• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Nederland staat vast, omdat er altijd idiooten op zomerbande

verplichten? mmzzzz twijfelachtige ja.

begrijp dat mensen de centjes er niet voor hebben vandaar.

maar puur uit veiligheidsoverwegingen zouden ze eigenlijk verplicht moeten zijn.

echt een wereld van verschil!

origineel gepost door stillekracht

Nee... maakt niets uit

Lees jij wel eens test resultaten ???

Winterbanden meer tractie...... kortere remweg.....

Lul toch niet man. Geloof jij alles wat er geschreven staat? Geloof jij de bijbel? Geloof jij ieder woord wat mensen schrijven? Hals...

Tuurlijk, winterbanden hebben voordelen in deze omstandigheden t.o.v. zomerbandjes, maar zomerbandjes zijn met aangepaste instelling prima mee te rijden.

>> Verplicht winterbanden, dan alleen bij winters weer!!

> van mij hoeft niemand VERPLICHT de winter door met winterbanden, maar wel wanneer de situatei zo is dat er gladheid word voorpels of aanwezig is, net als in duitlsand, ook bij verzekering kwesties mogen ze van mij laten mee wegen of je winterbanden hebt of niet..

> Voordeel van bovenstaand is dat de meeste prutsers ook niet op winterbanden gaan rijden, maar dan thuis blijven, als de boetes en controles er streng op zijn..

winterbanden verplichten zorgt waarschijnlijk wel voor een vermindering van een aantal ongelukken tijdens gladheid..

met iedere band moet je je aanpassen aan de situatie, ook met winterbanden..

Winterbanden aanraden: ja 1000%

zo kan ik wel een voorbeeld geven van bij ons in zoetermeer..

daar moet je omhoog rijden naar een stoplicht alvoor je de snelweg op kan.

daar stonden op een gegeven moment gewoon een hele mut auto's die ONMOGENLIJK weg konden komen nadat het licht op groen ging, gewoon geen tractie, ik heb zelf geprobeerd een auto van zijn plek te krijgen op die heuvel gewoon onmogenlijk!! auto met NIEUWE zomer banden.

ik reed daar gewoon weg met mijn winterbanden (wel de nr1 winterband in de maat 175-65-14 / vredestein snowtrac 2/3) (voorzichtig accelereren is de magie bij wegrijden met sneeuw en ijs).

ik heb auto's omhoog staan trekken met mijn voorwielaangedreven Combo met winterbanden omdat deze zomerband rijders gewoon niet omhoog kwamen,

winterbanden kunnen ook makkelijk slippen, maar hebben wel 400% meer grip dan zomer banden en 200% meer grip dan all seasons.

LET OP: Het is ook belangrijk een goede set winterbanden te monteren, veel goedkope winterbanden hebben qua eigenschappen meer weg van zomerbanden dan winterbanden..

Ik las ook iemand die zei dat bij een flink pak sneeuw de winterbanden ook zo vol sneeuw zitten, waarschijnlijk bij die persoon zijn TOYO winterbanden!!(als een van de slechtste winterbanden getest) een goede winterband heeft zacht rubber met kleine sneetjes in de noppen, deze zijn zo soepel gemaakt om juist het sneeuw uit de band te drukken, en dit doen mijn vredestein snowtracs als geen ander.

deze vredestein snowtrac 2/3 heeft ook ronduit de beste grip in sneeuw en op ijs!!

voor de grotere maten is de continental overall de betere band, maar in sneeuw en op ijs blijft vredestein de topper!!!

keuze van een GOEDE winterband is echt belangrijk, ga niet voor een budget band, die helpen namelijk maar beperkt bij slechte omstandigheden, en dat zijn de mensen die zeggen dat winterbanden geen ruk uitmaken, ik weet wel beter..

Heb niet voor niks voor Vredesteins gekozen, dit is na goed uitzoeken en test lezen!!

Vredestein is zelfs in duitsland en de USA de nr1 winterband!!

Daar komt bij dat ze vaak flink goedkoper zijn dan slechter presterende winterbanden van de andere topmerken.

ik was 126 euro kwijt voor 2 vredestein snowtrac 3 175-65-R14 86T XL (eXtra Load > zwaardere draaglast ivm bestelauto).

Willem

Zowizo moet je als bestuurder rekening houden met het verkeer en weersomstandigheden.

Echter met goede winterbanden heb je gewoon voordeel !

