• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Olie koeler

Zeker zeker M-400 als een 6cil wat gedraait heeft worden de lagers enz enz slechter en dan krijg je al zeker problemen met de oliedruk..

Maar nogmaals:

De pomp op een 6 cil is een 4 cil pomp kwa oorsprong.

De 4 cil CIH was ontwikkeld met een oliepomp die zeker niet krap bemeten is voor een 4cil,toen heeft Opel der 2 cil aangezet maar de oliepomp van de 4 cil is gewoon mee overgenomen en die is in feite voor de 6 cil 30% te klein.

Als alles nieuw is geeft dit geen problemen,dwz lager speling klein,pomp 100% op orde,maar namate alles slijt beginnen dingen als lagerspeling ingelopen pomp deksel lekkent overdruk ventiel de druk zodanig omlaag te trekken dat je lampje oplicht.

Als je zoals M400 zegt je een 30% meer volume pomp neemt los je wel het probleem op,je hebt dan in verhouding dezelfde pomp als een 4cil zit en je oliedruk problemen zijn opgelost,tenzij je blok echt richting einde gaat..

En wat betreft een oliekoeler plaatsen.....

Als dat zo,n must is waarom heeft opel die dan niet op een 20E gezet dat is dezelfde motor als de 30E alleen zonder 2 cil,maar wel met een fatsoenlijke pomp ivm wat ie moet smeren...de 4 cil kregen geen drup problemen de 6 wel en of het nu 2500/2800/3 liter is problemen krijgen ze vroeg of laat allemaal vanwege die pomp motor groote verhouding..

Bij de later Omega Sennie B,s heeft opel het iets anders opgelost,daar is men gaan meten net na de pomp tussen pomp en filter,met als gevolg je hebt geen goed beeld hoe je druk echt is,als je filter dicht zit,krijg je volgens het daschbord meer druk...

Maar de ellende van oplichtende olie lampjes was wel afgelopen....Opel heeft in feite de pompen niet veranderd bij de C26NE en C30NE C30LE maar de sensor verzet zodat deze altijd wel meer als 1 bar aangeeft....

aan ben ik heb meerdere rekords in mijn bezit met verschillende motoren wie zecht dat ik met 205/60-15 banden rij de banden maat is bij de rekord met de c 20 ne motor 215/40/16 op 9j velgen.. heb zon 140 km gereden vanuit mij thuis naar duisburg en als laatste punt nog bij de 24v is een nieuw type distributie deksel gemaakt met een andere olie pomp en druk ventiel type en ja ook meteen de olie koeler aansluitingen erbij en maar te zwijgen van een lotus motor die heeft er zelfs twee grote olie koelers zitten .

aan ben ik heb meerdere rekords in mijn bezit met verschillende motoren wie zecht dat ik met 205/60-15 banden rij de banden maat is bij de rekord met de c 20 ne motor 215/40/16 op 9j velgen.. heb zon 140 km gereden vanuit mij thuis naar duisburg en als laatste punt nog bij de 24v is een nieuw type distributie deksel gemaakt met een andere olie pomp en druk ventiel type en ja ook meteen de olie koeler aansluitingen erbij en maar te zwijgen van een lotus motor die heeft er zelfs twee grote olie koelers zitten .

Hey Ben, waarom heb je de text gewijzigd, en die filmpjes verwijderd??

Vond ik wel een leuk filmpje, vooral die met boottrailer.

Hey Ben, waarom heb je de text gewijzigd, en die filmpjes verwijderd??

Vond ik wel een leuk filmpje, vooral die met boottrailer.

@rekordherm wrote:aan ben ik heb meerdere rekords in mijn bezit met verschillende motoren wie zecht dat ik met 205/60-15 banden rij de banden maat is bij de rekord met de c 20 ne motor 215/40/16 op 9j velgen.. heb zon 140 km gereden vanuit mij thuis naar duisburg en als laatste punt nog bij de 24v is een nieuw type distributie deksel gemaakt met een andere olie pomp en druk ventiel type en ja ook meteen de olie koeler aansluitingen erbij en maar te zwijgen van een lotus motor die heeft er zelfs twee grote olie koelers zitten .

Dat is geen vergelijking meer Rekordherm, :hmmz

Een Lotus motor ( 3.6 ) heeft een heel andere opbouw en de oliepomp is ook anders ! :vertag

Heb er bij 2 onderhoud aan gedaan van een man uit breda, wel leuk werken alleen je kunt nergens goed bij. :wors

@rekordherm wrote:aan ben ik heb meerdere rekords in mijn bezit met verschillende motoren wie zecht dat ik met 205/60-15 banden rij de banden maat is bij de rekord met de c 20 ne motor 215/40/16 op 9j velgen.. heb zon 140 km gereden vanuit mij thuis naar duisburg en als laatste punt nog bij de 24v is een nieuw type distributie deksel gemaakt met een andere olie pomp en druk ventiel type en ja ook meteen de olie koeler aansluitingen erbij en maar te zwijgen van een lotus motor die heeft er zelfs twee grote olie koelers zitten .

