• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn eerste ombouw naar 2 liter, project schutbord!

Ok, pomp is dus binnen... Heb nog een sloot handel meer besteld een paar dagen later. En elders weer alu pakkingen voor de oliepomp, en keerringen, distririem, carterpakking etc.etc... Lekker klussen dus binnenkort...

hier de ingewanden nog eens van de pomp:

B2RgZ.jpg

origineel gepost door larsjeG40

waar heb je die pomp besteld? moet er ook zo 1 hebben.

Ik had hem op de deurmat liggen voor 120 euro...:vertag

Ik wordt nu echt erg verdrietig...:cry:cry:cry

Wat moet ik nou doen?!!

Heb nu ook gezien dat de oliepomp niet lekte op de pakking of krukaskeerring, er zat ook een metalen pakking onder de vloeibare pakking :

PDyE6.jpg

Er zat gewoon GEEN sealant tussen de carterpakking... was gewoon zo er tussen geschroefd!!:cry

Dan de timing van de distributieriem?

Als ik beneden zo sta:

Fp6SQ.jpg

Dan sta ik boven toch nét een beetje ernaast... en zo stond hij en heeft het goed gelopen! Klopt het dat de poelie groeven nét iets naar de achterkant van de auto staan ten opzichte van de groeven op het blok?

Zo dus:

5HLTC.jpg

merkje op v snaar pouly hoeft niet persee te kloppen.

kan zijn dat er een andere pouly gebruikt is.

ik heb het ook met me LET.

als je het zeker wilt weten moet je de pouly er afhalen en naar het merk teken van de krukas pouly kijken.

origineel gepost door jason

merkje op v snaar pouly hoeft niet persee te kloppen.

kan zijn dat er een andere pouly gebruikt is.

ik heb het ook met me LET.

als je het zeker wilt weten moet je de pouly er afhalen en naar het merk teken van de krukas pouly kijken.

idd die v-snaar pouli kun je niet vanuit gaan.. daar zit ook een trillingsrubber in waardoor hij verkeerd kan gaan aangeven. Gewoon van de getande krukaspoulie uitgaan

origineel gepost door Vinci

Ah ok, maar de naald op het blok is wel dan nog steeds het eikpunt toch?

nope, op je getande krukaspoulie zit een merkteken deze moet naar beneden staan. daar zit ook een merkteken op je oliepomp ( dacht ik :hmmz of carterpan.. ) daar in de buurt in iedergeval.. je merkt het wel op :P

Als je de V-snaar poulie eraf haalt dan zie je het vanzelf :)

Ok Thanks!:)

Zie net wel dat ik een lichte oude versie krukas erin heb liggen! Dat wekt drang tot opvoeren!!king:

crankshafts.jpg

Te herkennen aan de '9' die erop staat....

c3jwu.jpg

Damn interesant topic, zeker omdat ik he zelf ook nog van plan ben.

Als ik het goed begrijp het je het meeste werk inje eentje gedaan, met hulp en advies hier op het forum, maar niet fysiek? knap hoor.

ik begin binnenkort met het demonteren van mijn 1300 en dan eerst de carrosserie goed aanpakken, veel roest zit er niet maar wel meteen 100% doen. Bij een 1300 komt er natuurlijk meer bij kijken, ik wil dan oo proberen een gsi 16v ter sloop te vinden

Dank je!:) En ik dank nogmaals iedereen hier op het forum die zo geweldig geholpen heeft!!:wors Heb een hoop hulp gehad van twee Limburgers, die wisten me veel te vertellen over de kleurtjes van de bedrading en wat voor onderdelen ik het beste kon nemen...:wors

Ik had twee dagen hulp met sjouwen, maar heb zelf al het denkwerk moeten doen... Uiteindelijk zelfs in mijn eentje het blok erin geplaatst. Dat was een lange en zware dag moet ik zeggen. De hulp was toen even niet beschikbaar.

Ik moet zeggen dat het ook erg zwaar was zonder brug en luchtgereedschap, maar best wel te doen. Ik zou het nu in een fractie van de tijd kunnen.

