• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Nederland staat vast, omdat er altijd idiooten op zomerbande

Vredestijn Conti is toch geen winterband? Vredestijn SnoTrac is een winterband.

Conti is volgens mij hooguit een Allseason band, en die presteren netzogoed ruk in de sneeuw door gebrek aan lamellen.

Daarbij zal je Astra iets zwaarder zijn dan je Corsa, maar vooral de nieuwe modellen verschillen niet zoveel.

Corsa's hebben voor zover ik weet standaard wat smallere banden waardoor je meer druk per vierkante centimeter hebt en je harder door de sneeuw kan snijden.

Als je Astra inderdaad op Vredestijn Conti's staat en zoals ik verwacht ook bredere banden heeft, dan is dat het euvel.

Meer grip in de winter is meer als alleen winterbanden kopen.

Het is een totaalplaatje. Er zijn meer factoren dan alleen maar de band.

origineel gepost door McKaamos

origineel gepost door bjornno

ik heb niet gezegd dat ze niet beter zijn winterbanden hebben een zachtere rubber samenstelling waardoor ze better zijn in laagere temp zijn maar in sneeuw maakt het niet veel uit want het profiel zit ook zo vol

Fout ;)

Van het zachtere rubbercompound klopt, maar buiten normaal profiel hebben winterbanden ook lamellen.

Elke ribbel of nop van een winterband is in plakjes gesneden. Een beetje alsof je honderden post-it kladblokjes om je banden hebt.

Zet zo'n kladblokje eens met de onderste rand op tafel en trek hem eens achteruit. De velletjes vouwen uit elkaar wat een ribbeltjesoppvervlak geeft.

Dat doen winterbanden ook. Ze produceren enorm veel extra oppervlak en een tandjes profiel die in de sneeuw grijpt.

Het gewicht van je auto duwt dat profiel in de sneeuw zodat het samenpakt en een tegengesteld profiel in de sneeuw maakt. Daardoor heb je ook in de sneeuw extra grip.

Nog een voordeel is dat die lamellen niet vol raken met sneeuw. Zodra ze contact met de grond verliezen maken ze zichzelf schoon. Ze liggen zo dicht tegen elkaar aan dat de ene als schraper voor de volgende gedraagt.

Daarom is het ook belangrijk dat je winterbanden wat smaller neemt dan zomerbanden omdat je met smallere banden meer druk per vierkante centimeter oppervlakte hebt. Daardoor worden de lamellen extra hard in de sneeuw gedrukt voor extra grip.

Bij droogte in de zomer wil je juist zoveel mogelijk glad bandoppervlak dat het asfalt raakt. Er is dan niks om aan vast te grijpen en moeten je banden juist zo min mogelijk profiel hebben voor zoveel mogelijk frictie.

Daarom rijd men in de Formule1 ook op slicks.

Bij nat weer wil je wel weer profiel hebben om het water onder je banden vandaan weg te voeren en zoveel mogelijk droog oppervlak contact laten maken met de rest van de band.

Edit:

Deze idioot rijd trouwens ook nog gewoon op zomerbanden. Ik hoef dan ook niet perse van huis met de auto. M'n werk is sneller te bereiken met de fiets gezien de enorme verkeerstdrukte in de ochtendspits. 70% van de rit is filerijden en met de fiets kan ik alle tussendoor routes pakken en in 1 keer doorrijden.

Misschien dat ik nog wel een setje winterbanden op m'n oude stalen velgen laat zetten, maar dat is een beetje afhankelijk van m'n financiele situatie en de prognose voor het weer na deze koude periode.

bij ons rijden ze zo:

BD_PRODUCT4DEC-_632_967338b.jpg

Lol, je hebt altijd baas-boven-baas :P

Zijn dat wel winter rupsbanden? Met lamellen in de ribbels? :P

Edit:

Rupsbanden in actie:

Lol, je hebt altijd baas-boven-baas :P

Zijn dat wel winter rupsbanden? Met lamellen in de ribbels? :P

Edit:

Rupsbanden in actie:

Dude!! zwaar cool! Ken Block kende ik wel van de rally en drift filmpjes maar deze versie had ik nog niet gezien!!!

