• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Stappenmotor OPGELOST + vage storingscode

lenn0

Post weleens wat
Rijden er mensen zonder de stappenmotor op de c20xe?

Op m'n vorige blok was deze door de vorige eigenaar afgedopt , maar ik heb dit zelf nooit kunnen testen omdat er gelijk carburateurs op zijn gegaan toen.

Nu heb ik een kapotte stappenmotor er op en ben het helemaal zat.

Maar wat als ik hem weg laat? :hmmz

Mijne loopt koud vrijwel gelijk 950 toeren. Ook in de winter met vrieskou. Kan dit wel eens filmen, kun je het zelf zien.

Ben er ook niet uniek in, maat van mij met een Astra ook....

Is er dan wat mis en zo ja wat?

ik heb ook precies hetzelfde probleem met mijn c20xe..

dat die in de toeren blijft hang.

en heb ook al alles geprobeert:

7 andere stappemotors.

andre lucht massa meter.

hij is uitgelezen, geen fout code,s

nieuwe thermostaat.

nieuwe pakkingen inlaat pakking enz..

andere computer.

andere gasklep sensor.

ander gasklep huis.

andere lambda sonde.

nieuwe slangen,

nieuwe gas kabel.

andere verdeler kap geprobeerd.

en nog altijd hetzelfde

Mijne loopt koud vrijwel gelijk 950 toeren. Ook in de winter met vrieskou. Kan dit wel eens filmen, kun je het zelf zien.

Ben er ook niet uniek in, maat van mij met een Astra ook....

Is er dan wat mis en zo ja wat?

Je hebt gelijk dat inderdaad de b.d.p. signaal goed moet zijn.

Maar wanneer de auto voor de rest goed loopt dan is de b.d.p. ook goed.

Hall gever in de ontsteking is voor de sequentiele inspuiting.

In normale situatie gebruikt de ecu deze niet voor toerentalsignaal.

(misschien alleen in noodloop?).

Wanneer je auto koud is loopt hij wel degelijk harder stationaire.

Deze map programmeer ik namelijk in wanneer ik een C2.0XE afstel met snelle nokkenassen.

Ik heb ff programma naar gekeken:

Standaard GY ecu (calibra turbo):

-45 Grd. => 1350 Toeren;

-27,25 Grd. => 1180 Toeren;

6,75 Grd. => 1150 Toeren;

60,75 Grd. en hoger => 940 Toeren;

Tussen de waarden interpoleert de ecu.

Ps. Wat je zegt over de slang dicht knijpen van de stat. regelaar is een goede manier om te proberen of de gasklep goed afsluit.

Dus dat is zeker ff het proberen waard.

ik heb ook precies hetzelfde probleem met mijn c20xe..

dat die in de toeren blijft hang.

en heb ook al alles geprobeert:

7 andere stappemotors.

andre lucht massa meter.

hij is uitgelezen, geen fout code,s

nieuwe thermostaat.

nieuwe pakkingen inlaat pakking enz..

andere computer.

andere gasklep sensor.

ander gasklep huis.

andere lambda sonde.

nieuwe slangen,

nieuwe gas kabel.

andere verdeler kap geprobeerd.

en nog altijd hetzelfde

@Miruni wrote:Natuurlijk begint hij niet bij 1350 toeren :-).

Je koelvloeistoftemperatuur is toch ook geen -45Grd!!

Als je naar de waarden kijk welke ik gepost hebt dan zie je dat hij bij 6,75Grd. 1180 toeren

loopt en bij 60,75 Grd. 940 Toeren. Tussen deze waarde interpoleert de ecu.

Aangezien je koelvloeistoftemp. bij deze buitentemperaturen ongeveer 20 Grd. is dan kun je

uit de waarden herleiden dat hij ongeveer tussen de 1050 en 1090 toeren zal lopen

wanneer je hem nu met een koude motor start.

Toerenteller zal iets afwijken met de werkelijkheid!

