• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dolby Zafira 2.2 16V Elegance - (Z22se) motor overleden.

Inmiddels 2 maanden verder kan ik melden dat mijn airco perfect werkt. Heb de airco afgelopen 2 maanden regelmatig gebruikt met de goede warme dagen die we hebben gehad.

Heb een kleine mini update voor mijn Zafira A via e-bay kunnen kopen voor een zeer lage prijs. :thumb

Zal kijken of ik morgen foto's ervan kan plaatsen.

De afgelopen maanden begon mijn raamschakelaar steeds te weigeren om de ramen te openen vooral rechtsvoor en linksvoor. En dat begon best vervelend te worden vooral als je bij je werk steeds je pasje moet gebruiken om te kunnen parkeren. Heb na +/- 3 weken lang zitten zoeken op ebay en marktplaats voor een betaalbare raamschakelaar voor 4x ramen te bedienen. De zoektocht was niet zo makkelijk als ik me had voorgesteld. Maar na 3 weken zoeken via ebay Duitsland voor een super prijs kunnen vinden. Een 2de hands raamschakelaar. :thumbup

Tot mijn verbazing was het pakketje binnen 3 dagen al in huis. Terwijl het pakketje vanuit Dresden komt +/- 800KM verwijderd van mijn huis.

Zag op het pakketje staan luftpost. En dat voor 10 euro verzend kosten. :thumb

Post pakketje vanuit Duitsland;

Raamschakelaar_zps4eb0531c.jpg

Nieuwe raamschakelaar;

Raamschakelaar-1_zpsa8f088b3.jpg

Achterkant raamschakelaar;

Raamschakelaar-2_zps4d3ea57b.jpg

Heb de schakelaar meteen gemonteerd +/- 5min werk. Oude eruit halen en nieuwe raamschakelaar plaatsen. :thumb

En de raamschakelaar werkt perfect kan alle 4x de ramen bedienen zoals het hoort.

Goed bezig! Heb zelf ook fijne ervaringen via eBay. Ongelooflijk hoe goedkoop sommige onderdelen zijn vanuit Duitsland of Engeland :D

Ben er ook echt blij mee dat mijn raamschakelaar 100% goed werkt. :thumb

Ik heb goede ervaring tot nu toe met Ebay maar daarbij wel dat de verzend tijd vaak lang kan duren van 1 a 2 weken. Daarom was ik echt verrast toen ik deze raamschakelaar al in 3 dagen binnen had.

Gister middag even langs de Opel dealer geweest voor het Opel Winter certificaat. En mijn Zafira heeft het winter certificaat gekregen met een paraplu erbij.

Was wel even spannend heb deze auto nu ruim 6 maanden maar nog nooit de onderkant goed kunnen bekijken. Zoals de auto nu is was er niks aan de hand maar heb wel 1 opmerking gekregen. De midden demper is aan vervanging toe. Die was namelijk al gelast geworden op de ophang punten. Maar de laspunten zijn niet helemaal 100% meer. De uitlaat is nog netjes dicht maar het verdient niet de schoonheid prijs. Volgens de Opel monteur zou over +/- 6 maanden de midden demper er onderuit kunnen vallen. Omdat de laspunten erg slecht zijn.

Ga nu dus op zoek naar een nieuwe midden demper en einddemper. Want bij de einddemper en midden demper zit ook al geen flens meer tussen dit hebben

ze ook al aan elkaar gelast.

Nu vraag ik me af ben nu aan het zoeken naar een nieuwe midden demper en einddemper. Maar zie dat bijvoorbeeld op uitlaatsetje.nl

een Zafira A 1.6, 1.8 en de 2.2 16V Allemaal de zelfde uitlaat hebben? Ik heb altijd gedacht dat de uitlaten met meer vermogen ook een grotere diameter zouden hebben? Klopt het dat de uitlaat van een 1.6 de zelfde diameter heeft als mijn 2.2 16V :wtf

@ Turbootje, Ja dat dacht ik ook dat een Z22se een grotere diameter zou hebben dan een 1.6je. Maar als ik kijk op verschillende sites. Staat er echt het zelfde product artikel bij van

Deze uitlaat is geschikt voor de 1.6, 1.8 en de 2.2 16v. Snap er ook niks van daarom hoop ik dat iemand me hierover kan informatie geven of het wel klopt allemaal.

@turbootje wrote:volgens mij heeft een z22se een diameter van 50 mm

zie idd wel meer. dat er meerdere soorten hetzelfde zijn :wtf

Afgelopen week werkte plotseling de verlichting niet meer van mijn verwarming. En met deze donkere dagen valt dat meteen op. Je mist de verlichting meteen.

Moet zeggen bij mijn Zafira A is het een hele makkelijk klus.

Middelste verwarmings knop voorzichtig los trekken;

verwarmingknop-eraf_zpsef360cbc.jpg

Oude lampje verwijderen, en nieuw lampje er in drukken. Had ik gelukkig nog bewaard van mijn Astra G. Nadat ik in de Astra G

led verlichting had gemonteerd. Bij de Astra G verwarming unit had ik 2 lampjes erin zitten die je van de achterkant moest vervangen.

