• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

Vinci

Forumbewoner
Het grote project is begonnen. Op het menu staan:

1. Schutbord restauratie

2. Geometrie wijzigen

3. Motorsteunen wijzigingen

4. Verstevigingen hier en daar aanbrengen.

Vandaag is de motor er uit gekomen, dat was het makkelijkste deel. Helaas was de brug die voor mij gepland stond nog niet vrij omdat er iemand uit liep met zijn restauratie, gelukkig was er nog een andere brug beschikbaar. Maar moest dus de auto nog rollend houden. Hoop dat ik morgen op de besproken brug verder kan.

Er zijn nog wat kleine roestplekjes die ik voorlopig even ga herstellen met wat stukjes plaatwerk.

Heb in andere topics al een beetje uitgeweid over de dingen die gepland staan, maar zal ze nog even op een rijtje zetten:

1. Schutbord vervangen.

Onderkant schutbord is van binnen uit doorgeroest en daardoor zitten de steunen naar voren toe niet meer goed vast. Het was nog niet merkbaar met rijden, enkel een rammelend geluidje verklapte dat er iets niet in orde was.

2. Geometrie wijzigen.

De Kadett is een auto uit een tijdperk waarin stuurbekrachtiging nog verre van standaard was. Daardoor hebben de ontwerpers een geometrie gekozen die vooral toegespitst is op licht stuurgedrag. Modernere auto's hebben een geometrie die veel betere wegligging heeft, doordat dat nadeel niet meer bestaat. Alle modellen hebben stuurbekrachtiging. Een moderne auto zou amper bestuurbaar zijn zonder. Wat voornamelijk hiervoor zorgt is de fuseelangshelling (caster/castor in het engels). Bij de Kadett is deze ongeveer 1,5 graad. Bij een modernere auto veel meer, een new mini bijvoorbeeld heet 4,5 graad en een honda type R zelfs 7 graden! Die laatste is dan ook een auto waarover mensen zeer positief zijn wat het stuurgedrag betreft. Een Kadett kun je uitrusten met een schroefset en dan kun je een excentrisch toplager pakken om deze hoek te vergroten. Alleen is zo iets kostbaar, en deze optie hou ik nog even in mijn achterhoofd. Mijn Kadett heeft roest onder de veerpoot mutsen, dus die ging ik er toch al af boren. Deze worden daarna op een betere positie terug geplaatst. Naar achter en de hoek wordt gewijzigd, zodat het toplager weer mooi in lijn staat met de denkbeeldige as waarin de veerpoot draait. En dan zijn we op het onderwerp veerpoot beland. Daar heb ik ook plannen voor. De armen waar de stuurkogels aan vast zitten ga ik verlagen en verkorten. Dat eerste om het effect genaamd 'bump-steer' tegen te gaan, want bij de Kadett staan de spoorstangen niet vlak, wat wel zou moeten. En dat eerste om het stuurgedrag sneller te maken, waardoor een veel directer stuurgedrag zal ontstaan. Daarbij moet wel de uitslag van het stuurhuis beperkt gaan worden met twee halve maantjes. Ook de hoek vaaronder de stuur armen op de veerpoten staan gaat een tikje gewijzigd worden om dynamisch toespoor te wijzigen. Zodat de Ackerman hoek vergroot wordt, dit om banden wrijving in bochten te minimaliseren, en dus de grip en dus bochtengedrag te verbeteren. De stuur armen verkorten is ook een noodzaak die ontstaat door de caster hoek te vergroten, omdat de spoorstangen anders het stuurhuis gaan raken. Dit beperkt sowieso al de mogelijkheid tot het vergroten van de hoek tot op zeker hoogte. Hier moet alles dus uitermate precies worden uitgekiend.

3. Motorsteunen wijzigen.

Twee om precies te zijn, want die aan de distributie kant in een Kadett is gewoon ronduit ruk, en die aan de achterkant kan ook wel verbetering gebruiken. Het plan is om deze steunen van de Astra F te pakken en het chassis daarop aan te passen. Dit is ingrijpender dan het misschien lijkt. In de foto's hieronder zal je opvallen dat de motorsteunen gemonteerd zitten. Die heb ik bewist terug geplaatst, want ik ga een frame maken om de posities van de gaten op het blok en de bak te 'simuleren'. Als die af is kan ik dus lekker slijpen en lassen om de nieuwe steunen in positie te brengen tegen het frame aan zodat het weer gaat kloppen met de originele posities op de motor en bak. Slim heh?? ;)

