• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dolby Zafira 2.2 16V Elegance - (Z22se) motor overleden.

Bedankt Alfred. :thumb Jouw Zafira mag er ook zeker wezen. :thumb

@Astralfred wrote:Lekker bezig Jos :thumbup .

hebben vanavond de EGR blindplaat gemonteerd. En daarna de motor gestart. Geen Motorlampje te zien. We zullen zien of het zo blijft als ik morgen op de snelweg rij.

@Dolby wrote:Afgelopen weekend 2 defecten gerepareerd. Bij aankoop van de Zafira werkten de elektrische spiegels en achter ramen niet.

- De Elektrische ramen hadden we snel kunnen oplossen omdat de contacten van de spiegels geoxideerd was. Even schoonmaken en de spiegels werkte zoals het zou moeten werken.

- Het probleem van de achterramen hadden we ook redelijk snel gevonden op de bekende plek namelijk een kabelbreuk in de achterdeur rechtsachter. Zie foto's.

1.
20140421_181852_zps3ac0a5db.jpg

2.
20140421_181909_zps13205e16.jpg

3.
20140421_182830_zps6e3dafb3.jpg

4.
Kabelbreuk-ramen_zps22e7206e.jpg

Deze kabelbreuk hebben we gerepareerd. Daarna alles getest en alles werkt weer zoals het zou moeten. :thumb

Deze 2 problemen heb ik ook met mijn Zafira.

Zo te zien is het wel zelf op te lossen, welke contacten van de spiegel heb je schoongemaakt? Moet ik de spiegel loshalen of het knopje in de deur?

Zo ziet de kabel in de deur er bij mij nu uit, erin zijn een paar kabeltjes door.

E573346C-602B-4CB7-8152-FE29178B8F46_zpsnut9vbt3.jpg

Moet ik de kapotte kabels helemaal van voor af vernieuwen?

De contacten van de Knopje in de deur die was namelijk geoxideerd. Met een schroevendraaier schoon gemaakt en daarna werkte de spiegels weer. :thumb

De kabelbreuk in de deur is inderdaad redelijk zelf te repareren inderdaad.

Omdat ik heel veel problemen hoor en zie over de EGR klep. Heb ik deze preventief afgedopt. Moet ook eerlijk zeggen dat het lekkerder rijd. Het lijkt wel alsof het blokt beter oppakt en rustiger loopt. Om de blindplaat te monteren moet je even goed kijken hoe je het moet doen. Je moet namelijk een stukje motorafdekplaat loshalen om bij de EGR te kunnen komen. Maar voor de rest

is het werk van niks.

Blindplaat gemonteerd;

Blindplaat1

Opel-Blindplaat_zpsf634e6b5.jpg

Blindplaat2 met pakking

Opel-Blindplaat-1_zps8a587a8d.jpg

Blindplaat verkeerd gemonteerd. Je moet de blindplaat schuin monteren.

Dankzei tips van leden hier op het forum achter gekomen. Want zoals je hier op de foto ziet krijg je regelmatig een foutcode: EGR not present.

Monteerd je de EGR klep goed dus schuin heb je nergens problemen mee.

Blindplaat-gemonteerd_zpsa17647f2.jpg

Heb inmiddels de nodige KM's gereden met alle tevredenheid. Ik heb nu gemiddeld +/- 4000Km gereden maar ben nog steeds onder de indruk van het vermogen van de Z22SE blok.

Omdat ik na de vakantie op de terug weg geen werkende airco meer had maar even naar de airco boer gegaan. Helaas tijdens druk test kwam eruit dat er een kleine lekkage aanwezig is. Maar helaas konden we het niet met het blote oog zien. Daarom adviseerde de airco boer mij om de condensor te vullen met daarbij een vloeistof om te kijken waar de lekkage zit. Terwijl de airco gevuld werd +/- 550gram (net niet vol) Want mijn airco is vol bij 600gram. Kwam er opeens flink stoom/rook ontwikkeling uit mijn motorruimte. Ik schrok er best van moet ik eerlijk zeggen. Maar de airco monteur pakte een lampje en ging onder de motorkap kijken wat er aan de hand was. Echt binnen No time stond de halve garage in een soort mist. Nadat de auto uit gezet was. Stopte na enkele seconden de soort mist.

De airco monteur zetten de Zafira meteen op de brug. Na 5 minuten onderzoek. Liet de airco monteur zien waar het lek zat. Hij was namelijk bang dat het de compressor zou zijn eerste instantie. Maar na onderzoek kwam gelukkig toch de lekkage van de condensor vandaan. Die was aan de achterkant gescheurd.

Dus er moet een nieuwe airco condensor komen.

Hier de defecte condensor. Is volgens mij nog de Originele van Fabriek af.

