Gisterochtend (Zaterdag) ochtend naar een bedrijf gegaan voor een nieuwe startmotor. Ik had namelijk gebeld of ze voor mijn auto een op voorraad hebben. En gelukkig
hebben ze voldoende op voorraad van mijn type auto.
Eerst maar eens begonnen om de defecte startmotor te demonteren zodat we die meteen konden omruilen voor een nieuwe startmotor.
Wat zit de startmotor toch op een zeer vervelende plek. Je komt er net niet goed bij het zijn maar 2 bouten maar je hebt maar weinig ruimte om bij
de schroeven te komen. Maar het is toch redelijk goed gegaan. We hebben de voorkant van de auto opgekrikt en op 2 as steunen geplaatst zodat we genoeg
ruimte hebben om veilig te kunnen werken.
Demonteren van doorgebrande startmotor;
Doorgebranden startmotor gedemonteerd hij is compleet doorgebrand zie foto's;
Eenmaal aangekomen bij het bedrijf met de uitgebouwde kapotte startmotor. Kreeg ik als antwoord ohh dit type startmotor heb ik niet op voorraad.
Oh maar aan de telefoon vertelde u dat u genoeg op voorraad had liggen. Ja klopt van bouwjaar 2002 Opel benzine hebben we meerdere op voorraad liggen.
Maar dat is van het oude type. U heeft een nieuw type startmotor.Het bedrijf kon me wel meteen vertellen dat deze startmotor wel erg doorgebrand was.
Maar ze boden mij aan om meteen deze te reviseren en zou na 1,5uur klaar zijn.
De medewerker begon me ook te vertellen of ik meerdere sleutel aan mijn auto sleutels had hangen. Waarop ik mijn autosleutel bos heb laten zien.
Ze zei het valt wel mee. Maar het komt vaak voor dat de startmotor doorbranden omdat veel mensen te veel gewicht aan hun autosleutels hangen waardoor
intern er druk ontstaat waardoor het elektrisch gedeelte slijt en de startmotor tijdens het rijden opnieuw laat starten. Ik schrok er van had ik zelf nog nooit van
gehoord namelijk.
Het bedrijf adviseerde mij voor de zekerheid even naar de Opel dealer te gaan om een nieuw elektrisch gedeelte te halen kosten ongeveer €60. Want het zou
zomaar kunnen zijn dat als ik dadelijk de nieuwe startmotor monteer de startmotor weer doorbrand.Omdat het elektrisch gedeelte kapot is en spontaan weer
de startmotor start. Na dit gehoord te hebben zijn we maar meteen naar de Opel dealer gereden. Komen we daar aangereden krijgen we van een Opel monteur te horen
dat vandaag het magazijn gesloten is i.v.m. nieuw systeem waardoor we vandaag niks kunnen ophalen. Meteen even gepraat over mijn doorgebrande startmotor.
De Opel monteur vertelde me meteen dit is een bekend euvel dit zou komen door warmte verschil tussen warm/koud weer. Waardoor het stuurslot mechanisme kapot kan
gaan zodat het een signaal stuurt naar de startmotor om nogmaals de startmotor te starten. En dat kan dan zelfs gebeuren tijdens het rijden doordat het mechanisme
versleten is. Hij adviseerde mij dus ook om het stuurslot mechanisme ook te vervangen a €80. Ik dacht dat ik gek werd wat me in 1uur tijd geadviseerd is geworden.
Door 2 bedrijven. De Opel monteur vertelde me wel dat hij het verhaal van het bedrijf van de startmotor niet herkende. Want hij had zelf een vrij zware sleutelbos
en heeft nog nooit problemen hiermee gehad. Ik weet nu ook niet wat hier allemaal van moet geloven en wat ik moet doen.
We zijn maar even naar huis gegaan om een kop koffie te pakken omdat we nog moesten wachten op de startmotor die ze aan het reviseren zijn. Tijdens
de kop koffie mijn monteur gebeld om te vragen wat hij vond van de verhalen wat ik vandaag heb gehoord. Mijn monteur adviseerde mij om gewoon de nieuw
startmotor te monteren. En goed te luisteren tijdens het starten of de startmotor niet blijft draaien. Hij vertelde me dat je dat overduidelijk kan horen namelijk.
De afgesproken tijd was om en we zijn dus naar het bedrijf terug gegaan om mijn gerepareerde startmotor op te halen. Toen we aankwamen
kregen we te horen sorry. Het duurt iets langer dan we dachten. Maar u kunt blijven wachten. Het duurt niet lang meer. Terwijl we wachten kregen
we van de medewerker de binnenkant te zien van mijn doorgebrande startmotor. Hij vertelde me dat hij dit nog nooit had meegemaakt de magneten waren
compleet doorgebrand. Het binnenwerk was helemaal kegelvormig geworden. Je zag dat het metaal helemaal verbogen was. Echt niet normaal. Daarna
laat hij ons het binnenwerk zien zoals het normaal zou moeten uitzien. Na een paar minuten wachten kregen we te horen dat de startmotor
gerepareerd was. Het bedrijf heel erg bedankt dat ze voor mij met spoed mijn startmotor hebben gereviseerd.
De gereviseerde startmotor;
Nadat de verf opgedroogd was i.v.m. net nieuw gereviseerd startmotor. Meteen de nieuwe startmotor terug gemonteerd op de auto. Was weer even zoeken
om precies voor de 2 bout gaten te komen. Je hebt namelijk niet veel ruimte waar de startmotor gemonteerd zit (voorkant motorblok Z22se).
Nieuwe startmotor gemonteerd;
Foto via onderkant genomen
foto van bovenkant genomen;
Na het monteren meteen getest of de auto weer gewoon start zonder problemen. En gelukkig startte de auto meteen zoals het hoort. De motor loopt
ook zoals gewend mooi stationair. Dit hebben we 2x achter elkaar getest. Tijdens de 2de test hebben we terwijl de auto stationair draaide aan mijn
sleutel voorzichtig bewogen (links,rechts,omhoog,omlaag, rondje gedraaid) Maar de startmotor werd niet nogmaals gestart. Dit heb ik op deze manier
getest omdat mijn eigen monteur me dit had geadviseerd. Nu maar hopen dat het probleem van de startmotor weg blijft.
Wat is nu wijsheid. Zo laten of ook echt wat het bedrijf heeft geadviseerd om het elektrisch gedeelte te vervangen. En het gedeelte wat de Opel monteur
mij vertelde om ook daarbij meteen het stuurslot mechanische te vervangen dit zo totaal rond de €140 gaan kosten.