Waarom hebben ze het anders verplicht gesteld in de landen om ons heen ??

omdat ze daar veel vaker sneeuw hebben dan hier

met dat voorbeeld van wim is ook wel te zien dat nederland niet op winter is berekend, met die stoplichten op een heuvel.

en dat geld dus ook voor veel bestuurders hier in nederland.

en winterbanden zijn er niet voor niets, daar zal toch echt wel werk en verbetering in zitten, als duidsland de noodzaak ziet ze verplicht te stellen.

ik heb zelf nog nooit met winterbanden gereden, vorig jaar in de sneeuw reed ik 4X4, maar ik zit er nu toch wel aan te denken een setje voor op m'n voorwielaangedreven cali te gooien.

origineel gepost door wim-v6

>> Verplicht winterbanden, dan alleen bij winters weer!!

> van mij hoeft niemand VERPLICHT de winter door met winterbanden, maar wel wanneer de situatei zo is dat er gladheid word voorpspelt of aanwezig is, net als in duitlsand, ook bij verzekering kwesties mogen ze van mij laten mee wegen of je winterbanden hebt of niet..

Helemaal mee eens, als je het niet kan betalen of niet nodig vindt om ze aan te schaffen blijf dan thuis.

origineel gepost door wim-v6

zo kan ik wel een voorbeeld geven van bij ons in zoetermeer..

daar moet je omhoog rijden naar een stoplicht alvoor je de snelweg op kan.

daar stonden op een gegeven moment gewoon een hele mut auto's die ONMOGENLIJK weg konden komen nadat het licht op groen ging, gewoon geen tractie, ik heb zelf geprobeerd een auto van zijn plek te krijgen op die heuvel gewoon onmogenlijk!! auto met NIEUWE zomer banden.

ik reed daar gewoon weg met mijn winterbanden (wel de nr1 winterband in de maat 175-65-14 / vredestein snowtrac 2/3) (voorzichtig accelereren is de magie bij wegrijden met sneeuw en ijs).

Ik zag dezelfde situatie op de A10 afgelopen week, en mede daardoor was ik pas heeeeeel laat thuis.

Nogmaals tegen lompe boeren met zomer of winterbanden help niets !!!

Zeg nou zelf, als je die banden nu eens gratis kreeg, reed jij er dan niet op !?

wast een gezeur eigenlijk ... omdat we met zijn allen er wat langer over doen om thuis te komen :sleeping

dat moeten we nou onderhand wel eens gewend zijn met die ellen lange files elke dag :sleeping

origineel gepost door geeltje

ik laat altijdt een beetje lucht uit de zomerbandjes ontsnappen nou prima grip hoor voor de winter

Dat doe je dus fout.

Je wil druk onder de banden hebben, dus harder op pompen !!!

Rally rijders rijden niet voor niks met fiets bandjes onder de rally auto's in de sneeuw.;)

denk je dat het wat uit had gemaakt dan als iedereen op winter banden had gereden? ... dan was het waarsch. 1:50 ipv 2 uur geworden :sleeping

komt er simpel weg op neer ... we zijn hier met z'n allen een stel goofy's die niet (meer) weten hoe we met de sneeuw om moeten gaan (zowel rijden als schoonhouden/opruimen)

heel nederland aan de winterband:P:P

dalijk is deze winter voorbij en duurt het weer een

jaar of 20 voor er weer zo iets kom,en je nieuwe

winterbanden van 2009 kan je weg smijten omdat

ze uitgedroogt zijn:jerry:jerry

ik rij op nieuwe continentals zomer en winter onder de

omega en ik heb geen grijntje last,kan dus redelijk normaal

rijden,maar ja mijn omi past zich niet aan,maar ik pas

me aan.:wub:wub

vgr tonsr

Winter banden hebben al effect als de tempratuur 10 gr of daaronder is

je kan ze de iedere winter de hele winter gebruiken, en je zomerbanden slijten niet, dus daar doe je ook langer mee.

Je moet alléén een bedrag van 400 euries investeren, en wat is dat nu op een mensenleven.

ik heb ook weinig last met mn michelins

al hebben winterbanden wel echt beter grip met dit weer ik heb er van de week veel mee gereden het klopt wel

maar ik heb zo'n verrekte dure 16"maat onder die astra zitten en die goedkope velgen zien er ook nie uit

en dat voor die 1000 km die ik in een winter rij

daar ga ik ze niet voor halen.... die bangmakerij die zorgt voor files de hele radio en tv zijn er vol van

ik vind 400 euro veel voor een mis plaatst gevoel van veiligheid .ik heb ze nog in de garage liggen ze komen er dit jaar niet meer op .met verstand rijden draagt meer bij aan de veiligheid

Winter banden hebben al effect als de tempratuur 10 gr of daaronder is

je kan ze de iedere winter de hele winter gebruiken, en je zomerbanden slijten niet, dus daar doe je ook langer mee.