Ben ik nou de enigste die de topic titel en de poll niet echt vind samen gaan ?

Wat betreft de topic-titel : Niet mee eens, de meeste ongelukken gebeuiren denk ik omdat er toch mensen zijn die rare capriolen uithalen met dit weer. Onder normale omstandigheden gaat er nog vaak zat wat verkeerd, maar dan loopt het vaak goed af omdat de overige bestuurders wel uit hun doppen kijken....Maar mit dit weer ben je nergens meer als de een of andere idioot ineens aan z'n stuur trekt en daardoor in de slip raakt, of ineens vol in de remmen gaat.

Ook met sneeuw en ijzel kun je best goed doorrijden, zolang je maar meer afstand houd en eerder begint met remmen ! Kwestie van anticiperen ;)

Winterbanden verplichten lijkt me niet echt handig, zoals al eerder genoemd, er zijn mensen die maar net hun auto kunnen betalen (kan ik me iets bij voor stellen / aan de andere kant, dat weet je van te voren als je een auto koopt) , en dat je ook met winterbanden nog wegslipt klopt ook....

Ik heb zelf ook een setje 15 inch velgen voor in de winterperiode, maar meer om m'n 17-ers te beschermen tegen al die zooi op straat.....:angel

Vredestijn Conti is toch geen winterband? Vredestijn SnoTrac is een winterband.

Conti is volgens mij hooguit een Allseason band, en die presteren netzogoed ruk in de sneeuw door gebrek aan lamellen.

Daarbij zal je Astra iets zwaarder zijn dan je Corsa, maar vooral de nieuwe modellen verschillen niet zoveel.

Corsa's hebben voor zover ik weet standaard wat smallere banden waardoor je meer druk per vierkante centimeter hebt en je harder door de sneeuw kan snijden.

Als je Astra inderdaad op Vredestijn Conti's staat en zoals ik verwacht ook bredere banden heeft, dan is dat het euvel.

Meer grip in de winter is meer als alleen winterbanden kopen.

Het is een totaalplaatje. Er zijn meer factoren dan alleen maar de band. onder de corsa ligt 195, en onder de astra 205 en het gewicht zit niet veel verschil in .. corsa is uit 2001, astra uit 2003..

service aan het spoor??????ooooooo,nou snap ik waarom zo weinig treinen rijden als het een keertje sneeuwt of meer als een graadje of 5 vriest,en ja winterbanden zijn onder winterse omstandigheden beter als zomerbanden,klopt helemaal,maar die gekke die denken dat ze beter kunnen rijden dan hun beschermengel kan vliegen,het rijden onder winterse omstandigheden zegt meer over de bestuurder als hun banden die onder hun auto liggen,gewoon aanpassen en niet gaan denken dat je een wereldchauffeur bent die alles onder controle heeft,gewoon normaal doen op de weg!!!!!ik zie te vaak van die "wereldchauffeurs" in mijn werk!!!!!!,tegen een boom,onder een vrachtwagen gevouwen of helemaal in de kreukels!!!!

Maakt wel verschil winterbanden, alleen als iedereen winterbanden had gehad had het evengoed vast gestaan laatst.

En niet verplichten, vind ik flauwekul. Je kunt wel alles gaan verplichten. Moet toch iedereen zelf weten.

Maar ja is mijn mening he. Zo te zien aan de pol denken er meerdere over zo.

origineel gepost door manta1

nou is het bij ons in zierikzee allemaal redelijk schoon en rij ik ook weer gewoon op de motor naar me werk. maar sneeuw is zelfs voor mij op de motor geen probleem. maar wat op dit moment gaande is dat het sneeuw wat gevallen is, is aangevroren waardoor er 1 grote ijspalijs ontstaan is, en jij ghaat mij vertellen dat ej met je winterbanden gewoon over ijs kan rijden?? dan nodig ik je uit voor een ritje over de plaatselijke ijsbaan hier.

en dat was gister dus aan de hand.

