• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Trage Vectra 1.7TD

Aan verbruik heb ik niks te klagen. Ik tank altijd 30liter en als lampje van reserve aan gaat tank ik weer.. zit altijd tussen de 500 600km op 30liter. 80%stad 20%snelweg

Gemiddeld dus ongeveer 1 op 18

Roetstopschroef is een verzegelde schroef/bout op je pomp.

borgmoer losdraaien, schroef kwartslag lossen (niet meer!) en bormoer weer vast zetten!

Schroef vind je als je voor de auto staat rechts op de pomp meestal onder een beschermkapje wat over de schroef heen zit geklemd.

Aan vermogen durf ik niks te zeggen, 1ste rit zat ik met een smile achter het stuur :jerry Nu ben ik er aan gewend.

Naar de Apk ga ik verder er aan zoals ring uit de pomp halen, misschien turbodruk opvoeren en kat eruit meppen.

Ze zeggen dit alle doen heb je ongeveer 120pk in plaats 82pk

IMG02430-20120623-1104.jpg

Bij jou zal er nog een berschermkapje op zitten.

Met sleutel 13 kan je moer beetje losdraaien en met platten schroevendraaier kan je hem halve slag indraaien.

Uhm, ik kan het niet vinden :hmmz

Heb ook even het verbruik in de gaten gehouden na het repareren van de intercooler slang.

Voordat de slang gemaakt was reed ik 900/950km per tank.

Nu heb ik al 3 keer een tank leeg gereden, en kom ik op zo'n 800/850 Km.

Of ligt het aan mijn zware voet ? :jerry

Grtjs,

mja als ik puur op de snelweg zit doe ik 500km op een halve tank met open aanhanger.

en nu weer door de stad is die al bijna leeg staat nu op 700km de dagteller.

Heb nu 7000km gereden op 4weken. dus genoeg getankt. :jerry

normaal tank ik altijd 30liter zodra het lampje gaat branden.. zit altijd aan de 500 550km.

Dus je rijd erg zuinig :thumbup

Vind dat duur voor een 1.7TD, Die apparaten moeten zo'n 1 op 20 goed kunnen halen, en dat is 1000 a 1200km op een tank van een Vectra-B

Willem

1op20 haal ik ook wel.. ligt aan me voet en aan het verkeer op de weg.

Maar voor mij is die zuinig genoeg af en toe op zijn staartje.

Hallo!

Om maar eens terug te komen op mijn trage vectra.

Heb ondertussen een Turbodruk meter aangeschaft, en een manuele boost controller.

De drukmeter is al ingebouwd, en zal deze week eens de boost controller monteren.

Maar..... Die roetschroef,

Is dat perse nodig als ik de Turbodruk wil opvoeren ?

Zit die schroef onder een plastic beschermkap, of een metalen ?

Wat is ook een veilige druk voor de turbo ?

En de roetschroef, hoever draaien we die in ? (wil geen rookmonster)

Mvg.

Exacte waardes kan ik je niet geven maar weet wel dat je ver kunt gaan met deze motoren. Heb hem zelf in een Corsa b gehad. Heb daar bijna 300dkm op 1,5 bar gereden. Pomp aangepast, compleet open uitlaat, ligt vliegwiel, HKS dumpvalve (just for fun :thumb ) Had ruim 110pk op 1,4 bar :D Toen de motor in totaal 580dkm had gelopen is er een drijfstanglager uitgelopen maar voor die tijd is de motor nog nooit open geweest.

Mocht jij of andere hier nog onderdelen willen hebben voor een X17DT dan kun je me altijd mailen. Heb 3 blokken in onderdelen en nog een set geteste complete verstuivers.

Ja, heb de 1.5TD zus van deze motor 1.5TD, met deze draai ik nu op 1,2Bar turbodruk, Roetstop kwartslag ingedraait, Rookt lekker, maar zeker niet overdreven, maar trekt dan ook erg lekker lekker.