Ik neem dus nu ook aan dat ik in mijn Zafira niet de Behr unit erin heb zitten maar een ander type.

Nieuw lampje geplaatst;

Nieuw-lampje-geplaatst_zps501864c8.jpg

Verwarmings unit werkend na het plaatsen van een nieuw lampje;

verlichteverwarming-unit_zps004357e3.jpg

De uitlaat van de 2.2 en de 2.0 dti zijn hetzelfde ;) (heb laatst het flexibel stuk mogen vernieuwen)

Bedankt voor de informatie. :thumb

@duncs wrote:De uitlaat van de 2.2 en de 2.0 dti zijn hetzelfde ;) (heb laatst het flexibel stuk mogen vernieuwen)

De Zafira heeft inmiddels de 210.000KM bereikt dus moest er even een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd worden.

Onderdelen;

5liter 5W40 olie

Nieuwe olie filter

Hier een paar foto's van de kleine onderhoudsbeurt;

Motorblok Z22se

Kleine-onderhoudsbeurt_zpscadb2531.jpg

Auto een beetje opgekrikt om de caterplug los te halen om de oude olie te verwijderen. En wachten tot er bijna geen olie meer uit komt.

in mijn geval +/- 4 liter. Terwijl de olie er nog heel langzaam uit loopt de olie filter loshalen en verwijderen.

Olie filter loshalen;

oliefilterlosdraaien_zpsbe32c494.jpg

Binnenkant oliefilter behuizing;

binnenkantoliefilterbehuizing_zps1bea1084.jpg

binnenkantoliefilterbehuizing-A_zps1a3f346d.jpg

Oude olie filter na 15.000KM;

oudeoliefilter_zpsf43897c1.jpg

oliefilterna15000KM_zpsae2177db.jpg

Oude olie filter na 15.000KM

oliefilterna15000KM-a_zpsbbd470ed.jpg

Plaatsen van een nieuwe olie filter en daarna opnieuw vullen met nieuwe olie.

Op naar de 225.000KM :thumb

Even een kleine update van het olie verbruik van mijn Z2.2se 16V.

Ik hou alles netjes bij qua tankbeurten, olie verbruik, onderhoud beurten, kosten onderdelen, hoeveel km mijn Zomerbanden/winterbanden hebben gereden.

Voordat ik de kleine 210.000KM beurt had uitgevoerd was mijn olie verbruik gemiddeld op 1liter olie op 1500KM. Maar nadat ik de kleine onderhouds beurt heb uitgevoerd

kan ik nu melden dat mijn olie verbruik is verbeterd namelijk 1 op 2200KM. Ik blijf het bijhouden. Maar hoop dat het zo blijft. :thumb

Het enige wat ik veranderd heb is het merk olie. Ben van Kroon olie 5w40 naar Techno 5W40 olie gegaan. Hoop dat het olie verbruik zo blijft of nog beter word. Ik hou jullie op de hoogte.

@midnight black, ja scheelt zeker. Hoop natuurlijk dat het zo blijft. Maar daarvan hou ik jullie op de hoogte natuurlijk.

Qua KM zitten we dan dichtbij het enige verschil als ik me goed kan herinneren is dat jij Valvoline 10W40 olie gebruikt. En ik op dit moment de techno 5W40 olie. Voorheen gebruikte ik

de Kroon olie 5W40. Ik rij dagelijks voor woon/werk verkeer veel kleine stukken gemiddeld per dag 30KM. Op jaar basis gemiddeld 18.000KM per jaar.

Afgelopen dagen hoor ik soms een piepend geluid tijdens het rijden. Terwijl ik niet rem. als ik dan de handrem een klein beetje aantrek is het piepend geluid meteen weg? Laat ik de handrem weer helemaal los komt heel af en toe het piepend geluid terug? Wat zou het kunnen zijn.

6ec62830-7f54-466f-8bf2-6828631a0431_zpsw3dmq8xd.jpg

Als ik de remschijf rond draai heeft de remschijf +/- 2/3 gewoon goed maar ongeveer 1/3 van de remschijf gaat het vrij stroef?

Zou dit kunnen betekenen dat mijn remschijf krom is?

Ik zou zeggen versleten blokken, steentje op een van de blokken randje op de schijf. Ik had laatst ook een piepend geluid aan de voorzijde van de kadett. Ik dacht wiellager dus wiel eraf. Toen ik de kadett kocht zaten er nieuwe remschijven en blokken op. Wat bleek 1 blok was volledig weg, de klauw bleef dus hangen en ging niet meer terug. Overigens niets van gemerkt bij remmen of rijden.

Ik zie dat er een aardige rand aan je schijf zit, een keer de rand er af (laten) draaien kan schelen. Maar dan moet de schijf en niet te dun zijn en als je dat afdraaien dik moet betalen kun je sowieso beter nieuwe schijven monteren. Uiteraard ook de blokken vervangen als je de schijven vervangt en meteen even kijken of de klauwen soepel bewegen.

Check ook even je remolie, dan is ie weer helemaal goed.

Betreft de olie, ik zie dat jij nog ritjes maakt van 30km per dag, bij ons is het vaak ritjes van 2 tot 10km, het olieverbruik is dan veel hoger dan op een hele vakantierit.

Terug
Naar boven