4. Verstevigingen.

Het plan is om in de voorste onderste dwarsbalk waar de radiateur op staat twee plaatjes op de onderkant te gaan lassen waarin ik M12 lasmoeren ga onderbrengen. Dan komen er op de steunen vanaf het onderkant schutbord naar de voorste draagarm scharnierpunten ook M12 lasmoeren. Deze worden later gebruikt om wat buizen op te schroeven zoals we al bij Adriaan z'n D Kadett al eens eerder hebben gezien. Dit kan de E Kadett namelijk ook zeer goed gebruiken. Dan ga ik tussen de steunen voor de draagarmen ook nog een balkje lassen, waarop het motor steun rubber komt te staan voor de achterste baksteun. Deze gaat wel in de weg zitten voor de stabilisatiestang en delen van de oude motorsteun bevestiging en schutbord. Dit pas ik aan door dat deel weg te slijpen en op de zetbank een box constructie te vouwen die deze plek weer mooi dicht maakt. Verder komt er een voorste dwarsbalk in zoals die in de 16V hoort te zitten, die voor de radiateur langs loopt. De oude stukjes heb ik al losgeboord.

Alvast wat foto's:

4gly2.jpg

rB761.jpg

DUJ6Z.jpg

I4Ann.jpg

FXUSN.jpg

gKqV1.jpg

RdDcW.jpg

@blue-mission wrote:klopt, bedoel het ook als toevoeging op jou, om zo alles optimaal af te stellen, de redelijk ideale basis heb je al.

Hah ja, heb wel een paar keer gedacht als alles niet bevalt dat ik zo wel weer terug kon, en als ik ze zelf draai met een iets minder extreme excenter dan is het nog iets meer te finetunen... Maar ik geloof nog steeds niet dat het nog anders moet dan dit. Mijn ervaring is ook dat ook al is dit 120% van wat het moet zijn en het was maar 30% dan heb ik er nog steeds een veel betere auto van gemaakt. En mijn ervaring is dat alles wat je af kan stellen meestal alleen maar er toe leidt dat je eindeloos blijft tweaken om er jaren later achter te komen dat alles toch een compromis blijft. Zie het aan die megasquirt gebruikers, die rijden tot de dood van hun auto rond met een laptop op de bijrijders stoel..... :ass

Niet dat afstelbare dingen altijd een nadeel zijn, in tegendeel. Enkel voor dingen die je eenmalig instelt geldt dat het net zo goed niet afstelbaar had hoeven zijn maar goed af fabriek. Vering en dan met name demping lijkt me wel heel fijn om afstelbaar te hebben bijvoorbeeld. :vertag

En weer een half dagje verder, veerpoot mutsen los en eentje al weer vast op de nieuwe plek. Dingen even goed ontroest op de naden, want dat was niet best! Verder de GSI balk voorin er op gelast, de GSI A-stijl verstevigingen er op, en nog wat plaatjes hier en daar....

ZTK84.jpg

JOvWO.jpg

526Vr.jpg

tn3Ws.jpg

SzJg9.jpg

khk6I.jpg

fkAMG.jpg

zOjwD.jpg

Ik zal er nog even een plaatje van maken hoe dat moet.... Ik kan je wel al verzekeren dat als je het ding er af hebt dat het erg vanzelfsprekend is hoor, niks ingewikkelds aan.

@Vinci wrote:Zo, nu is bijna alles rood, nog een paar hoekjes afwerken, want dit zijn nog maar de eerste twee dunne laagjes rood... Hier en daar zie je dan toch nog hoekjes primer. Denk dat ik ook nog even met de kwast tekeer ga, want daarmee kom ik net wat makkelijker in moeilijke hoekjes... Was ook begonnen met naden etc. met de kwast te doen....

Busan.jpg

uH8lr.jpg

m77Wc.jpg

OHByJ.jpg

khPc4.jpg

iSExW.jpg

363Xd.jpg

Kgw0P.jpg

O7xWH.jpg

GzCrL.jpg

Heb ook een ventilatie kast uit een late Kadett gescoord, dus met uitsparing voor de schakelstang onderin. En die helemaal opgefrist, nieuw schuim er in op de kleppen, en ook de middelste roosters blazen straks warme lucht! Heerlijk voor de winter!! king: Was simpel aan te passen, gewoon een schotje erin lijmen en een stuk uitzagen....

Morgen even de achter as voorzien van een vers laagje hammerite.... En nog een zooitje van die draadbussen er in trekken, voor de zijschermen, voor de benzineleidingen, benzinepomp beugel, remleidingen en dan ga ik die op mijn manier op de bodem schroeven....

Heb ook de vloer aan de binnenkant met een dikke laag dempmateriaal beplakt weer. En een nieuw stukje tapijt gescoord (wel erg vuil, dus hoop dat ik het een beetje schoon krijg.) voor een hoge tunnel Kadett, want met de andere schakel mechaniek en middenconsole is het altijd zo geweest dat de randen van het oude tapijt niet meer er op aansloten.... Nu hoef ik alleen maar de tunnel verder op te vullen met wat plak schuim en dan is het net een late Kadett qua pasvorm.

