• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

@GSE, die olie komt terecht via de carterventilatie naar de luchtinlaat. Waar de olie verbrand in de motor. Dit kun je redelijk goed zien omdat de binnenkant van de uitlaat zwart is.

Oorzaak vaak doordat de klepseals aan vervanging toe zijn. Mijn blok heeft inmiddels 210.000KM gelopen.

Wat ik wel apart vind is sinds de kleine onderhoudsbeurt ben ik van merk olie gewisseld en nu heb ik een beduidend minder olie verbruik. Ben namelijk van 1 liter olie op 1500KM gemiddeld gegaan naar 1 liter olie op 2200KM. :thumb Hoop dat het zo blijft. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte hiervan.

@GSE wrote:Waar blijft die olie bij die motoren?

Klepsteel seals?

zuigerveren?

carterventilatie?

Bij mij is het iets beter geworden, maar dat kan ook komen door alle andere dingen/onderhoud dat ik heb gedaan. Zit nog steeds op 1L op 2300 km. Vind ik op zich nog acceptabel voor een 12 jaar oude auto.

Het eerst volgende wat ik zou kunnen proberen is de kleppen seals vervangen, maar dan moet ik net ergens tegen een leuke aanbieding lopen voor die seals en mijn auto even voor wat langere tijd kunnen missen. Daarnaast moet ik dan ergens even wat gereedschap zien te regelen om dit te kunnen doen. Volgens mij is het niet heel lastig om te doen, maar voor en beginnende sleutelaar toch nog een beetje een spannende klus. Dus voor nu laat ik dat nog even voor wat het is.

Klepseals zou inderdaad kunnen, maar onze GTS heeft het al vanaf 60.000 km, lijkt me sterk dat het dan de seals zijn. Het olieverbruik is vergelijkbaar met bovenstaande.......maar ik zie hem nooit roken, ook niet als ik er achter rij. Waar blijft het dan?

Waarschijnlijk verbrand de olie door de temperatuur. Bij mij zit namelijk olie in de luchtinlaat (waarschijnlijk komt dat via de carterventilatie). Het motorblok is van de buitenkant helemaal schoon. Maar de binnenkant van de uitlaat zie je een zwarte roet zitten zeg maar. Daarom denk ik dat bij mijn motorblok de olie verbrand. Als ik achter mijn auto kijk zie ik ook geen blauwe rook.

Maar heb wel van mijn buurman gehoord toen hij achter mij aan reed op de snelweg dat er heel soms een blauw wolkje uit de uitlaat kwam. En dat was waarschijnlijk op het moment

dat ik even vol gas gaf. Toen we even aan het gassen waren. ;) Het blijft inderdaad wel raar. Daarom vermoed ik dat de olie gewoon verbrand. Anders zou ik het niet weten.

Even een update over mijn Z22se blok.

Ik heb afgelopen februari een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd. Nieuwe 5,5 liter olie 5W40 met nieuwe olie filter. Daarna heb ik 2281KM kunnen rijden toen op de BC een melding kwam van check olie pijl. Op dat moment was ik tevreden omdat ik voor de kleine onderhoudsbeurt gemiddeld olie verbruik op 1liter olie op 1400KM - 1600KM had. Dus dit was voor het eerst een verbetering qua olie verbruik. Maar helaas was dat voor korte duur. Nu inmiddels heb ik weer een gemiddeld verbruik van 1liter olie op 1300KM. Baal hier ontzettend van.

Mijn blok is van de buitenkant netjes schoon. Rookt niet tijdens starten en stationair lopen. Het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat

er olie in de luchtinlaatklep zit. En heb 1 week geleden mijn startmotor moeten vervangen omdat die doorgebrand was. En heb tijdens het vervangen van mijn

startmotor geconstateerd dat aan de onderkant van de luchtinlaat (zwartplastic gedeelte) olie resten aan de onderkant van de luchtinlaat zat.

Ik wil best een keer mijn luchtinlaat gaan nakijken. Maar wil eerst weten van de mensen die het al eerder hebben uitgevoerd of bij hun het olie verbruik minder is geworden?

Wil namelijk niet alles zomaar los gaan halen als het geen resultaat oplevert.

