• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

Ik ben volkomen kalm, en lees rustig hoor. Zit alleen een kind hier wat herrie te schoppen....

Maar het blijft dus niet gek dat er iets aan gedaan moet worden, juist om de liefhebbers in bescherming te nemen. Helaas is men dat nu in de politiek wel aan het doen, maar goed. Daarom mijn oproep, bedenk het eens beter op een manier dat je wel die excessieve import aan banden legt. En dan bedoel ik dus niet alle import!!

En geef die poenige lui geen ongelijk, maar het schetst alleen de mentaliteit.

Heel mooi plan, en misschien moet je dan na import na twee jaar nog eens taxeren en dan verder met rust laten, want een net gekocht autootje is natuurlijk schitterend gepoetst, en misschien zelfs wel met purschuim en plamuur opgelapt. Alles waar na twee jaar de gaten in vallen ziet dan de taxatiewaarde gelijk navenant dalen.

Zo kun je ook als liefhebber een wrak importeren als je er brood in ziet die helemaal mooi op te knappen...

Wanneer de import aan banden gelegd wordt, zal het probleem wederom verschuiven. Evenals toen met het grijsketeken. Dat is dus niet oplossen, maar verplaatsing van het probleem.

Aan de andere kant kunnen we het probleem ook terug naar hun thuisland verplaatsen. En dan bedoel ik de buitenlandse steun trekkers die hier weigeren te werken, terwijl ze goed instaat zijn tot. En ze mogen de binnenlandse steun trekkers die ook weigeren te werken, terwijl ze dit goed kunnen, gelijk mee nemen.

Kortzichtigheid, afgunst, vooral heel veel afgunst hier!

Deze discussie kan net zo goed gesloten worden!

Het "auto algemeen" gedeelte op het forum ook wel, als men toch geen respect voor elk merk/type dat anders dan hetgeen men zelf rijdt op kan brengen.

Vergeten jullie allemaal dat het hele probleem bij onze mislukking van een regering ligt?

Jarenlang geld verspild, het land helemaal naar de klote geholpen en nu een makkelijk excuus nodig voor geld en dat hebben ze o.a. gevonden in de oldtimers.

Nu is ineens iedereen die een "oud stinkhok" , "stinkster" of "knakenbak" rijdt de grootste slechterik.

De meerderheid hobbelt hier lekker in mee (kuddegedrag) en kijk eens naar de verdeeldheid in autoliefhebbend nederland die nu ontstaan is!

Ik heb nog nooit last gehad van iemand die ik in een oude mercedes heb zien rijden, of dat nu uit puur liefhebbers opzicht is of uit geldbesparing. Dat moet diegene zelf weten.

Bovendien vind ik je niet bijzonder hoog timmeren als je je niet eens kan inleven in het feit dat er net zo goed liefhebbers van oude mercedessen e.d. rondlopen , terwijl je het wel normaal vind dat je zelf een liefhebber van bijvoorbeeld een astra f bent.

Daarnaast ook nog de vreemde opvattingen over wat nu eigelijk een klassieker een klassieker maakt, verschrikkelijk.

Mijn 2 jaar terug uit belgie zelf geimporteerde Manta uit 1976 is het ineens NIET , omwege wegenbelasting die niet betaald is. :wtf

Al mijn standpunten meegenomen, vraag jezelf eens af of je werkelijk een échte auto / klassieker liefhebber bent.

@soepkiepe wrote:offtopic?

het is hier met sommige reacties net een debat in de 2e kamer haha

er word nog net niet met stoelen gegooit!

