• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Motor swap X18XE1 naar V6? (RDW goedgekeurd yoepiee)

@ Jurgen boes, er is altijd hoop haha :) tis maar net wat je wilt :P

@ Wingersv, oke leuk, wat voor werk doe je dan? En in wat voor auto rij jij? Kan ik er ook naar uit kijken :D

Ik rij voor postnl in zo'n oranje busje. En mijn daily is nu voor nood even een groene oude twingo met te brede bandjes.

In januari komt er een vec b station, dat word makkelijker herkennen.

Oww oke, ja ik werk daar zo bij Smink, ene laatste gebouw aan de rechterkant... Daar ergens zie ik ook altijd postNL busjes rijden, die daar pakketjes komen halen :) Meestal rond uurtje of 9 zie je ze wel crossen :P Vec station is idd beter te herkennen en een goede keuze :thumb als je me dan ziet ff seinen :thumbup

Tja wat iedereen wil, meer vermogen!!

iki zit alleen vast aan een automatebak helaas..

maar goed, das voor de toekomst :thumb

laat je hem chippen.

als je hem bij vtune laat chippen is dat zonder rollerbank, wat voor motor heb jij mijn vectra 1.6 plus 10 pk en 23 nm meer koppel. Omega plus 18 pk en 48 nm koppel is een 2.6

Ik zelf ga hem ook laten chippen denk ik via Miruni.. Niet echt om de pktjes maar meer om te optimaliseren. Maar eerst andere zaken regelen, rest komt wel :)

Miruni zet hem ook op de rollenbank zeker? Zag een foto in het OOP forum wat er gebeurd als het mis gaat, een overleden v6 blok. Bij jouw opnieuw opgebouwde motor zou zoiets niet gebeuren maar ik heb een 1.6 met 170.00 km op de teller en pa een Omega met 210.000 km op de teller en die zijn toch wat risicovoller.

Yups, gaat op de rollerbank... Hebbie linkje van de foto/filmpje ben wel nieuwschierig namelijk.... Alles kan gebeuren, ook bij een nieuwe opgebouwde blok, is nooit 100% waterdicht :) maar als je weet waar je mee bezig bent, dan scheelt dat al :jerry

Weet niet of de 1.6 en de Ommie risico voller is, ligt aan de staat van de auto, als dat gewoon goed is wat ik ook verwacht kan er in principe denk ik weinig fout gaan...Als je weet wat je aan het chippen bent :)

Dat is waar, maar ik heb het toch maar zonder rollenbank gedaan. Het sneller reageren op het gaspedaal en het hogere koppel merk ik nu ook al.

In een stoplicht sprintje met de Ommie 2.6 v6 beide afspreken bij 2000 toeren inschakelen en beide bij 4500 doorschakelen kwam ik zonder chip tekort.

Zelfde met chip gedaan en ik kan naast de Ommie blijven rijden. Ook v.a 40 km naar 80 km in zijn 2 kan hij bij de Ommie blijven. In zijn 3 wint de Ommie altijd.

Nu is de Ommie gechipt en zijn de verhoudingen weer zoals het was voordat ze beide gechipt waren.

Maar carlo en willem hebben veel ervaring met miruni dat moet bij jouw wel goed komen, ben wel benieuwd hoeveel pk en koppel jij krijgt als hij gechipt is.

Het maakt niet uit hoe oud een motor is, zolang hij maar goed onderhouden is.

Dan overleeft hij met 75% zekerheid een vermogensrun / afstellen op de rollenbank.

En wat heb je aan een chip die generiek is, je krijgt dan iets wat voor jouw motor net fout kan gaan.

@remutr wrote:Dat is waar, maar ik heb het toch maar zonder rollenbank gedaan. Het sneller reageren op het gaspedaal en het hogere koppel merk ik nu ook al.

In een stoplicht sprintje met de Ommie 2.6 v6 beide afspreken bij 2000 toeren inschakelen en beide bij 4500 doorschakelen kwam ik zonder chip tekort.

Zelfde met chip gedaan en ik kan naast de Ommie blijven rijden. Ook v.a 40 km naar 80 km in zijn 2 kan hij bij de Ommie blijven. In zijn 3 wint de Ommie altijd.

Nu is de Ommie gechipt en zijn de verhoudingen weer zoals het was voordat ze beide gechipt waren.

Maar carlo en willem hebben veel ervaring met miruni dat moet bij jouw wel goed komen, ben wel benieuwd hoeveel pk en koppel jij krijgt als hij gechipt is.

Ervaring Miruni:

Dat zijn Ron, Glen, Arjan en ik geweest.

Ook Servaas (Corsa_GSI) heeft goede ervaringen met Miruni, betreffende zijn 3.0 v6 Vectra-b.

De Vectra hoort bij een Goede sprint ten aller tijden de Omega voor te blijven, ja ook de 3.0 v6 handbak.

De test die je uutvoord strookt niet helemaal met de prestatieband verschillen tussen de omega en Vectra.

De Vectra moet ivm zijn inlaattraject, en uitlaat systeem meer toeren maken om volte trekken.

De vectra-b leeft tussen de 4500 en 6700 toeren op zijn best, terwijl de Omega meer doet in middentoeren gebied.

Willem

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

@jurgen boes wrote:misschien heb ik er over heel gelezen, maar wat doe je met je remmen?

of gok je het gewoon met je standaard 1.8 remmen?

de standaard 5-gaats naven en bijbehorende remmen van een B2 1.8 zijn exact hetzelfde als van de V6

dus in principe zit je veilig daarmee.

upgraden naar 308mm gsi/i500 remmen kan natuurlijk altijd

Enig verschil is de enkele rembekrachtiger van de 1.8 tov de dubbele van de v6

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

oke?! :shock:

das wel bijzonder eigenlijk, als ik de remmen van mn zafira neem en die van de 1800 zit er er toch een aardig verschil in.

:hmmz

wel makkelijk trouwens :thumb

Terug
Naar boven