Mijn Z22se blok heeft inmiddels 214.XXXKM gelopen en is 13Jaar oud. In mijn achterhoofd ben ik er nog steeds niet over uit om eventueel van motor olie type te veranderen.

Van 5W40 naar 10W40. Maar durf het niet zomaar aan. Dit omdat volgens mijn onderhouds boekje altijd 5w40 is ingegaan. Wat zijn jullie ervaringen over producten additieven

om olie verbruik te verminderen. (olieverlies stop producten, inwendige motorreiniger)

Graag advies wat wel of wat je niet moet doen?

Op dit moment gebruik ik 5W40 Techno olie. Heb hiervoor Kroon 5W40 olie gebruikt maar maakt helaas geen verschil.

nu zijn er meer mensen die tegen vergelijkbare problemen aanlopen met kroon olie.

techno zegt mij niks wel even gezocht met google en dan kom ik bij de action uit.

dan blijft alleen de stelling over alle waar is naar zijn geld.

Ik heb mijn Z22SE blok inmiddels van 23K naar 132K gereden in bijna tien jaar tijd. Blok lust inderdaad wel olie. Exact bijhouden doe ik het niet.

Volgens mij wordt het olie-verbruik ook met name veroorzaakt door het veelvuldig korte stukjes rijden. Ik rij momenteel ongeveer 8K per jaar met deze auto, wissel elk jaar olie en filter en flush de motor dan ook gelijk (Forté motor flush). Ondanks het flushen blijf ik veel last houden van sludge. Ik hou het oliepijl goed bij en probeer deze ook altijd op de max te houden. Dit schijnt ook beter te zijn voor het behoud van de ketting en spanner.

Tijdens de zomervakantie rij ik altijd tussen de 3000 en 4000 km. Heb het idee dat het pijl dan eerst behoorlijk zakt door het verbranden van de condens etc in het carter. Na bijvullen is het olieverbruik vervolgens minimaal. De meeste km's rij ik met de caravan met 100/110 per uur. Verder rij ik de motor altijd goed warm, trek m met opzet ook wel eens flink door en laat m ook altijd weer goed afkoelen na een vlotte rit. Ik ben erg tevreden over het blok maar met name de sludgevorming zit mij toch niet altijd lekker.

@tim106gti, ik heb totaal geen last van sludgevorming. Mijn olie dop is gewoon netjes schoon. Heb zo ver ik weet zeker geen sludgevorming. Rij met mijn z22se wel veel korte stukken woon werk verkeer.

Wat zijn jouw ervaringen over flushen? Welke type olie (10w40 of 5w40) en merk olie gebruik jij?

@tim106gti wrote:Ik heb mijn Z22SE blok inmiddels van 23K naar 132K gereden in bijna tien jaar tijd. Blok lust inderdaad wel olie. Exact bijhouden doe ik het niet.

Volgens mij wordt het olie-verbruik ook met name veroorzaakt door het veelvuldig korte stukjes rijden. Ik rij momenteel ongeveer 8K per jaar met deze auto, wissel elk jaar olie en filter en flush de motor dan ook gelijk (Forté motor flush). Ondanks het flushen blijf ik veel last houden van sludge. Ik hou het oliepijl goed bij en probeer deze ook altijd op de max te houden. Dit schijnt ook beter te zijn voor het behoud van de ketting en spanner.

Tijdens de zomervakantie rij ik altijd tussen de 3000 en 4000 km. Heb het idee dat het pijl dan eerst behoorlijk zakt door het verbranden van de condens etc in het carter. Na bijvullen is het olieverbruik vervolgens minimaal. De meeste km's rij ik met de caravan met 100/110 per uur. Verder rij ik de motor altijd goed warm, trek m met opzet ook wel eens flink door en laat m ook altijd weer goed afkoelen na een vlotte rit. Ik ben erg tevreden over het blok maar met name de sludgevorming zit mij toch niet altijd lekker.

@theunm, de Techno olie die ik nu gebruik haal ik inderdaad bij de action.

FULL SYNTHETIC 5W40

5W40 is a high performance engine oil of the latest generation, specially designed to meet the strict

requirements of manufacturers and composed of non-conventional base oils and high quality additives.