Dat is geen vergelijking meer Rekordherm, :hmmz

Een Lotus motor ( 3.6 ) heeft een heel andere opbouw en de oliepomp is ook anders ! :vertag

Heb er bij 2 onderhoud aan gedaan van een man uit breda, wel leuk werken alleen je kunt nergens goed bij. :wors

-offtopic

@ Mr-Turbo, nee, heb niks klaar buiten de B1-24V. Maar aangezien ik deze vorig jaar bij de Heuvelklim al aardig heb mishandeld ga ik dat denk ik niet nog een keer doen.

Heel misschien kom ik wel kijken, maar dat is heeeeeel misschien.

-offtopic

@ Mr-Turbo, nee, heb niks klaar buiten de B1-24V. Maar aangezien ik deze vorig jaar bij de Heuvelklim al aardig heb mishandeld ga ik dat denk ik niet nog een keer doen.

Heel misschien kom ik wel kijken, maar dat is heeeeeel misschien.

Nou nou nou zeg, mishandeld??? kom op nou.

Maar goed we dwalen af, laten we verder gaan met de nuttige oliekoeler. Begon net interessant te worden.

Nou nou nou zeg, mishandeld??? kom op nou.

Maar goed we dwalen af, laten we verder gaan met de nuttige oliekoeler. Begon net interessant te worden.

Nou mijn standpunt is:

4cil pomp op 4 cil is goed 4 cil pomp op een 30% grotere motor gaat goed als alles nieuw is,bij het minste of geringste kwa slijtage begint de druk al enorm te zakken,daarom is een 30% meer volume pomp op een motor die ook 30% groter is al een 4 cil hetzelfde als de gewone pomp op een 4 cil..

Als je de tandwielen van een 4 cil pomp 30% kleiner zou maken heb je in principe hetzelfde als de serie olie pomp motor verhouding op een 6 cil..eens kijken hoeveel 4 cil in de oliedruk problemen zouden komen....

Daarom vind ik het andwoord van M400 niet correct..zo,n 30% meer volume pomp is wat Opel standaard op een 6 cil had moeten zetten,teminste 2 cil derbij zetten is ze geluk,voldoende smering kwa pomp groote voor die 2 extra cil zijn ze in achtergebleven met alle ellende nadien..

(Sensor verzetten was een goed idee maar dat heeft het probleem echt niet verholpen)

Speciaal voor Jo:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit drijft zorgt voor de power voor dit:

Zonder oliekoeler en zelf op de 300 pk versie de Holden V8 215 injection/5.7L zit geen olie koeler...

En het best is die V8,s hoef je niet tot de ruim 7000 toeren op te winden om 225pk te krijgen dat hebben die al bij rond de 3500..met het dubbele koppel en zonder olie koeler...

Nou mijn standpunt is:

4cil pomp op 4 cil is goed 4 cil pomp op een 30% grotere motor gaat goed als alles nieuw is,bij het minste of geringste kwa slijtage begint de druk al enorm te zakken,daarom is een 30% meer volume pomp op een motor die ook 30% groter is al een 4 cil hetzelfde als de gewone pomp op een 4 cil..

Als je de tandwielen van een 4 cil pomp 30% kleiner zou maken heb je in principe hetzelfde als de serie olie pomp motor verhouding op een 6 cil..eens kijken hoeveel 4 cil in de oliedruk problemen zouden komen....

Daarom vind ik het andwoord van M400 niet correct..zo,n 30% meer volume pomp is wat Opel standaard op een 6 cil had moeten zetten,teminste 2 cil derbij zetten is ze geluk,voldoende smering kwa pomp groote voor die 2 extra cil zijn ze in achtergebleven met alle ellende nadien..

(Sensor verzetten was een goed idee maar dat heeft het probleem echt niet verholpen)

Speciaal voor Jo:

Dit drijft zorgt voor de power voor dit:

Zonder oliekoeler en zelf op de 300 pk versie de Holden V8 215 injection/5.7L zit geen olie koeler...

En het best is die V8,s hoef je niet tot de ruim 7000 toeren op te winden om 225pk te krijgen dat hebben die al bij rond de 3500..met het dubbele koppel en zonder olie koeler...

interessante discussie, eerlijk waar. Maar wat maakt het uit wat voor oliepomp erin zit als zo'n blok probleemloos de 3 ton haalt?

interessante discussie, eerlijk waar. Maar wat maakt het uit wat voor oliepomp erin zit als zo'n blok probleemloos de 3 ton haalt?

Terug
Naar boven