Voor de meeste mensen ben je knettergek, om met dit weer op een motor te stappen.

Voor mij ben je een bikker.

Ik deed het ook altijd, weer en wind op de motor..

Alleen met mijn huidige mot ik er niet aan denken.

En wel of geen winterbanden, op een ijsbaan heb je spike's nodig....

Maak echt geen moer uit dus.

De banden zijn zo goed als de bestuurder!!!!!

En waar ik zelf mee rij, geen flauw idee.

Ze zijn rond en van rubber:jerry

dat heel NL vast staat heeft meer te maken met de kwaliteit van de automobilisten zelf, ipv welke banden erop zitten.

Ik heb er wel nieuwe winterbanden op gedaan.

Met m'n zomerbanden (Fulda Carat) met goed profiel, had ik totaal geen grip.

Met de auto van m'n meissie heb ik bijna nog meer grip, dan met m'n winterbanden: Daar liggen nieuwe achterbanden (Fulda Carat) omheen en goede aquatrac voorbanden.

Met m'n vorige auto heb ik ook de hele zomer met m'n winterbanden gereden. Hoewel het profiel nog voldoende was, had ik de volgende winter totaal geen grip meer!!

Het maakt dus het meeste verschil hoe de kwaltiteit van de band is:

Een goede verse zomerband doet het beter dan een verharde winterband.

Ik denk dat het ook uitmaakt of je auto goed is uitgelijnd!!

Mijn auto spoort niet, en dan begin je al met slip. Dit is geen goede uitgangspositie.

Maandag ga ik hem uitlijnen. Eens kijken of dat uitmaakt.

Zowizo moet je als bestuurder rekening houden met het verkeer en weersomstandigheden.

Echter met goede winterbanden heb je gewoon voordeel !

Waarom hebben ze het anders verplicht gesteld in de landen om ons heen ??

origineel gepost door Bart Hoedemaker

Nederlanders kunnen gewoon niet rijden klaar.

origineel gepost door stillekracht

hollanders daarintegen weer wel ;)

en die laatste rijden zeker het hele jaar op zomerbanden?

:jerry:jerry:jerry:jerry

origineel gepost door bjornno

ik heb niet gezegd dat ze niet beter zijn winterbanden hebben een zachtere rubber samenstelling waardoor ze better zijn in laagere temp zijn maar in sneeuw maakt het niet veel uit want het profiel zit ook zo vol

Fout ;)

Van het zachtere rubbercompound klopt, maar buiten normaal profiel hebben winterbanden ook lamellen.

Elke ribbel of nop van een winterband is in plakjes gesneden. Een beetje alsof je honderden post-it kladblokjes om je banden hebt.

Zet zo'n kladblokje eens met de onderste rand op tafel en trek hem eens achteruit. De velletjes vouwen uit elkaar wat een ribbeltjesoppvervlak geeft.

Dat doen winterbanden ook. Ze produceren enorm veel extra oppervlak en een tandjes profiel die in de sneeuw grijpt.

Het gewicht van je auto duwt dat profiel in de sneeuw zodat het samenpakt en een tegengesteld profiel in de sneeuw maakt. Daardoor heb je ook in de sneeuw extra grip.

Nog een voordeel is dat die lamellen niet vol raken met sneeuw. Zodra ze contact met de grond verliezen maken ze zichzelf schoon. Ze liggen zo dicht tegen elkaar aan dat de ene als schraper voor de volgende gedraagt.

Daarom is het ook belangrijk dat je winterbanden wat smaller neemt dan zomerbanden omdat je met smallere banden meer druk per vierkante centimeter oppervlakte hebt. Daardoor worden de lamellen extra hard in de sneeuw gedrukt voor extra grip.

