@Miruni wrote:Zoals al beschreven kunnen het meerdere dingen zijn.
De stappenmotor werkt alleen wanneer de gasklepschakelaar in de stationaire stand staat.
Wanneer je maar iets gas hebt en de gasklepschakelaar schakelt naar deellast dan doet de
stationaire regelaar niks meer.
De map in de ecu voor de stat.reg. is koelvloeistoftempafhk. Dus dat betekent dat de
koelvloeistofsensor bepaalt hoe hard hij stat. loopt.
Wanneer deze kapot is zal hij min. koelvloeistoftemp. aangeven en bij deze temperatuur
is de map ingesteld op iets van 1400 toeren (zo uit mijn hoofd).
Voor de rest zijn dit de belangrijkste 2 sensoren waardoor hij echt veel harder kan lopen.
Ik zou eerst de gasklepschakelaar doormeten tot aan de ecu stekker.
De gasklepschakelaar's staan 9 van de 10 keer niet goed afgesteld of ze zijn kapot!
Hee, je antwoord had net de mijne gekruist... 8)
Aan de ene kant leer ik weer van dit verhaal en is het inderdaad logisch dat de stappenmotor alleen geregeld wordt als de gasklepschakelaar 'dicht' aangeeft. Je bevestigd ook mijn advies om dit op de ECU stekker te meten, want alleen de schakelaar meten zegt nog lang niet alles.
Alleen KAN het niet zo zijn dat verder enkel de koelvloeistof temperatuur sensor het toerental bepaalt want bij mij loopt het blok vanaf koud 950 toeren en bij warm. En die sensor werkt wel, is zelfs nieuw, heb het in het verleden met twee computers getest en de bekabeling is ook goed. Hij moet toch een toerental signaal krijgen om op te regelen, dit is de enige manier om toerental te regelen, door feedback van een of ander toerental signaal.
Dit komt niet bij de ontsteking vandaan, want die krijgt juist signaal van de ECU. Lijkt me dat de ECU dit van ofwel de krukas sensor, ofwel de nokkenas sensor krijgt???