:jerry :jerry

volgens mij mogen we inmiddels blij zijn dat er hier geen stoelen staan :P

als je een echt liefhebber bent, wat is dan het probleem om eerst belasting te betalen?

ik vind trash zijn 25 jaar wel erg lang.

maar als ze de regel nou zo maken dat je voor een ingevoerde auto de 1e 5 jaar belasting moet betalen.

een liefhebber zal het er na mijn idee voor over hebben.

al zou het voor zo dikke senator dan wel erg duur worden.

misschien vanaf een bepaald gewicht een bepaald aantel % van de belasting dan?

zodat de belasting dan ongeveer uit komt op de zelfde prijs al een kadetje of zo?

zoals ik zei, een liefhebber wil er wel 5 jaar 30 euro in de 3 maand aan belasting voro betalen.

de gene die dan een auto invoert alleen voor het belasting vrije laat hem dan wel staan, dan kan ie net zo goed hier in nl een kleine auto kopen, dan betaald ie met wat geluk ook wat minder belasting dan met zo dikke mercedes.

@lenn0 wrote:Kortzichtigheid, afgunst, vooral heel veel afgunst hier!

Dat valt best mee, waar gehakt wordt vallen spaanders. Nog altijd lees ik door de vele reacties heen best wel een en de zelfde boodschap, en die komt uit een goed hart.

@soepkiepe wrote:@soepkiepe wrote:offtopic?

het is hier met sommige reacties net een debat in de 2e kamer haha

er word nog net niet met stoelen gegooit!

:jerry :jerry

volgens mij mogen we inmiddels blij zijn dat er hier geen stoelen staan :P

als je een echt liefhebber bent, wat is dan het probleem om eerst belasting te betalen?

ik vind trash zijn 25 jaar wel erg lang.

maar als ze de regel nou zo maken dat je voor een ingevoerde auto de 1e 5 jaar belasting moet betalen.

een liefhebber zal het er na mijn idee voor over hebben.

al zou het voor zo dikke senator dan wel erg duur worden.

misschien vanaf een bepaald gewicht een bepaald aantel % van de belasting dan?

zodat de belasting dan ongeveer uit komt op de zelfde prijs al een kadetje of zo?

zoals ik zei, een liefhebber wil er wel 5 jaar 30 euro in de 3 maand aan belasting voro betalen.

de gene die dan een auto invoert alleen voor het belasting vrije laat hem dan wel staan, dan kan ie net zo goed hier in nl een kleine auto kopen, dan betaald ie met wat geluk ook wat minder belasting dan met zo dikke mercedes.

Maar ja, als je kunt schorsen... Dat kan je niet zo maar verbieden namelijk....

We zijn het er inmiddels allemaal over eens dat de dingen die DH door wil voeren, kant nog wal zullen slaan.

Die 30 euro per 3 maanden heb ook ik geen problemen mee. Daar is nog overheen te komen.

Maar waar ik niet mee eens ben, is de motivatie erachter. DH zegt zoveel mis te lopen doordat er vele MRB vrije auto's dagelijks gebruikt worden, en dat slecht is voor het milieu.

Nu is het milieu aspect al zo vaak afgeschoten dat het enkel nog uit gaten bestaat. Denk dat we het er over eens zijn, dat we die overboord kunnen gooien.

En een oldtimer dagelijks gebruiken, ik zie niet wat daar mis aan is. MITS de wagen in een goede staat verkeerd (en niet nog net door de apk getrokken kan worden met wat pur en glasvezel).

Een goede staat wil natuurlijk niet zeggen, in showroom staat. Maar gewoon dat hij eigenlijk op zo goed als elk moment, zonder op of aanmerkingen door de apk komt, en het plaatwerk nog in een dermate staat is, dat je niet zomaar naar binnen kunt kijken (of naar buiten waar dat eigenlijk niet moet kunnen).

Ik ben van mening dat een auto moet rijden. Daar is hij voor gemaakt. Niet om achter glas in een showroom te staan. Daar lijdt hij enkel maar van.

En aan zich ben ik er wel voor te porren, om aan de oldtimers een gradering te hangen, welke door een onafhankelijk bureau vast gesteld moet worden. Ivm steekpenningen.