Ok, maar ik had het idee dat hij in de winter met -10 ook niet hoger liep. Maar als je dat interpoleert kom je inderdaad ook maar een fractie hoger uit in de toeren. -45 zullen we hopelijk nooit meemaken...

Fijn om te weten dat dit gewoon prima is dus...bedankt!

Je hebt gelijk dat inderdaad de b.d.p. signaal goed moet zijn.

Maar wanneer de auto voor de rest goed loopt dan is de b.d.p. ook goed.

Hall gever in de ontsteking is voor de sequentiele inspuiting.

In normale situatie gebruikt de ecu deze niet voor toerentalsignaal.

(misschien alleen in noodloop?).

Wanneer je auto koud is loopt hij wel degelijk harder stationaire.

Deze map programmeer ik namelijk in wanneer ik een C2.0XE afstel met snelle nokkenassen.

Ik heb ff programma naar gekeken:

Standaard GY ecu (calibra turbo):

-45 Grd. => 1350 Toeren;

-27,25 Grd. => 1180 Toeren;

6,75 Grd. => 1150 Toeren;

60,75 Grd. en hoger => 940 Toeren;

Tussen de waarden interpoleert de ecu.

Ps. Wat je zegt over de slang dicht knijpen van de stat. regelaar is een goede manier om te proberen of de gasklep goed afsluit.

Dus dat is zeker ff het proberen waard.

@frenkie wrote:@Vinci. dat is wel een goed tip, bedankt :thumbup

alleen hij word zelden nat ;)

Heb jij de luxe om hem binnen te kunnen zetten? king:

Lekker voor het wagentje! :wors

@Miruni wrote:Natuurlijk begint hij niet bij 1350 toeren :-).

Je koelvloeistoftemperatuur is toch ook geen -45Grd!!

Als je naar de waarden kijk welke ik gepost hebt dan zie je dat hij bij 6,75Grd. 1180 toeren

loopt en bij 60,75 Grd. 940 Toeren. Tussen deze waarde interpoleert de ecu.

Aangezien je koelvloeistoftemp. bij deze buitentemperaturen ongeveer 20 Grd. is dan kun je

uit de waarden herleiden dat hij ongeveer tussen de 1050 en 1090 toeren zal lopen

wanneer je hem nu met een koude motor start.

Toerenteller zal iets afwijken met de werkelijkheid!

Ok, maar ik had het idee dat hij in de winter met -10 ook niet hoger liep. Maar als je dat interpoleert kom je inderdaad ook maar een fractie hoger uit in de toeren. -45 zullen we hopelijk nooit meemaken...

Fijn om te weten dat dit gewoon prima is dus...bedankt!

@Miruni wrote:Zoals al beschreven kunnen het meerdere dingen zijn.

De stappenmotor werkt alleen wanneer de gasklepschakelaar in de stationaire stand staat.

Wanneer je maar iets gas hebt en de gasklepschakelaar schakelt naar deellast dan doet de

stationaire regelaar niks meer.

De map in de ecu voor de stat.reg. is koelvloeistoftempafhk. Dus dat betekent dat de

koelvloeistofsensor bepaalt hoe hard hij stat. loopt.

Wanneer deze kapot is zal hij min. koelvloeistoftemp. aangeven en bij deze temperatuur

is de map ingesteld op iets van 1400 toeren (zo uit mijn hoofd).

Voor de rest zijn dit de belangrijkste 2 sensoren waardoor hij echt veel harder kan lopen.

Ik zou eerst de gasklepschakelaar doormeten tot aan de ecu stekker.

De gasklepschakelaar's staan 9 van de 10 keer niet goed afgesteld of ze zijn kapot!

Hee, je antwoord had net de mijne gekruist... 8)

Aan de ene kant leer ik weer van dit verhaal en is het inderdaad logisch dat de stappenmotor alleen geregeld wordt als de gasklepschakelaar 'dicht' aangeeft. Je bevestigd ook mijn advies om dit op de ECU stekker te meten, want alleen de schakelaar meten zegt nog lang niet alles.

