• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Vraag over Monza Motorswap 2.5 E --> C30NE

Hoe kan dat nou?

88664224.png

Nummer 1 is de Hardyschijf. Die is van rubber, zit tussen het voorste en achterste gedeelte van de cardanas en vangt o.a. de schokken op. Zo ziet het er bij de Monza ook uit.

aoo04435.jpg

[rquote=1893171&tid=137736&author=rinus de boer]Hoe kan dat nou?

88664224.png

Nummer 1 is de Hardyschijf. Die is van rubber, zit tussen het voorste en achterste gedeelte van de cardanas en vangt o.a. de schokken op. Zo ziet het er bij de Monza ook uit.

aoo04435.jpg

[/rquote]

De askant ziet er uit als de bovenste afbeelding in het plaatje. Deze komt op de bak en daar zit geen extra rubberplaatje tussen dacht ik. Checkt straks nog even, in ieder geval bedankt voor de info. Afbeelding maakt een hoop duidelijk.

[rquote=1893171&tid=137736&author=rinus de boer]Hoe kan dat nou?

88664224.png

aoo04435.jpg

[/rquote]

De askant ziet er uit als de bovenste afbeelding in het plaatje. Deze komt op de bak en daar zit geen extra rubberplaatje tussen dacht ik. Checkt straks nog even, in ieder geval bedankt voor de info. Afbeelding maakt een hoop duidelijk.

Auto is voor de rest nu zo goed als klaar. We hadden de verkeerde bouten gebruikt voor de verbinding tussen bak en aandrijfas. Dankzij opel4ever weer opgelost. Volgende week komt de RVS uitlaat er onder. Op dit moment word ik helemaal gek van de herrie van de voorpijpen omdat ze niet helemaal strak op het spruitstuk te krijgen zijn. Is het mogelijk de uitlaat spruitstukken van de C30NE te pakken en de voorpijp die daar bij hoort? Dit is namelijk een dikke pijp die weer uitmond in 2. Het idee is om deze af te zagen en het hele RVS gebeuren doormiddel van 1 pijp en 1 middendemper naar achteren door te trekken (wel met een dikke diameter uiteraard).

Is dit een goed idee of is het af te raden?

Auto is voor de rest nu zo goed als klaar. We hadden de verkeerde bouten gebruikt voor de verbinding tussen bak en aandrijfas. Dankzij opel4ever weer opgelost. Volgende week komt de RVS uitlaat er onder. Op dit moment word ik helemaal gek van de herrie van de voorpijpen omdat ze niet helemaal strak op het spruitstuk te krijgen zijn. Is het mogelijk de uitlaat spruitstukken van de C30NE te pakken en de voorpijp die daar bij hoort? Dit is namelijk een dikke pijp die weer uitmond in 2. Het idee is om deze af te zagen en het hele RVS gebeuren doormiddel van 1 pijp en 1 middendemper naar achteren door te trekken (wel met een dikke diameter uiteraard).

Is dit een goed idee of is het af te raden?

Geen flauw idee. Een uitlaat is ontworpen bij een bepaald type auto voor de juiste hoeveelheid tegendruk. Te veel, of te weing ga je merken in het motorgedrag.

Maar als je voorpijpen niet goed aanliggen, dan lekken ze toch ook bij de aansluiting bij het spruitstuk?

Geen flauw idee. Een uitlaat is ontworpen bij een bepaald type auto voor de juiste hoeveelheid tegendruk. Te veel, of te weing ga je merken in het motorgedrag.

Maar als je voorpijpen niet goed aanliggen, dan lekken ze toch ook bij de aansluiting bij het spruitstuk?

[rquote=1898804&tid=137736&author=rinus de boer]Geen flauw idee. Een uitlaat is ontworpen bij een bepaald type auto voor de juiste hoeveelheid tegendruk. Te veel, of te weing ga je merken in het motorgedrag.

Maar als je voorpijpen niet goed aanliggen, dan lekken ze toch ook bij de aansluiting bij het spruitstuk?[/rquote]

Vandaag 275 km gereden en afgezien van de herrie rijd het beest lekker :)

Ze lekken dus ook bij de aansluitingen van het spruitstuk.

Dit zit er nu onder:

en dit wil ik er onder zetten (pijp + spruitstukken):

Ik weet zeker dat de laatste wel gasdicht is aangezien die bij de C30NE werden meegeleverd en uit de donor auto kwamen en dat klonk goed. Maar wat ik begrijp kan de tegendruk dus verkeerd uitpakken?

Daarnaast heb ik vandaag een 30E vliegwiel in handen gehad en deze was een stuk dikker dan de 25E vliegwiel die er nu onder zit. Wat ik begreep is dat je onderin wat meer trek kracht krijgt als je die er tussen zet, alleen gaat die wat minder snel qua toeren. Past een 30E vliegwiel in de 240 bak? en past de drukgroep + plaat ook op een 30E vliegwiel? Kan het nu nog eenvoudig wisselen omdat we nog een brug hebben.

[rquote=1898804&tid=137736&author=rinus de boer]Geen flauw idee. Een uitlaat is ontworpen bij een bepaald type auto voor de juiste hoeveelheid tegendruk. Te veel, of te weing ga je merken in het motorgedrag.