Valt de auto binnen bepaalde criteria, krijgt hij een goede beoordeling, en kan hij aanspraak maken op gedeeltelijke of volledige vrijstelling.

Ik denk daarbij aan bv een G3 installatie icm een katalysator geheel vrij te stellen, evenals diesels met kat en roetfilter.

De andere welke wel aan de gradering voldoen, maar niet milieu zuiniger rijden, iets te laten belasten (denk dan aan de 120 euro per jaar bv).

De gradering zou dan moeten plaatsvinden op auto's tussen de 25 en 40 jaar oud. Vanaf 40 jaar sowieso volledige vrijstelling MRB.

Halen ze een hoge gradering, bv 8+, ook dan volledige mrb vrijstelling.

Auto's die de gradering niet halen, gewoon volledige mrb belastig

gradering dan berusten op originaliteit, milieu bewustheid, technische staat, staat van onderhoud, etc.

Zo kun je bv een auto waar geen kat onder hoort, en daardoor min punten zou scoren, weer plus punten geven, omdat er wel een kat onder zit, en daardoor weer een betere uitstoot genereert.

Kijk, nou komen de mooie plannen. Een gradering, top idee, want dat stimuleert om er wat moois van te maken, en inderdaad hoeft het ook weer geen concours staat te hebben, maar op z'n minst een deugdelijke technische staat. Een beetje APK garage kan al zo zien of er enorm aan gebeund is of dat het een beetje goed gedaan is allemaal.

@Vinci wrote:Kijk, nou komen de mooie plannen. Een gradering, top idee, want dat stimuleert om er wat moois van te maken, en inderdaad hoeft het ook weer geen concours staat te hebben, maar op z'n minst een deugdelijke technische staat. Een beetje APK garage kan al zo zien of er enorm aan gebeund is of dat het een beetje goed gedaan is allemaal.

dan zou ik niet de auto's laten keuren bij een willekeurig apk garage ;)

maar dan gewoon door de rdw zelf.

ik kan er namelijk hier een paar noemen die een auto nog sneller keuren dan ik een sigaret kan draaien haha :vertag

ik zal toch hopelijk noooooit mijn auto bij de rdw laten keuren..

over miereneukers gesproken.

maargoed....

gradering, en mrb aan de hand van die gradering... lijkt mij super :puke

mijn oude trapkhok, met dik blok... die heb ik puur voor 1 zaterdag in de week, zomer en winter.

ding ziet er niet uit... en ik zou dus de 8+ niet halen.... dus moet de volle mep betalen..?

k hoop dat ze in DH alllemaal afsterven. stelletje vieze.... (en zo kan ik heeeeeel lang doorgaan :D )

veranderd er allemaal niks aan... eerst afwachten tot de 14e, stemming in 2e kamer

en dan weer zien.

Dat hij er niet uit ziet, wil nog niet zeggen dat hij (op de motor na dan) origineel kan zijn, en technisch in een goede staat.

Bij 8+ volledige vrijstelling en tussen 6-8 bv die 120 per jaar regeling.

onder de 6 volledige MRB

Om ff een vb te geven dan

Politiek Nederland is toch voor 1 Europa. Waarom dan allemaal nieuwe, ingewikkelde regels bedenken die alleen voor Nederland gelden?

Waarom wordt er niet gekeken naar bijvoorbeeld Duitsland, waar de economie veel beter is.

In dit land is al een goed uitgedachte regeling voor oldtimers, namelijk het H-Kenzeichen.

Voertuigen ouder dan 30 jaar kunnen hiervoor in aanmerking komen, voorwaarde is dat ze minimaal in "staat 2" moeten zijn.

Het voertuig met H-kenzeichen kost je 191 euro per jaar en dan mag je het hele jaar ermee rijden.