Zowieso is het vervangen van een blok voor een zelfde blok niet heel veel werk, maar een compleet ander blok vergt wel een stuk meer aanpassingen...

Ik kan zeker aanraden een donor auto er naast te houden, dat had ik dus niet, sterker nog, het shoppen voor onderdelen van allerlei verschillende auto's heeft een hoop extra tijd gekost...

Een 1300 hoeft niet veel ingewikkelder te zijn, is afhankelijk ook van het bouwjaar. Mijn 1990 1.4i had een hoop dingen die het makkelijker zouden maken dan mijn 1987 1.8s. Namelijk een benzinepomp in de tank vanaf de bovenkant (onder de achterbank) Die kun je dan zo van een Astra gebruiken... En wat de bedrading betreft, daar zaten al overal van die stekkertjes op met vocht dichtingen. Aan de andere kant moet je wel weer meer aan de wiel ophanging doen, zoals stabi stangen, schokbrekers, aandrijfassen, veerpoten, tellerbak...enz...

Ouder bouwjaar garandeerd ook dat je geen Kat nodig hebt, zelfs geen lambda sensor....

Ik ben wel enorm blij met de rij eigenschappen nu van de wagen, want ik heb zowat alles nieuw...

-C20XE blok met F20 bak

-Bilstein B6 schokbrekers en Spidan (originele) veren

-Nieuwe toplagers

-Achter as met schijven en torsiestang

-Geventileerde schijven voor

-Nieuwe hoofdremcylinder in 22mm, zoals het hoort op een GSI 16V

-Stuurbekrachtiging

-Nieuwe wiellagers rondom

-GSI schakel mechanisme

-Motor ophang rubbers met ruitenkit er in

-Nieuwe Dunlop SP Sport Fastresponse banden

Er komt nog een nieuwe uitlaat op, maar ik moet eerst mijn olie lekkage verhelpen, ben gister bezig geweest met het openen van het blok en wat dingen al gedemonteer.... Hoop gauw te kunnen rijden en eindelijk Andre Botter er een RVS uitlaatsysteem onder te kunnen laten zetten...:agent

Die hoofremcylinder wordt niet altijd gedaan, maar schijnt wel echt 22mm horen te zijn. Met een 20mm remt het ook wel, maar er wordt minder vloeistof verplaatst en geeft te veel druk. De grotere klauwen zit namelijk veel meer inhoud in, grotere diameter zuigers....

Succes man!:afro

Afgelopen weekend de oliepomp vervangen. Gelijk nieuwe distri riem erop, allerlei pakkingen....

Nou kan ik even zo gauw nergens vinden of je de looprol op een oude C20XE met randje naar binnen of naar buiten monteert. Hij zat met randje naar buiten en dat werkte prima, maar ik heb ook verhalen gelezen en foto's gezien waar het randje naar binnen zit....

Hoe moet het nou zitten??:wtf

origineel gepost door GlennGSI

randje naar binnen dacht ik zo.. spanrol randje naar buiten

Thanx, inderdaad, lees net hetzelfde in het Haynes manual...:vertag

Ik twijfelde alleen omdat ik de eerste omwenteling met de hand hem er een beetje vanaf zag lopen... Maar na wat gemorrel en beter spannen bleef hij er wel op liggen....:thumbup

Dan heeft hij er wel al die tijd verkeerd om op gezeten dus!:o

origineel gepost door wes155

fijne revisie motor he ha ha

Ja heerlijk...:fy1

Maar heb net dus een klein stukje gereden en NOG STEEDS *&%!^#$^$!#^&%!# olie lekkage!!!:swear:swear

:wtf

Baal dus als een stekker nu!!!!:fy1

Zou het niet toch uit de koppakking komen? Zag weer wat op de motorsteun aan de bijrijders kant liggen...

Heeft iemand een overzichtje toevallig van waar de olie en koelvloeistof kanalen zitten in een XE?:wors

Terug
Naar boven