• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Tankstation van invloed op verbruik?

'witte pomp'' benzine is benzine dat al ergens n half jaar opgeslagen gelegen heeft ( staats voorraad )

benzine raakt weldegelijk zijn waardes kwijt als het n lange tijd

Dan ga over 2 jaar of meer praten.

@ EdGSI en AstraTD, graag effe ontopic, iedereen weet dat de benzine langs de snelweg duurder is. Daar gaat het mij niet om in dit topic.

een auto verbruikt in de winter altijd meer dan in de zomer, nu haal ik ook maar 500 km met een tank en in de zomer 600-650 km met dezelfde rijstijl en afstand

witte pompen&onbemande pompen verkopen benzine die bij de A merken: BP,Shell ect zijn afgekeurd omdat ze niet aan de (strenge) specificaties voldoen. En dit zuig ik niet uit mijn duim.

ik heb mij dit laten vertellen door een kennis die voor Tango werkt. ik had hem wel beloofd dat ik dit niet verder zou reclameren maar ik hou er niet van als mensen belazerd worden.

ik ben overigens verslaafd aan BP ultimate :thumb ivm fase 3,5 van EDS :agent

Ik heb dit een keer bijgehouden, met Shell maak ik met een halve tank 600 km. Met Tango maak ik 450km even afgerond allemaal. Scheelt toch 150km. Ik tank dus liever bij Shell of BP.

Galaxy Nexus Tapatalk

Dit heeft dan bij mijn weten te maken met de (specifieke) energetische waarde ofwel calorische waarde van de brandstof.

Er komt meer energie (MegaJoules) vrij bij verbranding van 1 liter Shell branddtof dan bij 1 liter van tankstation X.

Waarschijnlijk heeft de brandstof van de Shell meer MJ per liter brandstof dus meer energie per liter brandstof (in MegaJoules).

Heb jaren lang bij verschillende auto's van mij exact altijd verbruik bijgehouden in Excel sheet en ik kon bij geen van mijn auto's verschil ontdekken in het verbruik tussen Shell, BP, Tango, Tinq en noem maar op. Ik merkte trouwens ook nooit een positief verschil in het verbruik als ik eens Ultimate ofzo tankte.

Ik heb het van de zomer uitgeprobeerd het verbruik tussen BP Ultimate een paar tanken en Pin&Go.

Het maakte geen enkel verschil in verbruik bij mij het verbruik schommelde bij beide merken tussen de 1 op14,8 en 1 op 15,3.

Het enigste verschil is de prijs 10cent goedkoper de liter, dus blijf ik pinnen en gone .

Het mooie bij de berekeningen is dat het ook niet nauwkeurig is als je niet bij dezelfde pomp tankt. Je rijdt namelijk eerst een tank leeg en vervolgens ga je die tank aanvullen en met behulp van het aantal liters dat er in gaat weet je dan hoe zuinig je auto is geweest.

Als je dus bij tankstation A je auto hebt volgegooid en vervolgens na zeg 400 km bij tankstation B er 40 liter in gooit dan zou je 1 op 10 gereden hebben. Als je daarna weer 400 km gereden hebt en je komt bij tankstation C en er moet nu ineens 44 liter in dan zou je denken dat je auto een stuk minder zuinig heeft gelopen, 1 op 9. Maar wie zegt dat de afslag van het pompstation exact op hetzelfde niveau stopt? Misschien stopt de pomp wel eerder bij C als bij B? Dan vul je dus de tank minder ver en kun je uiteraard ook minder ver rijden. ;)

Tja ik tank 99% van de gevallen bij de zelfde tankstation.

In het grafiekje kan je zien hoe erg het kan verschillen. En je kan dan ook gelijk zien wat een lange rit met snelweg dan opeens doet. (dip in juli) En het vervangen van de thermostaat. Aan het begin van de grafiek.

verbruikgrafiek_zpsd09659af.png

Wat ik wel mee maak is dat sommige motoren inderdaad mindergoed lopen op, tango, tink, enz benzine.

Tango is gewoon het B merk van de Q8.

Het verschil is gewoon het merkteken op de pomp.De rest is psychologie en marketing.

Mn Opa heeft bij een vleesverwerkende fabriek gewerkt.Daar maken ze de huismerk knakworstjes van de spar,c1000 enzo...

Allemaal dezelfde worstjes.Maar volgens sommigen zijn de worstjes van de spar toch lekkerder...

Hij moest altijd lachen als hij dat hoordde.

Ze willen de groep mensen die altijd tanken bij de witte pomp ( en nooit tanken bij de merken) ook graag aantrekken.

De prijs per liter is wat lager,maar men hoeft geen shop met personeel bij de pomp te zetten.

@giuliettaevo wrote:Het mooie bij de berekeningen is dat het ook niet nauwkeurig is als je niet bij dezelfde pomp tankt. Je rijdt namelijk eerst een tank leeg en vervolgens ga je die tank aanvullen en met behulp van het aantal liters dat er in gaat weet je dan hoe zuinig je auto is geweest.