Omdat het voertuig minimaal in staat 2 moet zijn, heeft dit voor de politiek ook voordelen. Er komt meer werk, de voertuigen moeten gekeurd worden voor in welke staat ze verkeren, er moeten nieuwe kentekenplaten gedrukt worden, auto- en carrosseriebedrijven zullen meer werk krijgen om de voertuigen in goede staat te maken, de "oude troep" verdwijnt van de straat etc. etc.

De meetings zullen blijven bestaan, waardoor gemeentes ook hun voordeel kunnen doen, door verschillende inkomsten zoals toerisme, horeca gelegenheden etc.

Dus waarom allemaal nieuwe, ingewikkelde, moeilijke plannen bedenken die alleen voor Nederland gelden, terwijl er al goed uitgedachte plannen aanwezig zijn in een groot, economisch sterk land als Duitsland.

ik vind die 40 jaar grens wel erg extreem ineens.

Maar goed snap dat er wel wat moet gebeuren.

Nu moet ik met de mini nog maar 4 jaar voordat ze 40 is..

Orgineel NL gebakkie, staat de aankomende 2 jaar toch nog geschorst om d'r op te lappen..

denk dat de meeste er zo toch nog redelijk goed onderweg komen met deze regeling.

Had veel erger kunnen zijn, blijft wel zuur verder hoor.

@corsaboy wrote:ik vind die 40 jaar grens wel erg extreem ineens.

denk dat de meeste er zo toch nog redelijk goed onderweg komen met deze regeling.

Had veel erger kunnen zijn, blijft wel zuur verder hoor.

Qua benzine-auto's ben ik het met je eens, maar LPG komt er wel heel slecht vanaf.

@Stender wrote:

Qua benzine-auto's ben ik het met je eens, maar LPG komt er wel heel slecht vanaf.

Toevallig dat je een LPG auto hebt.... wat dacht je van m'n diesel. ;) LPG kan je nog laten verwijderen om in het kwarttarief te vallen. Een dieselmotor verwissel je niet zomaar :-) (naja met Opel wel, net Lego, maar neem de Landrovers bijv....)

Enige wat kut is, dat ze gaan verplichten dat je in de winter niet mag rijden...

@Aapje wrote:@Stender wrote:

Toevallig dat je een LPG auto hebt.... wat dacht je van m'n diesel. ;) LPG kan je nog laten verwijderen om in het kwarttarief te vallen. Een dieselmotor verwissel je niet zomaar :-) (naja met Opel wel, net Lego, maar neem de Landrovers bijv....)

Enige wat kut is, dat ze gaan verplichten dat je in de winter niet mag rijden...

Daar heb je ook gelijk in. Als ik de Rekord niet verkocht krijg dan demonteer ik de LPG-installatie, een Rekord met 91.000km in kwartstarief verkoopt een stuk makkelijker.

Maar is jouw Ascona straks zo enorm duur als diesel zijnde?

@Stender wrote:@Aapje wrote:@Stender wrote:

Daar heb je ook gelijk in. Als ik de Rekord niet verkocht krijg dan demonteer ik de LPG-installatie, een Rekord met 91.000km in kwartstarief verkoopt een stuk makkelijker.

Maar is jouw Ascona straks zo enorm duur als diesel zijnde?

99 euro p/m helaas. Ik hou qua reiskosten wel wat over nog, maar ik _moet_ dan verplicht elke dag na werk ermee. Dus, ja ik ga dat maar doen.... Is jou rekord niet op G3 te krijgen? Van de 2.0S is toch ook een multipoint injectie systeem?

zelfde hier,Ascona op LPG kost hier in NH 263 euro per kwartaal,best wel geld,en dat ga ik er omdat het mn tweede auto is niet meer uithalen,voorheen moest ik 80 km per dag rijden naar t werk,nu afgelopen jaar maar 8000 gereden.

Zonde om m weg te moeten doen,maar voor die 8000 km ga ik niet zo'n grote kar houden (ook niet op benzine) dus maar een goed nieuw baasje zoeken en een klein no-nonsense vervoermiddeltje zoeken.

Terug
Naar boven