• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

X16XE tunen

Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.

@wim-v6 wrote:Spagetti + 15PK???? je verlegd alleen je powerband, en hooguit een lichte toename aan vermogen...

Katvervanger word pas interessant met spagettie spruitstuk, kort inlaat (bij voorkeur Mantzel powerbox), Geheel Freeflow uitlaat systeem...

Willem

15 PK meer dan die Civic bedoeltie denk ik ;)

Maar idd, katvervanger opzich doet vrij weinig. Met spaghetti en een groep-A catback systeem zou het wel een beetje verschil moeten maken.

Het beste blijft toch om een Mantzel Powerbox te plaatsen (of een variant, zoals die van Crooke, een Lexmaul RAM Induction systeem of een dBilas Dynamics inlaatsysteem.) in combinatie met je spaghetti. En dan eventueel nog custom laten chippen.

En dan ben ik 5000€ lichter haha :jerry

Eens kijken binnenkort voor zon powerbox.

Zag hier op het forum ene te koop 2de hands (325€ mantzel)

Maar zag gisteren op ebay zon lexmaul ram induction voor 395 (NIEUW)

Iemand ervaringen met zon lexmaul ding?

Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.

En dan ben ik 5000€ lichter haha :jerry

Eens kijken binnenkort voor zon powerbox.

Zag hier op het forum ene te koop 2de hands (325€ mantzel)

Maar zag gisteren op ebay zon lexmaul ram induction voor 395 (NIEUW)

Iemand ervaringen met zon lexmaul ding?

@Haasje17 wrote:Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.

Is dat zo, heb bijde koppen naast elkaar gehad, en alles vergeleken..

Maar bij mij zat er geen Verschil in bijde Koppen.

zijn bijde ook (origineel) gecodeerd met codes C16XE / X16XE)

het inlaat van de C16XE heeft zelfs een kleinere doorlaat als dat van de X16XE..

Willem

@Haasje17 wrote:Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.

het inlaat van de C16XE heeft zelfs een kleinere doorlaat als dat van de X16XE..

Willem

@wim-v6 wrote:@Haasje17 wrote:Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.

Willem

Dat kan kloppen, maar er zijn ook koppen die enkel gecodeerd zijnmet c16xe. Deze hebben grotere inlaatpoorten dan de X16XE/X14XE.

daar gaat de fout al, de koppen van de C16XE zijn gelijk aan de X16XE.

en de koppen van de X14XE en X16XEL zijn gelijk aan elkaar..

dat is het enige verschil..

heb zowel verschillende C16XE koppen in handen gehad, zelfs welke in 1992 geproduceerd (toen bestond er nog geen X16XE / X16XEL / X14XE motor..

Dit onderzoek heb ik gedaan puur omdat toch de kop eraf moest, en ik op de sloop mooi kon vergelijken...

Jup, dus ook de enkel met opschrift C16XE vergeleken met mijn X16XE koppen

Willem

@wim-v6 wrote:@Haasje17 wrote:Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.

Willem

Dat kan kloppen, maar er zijn ook koppen die enkel gecodeerd zijnmet c16xe. Deze hebben grotere inlaatpoorten dan de X16XE/X14XE.

Iemand ervaringen met zon lexmaul ding op een x16xe?

Of dan beter zo'n mantzel halen 2dehands ?

Ik zag op Ebay ook zon lexmaul groep a uitlaat compleet voor 393€

Is dat veel geld of valt dat vies mee?

daar gaat de fout al, de koppen van de C16XE zijn gelijk aan de X16XE.

en de koppen van de X14XE en X16XEL zijn gelijk aan elkaar..

dat is het enige verschil..

heb zowel verschillende C16XE koppen in handen gehad, zelfs welke in 1992 geproduceerd (toen bestond er nog geen X16XE / X16XEL / X14XE motor..

Dit onderzoek heb ik gedaan puur omdat toch de kop eraf moest, en ik op de sloop mooi kon vergelijken...

Jup, dus ook de enkel met opschrift C16XE vergeleken met mijn X16XE koppen

Willem

Iemand ervaringen met zon lexmaul ding op een x16xe?

Of dan beter zo'n mantzel halen 2dehands ?

Ik zag op Ebay ook zon lexmaul groep a uitlaat compleet voor 393€

Is dat veel geld of valt dat vies mee?

400 voor een komplete RVS (Edelstahl) Lexmaul is een nette prijs. :thumb

En dan qua inlaatspruitstuk, de Lexmaul Ramair is leuk maar levert niet het meeste vermogen op.

Daarvoor moet je een Dbilas Flowtec nemen.

Beste oplossing (prijstechnisch) is een tweede hands Mantzel Powerbox te nemen.

Willem

klopt wat wim zegt alleen het verschil tussen de x16xe en de c16xe kop zijn andere nokken assen

400 voor een komplete RVS (Edelstahl) Lexmaul is een nette prijs. :thumb

En dan qua inlaatspruitstuk, de Lexmaul Ramair is leuk maar levert niet het meeste vermogen op.

Daarvoor moet je een Dbilas Flowtec nemen.

Beste oplossing (prijstechnisch) is een tweede hands Mantzel Powerbox te nemen.

Terug
Naar boven