Je moet alléén een bedrag van 400 euries investeren, en wat is dat nu op een mensenleven.

Dat zeg ik, ik was 126 euro kwijt voor 2 Vredestein Snowtrac's 3, DE winterband!!

dus voor 260 euro heb je een extra setje banden...

Willem

origineel gepost door bjornno

ik vind 400 euro veel voor een mis plaatst gevoel van veiligheid .ik heb ze nog in de garage liggen ze komen er dit jaar niet meer op .met verstand rijden draagt meer bij aan de veiligheid

Leg eens uit?? alleen op Prut winterbanden gereden??

ik dacht namelijk ook wel dat het verschil zou mee vallen...

Omdat ik wel een paar keer op Prut winterbanden had gereden, goedekope B keuze winterbanden hebben vaak meer zomerband eigenschappen dan wnterband eigenschappen.

Maar met deze Vredesteins is het verschil tov mijn NIEUWE Michelins ZO groot, dat ik me nog steeds erover verbaast.

en de winst aan grip heeft plaats op zowel, droog, water sneeuw en ijs!!

en dat meen ik uit de grond van mijn hart..

Ik geloofde er ook niet zo in, maar ik ben om!!

Willem

heb altijd met michelins gereden zowel de zomer als de winter banden en ik zeg niet dat er geen verschil is maar veel mensen denken dat ze met winterbanden gewoon kunnen rijden zo als ze in de zomermaanden rijden .ook met winterbanden moet je voorzichtig zijn .en dat noem ik een misplaatst gevoel van veiligheid .ik geef zelf toe dat toen ik de eerste keer winterbanden had ik ook dacht dat ik gewwoon mijn rijstijl kon aanhouden

Tuurlijk moet je voorzichtig zijn..

Maar je Wil niet weten wat ik aan zomerband coureurs ik al op weg geholpen heb..

ik rijd zelf rond met een Extra lange trekband, Dikke startkabels, wegrij mat, schep en Sneeuw kettingen in de laad ruimte. niemand doet mij wat, wat dat betreft, de winterbanden zijn hier een mooie toevoeging aan.

> ieder normaal denkend persoon kan er toch gewoon vanuit gaan dat je zelfs met winterbanden niet volop kan rijden in gladde tijden..

> en ja ik rijdt over het algemeen ook vlotter als de gemiddelde nederlander in de sneeuw, maar maak het zeker niet gevaarlijk.

> ik rijdt ook rustig 30 a 40 op besneeuwde banen van wegen terwijl de rest 15km/u op een geveegde strook rijdt.

ik moet zeggen, de winterbanden zijn al bijna betaald door middel van sleepacties en dergelijke..

je helpt mensen langs de weg, en vaak geven ze je vrijwillig een kleinigheid..

vaak een 10tje ofzo. dat een 15 keer.en je hebt 150 euro, huppa, mijn 2 nieuwe winterbanden zijn al betaald, met zomer banden had ik ze er niet uit kunnen trekken, en had ik op vele plaatsen zelf vast gestaan.

ik stuur ze met wat rijvaardige tiips weer op pad.

ik kwam laatst weer iemand tegen die ik gesleept had, ik had m uitgelegd dat ie niet TE LANGZAAM moest rijden, daardoor was ie vast komen te staan...

hij zegt, ik ben iets harder gaan rijden, en ven er nu achter dat iets harder een stuk veiliger is in de sneeuw, meer gevoel en controle, dat is leuk om te horen!!

Ik wou toen ik mijn winters eronder ging zetten eerst de auto een stukje verzetten om meer ruimte te kreëren om ze te wisselen, maar kwam met mijn zomer banden niet door de 30cm verse sneeuw heen.

toen maar de banden er zo op gezet.

en ik kon zo weg rijden zonder al te veel moeite.

Sneeuw rijden:

1: rijdt ZEER beheerst weg

2: Rem zo min mogenlijk, heeft ibjna nooit zin om te remmen bij gladheid

3: houd snelheid en rijdt zeker niet TE LANGZAAM

4: maak voor een heuvel op te rijden EXTRA vaart indien de mogenlijkheid daar is.

5: wees voorzichtig in bochten en vooral geen abrubte stuurbewegingen maken en zo.

6: kijk goed vooruit, reageer op tijd, en rem zo veel mogenlijk in een hoge versnelling op de motor af.

winterbanden: hoe smaller hoe beter!!

ik heb gekozen voor 175-65-14 ipv 185-60-14. scheelt al een hoop..

Willem

Terug
Naar boven