Alleen KAN het niet zo zijn dat verder enkel de koelvloeistof temperatuur sensor het toerental bepaalt want bij mij loopt het blok vanaf koud 950 toeren en bij warm. En die sensor werkt wel, is zelfs nieuw, heb het in het verleden met twee computers getest en de bekabeling is ook goed. Hij moet toch een toerental signaal krijgen om op te regelen, dit is de enige manier om toerental te regelen, door feedback van een of ander toerental signaal.

Dit komt niet bij de ontsteking vandaan, want die krijgt juist signaal van de ECU. Lijkt me dat de ECU dit van ofwel de krukas sensor, ofwel de nokkenas sensor krijgt???

@frenkie wrote:@Vinci. dat is wel een goed tip, bedankt :thumbup

alleen hij word zelden nat ;)

Heb jij de luxe om hem binnen te kunnen zetten? king:

Lekker voor het wagentje! :wors

Denk dat je met een vaste luchtspleet best een redelijk stabiel stationair toerental moet kunnen behalen eigenlijk.... Maar die dingen zijn verder enorm degelijk, dus gewoon een goede er op knallen en ben je als het goed is ook weer heel lang uit de zorgen. Dingen hebben op zich niet super zwaar te lijden...

Wat is er precies kapot? Zit hij vast, of is het motor gedeelte stuk??

@Miruni wrote:Zoals al beschreven kunnen het meerdere dingen zijn.

De stappenmotor werkt alleen wanneer de gasklepschakelaar in de stationaire stand staat.

Wanneer je maar iets gas hebt en de gasklepschakelaar schakelt naar deellast dan doet de

stationaire regelaar niks meer.

De map in de ecu voor de stat.reg. is koelvloeistoftempafhk. Dus dat betekent dat de

koelvloeistofsensor bepaalt hoe hard hij stat. loopt.

Wanneer deze kapot is zal hij min. koelvloeistoftemp. aangeven en bij deze temperatuur

is de map ingesteld op iets van 1400 toeren (zo uit mijn hoofd).

Voor de rest zijn dit de belangrijkste 2 sensoren waardoor hij echt veel harder kan lopen.

Ik zou eerst de gasklepschakelaar doormeten tot aan de ecu stekker.

De gasklepschakelaar's staan 9 van de 10 keer niet goed afgesteld of ze zijn kapot!

Hee, je antwoord had net de mijne gekruist... 8)

Aan de ene kant leer ik weer van dit verhaal en is het inderdaad logisch dat de stappenmotor alleen geregeld wordt als de gasklepschakelaar 'dicht' aangeeft. Je bevestigd ook mijn advies om dit op de ECU stekker te meten, want alleen de schakelaar meten zegt nog lang niet alles.

Alleen KAN het niet zo zijn dat verder enkel de koelvloeistof temperatuur sensor het toerental bepaalt want bij mij loopt het blok vanaf koud 950 toeren en bij warm. En die sensor werkt wel, is zelfs nieuw, heb het in het verleden met twee computers getest en de bekabeling is ook goed. Hij moet toch een toerental signaal krijgen om op te regelen, dit is de enige manier om toerental te regelen, door feedback van een of ander toerental signaal.

Dit komt niet bij de ontsteking vandaan, want die krijgt juist signaal van de ECU. Lijkt me dat de ECU dit van ofwel de krukas sensor, ofwel de nokkenas sensor krijgt???

Denk dat je met een vaste luchtspleet best een redelijk stabiel stationair toerental moet kunnen behalen eigenlijk.... Maar die dingen zijn verder enorm degelijk, dus gewoon een goede er op knallen en ben je als het goed is ook weer heel lang uit de zorgen. Dingen hebben op zich niet super zwaar te lijden...

Wat is er precies kapot? Zit hij vast, of is het motor gedeelte stuk??

Ah verwarring :)

Ik rij nu met een ander blok, wel met injectie.

Het was zomaar nieuwsgierigheid omdat bij het vorige blok waar ik wel op carbs mee reed, bij aankoop de aansluiting van de stappenmotor afgedopt was.

Inmiddels werkt de stappenmotor weer naar behoren.

Terug
Naar boven