5W40 meets the following specifications:

• ACEA A3/B4

• API SM/CF

• MB 229.1/229.3

• PORSCHE

• VW 502.00/505.00

APPLICATIONS :

5W40 is used in petrol engines of passenger cars requiring the highest performance level, Diesel engines

of passenger cars with turbo and direct fuel injection it also makes longer oil drain intervals possible,

according to specific constructors’ requirements.

TYPICAL CHARACTERISTICS :

We reserve the right to alter the general characteristics of our products in order to let our customers benefit of the latest technical evolutions.

Test Method Unit Average result SAE-class 5W40

Density at 15°C D4052 kg/m3 856

Viscosity at 40°C D445 cSt 86

Viscosity at 100°C D445 cSt 14,4

Viscosity at -30°C D5293 cP 6100

Viscosity index D2270 175

Pour point D6892 °C -39

TBN D2896 gKOH/kg 9,6

Flashpoint COC D92 °C 220

Sulfated ash D874 mass % 1,2

FULL SYNTHETIC 5W40

@theunm wrote:nu zijn er meer mensen die tegen vergelijkbare problemen aanlopen met kroon olie.

techno zegt mij niks wel even gezocht met google en dan kom ik bij de action uit.

dan blijft alleen de stelling over alle waar is naar zijn geld.

Flushen geeft mij in in ieder gevoel het idee dat ik er alles aan doe om het blok 'schoon' te houden. De recensies over Forté Motor Flush op het www zijn ook goed.

Ik gebruik sinds de aanschaf de 5W40 volsyntheet van Comma (Syner-G). Dit omdat mijn 'mannetje' dit altijd gebruikt. Het blok loopt er erg soepel op.

mijn z2.2 word ook soon geflushed. scheelt dat veel of ?

ik rij ong 50 km per dag

en het olieverbruik ligt tussen de 1100-1200 km 1 liter olie toevoegen dus melding op me mid

@turbootje, dan heb ik ongeveer het zelfde als jouw. Rij gemiddeld per dag woon/werk verkeer 25KM. En krijg melding op boardcomputer gemiddeld tussen de 1200-1400KM.

Het olie pijlen blijft daarbij ook nog eens vrij lastig. Omdat het olie pijlen van de z22se niet echt geweldig gaat. Daarmee bedoel ik als je bijvoorbeeld 5x achterelkaar olie pijlt

kan je steeds een andere oliepijl aflezen. :???:

Turbootje welke type (5w40-10w40)en merk olie gebruik jij als ik vragen mag?

@turbootje wrote:mijn z2.2 word ook soon geflushed. scheelt dat veel of ?

ik rij ong 50 km per dag

en het olieverbruik ligt tussen de 1100-1200 km 1 liter olie toevoegen dus melding op me mid

Gister avond nog even gekeken waar ik eventueel olie resten kan vinden. Maar de buitenkant kant van mijn Z22se blok is gewoon netjes schoon. De onderkant van het blok is gewoon heel schoon.

Bovenkant carterventilatie slang Z22se;

Carterventilatie%20kleppendeksel%20Z22se_zpsqqiy9eul.jpg

Carterpan Z22se blok;

Onderkant%20Carterpan%20Z22se_zpsbxbfzunl.jpg

Onderkant%20Carterpan%20Z22se-1_zpsuizlufoy.jpg

Het enige waar ik olie rest heb kunnen vinden is bij mijn gasklephuis.

Gasklephuis binnenkant Z22se;

glasklephuis%20Z22se_zpsm8aedmmi.jpg

ECU naast de gasklephuis Z22se;

ECU%20naast%20gasklephuis%20Z22se_zpsmua8i6la.jpg

Naast gasklephuis zie ik wel olie resten;

glasklephuis%20Z22se-1_zpsshavm3b7.jpg

Onderkant gasklephuis waar EGR buis binnenkomt;

glasklephuis%20Z22se-2%20EGR%20aansluitbuis%20vies_zpseu20laqz.jpg

Achterkant gasklephuis zit redelijk olie resten;

onderkant%20gasklephuis%20Z22se_zpsvcfkm22h.jpg

onderkant%20gasklephuis%20Z22se-1_zpskmrdhtvd.jpg

Luchtinlaat Z22se;

