• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

C.V A.B astra G + Stuurbediening Vectra B inbouwen in CorsaB

Je bedoelt hoe de richtingaanwijzers aangesloten zitten op de multitimer?

Hoe het oorspronkelijk hoort kun je zien door in TIS op de "TL"-blokjes van

het schema te klikken (600 - 610).

Greetz,

Peter.

vroeg mijn eigen wat af voor de elektrische raam besturing op afstand (dus op afstand sluiten):

1: worden mijn elektrische ramen in de corsa b met + geschakeld of met - ?

2: heeft de corsa ook one touch close ? dus op het moment dat er een pulsje uit gaat dat hij in zijn geheel sluit en niet maar een klein stukje??

hoop dat jullie het me kunnen vertellen want dit is 1 vd laatste dingen die ik moet weten

Mvg Ivar

De ramen sluiten via de sleutel (zoals het origineel is) werkt als volgt. Zolang je de sleutel omdraait en vasthoud lopen de ramen dicht. Zodra je de sleutel loslaat stoppen de motortjes.

Verstuurd vanaf mijn AT-AS50Q met Tapatalk

@thereaper wrote:De ramen sluiten via de sleutel (zoals het origineel is) werkt als volgt. Zolang je de sleutel omdraait en vasthoud lopen de ramen dicht. Zodra je de sleutel loslaat stoppen de motortjes.

dat begrijp ik maar dat is mijn vraag niet :thumb

Er is geen contact aanwezig in de kiekert en in de multitimer dat de ramen in een keer dichtlopen. Dit kun je alleen met een tijdrelais maken dat is een relais die in blijft gedurende een ingestelde tijd.

Ook is er in het astra gedeelte veel geschreven over het sluiten van de ramen. Vele deden dit met een comfort module.

Weet niet alles hiervan heb het nooit ge probeerd in mijn vorige wagens.

Ivartje heeft op het moment een RAAR! probleem.

Tijdens het kortknippen van overbodige draden op X61 maakte hij waarschijnlijk sluiting.

Nu heeft hij het probleem dat de kiekert klik zegt en de deurmotoren blijk geven te willen maar z'n deuren sluiten niet (ze bewegen wel een beetje)

Wanneer hij de auto van het slot wil halen gaat wel kofferbak motor werken maar deze wil niet meer sluiten.

Nu is het een aantal keren gebeurd dat wanneer hij na een paar keer klooien met openen/sluiten of de deuren dicht gooien dat hij het spontaan weer ging doen.

Tot na een paar keer open en dicht doen dan klikt de kiekert en bewegen de motoren weer een heul klein beetje.

Tevens werkt de comfor sluiting ook niet meer tot een moment en dit wel weer spontaan werkt

Wat hebben we getest / gemeten :

1. Wanneer de deuren moeten openen, er op de Zwart-Rode draad 12v te staan en de Zwart-Gele draad zweeft (0.57v), op de Bruin-Witte draad gebeurd ook weinig of is niet te meten.

2. Wanneer de deuren moeten sluiten, staat er 0.30-0.50v op de Zwart-Rode draad en wordt de Zwart-Gele draad naar massa getrokken (is 0.01-0.00v)

3. Kiekert vervangen met een andere van de sloop, zelfde probleem.

4. Deurmotoren vervangen maar de oude kiekert weer terug geplaatst, zelfde probleem.

5. Deurmotor bij passagier ontkoppeld en getest, zelfde probleem

6. Deurmotor bij bestuurder ontkoppeld en getest, zelfde probleem.

7. Multitimer ontkoppeld van de kiekert.

De gemeten waarden zijn vanaf de connector naar de deurmotoren gemeten.

Wat ik me nog kan bedenken :

1. Slecht massa punt ? Deze was voor het kortknippen van de draden nog goed (alles werkte toen nog correct), misschien is deze losser gaan zitten na het gehannes met de draden ?

Ik heb het broertje (of zusje) van de Corsa (de Tigra), maar

ik geloof dat het voor alle Opels geldt: de elektrische ramen

zijn min-geschakeld.

Greetz,

Peter.

nou ben eindelijk overal achter! dit is hoe het moet worden aangesloten, van het weekend ga ik het eerst even aansluiten maar het zou in principe zo moeten werken!

CDLM (central door locking module)

C.V Op Afstand Astra G inclusief comfort-opties (sluiten van ramen en knipperlicht-aansturing)

Stekker X61:

pin 14 = zwart/wit naar pin 13 op multitimer

pin 24 = Rood/Geel -> windows lifters — naar elektrische raam motoren op pin 6 (splitsen naar alle 2 de motoren)

X62 : (orginele stekker in de corsa b wat uit de oude kiekert komt):

Pin 3 = rood –F1.21 – W contact -> dit is een geschakelde + dus die zou je eventueel hier vanaf kunnen takken.