Op de bak doet deze 87,7pk op de wielen (ongeveer 100pk op de Krukas volgend berekening) en 180Nm.

1 op 20 halen doet ie nog prima..

Dus effe Specs op een rijtje:

Auto: Corsa-B 1.5TD Sport 1999

km stand: nu 304.500

Motor: X15DT (isuzu 1.5 8V diesel, met inimini turbotje van IHI, en GEEN intercooler)

Job Done: Plunjer begrens ring verwijderd, Bleedvalve geplaatst, Turbodrukmeter geplaatst

Waarden:

Vermogen:

Standaard: 67pk - bij 4600 toeren fabrieks opgegeven

na aanpassing: 87,7pk bij 4224toeren

Koppel:

Standaard: 132Nm bij 2600 toeren fabrieks opgegeven

na aanpassing: 179,8 bij 3021 toeren

Prestaties:

0-100 standaard: 14 seconden fabrieks opgegeven

0-100 na aanpassing: 9,5 seconden

top standaard: 165km/u fabrieks opgegeven

top na aanpassing: 195km/u

Verbruik gemiddeld opgegeven: 1 op 18,5 fabrieks opgegeven

Verbruik gemiddeld na aanpassing: 1 op 17,5 (inclusief spelen uiteraard)

op de lange rit 1 op 20 goed te halen..

zie mijn topic: viewtopic.php?f=8&t=177738

Willem

Klinkt goed Willem.. heb helaas geen corsa meer maar wel hele goede tijden mee gehad.. leuke motor om mee te spelen en een X15DT kun je makkelijk vervangen door X17DT. Lichtvliegwiel en motorsteun van X17D (combo) en F13 bakkie erachter en knallen maar..

Ik weet, we hadden er een met een (Bug-Killer) X17DT in een corsa-B met een Vliegwiel van een Corsa-B X15D(T) / X17D erop, en een LLaannggee F17 erachter.. 1,7bar en knallen maar.

heb ermee mogen rijden, die ging echt als Vergif.. als je bedenk dat de mijn al 9,5 naar de 100 doet, wat hij dan doet met Dik 125pk.

Misschien in de Toekomst, maar houd liever nog mijn 1.5TD, ivm de motor nog ERRUG fijn loopt, en nagenoeg geen spetter olie verbrand. (doet alleen lekken, zoals dat hoort bij een Isuzu diesel)

Willem

Hallo!

Vandaag mijn nieuwe Boost Controller ingebouwd.

46-large.jpg

Maar ik kom maar niet boven de 1bar... Hoor hem ook wat fluiten, dus even kijken of ik nergens druk lek...

Turbo spoolt wel lekker snel op nu, en is zeker wat sneller.

ff filmpje proberen online te zetten.

Groetjes Danny.

Denk je Boostcontroller niet genoeg druk kwijt kan op een of andere manier, op de foto lijkten de pijpjes ook knap klein.

Bij mijne stond ook al bij, Boost Controller, Grote pijpjes.

een beetje 1.7TDS moet makkleijk de 1,7 bar kunnen halen..

Willem

Daar lijkt het wel op Wim.. In goede staat kon ik zelfs pieken tot bijna 2 bar...

Wat doet die als je de actuator slang er helemaal af laat? komt die dan wel hoger, ligt het in ieder geval aan je boost controller.

Als het dan nog niet lukt kan het ook aan de turbo zelf liggen. Heb in der tijd 2x mijn turbo moeten vervangen. Daarbij is een goede luchtaanvoer van zowel het luchtfilter als de uitlaatgassen erg belangrijk om te kunnen opspoelen.

Ik rijdt met alles standaard, alleen een pijpje verwijderd uit de luchtfilterbak, weet niet of de Vec-B dat ook zo heeft.

nog steeds met een 45mm uitlaat van voor tot achter, en standaard luchtfilterbak, nog steeds een kukrdroge inimini turbootje van IHI en zonder intercooler.

Ik draai niet om zijn max. om de onderdelen en motor wat te sparen..

Willem

Terug
Naar boven