• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje

Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.

@astraTD wrote:Als ik iedere morgen de mensen zie krappen.. zie ik bij alle auto's damp uit de pijp komen :sleeping

Denk dat niemand zich daar aan houd om meteen weg te rijden.

Heb ook eens gelezen koude start 20min stationair laten draaien staat gelijk aan 1000km. :hmmz

Dan zou mijn (60 liter) brandstoftank na 10-20 minuten stationair al leeg zijn.

@evertfisherman wrote:@astraTD wrote:Als ik iedere morgen de mensen zie krappen.. zie ik bij alle auto's damp uit de pijp komen :sleeping

Denk dat niemand zich daar aan houd om meteen weg te rijden.

Heb ook eens gelezen koude start 20min stationair laten draaien staat gelijk aan 1000km. :hmmz

Dan zou mijn (60 liter) brandstoftank na 10-20 minuten stationair al leeg zijn.

Nee 20min stationair is evenveel slijtage als 1000km rijden.

Of het waar is geen idee.

@Gupy wrote:Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.

De vraagstelling was in de vrieskou, dus zeer koude (lees: op dat moment nog slecht smerende) olie en koude pakkingen vergelijken met een nette verwarmde (fabrieks)opstelling lijkt me wat scheef.

Zou olie slechter smeren als hij dikker is? Meeste uitgelopen lagers en dergelijke gebeuren juist met hete olie, als de oliefilm makkelijker weggedrukt wordt... ;) Dat de olie slecht zou smeren is bullshit...

Motor loopt bij dergelijke koude temperaturen op de koudestartverrijkingsmap en zal meer brandstof inspuiten en een slechtere verbrandinge hebben wat resulteert in meer koolafzetting in de verbrandingskamers en een snellere achteruitgang van de kwaliteit van de katalysator. Alles vervuilt dus sneller en ook de kwaliteit van de olie zal achteruitgaan.

Hoe sneller een motor op de optimale gebruikstemperatuur is hoe beter het is. Rijdend gaat dat sneller als stationair draaiend omdat de motor belast wordt. Van de andere kant belast je dan dus wel een motor die niet optimaal loopt en dat is ook niet ideaal... ;)

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel slechts gebeurt als je de motor laat warmdraaien, net zo min als dat ik denk dat meteen aanrijden merkbaar slechter of beter is voor een auto. Ik heb ook nog geen wetenschappelijke testen gezien hierover. Voor het milieu is natuurlijk elke minuut dat de motor loopt slecht, daar is geen speld tussen te krijgen..

'Shearing' bescherming en viskositeit hebben geen reet met elkaar temaken, althans niet 1:1. Uiteraard is olie met de dikte van water slechter smerend. Maar de hoofdzakelijke smering in een motor is de film die door constante oliedruk wordt bijgehouden. Flow is dus veel belangrijker en daarom is dikke olie tot op zekere hoogte minder goed. En olie met een goede koude viskositeit is dus altijd beter, een 0W40 rij ik tegenwoordig in mijn XE en dat is echt subliem met koude start. Gelijk alle olie moeiteloos tot bovenin het blok.

Maar even OT, gelijk rijden, absoluut! Er moet meteen gewerkt worden zodat de boel snel warm wordt. Onbelast gaat dat traag en alle delen hebben dan hun 'vorm' nog niet die ze hebben op temperatuur. Helemaal met gesmede zuigers heb je dat verschijnsel, daarvan is de uitzettingscoëfficiënt veel groter dan gegoten zuigers. Inderdaad niet te wild warm rijden, want dan komt er gelijk veel meer vuil en verzuring in de olie.

En zoals gezegd is warm rijden iets heel anders dan naar de koelvloeistof temperatuur kijken. Olie heeft nog een stukje langer nodig om warm te worden, om over de versnellingsbak maar te zwijgen!

dat allerlaatste zeg je heel goed... er zit tegenwoordig alleen maar een temperatuur meter in van je koelwater en niet voor je olie.. dat is dus de reden dat bedrijven zeggen.. beter meteen rijden dan stationair laten draaien, mensen denken öw temperatuur goed en karre maar" terwijl de olie nog koud is.. in mijn beleving kan je m gerust stationair laten draaien en dan bedoel ik hooguit 10 minuten maar daarna wel gewoon rustig weg rijden zodat de olie warm kan worden en dan vooral in de bak.

gr. arjan

@Gupy wrote:Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.

Klopt toen er bij de andere astra de kop was gevlakt, heeft die ook 3u stationair gelopen bij de garage.

Nou, als de ruiten bevroren zijn dan lekker warm draaien inderdaad.

En na 15 min in een heerlijke warme auto gaan zitten en rustig wegrijden.

Scheelt ook een hoop krassen op je voorruit, das pas irritant :swear

Oh ja, dan weet ik dat het rijden op benzine ook nog kan omdat ik LPG rijdt.

Rik :wub

Ik krab haast nooit, gooi er gewoon onverdunde ruitenwisservloeistof op voor -40 en dan wordt het gelijk zacht, wissertjes doen dan de rest... Scheelt ook krassen...

hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.

lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.