Maar als je voorpijpen niet goed aanliggen, dan lekken ze toch ook bij de aansluiting bij het spruitstuk?[/rquote]

Vandaag 275 km gereden en afgezien van de herrie rijd het beest lekker :)

Ze lekken dus ook bij de aansluitingen van het spruitstuk.

Dit zit er nu onder:

en dit wil ik er onder zetten (pijp + spruitstukken):

Ik weet zeker dat de laatste wel gasdicht is aangezien die bij de C30NE werden meegeleverd en uit de donor auto kwamen en dat klonk goed. Maar wat ik begrijp kan de tegendruk dus verkeerd uitpakken?

Daarnaast heb ik vandaag een 30E vliegwiel in handen gehad en deze was een stuk dikker dan de 25E vliegwiel die er nu onder zit. Wat ik begreep is dat je onderin wat meer trek kracht krijgt als je die er tussen zet, alleen gaat die wat minder snel qua toeren. Past een 30E vliegwiel in de 240 bak? en past de drukgroep + plaat ook op een 30E vliegwiel? Kan het nu nog eenvoudig wisselen omdat we nog een brug hebben.

Als je de originele spruitstukken monteert, die bij dat motortype horen, kan daar in ieder geval niks mis gaan. Met de uitlaat zou je een beetje moeten experimenteren. je merkt snel genoeg, als het niet goed is. Motor gaat inhouden, want kan de uitlaat gassen niet goed weggewerkt. Zie het maar (heel extreem gesteld) als een aardappel in je uitlaat als tie te veel tegendruk heeft.

Is die 240 een 4 bak? Want volgens mij heeft die wel in de A1 gelegen.

Als je de originele spruitstukken monteert, die bij dat motortype horen, kan daar in ieder geval niks mis gaan. Met de uitlaat zou je een beetje moeten experimenteren. je merkt snel genoeg, als het niet goed is. Motor gaat inhouden, want kan de uitlaat gassen niet goed weggewerkt. Zie het maar (heel extreem gesteld) als een aardappel in je uitlaat als tie te veel tegendruk heeft.

Is die 240 een 4 bak? Want volgens mij heeft die wel in de A1 gelegen.

Toch mooi die stoplichten op de ring weg van Groningen.

Kon vanmiddag de auto in het echt zien.

Mooi resultaat. :thumbup Wees er zuinig op.

Toch mooi die stoplichten op de ring weg van Groningen.

Mooi resultaat. :thumbup Wees er zuinig op.

[rquote=1899559&tid=137736&author=rinus de boer]Als je de originele spruitstukken monteert, die bij dat motortype horen, kan daar in ieder geval niks mis gaan. Met de uitlaat zou je een beetje moeten experimenteren. je merkt snel genoeg, als het niet goed is. Motor gaat inhouden, want kan de uitlaat gassen niet goed weggewerkt. Zie het maar (heel extreem gesteld) als een aardappel in je uitlaat als tie te veel tegendruk heeft.

Is die 240 een 4 bak? Want volgens mij heeft die wel in de A1 gelegen.[/rquote]

240 is een 5 bak uit een monza 2.5E

de 4-bak versie is de 262 bak.

de inlaat ziet er wel lekker shiny uit!:thumbup:wub

[rquote=1899559&tid=137736&author=rinus de boer]Als je de originele spruitstukken monteert, die bij dat motortype horen, kan daar in ieder geval niks mis gaan. Met de uitlaat zou je een beetje moeten experimenteren. je merkt snel genoeg, als het niet goed is. Motor gaat inhouden, want kan de uitlaat gassen niet goed weggewerkt. Zie het maar (heel extreem gesteld) als een aardappel in je uitlaat als tie te veel tegendruk heeft.

Is die 240 een 4 bak? Want volgens mij heeft die wel in de A1 gelegen.[/rquote]

de inlaat ziet er wel lekker shiny uit!:thumbup:wub

[rquote=1901930&tid=137736&author=kywieman]Toch mooi die stoplichten op de ring weg van Groningen.

Mooi resultaat. :thumbup Wees er zuinig op.[/rquote]

Thanx! Was jij dat in die Corsa, kreeg een duimpje omhoog, daarna viel de monza stil :hmmz

[rquote=1901930&tid=137736&author=kywieman]Toch mooi die stoplichten op de ring weg van Groningen.

Mooi resultaat. :thumbup Wees er zuinig op.[/rquote]

Thanx! Was jij dat in die Corsa, kreeg een duimpje omhoog, daarna viel de monza stil :hmmz

[rquote=1901949&tid=137736&author=bettus accu]

[/rquote]

Weer wat geleerd. :thumbup

[rquote=1901949&tid=137736&author=bettus accu]

[/rquote]

Weer wat geleerd. :thumbup

Thanx! Was jij dat in die Corsa, kreeg een duimpje omhoog, daarna viel de monza stil

Oow ik dacht al waar blijf ie. Maar kreeg je hem wel weer snel aan de praat?

Als me Senator op LPG had gelopen had je geen Corsa gezien.:P

Maar dat komt nog. (1/6 a 7 op bezine is voor deze student niet te doen:P)

Dus dan liever in me moeders Corsa die 1/14 rijdt.

Terug
Naar boven