een Fiat Ducato zonder ABS. Dit is gewoon een Até model. Op de c-kadett heb je twee types bekrachtiger, een met de gaten (voor de HRC) dichter op elkaar en een met ze verder uit elkaar. Degene met de gaten dichter op elkaar is het Até systeem en daar past deze HRC ook zo op. Welk systeem er op een Ascona zit weet ik zo niet maar de kans bestaat dus dat je okk deze HRC kan gebruiken. ;)

Nee, had ik tot nu toe nooit nodig. Bedankt voor de tip! :thumbup Goed bezig.

Super rik! Ben benieuwd als het eronder zit! Ik neem binnekort even contact met je op want zit nu in belgie en vanaf maandag tot donderdag in oostenrijk en duitsland!

Keep going the good work!

@rik Ophuis wrote::D Toch nog weer een aanpassing.....

Geleidelijk aan begon de achterwielophanging wat te 'rammelen' ( :hmmz misschien een wiel niet goed vast, of een bout...?). Allemaal niet, het bleek dat er nu toch wat speling op de kogelkopgewrichten (uniballs) was ontstaan. Maar een heel klein beetje, maar dit klinkt behoorlijk door. Dat vond ik helemaal niets :thumbdown

De panhardstang en de beide bovenste langsdragers hadden aan 1 kant een uniball. Deze heb ik er nu weer afgehaald en vervangen door de originele ogen waar rubbers in horen. De originele rubbers heb ik vervangen door nieuwe PU-bussen (Splendid-parts).

IMG_2624.jpg

IMG_2626.jpg

IMG_2625.jpg

Hiermee zal het gerammel wel weer over zijn.

Ik had ook de planning om de langsdragers en PH stang in het PU te hijsen, maar krijg hier op het forum van links en rechts het advies om dit niet te doen, omdat de langsdragers op den duur de krachten niet aan kunnen en gaan scheuren... Het advies is juist om aan 1 kant uniballs te maken (kant van de auto).

zoals jij dit ook had dus. Had je dit bij alle 5 de reactiestangen overigens?

Nu heb ik dat eens zitten bekijken, maar wat ik niet goed begrijp; die originele bussen waar de rubbers/PU in moeten zijn een cm of 8 breed, en zo'n uniball is maar 1,5 -2 cm breed? Hoe voorkom je nou dat ie gaat schuiven over de bout? Zelf centreerbussen maken?

Als alternatief had ik het idee om zelf dikkere reactiestangen te fabriceren oid... ?

Het idee van een uniball aan 1 kant klinkt op zich wel logsich, hiermee kan de as tenminste nog enigszins kantelen tov van de wagen zonder dat alles onder grote spanning komt te staan..

Wat is jouw ervaring hiermee? b king:

Als je het nou net omdraait, dus de uniball aan de kant van de as en de rubber bus aan de kant van de auto dan heb je er heel wat minder last van als er speling ontstaat. Het gerammel wordt dan niet doorgegeven aan de koets namelijk maar aan de as. ;)

@giuliettaevo wrote:Als je het nou net omdraait, dus de uniball aan de kant van de as en de rubber bus aan de kant van de auto dan heb je er heel wat minder last van als er speling ontstaat. Het gerammel wordt dan niet doorgegeven aan de koets namelijk maar aan de as. ;)

Klopt, maar ik houd sowieso niet van speling/gerammel. Het feit dat er al vrij snel speling op deze uniballs ontstaat vind ik voldoende reden om weer terug te gaan naar de PU-bussen.

@McLambo,

Ik geloof dat ik in 1990 mijn toenmalige c-Kadett GTE aan de achterkant in de PU-bussen heb gezet (van die rode van splendid parts). Deze bussen heb ik toen in 1995 weer onder mijn huidige B-Ascona gezet. Hier hebben ze vervolgens tot 2009 onder gezeten en er mankeerde nog niets aan en er is al helemaal niets afgescheurd of gebroken of wat dan ook. En ik heb ze ook niet bepaald gespaard :angel ...dus ik weet niet waar die verhalen vandaan komen, maar wat mij betreft is er niets mis mee (dan zijn je diflagers heel wat eerder om zeep, of je vooras scheurt in t.p.v. de draaipunten van de onderste zwenkarmen).