@Vannos wrote:hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.

lijkt mij beter om de motor zo,n 5 minuten te laten draaien zodat alles geleidelijk op bedrijfstemperatuur kan komen. en daarna rustig wegrijden.

+1 :thumb

Rik ;)

Vanmorgen liep ik hem ook 1min lopen kwam de buurman alweer naar buiten, of ik wou weg rijden :mrgreen: Schijnbaar dringt de gaswolkjes via de onderkant van zijn voordeur naar binnen toe :jerry

Ook al vriest het -20 krabbel heb ik nooit gedaan of ik dan ook niet in de straat waar ik woon..

Maar Rik 15min is wel een beetje lang niet dan?

2min is bij mij echt het max anders word ik ongeduldig :agent

@astraTD wrote:Vanmorgen liep ik hem ook 1min lopen kwam de buurman alweer naar buiten, of ik wou weg rijden :mrgreen: Schijnbaar dringt de gaswolkjes via de onderkant van zijn voordeur naar binnen toe :jerry

Ook al vriest het -20 krabbel heb ik nooit gedaan of ik dan ook niet in de straat waar ik woon..

Maar Rik 15min is wel een beetje lang niet dan?

2min is bij mij echt het max anders word ik ongeduldig :agent

Hangt er van af wanneer de ramen ontdooit zijn hoor.

Zodra ik de auto gestart heb en even later zie dat de ramen schoon zijn dan stap ik in en ben weg.

Rik :)

@astraTD wrote:@Gupy wrote:Hoe sneller de motor op temperatuur is hoe beter, vrij simpel. Kan het veel kwaad? Denkt dat het wel meevalt, ken zat motorrevisie bedrijven die wagens een hele dag stationair laten draaien om een beetje in te lopen.

Klopt toen er bij de andere astra de kop was gevlakt, heeft die ook 3u stationair gelopen bij de garage.

Vind ik allebei echt onzin. Als hij gereviseerd is gewoon een rondje rijden, kijken of alles dicht is en klaar. Hij hoeft dan echt geen dag te lopen. Als hij maar niet gelijk te erg belast word. Ik reviseer wel is een vrachtwagen. We raden de klant dan wel aan om niet gelijk met 50 ton op de trailer weg te brullen.

je ontkomt er in de winter ook niet altijd aan dat je de auto ff stationeer moet laten draaien. als ik de ramen van binnen pot dicht heb wacht ik eerst wel ff tot ik zicht heb. heb geen zin in een prent :thumbdown

@Vannos wrote:hoge slijtage bij stationair draaien geloof ik niet in, het lijk me slechter als je na de start direct gaat rijden met een steen koude motor.

Toch is het beter, koud stationair draaien vind de motor echt niet leuk.

Ik kan met voorstellen dat het met oliedruk te maken heeft, en die is bij staionair vaak niet al te best, dus beetje toeren maken zou het dan ook wel moeten doen... Olie is dan ook nog wat dik, dus flow is ook slecht, en dan kan de oliedruk nog goed lijken, maar bereikt de olie toch niet alle belangrijke delen. Even schuren en dan is het klaar heh!

Dit is dus ook waar wat duurdere olie het op wint ten opzichte van goedkope action of bouwmarkt olie. Duurdere olie heeft een beter additieven pakket wat de delen boven in de motor die bij koude start nog droog staan toch te beschermen met een smerende laag. Vaak zijn dat molybdeen verbindingen, of gechloreerde verbindingen. Die laatste wordt alleen snel zuur, dus moet niet te veel van in zitten en moet de fabrikant een compensator voor hebben toegevoegd, calciumsulfaat bijvoorbeeld. Dat houdt dan de verzuring tegen tot het op is.... Daarom ook dure olie gewoon vaak genoeg verversen...

@Vinci wrote:Ik kan met voorstellen dat het met oliedruk te maken heeft, en die is bij staionair vaak niet al te best, dus beetje toeren maken zou het dan ook wel moeten doen... Olie is dan ook nog wat dik, dus flow is ook slecht, en dan kan de oliedruk nog goed lijken, maar bereikt de olie toch niet alle belangrijke delen. Even schuren en dan is het klaar heh!

Dit is dus ook waar wat duurdere olie het op wint ten opzichte van goedkope action of bouwmarkt olie. Duurdere olie heeft een beter additieven pakket wat de delen boven in de motor die bij koude start nog droog staan toch te beschermen met een smerende laag. Vaak zijn dat molybdeen verbindingen, of gechloreerde verbindingen. Die laatste wordt alleen snel zuur, dus moet niet te veel van in zitten en moet de fabrikant een compensator voor hebben toegevoegd, calciumsulfaat bijvoorbeeld. Dat houdt dan de verzuring tegen tot het op is.... Daarom ook dure olie gewoon vaak genoeg verversen...

ruilen tegen viaduct.. is ook moielijk woord :hmmz

Terug
Naar boven