Origineel Behr;

Defecte-Condensor-OrgineelOpel-Behr-2_zps8e37bb4d.jpg

Defecte condensor op de bekende plek;

Defecte-Condensor-OrgineelOpel-Behr_zps0f0ac237.jpg

Defecte condensor op de bekende plek;

Defecte-Condensor-OrgineelOpel-Behr-1_zpsf8457c5d.jpg

Nadat mijn condensor defect was. Dus op zoek gegaan naar Condensors. Na enkele dagen gezocht op internet en rond gebeld naar verschillende auto materiaal zaken.

En na verschillende merken gekeken zoals bijvoorbeeld; schleickmann, thermotec, Diederichs, NRF, Nissens, van Wezel, Valeo, Behr, Delphi enzo.

De Van Wezel, schleickmann,thermotec zijn de goed kopen klasse vanaf 60 euro t/m 110 euro.

De Nissens, NRF zit in de midden klasse zeg maar tussen de 100 t/m 150 euro.

De Veleo, Behr, Delphi zitten in de hoge klasse zeg maar vanaf 180 t/m over de 300 euro.

Bij de Opel dealer zelf gebeld voor een condensor die zou me €303 kosten.

Bij de automaterialen zaken hebben de meeste als instap condensor de Nissens die gemiddeld rond de 110 t/m 150 euro zitten.

Mijn keus is daarom gevallen voor een goed koper airco condensor namelijk de "van Wezel" voor €81. De condensor ziet

er netjes uit. Als ik dat vergelijk met mijn oude Behr. Zit er op het oog niet veel verschil in. Maar dat zal de tijd moeten leren.

Netjes verpakt mijn nieuwe "van Wezel" condensor;

1-nieuwe-Condensor_zps3994d3b3.jpg

2-Nieuwe-condensor_zps0ac75657.jpg

Defecte condensor demonteren;

3-defecte-condensor-demonteren_zps50c9534d.jpg

Airco fan verwijderd van defecte condensor;

5-Voorkant-aircofan_zpse4b15318.jpg

Achterkant airco fan;

4Achterkant-aircofan_zps09776195.jpg

Defecte condensor zonder airco fan;

6-defecte-Airco-condensor_zps01a0ec2e.jpg
.

Nieuwe o-ringen voor de condensor (voor de aansluiting van de condensor);

7-Nieuwe-o-ringen-condensor_zps1caf56ef.jpg

Ik persoonlijk zou geen nieuwe condensor monteren zonder nieuwe o-ringen te nemen.

Nieuwe van Wezel condensor gemonteerd;

8-Nieuwe-condensor-gemonteerd_zpsc548ee37.jpg

Let goed op wanneer je de airco in en uit slang aansluit met je nieuwe o-ring. Ik heb de o-ring een heel klein beetje

met vaseline ingesmeerd. (heel erg dun). Dan de o-ring recht op de aansluit slang zetten. En daarna met beleid de

slang drukken tegen de condensor. En dan voorzichtig de schroef die er bij zit handvast draaien. (dit heb ik samen

met mijn buurman gedaan. Het lijkt me handig om dit met 2 personen te doen. De een houd alles netjes vast en recht.

De ander draait voorzichtig hand vast de aansluiting vast. Na controle of de o-ringen goed zitten. Draai je voorzichtig

met de ratel een kleine slag na. Zodat de aansluitingen en de o-ringen goed vast zitten zodat er geen vloeistof kan ontsnappen.

Vergeet ook niet de 3de slang van de airco druk sensor terug te monteren op de nieuwe condensor en terug aansluiten. ( is een klik systeem).

Hier de ruimte tussen airco condensor en voorbumper zonder airco fan;

9-Ruimte-tussen-condensor-bumper_zps52048364.jpg

De groene rotzooi die je op de binnekant bodemplaat ziet is de airco lek vloeistof. Daar lekte mijn

oude condensor. (achterkant condensor tegen de radiator aan zeg maar).

Airco fan gemonteerd op nieuwe condensor;

9a-Nieuwe-condensor-geplaatst_zps31295ee8.jpg

Na de montage van de nieuwe condensor. De dag erna terug naar mijn airco boer gegaan. Om eerst een airco lek test te doen

met +/- 7bar. Na 10 minuten wachten. Was het resultaat dat de meter niet gezakt was. Daarna de airco leeg gehaald (gevacumeerd).

En opnieuw gevuld met 600gram vloeistof. Daarna werd de airco goed netjes koud.

Nu hopende dat ik jaren kan genieten van mijn goed werkende airco. Want airco is erg handig. Maar helaas kost het heel veel geld

als er aan het airco systeem dingen kapot gaan. Want je kunt niet alles zelf. Het vullen kost best veel geld en je mag het niet zelf meer doen.

PS: Wil even Wim-V6 bedanken voor alle tips en informatie die hij mij gegeven heeft. :thumbup :thumbup

Ik ben er heel blij mee.