Pin 9 = rood –F2.11 – Live 12V -> dit is een constante + die zou je hier ook vanaf kunnen takken

Pin 11 = bruin – massa -> massa zou je hiervanaf ook kunnen aftakken

De stekker moet je verder orgineel laten!

multi-timer:

pin 10 = Zwart/Geel - Central locking —> naar X62-pin 7

pin 12 = Zwart/Rood - Central locking —> naar X62-pin 8

pin 13 = Zwart/Wit - Central locking —> naar X61-Pin 14

pin 25 = Zwart - Contact 12V - F1.29 —> aansluiten op een geschakelde +

pin 26 = Rood - W contact -F1.21 —> aansluiten op een geschakelde +

pin 31 = 12V - F2.22 —> aansluiten op een contineu 12 V

pin 32 = op de massa

pin 37 = Rood - 12V - F2.22 —> aansluiten op een contineu 12 V

Knipperlicht-aansturing via multi-timer:

Relais erin steken op deze contacten die onder met pijltjes staan aagegeven

Foto-VTAV88WD-D.jpg

op het relais steken er dan 2 contact punten langsaf deze doorleggen naar je knipperlichten (dus 1 naar links & 1 naar rechts)

dus dit relais uit een astra G:

Foto-GQVM7BRX-D.jpg

Foto-83BEXBOH-D.jpg

Wat hiervandaan komt(zie zwarte pijlen):

Foto-VQSFJ3MF-D.jpg

Komt er zo in te zitten in de multi-timer (en zoals je ziet steken er 2 langsaf)

Foto-XNNLGJK7-D.jpg

Als je het plaatje van hiervoor pakt met de pijlen op de multi-timer komen de pinnen zo te zitten:

pin 10 zit op de rechtse rode pijl

pin 7 op rechtse 12 v

pin 6 op rechtse trigger

pin 2 op linke 12 v

pin 3 en 8 steken er dan buiten uit! Hier komen dan de knipperlichten op:

Pin 3 = van de linkse knipperlicht-kant

Pin 8 = van de rechtse knipperlicht-kant

De C.V op afstand uit een Astra G werkt al als je het kastje er zo inplugt in de orginele stekker (x62) maar het sluiten van de ramen en de knipperlichtfunctie dan nog niet die zou met deze beschrijving dan moeten werken

maar van het weekend eerst testen dan weet ik het zeker!

Grtjes

hierna moet ik ook nog uitvogelen hoe dat ik me interieurverlichting verder aan moet sluiten op me multi-timer dit betekent dus dat als ik me auto open doe dat het licht aanspringt en als ik m op slot doe dat hij nog eventjes door brand....maar eerst het sluiten vd ramen en knipperlicht-aansturing maar is testen of het werkt

houd jullie op de hoogte

Mvg Ivar

@ivartje wrote:uitvogelen hoe dat ik me interieurverlichting verder aan moet sluiten op me multi-timer

Volgens de tekening heb je daar pennen 14/15 (portierschakelaars)

en 33 (binnenverlichting) voor nodig. :)

Greetz,

Peter.

Nou alles werkt !!! waar ik samen met zakhooiTM ondertussen wel ben achtergekomen is dat dit anders moet:

pin 24 = Rood/Geel -> windows lifters — naar elektrische raam motoren op pin 6 (splitsen naar alle 2 de motoren)

MOET WORDEN:

pin 24 moet naar zwart/geel op de X62 stekker en vanuit daar ga je naar pin 6 bij alle 2 de deuren en dan werkt het sluiten vd ramen

filmpje bij het praatje:

[youtube:23x0vad5]

deel 1 is af :jerry nu nog zorgen dat me interieurlampje aangaat tijdens het openen/sluiten

(let niet op de bumper,dat word weer het volgende project :fy1 king: )

Mvg Ivar

Heb je nu een comfort module ingebouwd? Of heb je de ramen op een speciale manier aangesloten?

Wil dit ook in mijn c gsi

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

dit is een orginele astra G kiekert met knipperlichtaansturing erop en interieur-verlichting

(dat hij aan gaat tijdens/openen) en door een modificatie in je bedrading van je kiekert kun je er ook je ramen mee sluiten

maar zou niet weten of je het ook bij een corsa c kunt inbouwen lijkt me van wel :thumb

Lampje is niet heel moeilijk, de negatieve kant dus de min kant van de lamp moet je naar je Multi timer leggen en dan werkt het.

Multitimer pin 33. Schakelaars in de deuren moeten constante plus schakelen.

Dus t enigste wat ik zou hoeven doen,is de min kant van de interieurverlichting aansluiten op pin 33 en verder niks? Dan gaat hij branden tijdens openen/sluiten?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk

bij de astra hangt de negatieve kant aan pin 33.

En de constante plus komt van pin 2 (85) van het k155 relais die ook weer aan de multitimer zit.

pin 8 (87) en 4 (30)is constant 12volt op het relais, pin6 (86) is pin 22 op de multitimer.

deur switch is negatief geschakeld dus hangt aan de massa andere kant aan pin 14 op de multitimer.

Dus relais heb je ook nodig.

Hmm kun je miss zien welk relais dat dat is? Of welke plek da die zit,naast die gele ?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk

Terug
Naar boven