Als je dus bij tankstation A je auto hebt volgegooid en vervolgens na zeg 400 km bij tankstation B er 40 liter in gooit dan zou je 1 op 10 gereden hebben. Als je daarna weer 400 km gereden hebt en je komt bij tankstation C en er moet nu ineens 44 liter in dan zou je denken dat je auto een stuk minder zuinig heeft gelopen, 1 op 9. Maar wie zegt dat de afslag van het pompstation exact op hetzelfde niveau stopt? Misschien stopt de pomp wel eerder bij C als bij B? Dan vul je dus de tank minder ver en kun je uiteraard ook minder ver rijden. ;)

Het verbruik van je auto berekenen is geen hogere wiskunde ofzo, heel eenvoudig:

Pak de kilometerstand op het moment dat je de tank volgooit (het is niet boeiend hoeveel km je hebt gereden of hoeveel liter er nog in de tank zit)

Top de tank af en noteer het aantal liters dat er bij gaat.

Als je vervolgens weer gaat tanken neem je weer de kilometerstand hier trek je de vorige km stand vanaf en de uitkomst deel je door het aantal liters wat je er zojuist weer bijgooit tot ie weer is afgetopt: voila je verbruik.

Het gaat inderdaad niet werken als je altijd voor 25 euro of altijd 25 liter tankt want dan weet je inderdaad niet hoeveel liters er nog in je tank zitten.

Heb ik al lang geleden ontdekt; hier in de buurt zit een firezone, en op die peut gaf mijn Vectra (Z1.8XE) gewoon motorstoringen. Later een paar keer Shell erin gegooit, en de storingen verdwenen als sneeuw voor de zon... en dan zegt men dat het allemaal uit dezelfde tank komt...ik geloof dat dus niet

Tinq is sowieso rommel :thumbdown

ik rij ook minder km op benzine van de Tinq, en mijn rijstijl is altijd: Drive it like you stole it... :agent

bij ons thuis liep de brommer, de motor, de grasmaaier, de motorzagen en onze buitenboordmotor op tinq benzine alles wil niet meer starten na een maandje of 2-3 :thumbdown :fy1 :swear

hebben we ook een schadevergoeding voor gehad van de Tinq na lang zeuren en met rekeningen komen (ook tankbonnen!!!)

mijn andere brommer (zijn beide vespa's) staat op Shell benzine en start altijd weer na een winter stil staan. :thumb

en m'n project C kadettje staat al 4 jaar met dezelfde benzine van de Shell en start ook gewoon... :wors

kortom ik tank niet meer bij de Tinq.

tank meestal bij Texaco, BP of Total en rij dan ongeveer dezelfde km's

ik merk het ook zeker wel.

maar ik wee ook niet beter dat de tinq en de komas en weet ik allemaal welke "goedkope" pompen de overblijfselen van de grotere pompen krijgt.

dus van alles en nog wat door elkaar.

Shell en texaco zijn het grootste

Benzinestation s kopen losse vaten ruwe olie

Shell heeft zijn eigen boorplatform s dus hun hebben zelf een eigen productie

Texaco en bp kopen van de platform s de 2e laag ruwe olie

Gulf total en esso en dat soort tankstation s kopen de 3e laag

Jan de croon en dat soort tankstation s kopen de laatste laag

Jullie weten vast en zeker dat rotzooi naar beneden zinkt

En de vatten blijven een langere tijd staan waardoor de juiste mengsel boven blijft in een vat en de slechte mengsel zakt naar beneden

Als ik tank bij bp (ultimate diesel) kan ik op een tank bij normale rijstijl tussen de 80 en 100 km meer rijden dan dat ik er bijvoorbeeld avia diesel ingooi... :angel

Grt

Ik tank sowieso nooit bij Shell (zelfs als ie bijna leeg is rijd ik toch door), en ook niet bij Total. Ik tank meestal bij Tamoil, en anders bij witte pompen of bij de Meeuw in Rilland. Ik heb wel eens Shell getankt, maar merk geen verschil. Enige merk waar ik verschil merk is Aral in Duitsland, daar loopt ie een heel stuk zuiniger op.

Was nog vergeten te vertellen bij mijn vorige post dat ik altijd bij de shell tank.

En dit omdat ik anders een dief van mijn eigen portemonnee ben.

Is de goedkoopste hier in de buurt. afgezien van de makro en een tango

Maar daar moet ik speciaal voor rijden.

Makro tank ik nooit meer. 1 keer gedaan (moest er toch zijn) motor liep daar niet mooi op.

Na 2 tank beurten shell, motor liep weer normaal. En een klant van mij tankte daar (diesel) motor sloeg om de zoveel km in nood loop.

weer bij een "normale" tank station getankt, probleem niet meer voor gedaan.

Terug
Naar boven