Rubber ringen vervang ik eigenlijk nooit, heb er al een zootje vervangen, pas een paar keer een o-ring vervangen, als ze niet stuk zijn beetje vaseline erop en gewoon weer monteren.

Ik heb ze uit voorzorg wel vervangen. Dit op aanraden van mijn airco boer. En toevallig toen ik daar was de eerste keer om te kijken waarom mijn airco niet werkte.

Was er een ander klant met zijn auto die 7 dagen ervoor een nieuwe condensor had laten monteren zonder de o-ringen te vervangen. En kwam dus op de dag dat ik er was voor de tweede keer aan om zijn condensor opnieuw te laten vullen. Nadat hij dus nieuwe o-ringen heeft gemonteerd.

Ik ben geen expert. Maar heb op verschillende forums. Deze informatie gelezen en werd geadviseerd om de o-ringen meteen te vernieuwen.

Ben ook geen expert vervang ze alleen ;)

Wordt idd geadviseerd om ze te vervangen is ook het beste, zelf kijk ik dus altijd naar de staat van de ring is die goed beetje vet eraan en monteren(nog nooit fout gegaan)

Ziet er goed. :kewlpics

Zou je mij het artikelnummer van de rubberen ringen kunnen doorgeven en de condensor?

Ben ook toe aan een nieuwe.

Een 2.2 heeft geloof ik dezelfde afmetingen als een zafira a opc

@Dikkeminne, Ik heb de van Wezel condensor gehaald bij Bogijn.nl. Type op de site jouw kenteken in en er komen meteen de juiste

condensors te voorschijn. :thumbup Let wel goed op welde condensor je nu hebt met on zonder geintergreerde

droger. En van de o-ringen heb ik geen artikel nummer die heb ik bij de Opel dealer gehaald. Oude o-ringen laten zien

en bij de Opel dealer kunnen ze dan zoeken welke o-ringen je nieuw nodig hebt.

@Dikkeminne wrote:Ziet er goed. :kewlpics

Zou je mij het artikelnummer van de rubberen ringen kunnen doorgeven en de condensor?

Ben ook toe aan een nieuwe.

Een 2.2 heeft geloof ik dezelfde afmetingen als een zafira a opc

Nu Na 9 Dagen testen van de airco. Kan ik gelukkig zeggen dat mijn airco prefect werkt. Gelukkig na een nieuwe airco condensor te kopen en monteren en opnieuw laten vullen weer een goed werkende airco voor in mijn Zafira. :thumb

Hopelijk kan ik nu even jaren vooruit en genieten van de airco. :thumbup

Ben benieuwd hoe lang deze condensor blijft leven en waar het verschil in kwaliteit met een 3x zo dure condensor inzit...

Ik lees dat je de condensor zelf hebt gedemonteerd en nadien de boel hebt laten leegtrekken, zit de condensor er met een ventielsluiting op dat niet heel het systeem leegloopt?

Mijn oude condensor was lek dus alles was leeg. Ben gewoon begonnen zoals je hier op de foto's ziet met demonteren van de defect airco condensor. Als de condensor lekt gaat het hele airco systeem leeg. Er zit dus geen ventielsluiting op. Als je ergens een lekt hebt. Loopt het hele airco systeem compleet leeg.

Na de demontage van de defect condensor, heb ik de aansluitingen schoongemaakt met een doek en de nieuwe o-ringen gemonteerd. Daarna de nieuwe Condensor gemonteerd. En daarna langs de airco boer gegaan. Die eerst een druktest (lek test doen). Na lek test goed bevonden. Hebben ze het systeem leeggehaald (vacuüm gemaakt). En na het systeem vacuüm (leeg) gemaakt te hebben gevuld met de airco vloeistof. Halve wegen het vullen moest de airco aangezet worden om de airco helemaal vol te krijgen in mijn geval 600Gram vloeistof. Na het vullen was de airco goed en helemaal werkend. De airco woord nu ook echt goed koud. :thumb

@midnight black wrote:Ben benieuwd hoe lang deze condensor blijft leven en waar het verschil in kwaliteit met een 3x zo dure condensor inzit...

Ik lees dat je de condensor zelf hebt gedemonteerd en nadien de boel hebt laten leegtrekken, zit de condensor er met een ventielsluiting op dat niet heel het systeem leegloopt?

@midnight black, ik zou het niet weten. Maar een startmotor is een elektrisch apparaat en dat kan altijd kapot gaan. Ik weet ook niet hoelang deze oude startmotor gewerkt heeft. Maar ik vermoed wel dat het niet de eerste was. Want tijdens demontage zag ik op de doorgebrande startmotor staan Bosch exchange 1.4KW. Dus ik vermoed dat dit al een vervangende is geweest en dus niet nog de startmotor was die vanaf fabriek is gemonteerd geweest.

zie foto;

stickertje%20Bosch%20exchange%201.4KW_zps5ftawzoy.jpg

Terug
Naar boven