Luchtinlaat%20Z22se_zpsd985acs0.jpg

Je ziet olie resten in de luchtinlaat zitten;

Luchtinlaat%20Z22se-1_zpszhqkiadb.jpg

Het pasje olie wat je hier ziet heb ik met een grote sate prikker gemeten er staat halve cm olie in;

Luchtinlaat%20Z22se-2%20olie_zpswaykzsbn.jpg

Luchtinlaat%20Z22se-4%20olie_zpsr4vrydoe.jpg

Binnenkant luchtinlaat;

Luchtinlaat%20Z22se-5%20olie_zpsrtivuov3.jpg

Halve centimeter olie in luchtinlaat Z22se;

Luchtinlaat%20Z22se-6-halve%20centimeter%20olie%20inluchtinlaat_zps7pi5llck.jpg

Het enige waar ik dus olie heb kunnen ontdekken is in de buurt van mijn gasklephuis. En voornamelijk

in de luchtinlaat kun je goed zien dat er olie resten liggen. De wanden van de luchtinlaat zit flink onder

de olie resten. De luchtfilterbuis van de Z22se is zo goed als schoon. Er zit een heel klein beetje

olie restanten in maar is echt minimaal.

Luchtfilterhuis Z22se;

Luchtfilter ziet er nog heel schoon uit heeft nu 18.000KM gefilterd;

20150506_182257_zpsmcv3un1x.jpg

20150506_182307_zpsygrqxslo.jpg

Heb de luchtfilter helemaal eruit gehaald helaas geen foto van gemaakt maar de filter ziet er nog uit alsof

het net nieuw is. De binnenkant van de luchtfilter heb ik 1 klein blaadje kunnen uit halen voor de rest

is alles echt netjes schoon.

Mijn vermoeden is dus mij hoge olie verbruik moet toch waarschijnlijk liggen aan de werking carterventilatie binnenkant

luchtinlaat tussen cilinder 2/3. Dat groene carterventilatie klepje zeg maar. Of de klepseals die versleten zijn.

Weet iemand toevallig wat de kosten +/- zijn hiervan? En of het zelf uit te voeren is. Doe namelijk zoveel als mogelijke zelf

i.v.m. de kosten. Kan het helaas allemaal niet betalen om het te laten doen.

Klepseals zijn wel te doen alleen redelijk veel werk ketting eraf nokkenassen en tuimelaars eraf.

En je moet een tooltje hebben om lucht in de cilinder te blazen, en de klepveer in te drukken.

Zou eerst de inlaat er eens afhalen en daar het blokje is goed schoonmaken.

via de garage 5w30

23 mei word me blok gefluched. dan moet het als het goed is een stuk beter zijn het olieverbruik

zo niet dan worden de seals gedaan.

@turbootje, bedankt voor de informatie. Ben erg benieuwd wat het gaat doen op jouw Z22se. :thumbup Hou ons op de hoogte hiervan a.u.b. :thumb

@turbootje wrote:via de garage 5w30

23 mei word me blok gefluched. dan moet het als het goed is een stuk beter zijn het olieverbruik

zo niet dan worden de seals gedaan.

@Opeltje17, Bedankt voor je informatie. Dus zelf doen word geen optie voor mij heb namelijk geen tooltje om lucht in de cilinders te blazen. En als ik aan

de ketting moet komen word ik al een beetje huiverig. Ben zelf geen monteur. Doe bijna alles samen met met buurman. Maar aan de ketting en nokkenassen

en tuimelaars werken ben ik zelf huiverig voor. Heb je voldoende ruimte om deze reparatie uit te voeren?

@Opeltje17 wrote:Klepseals zijn wel te doen alleen redelijk veel werk ketting eraf nokkenassen en tuimelaars eraf.

En je moet een tooltje hebben om lucht in de cilinder te blazen, en de klepveer in te drukken.

Zou eerst de inlaat er eens afhalen en daar het blokje is goed schoonmaken.

Terug
Naar boven