Lang antwoord:
Ik vind het net zo'n soort vraag als moet je dikke kabel nemen voor een versterker of niet?
Laten we nog eens voorop stellen dat zo'n condensator een toevoeging is op de al in de versterker aanwezige condensatoren. Het is dus niet zo zeer een vraag van of ze nut hebben, maar of het zin heeft om extra condensatoren te gebruiken.
Hangt ook allemaal erg af van hoe pietje precies je bent, het heeft wel degelijk nut. Hoeveel nut? Nou ja een beetje strakkere voedingsspanning kan nuttig zijn om je versterker optimaal te laten presteren.
Effe een stukje theorie...
In een dikke versterker zit een spannings booster schakeling. Die maakt van 12V bijvoorbeeld + en - 60V. Dus dat is 12Vx10 want er staat dan in totaal 120V over.
Dus als je spanning dan op de 12V ingang 0,5V varieert tussen onbelast en volledig belast gaat de spanning waar de versterker op draait 5V varieren.
Dan is het ineens best veel!
Ga je daar wat van merken?
Hangt van het gebruik af...
Speel je op safe en heb je geld zat dan neem je de dikste kabel en een hele berg condensatoren....
Wil je het beste voor een kleinere beurs dan kun je eigenlijk het beste meten en berekenen om effectief te werk te gaan. Dit kan al met een simpele multimeter. Doe die versterker eens open en meet in rust de spanning op de wat grotere condensatoren die de hoogste werkspanning hebben. Veiligst doe je dit door er eerst draadjes aan te maken om op veilige afstand te meten. Dan de versterker eens flink laten werken en kijken of de spanning inzakt en hoe veel...
Maar de werkspanning van die condensatoren op zich zegt al genoeg om een berekening te kunnen maken die vrij precies is, samen met de variatie die je op 12V meet. Zijn ze bijvoorbeeld 50V (staat er op) dan zal de spanning die de versterker krijgt daar niet veel onder liggen. Hou er wel rekening mee dat sommige versterkers op een enkele voedingsspanning werken en de uitgang standaard gebrugd is, terwijl anderen (verreweg de meesten, "single ended" of "half bridge" genaamd) op een dubbele voedingsspanning draaien van een positieve en negatieve spanning. Dan is de spanning waar de versterker op draait dus dubbel zo hoog en de noodzaak voor een stabiele voedingsspanning ook groter.
Dus we hebben twee soorten versterkers met hier wat eigenschappen:
Gebrugd:
+Dubbele uitgangsspanning voor de speakers, dus dubbel zo veel vermogen op de zelfde voedingsspanning. Vandaar dat dit erg geliefd is om zo vanaf 12V te laten draaien.
+Minder gevoelig voor variaties in de voedingsspanning.
-Halve dempingsfactor, dus de controle over speakers is slechter.
-Kan niet verder gebrugd worden, dus harder zal het geluid nooit meer worden, wel kun je vaak weer parallel schakelen, maar dan alleen om hogere belasting aan te kunnen.
Single ended/half bridge:
+Meer controle op de speakers door dubbele dempingsfactor.
+Kan verder gebrugd worden voor dubbel zo veel vermogen en dubbele spanning op de speakers(=harder geluid)
-Gevoeliger voor variaties in de voedingsspanning.
Conclusie is dus eigenlijk dat bij gebruik van een serieuze eindversterker die single ended is een condensator wel een goede investering is.
Voor het uitrekenen van de variaties in je voedingsspanning kun je zo de kabeldikte/lengte weerstand opzoeken in tabellen, met de wet van ohm even uitrekenen wat voor spanning je dan over praat. Dan je versterker even bestuderen om de werkspanning te achterhalen om de werkelijke variatie in die spanning na te gaan.
Feit is dat hoe strakker de werkspanning van de versterker is hoe strakker het geluid.
Nou is de impact op de voedingsspanning het grootst bij lage frequenties, dus dit alles geldt eigenlijk voornamelijk voor toepassingen waar laag wordt geproduceerd. En dan ook nog op een flink hoog volume.
Dan de kwaliteit van condensatoren.
Auto hifi condensatoren zijn per definitie geen echt goede condensatoren. Waarom? Omdat het één enkele condensator is. Meer condensatoren parallel van kleinere waarde verhogen de goede eigenschappen enorm. Het deelt bij twee van de halve capaciteit parallel al de effectieve serie weerstand in tweeen. En dat is een hele winst! Dit getal bepaald het verlies en de mate waarin de condensator snel spanning kan "bijvullen" Dus zo'n jampot ziet er misschien "vet" uit (en daar doelt de car hifi fabrikant voornamelijk op) maar heeft dus per definitie minder zin dan zo'n bankje van die kleintjes die een beetje zichzelf respecterende versterker fabrikant al in het kastje heeft gebouwd.
Maar goed, die dingetjes kosten geld en nemen plek ik, mag jij raden wat de gemiddelde versterker fabrikant doet?
Laat ik voorop stellen dat ik car hifi een hoop gekkigheid vind, je hebt al dat wind gesuis, de motor, verkeer er omheen, blijft toch een bak herrie in de achtergrond. Dus vind ik het persoonlijk van groot belang? Nee... Bovendien bouw ik mijn eigen versterkers en die hebben een enorm rendement (tussen de 90 en 95%) dus dat maakt het belang van die condensatoren ook kleiner. Maar goed, ik heb wel even berekend wat ik voor minimale capaciteit nodig heb, en dat al in het kastje gebouwd...king: