• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta B1 2.0 16V

ok, als ik het zo lees lijkt het erop dat de storing vanuit de ecu komt. Dit baseer ik op het feit dat de storing alleen voorkomt op de sensor ingangen, deze ingangen hebben 1 ding gemeenschappelijk en dat is de interne 5 volt voeding in de ecu. Deze word verzorgd door een spanningregelaar, die zijn er in meerdere uitvoeringen ik weet dus niet zeker welke er in jouw ecu zit. De basis van een kms is nog steeds megasquirt, en dan versie 3 daarvan zegmaar ongeveer. Dus je hebt grote kans dat er een ic met nummer LM2937ET in jouw ecu zit :D Deze verzorgd de 5 volt naar zo'n beetje alles binnen en buiten de ecu, ook de processor. Deze kan op een paar manieren niet lekker functioneren, of hij word te zwaar belast (max belasting is 1A) waardoor de uitgaande spanning rimpels gaat vertonen. Hij kan gewoon stuk zijn, maar dan werkt er helemaal niets meer. Het kan ook zo zijn dat het filter circuit er omheen niet goed meer is, dit bestaat uit 2 condensatoren en 2 spoeltjes.

Als je beschikking hebt over een scope kan je die aan de 5 volt uitgang van de ecu hangen (probe aan de 5v en de gnd clip aan massa) zet de scope op AC en kijk of er een rimpel op je scherm komt. Als dit zo is heb je gegarandeerd een probleem in die voeding zitten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is een hoop technisch gezwets...

De ecu is al een tijdje verdacht, het is trouwens een KDFI (megasquirt MS2/Extra)

Mijn vader is wel aardig thuis in het electro gebeuren, zal jouw suggestie eens aan hem voorleggen en kijken of de scope die hij heeft geschikt is voor deze test.

Het probleem met het gemeten kleine voltage op die ecu massa is al vanaf het begin vastgesteld, nog voor we de ecu in gebruik hebben genomen.

Ik denk toch dat de ecu al eerder retour moest, als er een probleem in zit is het in elk geval niet door ons toedoen ontstaan of er later ingeslopen.

;) juist! Er is heel wat gebaseerd op de megasquirt, dat vind ik wel mooi. Ik heb mijn megasquirt zelf gebouwd en op 2 verschillende motoren gehad, en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Laatste uitbreiding bij mij is msextra en alle uitbreidingen qua hardware bij glenns garage vandaan, ben vooral erg blij met de extra in en outputs voor boostcontrol, de table switch functie en nitrous controller.

Misschien is het inderdaad een goed idee om de ecu even naar bs autotune te brengen, ze hebben daar zeker verstand van zaken. Er bestaat voor megasquirt een simulator om alle functies te testen, misschien is die er ook voor kdfi.

De ecu is al een tijdje verdacht, het is trouwens een KDFI (megasquirt MS2/Extra)

Mijn vader is wel aardig thuis in het electro gebeuren, zal jouw suggestie eens aan hem voorleggen en kijken of de scope die hij heeft geschikt is voor deze test.

Het probleem met het gemeten kleine voltage op die ecu massa is al vanaf het begin vastgesteld, nog voor we de ecu in gebruik hebben genomen.

Ik denk toch dat de ecu al eerder retour moest, als er een probleem in zit is het in elk geval niet door ons toedoen ontstaan of er later ingeslopen.

;) juist! Er is heel wat gebaseerd op de megasquirt, dat vind ik wel mooi. Ik heb mijn megasquirt zelf gebouwd en op 2 verschillende motoren gehad, en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Laatste uitbreiding bij mij is msextra en alle uitbreidingen qua hardware bij glenns garage vandaan, ben vooral erg blij met de extra in en outputs voor boostcontrol, de table switch functie en nitrous controller.

Misschien is het inderdaad een goed idee om de ecu even naar bs autotune te brengen, ze hebben daar zeker verstand van zaken. Er bestaat voor megasquirt een simulator om alle functies te testen, misschien is die er ook voor kdfi.

We gaan gewoon helemaal niks meer doen, dat heeft waarschijnlijk toch geen zin.

Heb het er net met m'n vader over gehad, morgen gaan we eerst jouw test met de scope uitvoeren, de volgende stap zal dan inderdaad misschien wel zijn dat we contact met bs autotune opnemen.

Bedankt voor de tip, je bent er wel goed in thuis geloof ik. Zelf bouwen brengt wel een heel groot voordeel mee wat betreft de totale kennis van de ecu. :thumb

Wordt vervolgd.....

De hele kwestie is voor ons al dusdanig frustrerend geworden dat m'n vader de scope vanavond laat nog heeft meegenomen in plaats van morgen, de test is dus al gedaan.

Even gemeten met de M-box van bmw blijkt dat er met de scoop een behoorlijke rimpel in het 5 volt signaal zit.

Met de grafische multimeter meten we een schommeling tussen 4.86 en 5.19 volt

Dit is gemeten bij een stilstaande motor.

Op kanaal 2 de 12 volt rechtstreeks op de accu geeft geen rimpel.

Het lijkt erop dat de interne spanningsregelaar in de kdfi ons voor de gek zit te houden.

Heb ook al contact opgenomen met BS-Autotune , even zijn reactie afwachten.

We gaan gewoon helemaal niks meer doen, dat heeft waarschijnlijk toch geen zin.

Heb het er net met m'n vader over gehad, morgen gaan we eerst jouw test met de scope uitvoeren, de volgende stap zal dan inderdaad misschien wel zijn dat we contact met bs autotune opnemen.

Bedankt voor de tip, je bent er wel goed in thuis geloof ik. Zelf bouwen brengt wel een heel groot voordeel mee wat betreft de totale kennis van de ecu. :thumb

Wordt vervolgd.....

De hele kwestie is voor ons al dusdanig frustrerend geworden dat m'n vader de scope vanavond laat nog heeft meegenomen in plaats van morgen, de test is dus al gedaan.

Even gemeten met de M-box van bmw blijkt dat er met de scoop een behoorlijke rimpel in het 5 volt signaal zit.

Met de grafische multimeter meten we een schommeling tussen 4.86 en 5.19 volt

Dit is gemeten bij een stilstaande motor.

Op kanaal 2 de 12 volt rechtstreeks op de accu geeft geen rimpel.

Het lijkt erop dat de interne spanningsregelaar in de kdfi ons voor de gek zit te houden.

Heb ook al contact opgenomen met BS-Autotune , even zijn reactie afwachten.

Hee, dat is goed nieuws! Het ziet er inderdaad naar uit dat de spanningsregelaar niet goed werkt, deze regelaar zou een erg stabiele uitgangsspanning moeten hebben met een rimpel van max 2mV. Bij nominale belasting natuurlijk, dat wel... Je kan de belasting extern meten om zeker te zijn dat hij niet te zwaar belast word. Dit doe je door een multimeter in de 0-20A stand in serie met de 5v uitgang te zetten.

Stukje bij beetje komt het gewoon goed hoor! :thumb

Als er teveel stroom naar 1van de sensoren gaat kan dat betekenen dat die sensor stuk zou zijn, of verkeerd aangesloten. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het de regelaar is, maarja ik sta er niet bij met een meter natuurlijk... king:

Hee, dat is goed nieuws! Het ziet er inderdaad naar uit dat de spanningsregelaar niet goed werkt, deze regelaar zou een erg stabiele uitgangsspanning moeten hebben met een rimpel van max 2mV. Bij nominale belasting natuurlijk, dat wel... Je kan de belasting extern meten om zeker te zijn dat hij niet te zwaar belast word. Dit doe je door een multimeter in de 0-20A stand in serie met de 5v uitgang te zetten.

Stukje bij beetje komt het gewoon goed hoor! :thumb

Als er teveel stroom naar 1van de sensoren gaat kan dat betekenen dat die sensor stuk zou zijn, of verkeerd aangesloten. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het de regelaar is, maarja ik sta er niet bij met een meter natuurlijk... king:

Gisteren een nieuwe ecu terug gehad, deze geeft nu geen schommeling meer op het 5v signaal.

Blijkt dat er in de oude toch iets niet in orde was.

Inmiddels voor het gemak met originele inlaat/gasklep getest en gereden op zowel speed density als alpha-n (dat werkte eerst helemaal niet fatsoenlijk) en het lijkt nu allemaal goed te functioneren zonder gekke dingen.

Ik zeg het voorzichtig, maar het lijkt nu allemaal goed te zijn. :thumb

Gisteren een nieuwe ecu terug gehad, deze geeft nu geen schommeling meer op het 5v signaal.

Inmiddels voor het gemak met originele inlaat/gasklep getest en gereden op zowel speed density als alpha-n (dat werkte eerst helemaal niet fatsoenlijk) en het lijkt nu allemaal goed te functioneren zonder gekke dingen.

@lenn0 wrote:Gisteren een nieuwe ecu terug gehad, deze geeft nu geen schommeling meer op het 5v signaal.

Dat lijkt me echt lullig. Ben je met iets nieuws bezig, alles zelf maken, en dan zo'n probleem. Dagen (weken?) zoeken en dan blijkt het aan de ecu te liggen.....pffff, moet er niet aan denken.

Terug
Naar boven