• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta B1 2.0 16V

Nee nog geen update sinds ik je via whatsapp heb gesproken , dus ik reken niet op sevenum dit jaar.

Heb nog een uitlaat in de verbouwing omdat deze klem zat en rammelde nadat de achterkant nog wat extra verlaagd was, nog druk mee bezig.

Oliekoeler heb ik ook aardig op een rijtje gezet, moet alleen nog besteld worden, wordt een 13 rijen Mocal set.

De manta staat nog wel een aantal dagen hoog en droog op de brug. :thumb

Zo, die levering ging niet helemaal zo snel als gehoopt, maar de laatste delen zijn vandaag eindelijk ontvangen..... Helaas redelijk lang moeten wachten op het nippel voor de sandwichplate.

Tijdje terug alweer heb ik deze Brisk bougies kado gekregen, ik vind ze bijzonder genoeg voor een foto:

DSC06829.JPG

De oliekoeler bleek niet geheel plug & play te zijn icm de Retropower slangenset, helaas!

De Mocal sandwichplate met thermostaat heeft slechts een enkele mm speling om te kunnen draaien, past maar op 1 manier en daar moet je het mee doen.

Dan loop je hier tegen aan:

Oude situatie:

DSC06866.JPG

Het verloop in de radiatorslang zit dus precies op de verkeerde plaats , in elk geval met de Mocal setup.

Hoe dit met een originele Opel sandwichplate uitkomt weet ik niet, misschien kun je daar makkelijker mee draaien.

In dit geval is er 9cm slang verplaatst om ruimte te maken voor de staal omvlochten leidingen, de foto's spreken voor zich.

Wel zonde van deze mooie slangenset!

DSC06918.JPG

DSC06920.JPG

DSC06922.JPG

DSC06926.JPG

DSC06928.JPG

DSC06930.JPG

Weer wat afgerond, vrijdag weer verder met de puntjes op de i zetten wbt het programmeren van de ecu, voornamelijk acceleratie verrijking wat ik nog uit moet pluizen. Hopelijk doen er geen gekke dingen meer op, wie weet kan ik dan nog een evenementje meepakken dit jaar.

Afgelopen weekend ook nog gsipiloot over de vloer gehad. :thumb

Nu zit er weer een andere tijdelijke bijrijderstoel in. (heb 2 van deze rode stoelen over, zijn ook te koop maar pas beschikbaar als mijn Recaro terug is)

DSC06936.JPG

Als het goed is komt mijn Recaro in september terug, heeft wat lang geduurt wegens omstandigheden.

Lekker aan het sleutelen geweest Lennaert! Je weet het ik ben zelf een groot CIH-fan maar da's weer een ander verhaal, wel een gedoe geweest met de ECU zeg, en maar zoeken... Is je interieur al weer terug?

Zo, die levering ging niet helemaal zo snel als gehoopt, maar de laatste delen zijn vandaag eindelijk ontvangen..... Helaas redelijk lang moeten wachten op het nippel voor de sandwichplate.

Tijdje terug alweer heb ik deze Brisk bougies kado gekregen, ik vind ze bijzonder genoeg voor een foto:

DSC06829.JPG

De oliekoeler bleek niet geheel plug & play te zijn icm de Retropower slangenset, helaas!

De Mocal sandwichplate met thermostaat heeft slechts een enkele mm speling om te kunnen draaien, past maar op 1 manier en daar moet je het mee doen.

Dan loop je hier tegen aan:

Oude situatie:

DSC06866.JPG

Het verloop in de radiatorslang zit dus precies op de verkeerde plaats , in elk geval met de Mocal setup.

Hoe dit met een originele Opel sandwichplate uitkomt weet ik niet, misschien kun je daar makkelijker mee draaien.

In dit geval is er 9cm slang verplaatst om ruimte te maken voor de staal omvlochten leidingen, de foto's spreken voor zich.

Wel zonde van deze mooie slangenset!

DSC06918.JPG

DSC06920.JPG

DSC06922.JPG

DSC06926.JPG

DSC06928.JPG

DSC06930.JPG

Weer wat afgerond, vrijdag weer verder met de puntjes op de i zetten wbt het programmeren van de ecu, voornamelijk acceleratie verrijking wat ik nog uit moet pluizen. Hopelijk doen er geen gekke dingen meer op, wie weet kan ik dan nog een evenementje meepakken dit jaar.

Afgelopen weekend ook nog gsipiloot over de vloer gehad. :thumb

Nu zit er weer een andere tijdelijke bijrijderstoel in. (heb 2 van deze rode stoelen over, zijn ook te koop maar pas beschikbaar als mijn Recaro terug is)

DSC06936.JPG

Als het goed is komt mijn Recaro in september terug, heeft wat lang geduurt wegens omstandigheden.