De originele bussen zijn inderdaad veel breder dan de uniball kogelkop. Hier moet je eventueel centreerbussen voor (laten) draaien. Ik had M14 kogelkoppen. Dat betekent dat het gat in de kogel ook 14mm is. Bij M16 kogelkoppen is het gat 16mm. Je kunt dan zorgen dat er een verjonging aan de bussen gedraaid wordt die dan binnen in de kogel past en waar je M10 of M12 bout door past.

als het met die uniballs te moeilijk wordt dan hou je aan een kant je originele rubbers. Is het wel niet zo stug allemaal maar zo heb je wel nog wat beweging in je ophanging en voor stevig straatgebruik een goede oplossing.

@rik. Kijk dit soort verhalen daar krijgt een mens weer moed van ;-) Ik blijf dus ook bij mij originele plan om de langsdragers te versterken en aan beide kanten in het PU te steken. Eventueel onder de auto nog wat verstevigen bij de ophangpunten. Af en toe inspecteren of het spul heel blijft..

@m400; het is niet zo zeer dat het moeilijk is, maar voor mij is het nieuw. Dus ik probeer eerst altijd zo veel mogelijk informatie in te zamelen om een beeld te krijgen van de complexiteit en welke winst het oplevert. Ook is het zo dat je van die rode PU bussen geen halve setjes kan krijgen. Het is vaak voor beide langsdragers aan beide kanten...

@McLambo wrote:@rik. Kijk dit soort verhalen daar krijgt een mens weer moed van ;-) Ik blijf dus ook bij mij originele plan om de langsdragers te versterken en aan beide kanten in het PU te steken. Eventueel onder de auto nog wat verstevigen bij de ophangpunten. Af en toe inspecteren of het spul heel blijft..

Wat ik me bij de verhalen over 'afscheurende' langsdrager nog voor zou kunnen stellen is dat de hulzen aan de uiteinden waar de rubbers in zitten standaard niet allemaal even mooi gelast zijn. Ze zijn volgens mij in ieder geval niet rondom de buis afgelast en ik heb er wel eens gezien waarbij ik me echt afvroeg.... :hmmz . Aan de zijkanten zijn ze niet gelast, dus je hebt daar wel een 'begin' als je zijdelings gaat belasten. Voor de zekerheid zou je ze even rondom kunnen aflassen.

Heb ik overigens toentertijd ook nooit gedaan hoor (maar nu pas wel).

ik heb op de achterste reactiearmen bij de ogen voor de rubbers/bussen nog extra schetsplaten gelast, tegen het scheuren/afbreken ervan.

afb0076.jpg

@MR-turbo wrote:@McLambo

....Dit probleem doet zich dus voor de as aan 1 kant inveert !

.... door de ARM OF het RUBBER

;)

Omdat ik toch een beetje in m'n eigen topic zit wil ik nog wel even wat kritisch doen (doorzagen) over dit vermeende probleem bij de montage van PU-bussen aan de achterkant van een Ascona/Manta of Kadett-C ;) :angel .

"...het RUBBER " moet natuurlijk zijn TWEE rubbers. De hoekverdraai-ing / het kantelen van de as wordt door het voorste en achterste rubber opgevangen. Stel je klemt een reactiestang met PU-bussen aan een kant met het pijpje tussen een bankschroef, dan zul je zien dat je met een grote schroevendraaier of een M10-draadeind aan het andere uiteinde vrij eenvoudig een behoorlijke hoekverdraaing kunt maken. Zo stug als bijvoorbeeld teflon bussen zijn ze bij lange na niet. Zit mijns inziens nog genoeg elasticiteit in.

'By the way' wanneer onze Duitse ingenieurs van de TUV dit niet vertrouwd hadden (c.q. de veiligheid in twijfel zouden trekken) dan zouden deze PU-bussen op de Duitse markt niet verkocht mogen worden om zomaar onder een 'PKW' gemonteerd te worden. Dan had erbij gestaan dat ze niet bedoeld zijn voor gebruik op de openbare weg.

Bij mij komt een Camaro niet meteen in me op als ik denk aan een beter voorbeeld van hoe het zou moeten. Wanneer je nu had geschreven 'gammeler' :jerry .

Volgens mij gaat het McLambo vooral om z'n eigen auto; is het nu wel of niet een goed idee om in de reactiestangen en panhard stang van een Ascona-B PU-bussen te monteren? Ik zou volmondig WEL antwoorden.

Terug
Naar boven