• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Is een formeergas, die je aan de binnenkant van het te lassen onderdeel zet. Dus zoals hier dop je de buis

af en zet je er formeergas op (kan ook gewoon met argon). Zorgt ervoor dat de las aan de binnenkant net

zo mooi vloeit als aan de buitenkant. Anders wordt de binnenkant poreus en is de buitenkant wel mooi.

Mooi dat het weer goed is, hopen dat dit het laatste probleem was voor lange tijd.

Een ding scheelt je kan de motor nu wel dromen haha.

Succes dr mee.

Vanavond weer testrit gemaakt. Het houdt nog steeds niet over. Na een beetje plagen toch weer naar 1,5-1,7bar bij 1120rpm. Bij 2000rpm wel de gespecificeerde 2,7bar.

Wanneer ik de motor met slippende koppeling terug rem tot 850-900rpm (Saab standaard stationair), dan ziet het er alweer zorgelijk uit. Als de ogenschijnlijke verbetering nu maar niet toegeschreven moet worden aan de huidige 5W50 (?). Daarvoor had ik er namelijk 10W40 op.

Voor de zekerheid kiep ik er morgen toch maar 10W60 op. En als het niet anders wil schroef ik zondag het stationair op tot net onder de 2.000rpm.

Wordt toch nog weer spannend ben ik bang voor :???:

het lijkt wel bijna een soap-serie

Wat is ongeveer de temperatuur die de olie bereikt? Wat ik bedoelde was dat de gaten in de spatplaat mischien wat klein zijn en daardoor er te hoge onderdruk in het carter ontstaat.

@RacesconaB204 wrote:Wanneer ik de motor met slippende koppeling terug rem tot 850-900rpm (Saab standaard stationair), dan ziet het er alweer zorgelijk uit. Als de ogenschijnlijke verbetering nu maar niet toegeschreven moet worden aan de huidige 5W50 (?). Daarvoor had ik er namelijk 10W40 op.

Ik heb dat ook met mijn C14NZ in een Corsa A, als deze stationair draait staat mijn metertje ook grotendeels naar links (naar rood) bij een warme motor. Met koude olie staat ie ver naar rechts. Wil hier best eens een fotootje van maken, sinds ik die oliedrukgever erin gedraaid heb doet ie dit al. Dus ik weet eigenlijk niet beter :-)

Hopelijk valt 't bij jou ook mee :)

:thumb :D Nou, het was fantastisch!

De auto liep als een zonnetje (maar dat klinkt eigenlijk lang niet bruut genoeg). Oliedruk helemaal prima. Ik heb wel het idee dat die 10W60 ook nog een belangrijke bijdrage heeft geleverd. Bij inrijden pitlane na 25 minuten stampen nog ca, 1,5-1,7 bar stationair. Maar wat ongelofelijk hard lopen wil dat ding. Vermogen blijft gewoon stijgen tot boven 7.000rpm (en dat met een turbo, haha!).

Je ging per sessie met ongeveer 50 auto's tegelijk de baan op en ik ben twee keer ingehaald de hele dag. Eén keer door een 556pk sterke Corvette C6 en één keer door een Skyline GTR met ???PK. Maar ook die waren er nog wel een paar rondjes zoet mee. Echt niet normaal meer, met zo'n oud hok tussen al die mega-kanonnen. Zit je op de bumper van een splinternieuwe 911GT3 die dan 'blauw' gevlagd krijgt omdat er een 36 jaar oude Ascona langs wil. Aan eind van de sessies staande ovatie van de Marshalls; blijkbaar vinden de meesten dit toch leuk (vooral als ie dwars gaat; wel niet de snelste manier, maar gewoon te leuk om niet af en toe te doen).

Ik heb ook gefilmd met een nieuw cameraatje van Sony HDR-AS15. Ding zat in een waterdichte behuizing en kwam blijkbaar af en toe in resonantie (rammelt in het huis waar hij in is geschoven). In ben nog wat aan het klooien hoe ik een deel van zulke grote bestanden ge-upload krijg; duurt nog even, maar je kunt wel zien dat het hard gaat (en niet alleen voor een Ascona). Even snel gerekend; bij kleine 7.000rpm in z'n 5 (0,861), 3,91 einreductie en 205/40-17 banden gaat ie toch 230km/h op de baan. De chauffeur van de gele Corvette kwam vragen hoe hard die Ascona wel niet ging (? moest mijn schouders ophalen zonder teller), want hij had aan het eind van het rechte stuk na Au Rouge 270km/h en had zich helemaal zitten verbazen :shock:

Ik heb ook nog nooit eerder het gevoel mogen ervaren dat je krijgt wanneer je uit een veld van 50 dikke auto's, meteen na het eerste rondje op snelheid als eerste auto, al met de nodige voorsprong, door Eau Rouge omhoog ketst.........

Hoe dan ook, het was helemaal super en filmmateriaal volgt.

HULDE!!!!!! :wors :wors :wors :wors

Daar doe je het nu voor rik, zulke reacties op de baan en supercars het leven zuur maken :wors :wors :wors

Kijk, da's nieuws wat ik leuk vind om te lezen :wors Zat de afgelopen weken dagelijks te kijken voor een update, en ja hoor het is goed gekomen

Maar als ik het verhaal goed gelezen hebt, dan is dit nog met een standaard programma, en is er (nog :shock: ) meer uit te halen?

Terug
Naar boven