En dan kan nu echt bijna het grote inbouwen/opbouwen weer gaan beginnen! king:

Kun je een how2 maken van het kachelhuis dat nu ook in het midden warme lucht blaast? Dat wil ik namelijk ook! :wors

Dat ziet er mooi uit zeg!

Nou dagelijks rijden is voor mij geen noodzaak, want zelfs kruipend kom ik nog binnen 10 minuten op mijn werk, maar het is wel mijn enige auto ja. Vrouwtje heeft een Micra, erg fijn bakkie ook, uit 1993!

Ah okay.... Jij zit natuurlijk zelf in de vliegtuigerij heh... ;)

Ga ook mijn tank nog spuiten in rood, eerst even een laagje steenslag op de onderkant en dan rode onderstellen lak er op...

nee de losse onderdelen zijn gepoedercoat , de wielkuipen zijn met uvr vliegtuigenlak gedaan word knetterhard dat spul, helemaal goud, was bij me andere kadett die gele waarvan ik de tank had gespoten.

@midnight black wrote:Denk dat ze nog meer staan te kijken van de voortrein...

Nou dat weet ik niet, als die coating er op zit vraag ik me af als je een Kadett niet kent of je dat gelijk ziet.

@mark wrote:ja dat vind ik ook mooi man , had bij me vorige auto alle onderdelen aan de onder gepoedercoat en tank gespoten, maar de bodem in de kleur is echt toppie vind ik :thumbup

Zag al wat in je topic ook aan frisse kleurtjes op je nieuwe project. Poedercoat op de bodem? Hele koets de oven in dan??

Vandaag achterste wielkasten grotendeels kaal gehaald, morgen voorkant in de grond zetten...

@GlennGSI wrote:@Fearless wrote:Vult die epoxy ook fijnere gaatjes? Hoeveel heb je nodig voor een hele wagen? En verdunnen of ?

Als je wat moet hebben Dennie moet je het ff laten weten.. Vincent heeft het via men maatje waar ik beun..

Ja, is erg mooi spul, alleen kreeg ik Marcel de laatste tijd niet te pakken, dus heb nu de primer ergens anders vandaan....

Weer lekker aan de bodem en wielkasten zitten krabben vandaag, nu bijna alles kaal.... Ook een paar kleine plekjes met Rustico ontroest, werkt wel aardig, maar je moet wel geduld er voor hebben. Als je er met de schuurmachine bij kan is dat wel veel sneller...

@Fearless wrote:Vult die epoxy ook fijnere gaatjes? Hoeveel heb je nodig voor een hele wagen? En verdunnen of ?

Als je wat moet hebben Dennie moet je het ff laten weten.. Vincent heeft het via men maatje waar ik beun..

Nee, nevel viel reuze mee eigenlijk! Wel alles goed afgedekt, maar nevel niet verder dan een metertje gekomen....

Sja valt af en toe niet mee zulke klussen, maar ziet er weer ok uit! Het plaatwerk is goed beschermd zo in ieder geval, nog veel last gehad van de nevel?

@asconahobbyist wrote:ojee,die ellendige isolatiemat op t schutbord er weer op.

Die houdt nou juist al het vocht vast.

Heb m bij alle 3 mijn exemplaren weggehaald,scheelt haast niks in t geluid en scheelt zoveel roest en ellende.

Mijn schutbord was anders nog als nieuw hoor, heb er geen moer aan hoeven doen, tot in de hoekjes nog helemaal netjes!

Roest zat op de naden in de wielkasten. En in het onderste bodem deel van het schutbord, waar die mat niet op zit...

Dusss..... :???:

EDIT: Vergeet ook effe niet dat ik de parafaan afvoer tot de bodem verleng heh! Dat scheelt pas een hoop nattigheid!! En dat zal in combinatie met die schutbord mat zeker wel de ellende vergroten ja....

Lijkt op de fotos nog steeds wel een beetje oranje inderdaad... :wtf

Ach ja, mooi oranje is niet lelijk. Opbouwfase is in zicht, maar de bodem is nog niet geheel klaar helaas... tot aan de achter stoelen is het klaar voor grondverf, vanaf de achterstoelen tot de tank moet nog afgenomen worden met thinner en verder naar achter hier en daar nog schuren en dan met thinner ontvetten. Dan primeren met de kwast voor het spuiten.... Wielrandjes verder omkloppen met nog natte primer, want destijds lukte het niet al te best door de enorme dikke kitrand en die heb ik er nu tussen uit gekrabd.

Dan steenslag en daar kan na 30 minuten al over gespoten worden...

En dan heerlijk opbouwen! king:

Nog twee nieuwe bussen binnen gekregen vandaag voor de achter as, rubber was dusdanig vergaan dat ik het aan de randen met mijn vingers kon afbreken! :shock: Heb ik net lekker de steunen stabiel gemaakt met de groep A kokertjes zwabbert het anders alsnog door rotte bussen... Moeweniehebbbnheh..... :thumbdown

Terug
Naar boven