• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Stappenmotor OPGELOST + vage storingscode

Heb ik gedaan, maar die is op vakantie denk ik. ;) Is al een aantal weken niet online geweest.

Bedankt voor de reacties!

Heeft er iemand een schema om het een en ander door te meten?

Ik heb een 6 polige tps sensor (kan alleen de 3 polige vinden in autodata) en wil graag weten waar alles naar toe gaat ivm eventuele kabelbreuken.

Bedankt voor de reacties!

Heeft er iemand een schema om het een en ander door te meten?

Ik heb een 6 polige tps sensor (kan alleen de 3 polige vinden in autodata) en wil graag weten waar alles naar toe gaat ivm eventuele kabelbreuken.

Probleem opgelost!

Slechte temperatuursensor en draadbreuk in de bijbehorende draad.

Storingslampje werkt nu ook, zit alleen nog een rare fout in...

Ik heb 2 ecu's liggen.

1 originele GL, geeft alleen code 61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage , maar is denk ik niet van toepassing wegens ombouw in manta?

2 is een gechipte GL ecu die bij het blok zat, deze doet een beetje vreemd.

Als ik normaal start met deze ecu (zonder gas geven) dan gaat het storingslampje gelijk branden en blijft aan.

Code 55 Engine Control Unit (ECU) fault Renew Engine Control Unit (ECU)

Als ik start met beetje gas dan gaat er niks branden, vreemd toch?

Grappige is dat de gechipte ecu zowieso GEEN code 61 geeft... :hmmz

Ik denk zelf dat de gechipte ecu gewoon niet goed is dus die laat ik maar ff liggen, iemand idee hierover?

En ik wil vooral weten hoe ik van code 61 af kan komen..

Probleem opgelost!

Slechte temperatuursensor en draadbreuk in de bijbehorende draad.

Storingslampje werkt nu ook, zit alleen nog een rare fout in...

Ik heb 2 ecu's liggen.

1 originele GL, geeft alleen code 61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage , maar is denk ik niet van toepassing wegens ombouw in manta?

2 is een gechipte GL ecu die bij het blok zat, deze doet een beetje vreemd.

Als ik normaal start met deze ecu (zonder gas geven) dan gaat het storingslampje gelijk branden en blijft aan.

Code 55 Engine Control Unit (ECU) fault Renew Engine Control Unit (ECU)

Als ik start met beetje gas dan gaat er niks branden, vreemd toch?

Grappige is dat de gechipte ecu zowieso GEEN code 61 geeft... :hmmz

Ik denk zelf dat de gechipte ecu gewoon niet goed is dus die laat ik maar ff liggen, iemand idee hierover?

En ik wil vooral weten hoe ik van code 61 af kan komen..

Had ik ook met een gechipte die code 55. Maar het blok liep er perfect op. Schijnt met pruts chipjes wel vaker te gebeuren, gewoon door iemand laten doen die er verstand van heeft dan geeft hij niet die code...

Die vent valve boeit niks, maar als je lampje hier steeds door blijft branden wel irritant. Moet simpel op te lossen zijn door een dingetje te verbreken of kort te sluiten, alsof die klep er wel op zit en goed staat zeg maar....dus de schakelaar nabootsen. Zou effe in het schema moeten kijken hoe dat zit...

Had ik ook met een gechipte die code 55. Maar het blok liep er perfect op. Schijnt met pruts chipjes wel vaker te gebeuren, gewoon door iemand laten doen die er verstand van heeft dan geeft hij niet die code...

Die vent valve boeit niks, maar als je lampje hier steeds door blijft branden wel irritant. Moet simpel op te lossen zijn door een dingetje te verbreken of kort te sluiten, alsof die klep er wel op zit en goed staat zeg maar....dus de schakelaar nabootsen. Zou effe in het schema moeten kijken hoe dat zit...

de temperatuursensor heb ik wel nog niet eens vervangen, dat zou ik meschien ook nog eens kunnen doen.

maar als daar wat mis mee is, moet die dan geen fout code aangeven bij het uitlezen?

evenals de nokkenas sensor en de krukas sensor. geeft die dan bij uitlezen geen foutcode?

de slang van de stappenmotor heb ik dicht geknepen en de motor sloeg af..

de kabelboom enz.. nameten dat gaat mij boven de pet, zo technisch ben ik helaas niet..

het zal wel goed zijn maar voor de zekerheid, zit deze wel goed om?

de temperatuursensor heb ik wel nog niet eens vervangen, dat zou ik meschien ook nog eens kunnen doen.

maar als daar wat mis mee is, moet die dan geen fout code aangeven bij het uitlezen?

evenals de nokkenas sensor en de krukas sensor. geeft die dan bij uitlezen geen foutcode?

de slang van de stappenmotor heb ik dicht geknepen en de motor sloeg af..

de kabelboom enz.. nameten dat gaat mij boven de pet, zo technisch ben ik helaas niet..

Storingscode komt door verkeerde checksum in de chip.

Heeft voor de rest geen invloed op de werking van de ecu.

Storingscode komt door verkeerde checksum in de chip.

Heeft voor de rest geen invloed op de werking van de ecu.