Bij droogte in de zomer wil je juist zoveel mogelijk glad bandoppervlak dat het asfalt raakt. Er is dan niks om aan vast te grijpen en moeten je banden juist zo min mogelijk profiel hebben voor zoveel mogelijk frictie.

Daarom rijd men in de Formule1 ook op slicks.

Bij nat weer wil je wel weer profiel hebben om het water onder je banden vandaan weg te voeren en zoveel mogelijk droog oppervlak contact laten maken met de rest van de band.

Edit:

Deze idioot rijd trouwens ook nog gewoon op zomerbanden. Ik hoef dan ook niet perse van huis met de auto. M'n werk is sneller te bereiken met de fiets gezien de enorme verkeerstdrukte in de ochtendspits. 70% van de rit is filerijden en met de fiets kan ik alle tussendoor routes pakken en in 1 keer doorrijden.

Misschien dat ik nog wel een setje winterbanden op m'n oude stalen velgen laat zetten, maar dat is een beetje afhankelijk van m'n financiele situatie en de prognose voor het weer na deze koude periode.

He He eindelijk 1 die het ook snapt.

En de mensen die zeggen winter banden heb ik niet nodig, want het sneeuwt toch niet zo vaak.

Het zijn winter banden, geen sneeuwbanden.

onder de 7 graden heb je zo veel meer grip dan de zomerband.

Dus niet alleen bij sneeuw is een winterband goed.

Ik rijd zelf ook op winter banden.

En dan wel de Dunlop 3D. en die is al 3 jaar (sinds introductie dus) de best geteste band (samen met de conti ts 810 goodyear UG 7) En ja die hebben ook op vast gereden sneeuw zeer goede grip.

Ik ben van mening dat Nederland niet vast komt te staan door mensen met zomerbanden

Van de week reed ik relaxt richting mijn werk

En op de linkerbaan reed een Jeep met hooguit een meter van zijn bumper een of andere kneus met een MPV

En dat terwijl er op de snelweg toch wel zat sneeuw lag

En die man duwen met zijn mpv

Ben express maar een baan naar rechts gegaan want ik zag het al helemaal voor me

En inderdaad,

een paar kilometer verderop was het raak

De Jeep moest blijkbaar remmen en de MPV zat er bovenop :thumbdown

Ik ben weer terug gegaan naar de linkerbaan en heb ff lekker mijn:fy1 opgestoken naar die man in die mpv

Dat soort mensen snapt het echt niet

Dan kan je nog zulke goede winterbanden hebben maar als je mensen hebt die er niet mee om kan gaan dan schiet Nederland er nog weinig mee op

origineel gepost door Jerk

Ik ben van mening dat Nederland niet vast komt te staan door mensen met zomerbanden

Van de week reed ik relaxt richting mijn werk

En op de linkerbaan reed een Jeep met hooguit een meter van zijn bumper een of andere kneus met een MPV

En dat terwijl er op de snelweg toch wel zat sneeuw lag

En die man duwen met zijn mpv

Ben express maar een baan naar rechts gegaan want ik zag het al helemaal voor me

En inderdaad,

een paar kilometer verderop was het raak

De Jeep moest blijkbaar remmen en de MPV zat er bovenop :thumbdown

Ik ben weer terug gegaan naar de linkerbaan en heb ff lekker mijn:fy1 opgestoken naar die man in die mpv

Dat soort mensen snapt het echt niet

Dan kan je nog zulke goede winterbanden hebben maar als je mensen hebt die er niet mee om kan gaan dan schiet Nederland er nog weinig mee op

Tegen dit soort rijgedrag helpt geen enkele band.........

Waar ik me aan erger is dat ik afgelopen week uren in de file gestaan bij A'dam.

Wat mij opviel is dat er mensen gewoon geen tractie hadden.

en niet de flyover's op konden komen. en we daardoor allemaal stil stonden.

Ik heb het dus niet over schijn veiligheid, en roekeloos rijgedrag van mensen met of zonder winterbanden.

Terug
Naar boven