Die ene stoel ligt nog steeds ergens in een hoekje daar. :jerry

Heeft geen haast, maar zou eigelijk wel klaar moeten zijn zo zachtjes aan....

Heb nog een kleine to-do list, voorruit lekt ergens, kwam ik toevallig achter toen ik door een regenbui verrast werd. Zeldzaam dat ik het ontdekte, want de auto komt bijna nooit buiten. ;)

Lekker aan het sleutelen geweest Lennaert! Je weet het ik ben zelf een groot CIH-fan maar da's weer een ander verhaal, wel een gedoe geweest met de ECU zeg, en maar zoeken... Is je interieur al weer terug?

Die ene stoel ligt nog steeds ergens in een hoekje daar. :jerry

Heeft geen haast, maar zou eigelijk wel klaar moeten zijn zo zachtjes aan....

Heb nog een kleine to-do list, voorruit lekt ergens, kwam ik toevallig achter toen ik door een regenbui verrast werd. Zeldzaam dat ik het ontdekte, want de auto komt bijna nooit buiten. ;)

Vandaag bij Ruud Visser Engineering in Nieuw-Vossemeer op bezoek geweest met als resultaat eindelijk een soepel rijdende manta.

Prima geregeld daar! :thumb

Eerst de ecu nog even goed na laten kijken en vervolgens op straat afgesteld. Het motortje is weer goed wakker nu. Eventueel later nog eens een run op de testbank doen om eens te kijken wat deze throttle bodies opgeleverd hebben...

DSC06741.JPG

Nog op m'n verlanglijstje:

- die verdwaalde stoel terug krijgen.

- in 2014 weer veel manta rijden !!!!

Vandaag bij Ruud Visser Engineering in Nieuw-Vossemeer op bezoek geweest met als resultaat eindelijk een soepel rijdende manta.

Prima geregeld daar! :thumb

Eerst de ecu nog even goed na laten kijken en vervolgens op straat afgesteld. Het motortje is weer goed wakker nu. Eventueel later nog eens een run op de testbank doen om eens te kijken wat deze throttle bodies opgeleverd hebben...

DSC06741.JPG

Nog op m'n verlanglijstje:

- die verdwaalde stoel terug krijgen.

- in 2014 weer veel manta rijden !!!!

Het is alweer een paar maanden stil geweest, tijd voor een update.

Afgelopen winter heb ik de knoop doorgehakt en de KDFI ecu verkocht wegens toch blijvende teleurstellende resultaten.

Dit systeem bleef zich instabiel gedragen, ik was er helemaal klaar mee.

Ja, 2e ecu die ik had was uiteindelijk net zo slecht. Eerder dachten we dat dit exemplaar wel een stabiel 5v signaal gaf.

Wat bleek, koud gemeten en te vroeg gejuicht... Ook deze ging gigantisch schommelen naarmate hij langer aanstond.

Gewoon slecht gebouwd. :fy1

Na wat ik eerder al had gezien op het Adaptronic forum en na gesprekken met Ruud Visser - RV Engineering heb ik besloten om een Adaptronic e420D aan te schaffen.

440_ECU_Mini.jpg

Heb het nu een aantal weken lopen, zowel het aansluiten als het programmeren is een stuk fijner verlopen.

Nu nog gemapt op straat door Ruud, binnenkort de bank op.

Dit zal voornamelijk zijn om te kijken of er met de ontstekingscurve nog winst valt te behalen, en natuurlijk om eindelijk te zien wat deze low budget gaskleppen naast herrie en een felle gasreactie nu eigelijk opleveren aan vermogen.

Met de huidige afstelling kan er met de manta zelfs weer als een luie diesel gereden worden, indien gewenst gewoon lui meetuffen in het verkeer. (file rijden was eerst een nachtmerrie!)

Dit systeem is wél ten alle tijden stabiel en doet elke dag gewoon hetzelfde zonder verassingen, afr waardes die overhoop gegooid zijn etc. etc. Werkt gewoon zoals het hoort na aansluiten.

Ook leuk; de manta draait nu in Alpha-N mode op sequentieele injectie, peak&hold drive op de injectors (gewoon standaard mogelijk) , geen geknoei met weerstanden om een goed krukas positie signaal te kunnen bereiken.

En zo zijn er nog wel meer leuke dingen zoals véél betere acceleratie verrijking dmv MAP prediction.

En er zit een sleutelhanger/bieropener bij! :wors

SSA49800_zps99d248a0.jpg

Beeldmateriaal van de dynorun en op straat komen nog een keer

http://www.adaptronic.nl :thumb

Met dit mooie weer kon de Manta natuurlijk niet binnen blijven staan, we hebben bijna heel zeeland weer gezien vandaag.