@frenkie wrote:de temperatuursensor heb ik wel nog niet eens vervangen, dat zou ik meschien ook nog eens kunnen doen.

Nee dat hoeft zeker niet, als hij stuk is geeft hij vaak een waarde die op zich kan kloppen, alleen niet strookt met de realiteit. Bijvoorbeeld alsof het -10 graden is terwijl het zonnetje schijnt en het in werkelijkheid 20 graden is...

@frenkie wrote:

Bij een slechte krukas sensor loopt het blok niet eens en ja, dat is code 31... De nokkenas sensor kan ook een foutcode geven, wat hier de grens voor is weet ik niet precies...

@frenkie wrote:

Is niet moeilijk, zo'n meter heeft gewoon een stand dat als je de pennen tegen mekaar houdt er een piepje komt. Zo kun je gewoon testen of de draadjes nog wel verbinding maken... Moet je wel even goed weten welke punten naar welke punten horen te verbinden, maar dat is terug te vinden in de documentatie. Die leren te begrijpen is ook op zich niet enorm moeilijk....(staan gewoon connector nummers in en pin nummers, in de connectoren kun je zo vanaf pen 1 tellen...)

@frenkie wrote:

Dit heb ik kort geleden nog gepost met een screenshot uit Autodata. In de plug kun je zo de weerstandswaarde meten. Maar dit is geen heel kritische, als hij verkeerd zit dan stelt de ECU zich er automatisch weer op bij op zich....

vinci. bedankt voor de uitleg.

dan ga ik zeker eens een andere temperatuur sensor proberen.

en meschien ook eens (mocht het nog blijven) de kabelboom nameten.

@frenkie wrote:de temperatuursensor heb ik wel nog niet eens vervangen, dat zou ik meschien ook nog eens kunnen doen.

Nee dat hoeft zeker niet, als hij stuk is geeft hij vaak een waarde die op zich kan kloppen, alleen niet strookt met de realiteit. Bijvoorbeeld alsof het -10 graden is terwijl het zonnetje schijnt en het in werkelijkheid 20 graden is...

@frenkie wrote:

Bij een slechte krukas sensor loopt het blok niet eens en ja, dat is code 31... De nokkenas sensor kan ook een foutcode geven, wat hier de grens voor is weet ik niet precies...

@frenkie wrote:

Is niet moeilijk, zo'n meter heeft gewoon een stand dat als je de pennen tegen mekaar houdt er een piepje komt. Zo kun je gewoon testen of de draadjes nog wel verbinding maken... Moet je wel even goed weten welke punten naar welke punten horen te verbinden, maar dat is terug te vinden in de documentatie. Die leren te begrijpen is ook op zich niet enorm moeilijk....(staan gewoon connector nummers in en pin nummers, in de connectoren kun je zo vanaf pen 1 tellen...)

@frenkie wrote:

Dit heb ik kort geleden nog gepost met een screenshot uit Autodata. In de plug kun je zo de weerstandswaarde meten. Maar dit is geen heel kritische, als hij verkeerd zit dan stelt de ECU zich er automatisch weer op bij op zich....

Ja, zo'n ding kost niet veel en schroef je er zo in, zeker het proberen waard... Ze gaan ook nogal eens stuk...

Succes! :thumbup

vinci. bedankt voor de uitleg.

dan ga ik zeker eens een andere temperatuur sensor proberen.

en meschien ook eens (mocht het nog blijven) de kabelboom nameten.

Als dit jou Kadett is trouwens zou ik de afvoer van de parafaanbak maar eens verlengen.

afbeelding320.jpg

Scheelt een hele hoop water over de onderdelen en wielophanging onder de motorkap!

viewtopic.php?f=4&t=140790&start=75

Ja, zo'n ding kost niet veel en schroef je er zo in, zeker het proberen waard... Ze gaan ook nogal eens stuk...

Succes! :thumbup

Nog even terug komend op dit als het mag:

@Miruni wrote:

Wanneer je auto koud is loopt hij wel degelijk harder stationaire.

Deze map programmeer ik namelijk in wanneer ik een C2.0XE afstel met snelle nokkenassen.

Ik heb ff programma naar gekeken:

Standaard GY ecu (calibra turbo):

-45 Grd. => 1350 Toeren;

-27,25 Grd. => 1180 Toeren;

6,75 Grd. => 1150 Toeren;

60,75 Grd. en hoger => 940 Toeren;

Tussen de waarden interpoleert de ecu.

@Vinci wrote:Mijne loopt koud vrijwel gelijk 950 toeren. Ook in de winter met vrieskou. Kan dit wel eens filmen, kun je het zelf zien.

Ben er ook niet uniek in, maat van mij met een Astra ook....

Is er dan wat mis en zo ja wat?

Hier dan de start vanaf koud:

[youtube:20u3hu10]

Okay, hij gaat misschien van 1000 naar 950 binnen 20 seconden ongeveer, maar hij begint zeker niet op 1350 toeren?? :vertag

Als dit jou Kadett is trouwens zou ik de afvoer van de parafaanbak maar eens verlengen.

afbeelding320.jpg

Scheelt een hele hoop water over de onderdelen en wielophanging onder de motorkap!

viewtopic.php?f=4&t=140790&start=75

Terug
Naar boven