origineel gepost door opel_omega_steinmetz
origineel gepost door black champion
rwd is gewoon veel duurder dan fwd!
Inderdaad, niet meer en niet minder
origineel gepost door yzf1kr
Voorwiel aandrijving heeft veel voordelen:
- Beter te besturen in noodsituaties
- Meer binnenruimte
- Lichter
- Zuiniger
- Goedkoper
Voor achterwielaandrijving kan ik ook wel voordelen bedenken:
- Het trekken van een zware aanhanger, caravan etc kun je beter met een rwd doen.
- Als je met hoger vermogen rijdt, kun je ook beter rwd hebben.
Klopt beide, maar laat nou 90% van de mensen daar geen drol om geven.
Mensen die daar wel om geven, kiezen ook bewust een auto met achterwiel aandrijving of zelfs een 4x4. Meestal is dat ook een grotere auto en geen kleine middenklasser.
En voor wat betreft de opmerkingen ben ik het niet met je eens
- Beter te besturen in noodsituaties (in de winter is een rwd beter te corrigeren als die gaat, een fwd is eigenlijk geen houden meer aan als deze gaat)
- Goedkoper (als je dit bedoelt in de zin van ontwikkeling, dan heb je gelijk. Als dit is in de zin van onderhoud, geef ik je ongelijk)
Het mag toch wel algeheel bekend zijn dat in sneeuw en bij gladheid auto's met achterwiel aandrijving sowieso in het nadeel zijn. Hier in het zuiden ken ik genoeg mensen die hun BMW of Mercedes regelmatig in de garage hebben moeten laten staan, omdat ze de straat niet uit kwamen.
En een RWD is goedkoper in ontwikkeling en in componenten, dus uiteindelijk ook voor de gebruiker.
RWD's hebben zeker voordelen in bepaalde gevallen, maar dit is voor een specifieke doelgroep, en dat is niet de budgetklasse waar Opel in valt.