Mijn dochter, nog geen 2 jaar oud, vind het lawaai van de gaskleppen prachtig. :D

Foto's vind men altijd leuk hier op het forum, dus bij deze nog een paar geslaagde gemaakt door vrouwlief. :thumb

SSA49848_zps49c5e62c.jpg

SSA49844_zpsb9876272.jpg

SSA49836_zpsbd02736b.jpg

SSA49832_zpsb0027e40.jpg

SSA49818_zps2acd588b.jpg

Het is alweer een paar maanden stil geweest, tijd voor een update.

Afgelopen winter heb ik de knoop doorgehakt en de KDFI ecu verkocht wegens toch blijvende teleurstellende resultaten.

Dit systeem bleef zich instabiel gedragen, ik was er helemaal klaar mee.

Ja, 2e ecu die ik had was uiteindelijk net zo slecht. Eerder dachten we dat dit exemplaar wel een stabiel 5v signaal gaf.

Wat bleek, koud gemeten en te vroeg gejuicht... Ook deze ging gigantisch schommelen naarmate hij langer aanstond.

Gewoon slecht gebouwd. :fy1

Na wat ik eerder al had gezien op het Adaptronic forum en na gesprekken met Ruud Visser - RV Engineering heb ik besloten om een Adaptronic e420D aan te schaffen.

440_ECU_Mini.jpg

Heb het nu een aantal weken lopen, zowel het aansluiten als het programmeren is een stuk fijner verlopen.

Nu nog gemapt op straat door Ruud, binnenkort de bank op.

Dit zal voornamelijk zijn om te kijken of er met de ontstekingscurve nog winst valt te behalen, en natuurlijk om eindelijk te zien wat deze low budget gaskleppen naast herrie en een felle gasreactie nu eigelijk opleveren aan vermogen.

Met de huidige afstelling kan er met de manta zelfs weer als een luie diesel gereden worden, indien gewenst gewoon lui meetuffen in het verkeer. (file rijden was eerst een nachtmerrie!)

Dit systeem is wél ten alle tijden stabiel en doet elke dag gewoon hetzelfde zonder verassingen, afr waardes die overhoop gegooid zijn etc. etc. Werkt gewoon zoals het hoort na aansluiten.

Ook leuk; de manta draait nu in Alpha-N mode op sequentieele injectie, peak&hold drive op de injectors (gewoon standaard mogelijk) , geen geknoei met weerstanden om een goed krukas positie signaal te kunnen bereiken.

En zo zijn er nog wel meer leuke dingen zoals véél betere acceleratie verrijking dmv MAP prediction.

En er zit een sleutelhanger/bieropener bij! :wors

SSA49800_zps99d248a0.jpg

Beeldmateriaal van de dynorun en op straat komen nog een keer

http://www.adaptronic.nl :thumb

Klopt. :thumb

Ik stop met de manta hobby, heb besloten dat ik nu echt eens iets heel anders wil, wat dat gaat worden laat ik nog even in het midden,

maar het is voor mij tijd om eens iets heel anders te gaan rijden en ik heb werkelijk niks meer nodig van wat ik nu heb.

Er staat al een hoop te koop en er komt nog veel meer bij.

Zoek je nog leuke goodies, grijp je kans !

c20xe

18s ombouwdelen, steunen , bak , carter etc.

bilstein schokdempers, rally en circuit uitvoering

throttle bodies

adaptronic plug & play helemaal compleet

gereviseerde en opgewaardeerde radiator voor extra koeling

rvs uitlaat

afr wideband kit

spal ventilator plug&play gemonteerd in radiatortunnel voor manta/ascona

silicone slangenset voor 16v manta / ascona

zeldzame rial 8j velgen set met zgan toyo proxes t1r banden

remmen upgrade set van barrie/sniksnak

en ik kom vast nog meer tegen wat aangeboden gaat worden.

binnenkort ook een nette technisch originele manta bj 1976 op origineel onderstel, remmen en velgen etc.

Met dit mooie weer kon de Manta natuurlijk niet binnen blijven staan, we hebben bijna heel zeeland weer gezien vandaag.

Mijn dochter, nog geen 2 jaar oud, vind het lawaai van de gaskleppen prachtig. :D

Foto's vind men altijd leuk hier op het forum, dus bij deze nog een paar geslaagde gemaakt door vrouwlief. :thumb

SSA49848_zps49c5e62c.jpg

SSA49844_zpsb9876272.jpg

SSA49836_zpsbd02736b.jpg

SSA49832_zpsb0027e40.jpg

SSA49818_zps2acd588b.jpg

Terug
Naar boven