• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

@trashmetal wrote:er zijn er ook zat die het hele jaar door met hun oldie reden

die het nu niet meer kunnen ophoesten ;)

En dat is precies de bedoeling van de regeling. De oldtimerregeling was ooit bedoeld voor auto's die maar weinig op de openbare weg kwamen.

Steeds meer gaan er dagelijks mee rijden wat ook in 95% van de gevallen in strijd is met de vezekeringsvoorwaarden van een oldtimer.

@corsaboy wrote:@trashmetal wrote:er zijn er ook zat die het hele jaar door met hun oldie reden

die het nu niet meer kunnen ophoesten ;)

En dat is precies de bedoeling van de regeling. De oldtimerregeling was ooit bedoeld voor auto's die maar weinig op de openbare weg kwamen.

Steeds meer gaan er dagelijks mee rijden wat ook in 95% van de gevallen in strijd is met de vezekeringsvoorwaarden van een oldtimer.

nee hoor

verzekering hebben MK rage's in hun polis

als je je daaraan houd

mag je hem elke dag gebruiken

mijn KM rage was 12000 en is nu 7500 KM

er gingen steeds meer mensen woonwerk verkeer mee rijden

daar was de regeling niet voor bedoeld

maar stond niet in de wet dat het niet mocht

Nou er zijn ook heeeel veel verzekering waarin een oldtimer alleen te verzekeren was als het niet je dagelijkse voortuig was.

Zelfs 15 jaar geleden liep ik daar al tegenaan met een bromfiets. Ja rij ook nog kreidler. Daarvoor moest je gewoon een dagelijks vervoermiddel hebben buiten je super goedkope verzekering om.

Kleine lettertjes zijn heel vervelend in de polissen ;)

er zijn (waren) verzekerings maatschappijen die je gewoon accepteerde

ook zonder dagelijkse auto

en je 2e auto mag ook een oldtimer zijn

mn meis dr corsa a staat gewoon op dr eigen naam als enige auto

en mag er het hele jaar door mee rijden

max 10dkm geloof ik

grotere afstanden doen we met mn astra

Beste harjan,

Staatssecretaris Weekers, verantwoordelijk voor de MRB wetswijziging, heeft zijn ontslag ingediend naar aanleiding zware kritiek in de Tweede Kamer. Dit maal kritiek over de problemen bij de Belastingdienst met de uit te keren toeslagen.Toen hij hoorde dat er een motie van wantrouwen in de maak was trok hij zelf zijn conclusie.

Stichting Autobelangen is ronduit blij met zijn vertrek. Jammer alleen dat dit niet eerder gebeurde. Want alleen al zijn wangedrag tijdens de parlementaire behandeling van de wetswijziging MRB gaf voldoende aanleiding voor zijn vertrek. Hij heeft ook nooit met ons willen praten. Maar daar kunnen bijvoorbeeld ook de pomphouders in de grensstreek over meepraten.

Het vertrek van Weekers verandert helaas niets aan de oldtimerproblematiek. De wetswijziging is aangenomen en is per 1 januari 2014 van kracht. Onze voorbereidingen van de rechtszaak gaan dus in hoog tempo door. Met als gevolg dat allen die na eerder verkregen vrijstelling weer opnieuw MRB moeten gaan betalen, bezwaar kunnen gaan maken.

U hoort daar binnenkort meer over van ons. En daarna zal de overbelaste Belastingdienst de erfenis van Weekers ook gaan ervaren, want alle benadeelden zullen hun eigen bezwaarschrift bij hen in kunnen gaan dienen. En die bezwaren zal men stuk voor stuk moeten behandelen. “Weekers bedankt” zal bij de Belastingen dus nog lang naklinken. Hun Belastingtelefoon is trouwens ook al overbelast geraakt, o.a. door de oldtimerkwestie. In de afgelopen tijd van ca. 70.000 naar 120.000 telefoongesprekken per dag…

Zoals door ons voorspeld blijkt dus ook de uitvoering van de MRB wijziging door de Belastingen een groot probleem te worden. Daarom zal de Stichting Autobelangen zo snel mogelijk contact proberen op te nemen met de opvolger van Weekers. Want als er snel gehandeld wordt, dan kan er nog veel onheil worden voorkomen. Aan ons zal het niet liggen. En aan u ook niet, zolang u bedenkt dat de aanhouder wint.

Bezwarengenerator

Wij zijn momenteel druk doende met het ontwikkelen en testen van de bezwarengenerator. Hiermee kunt u redelijk eenvoudig door middel van het invullen van uw gegevens een lijvig bezwaarschrift fabriceren. Wij doen ons uiterste best om deze bezwarengenerator binnen twee weken online te hebben staan, zodat iedereen binnen de termijn een bezwaar kan insturen naar de Belastingdienst. Het ontwikkelen en testen van de bezwarengenerator neemt veel tijd in beslag, omdat iedere mogelijke fout van de indiener, u dus, onmogelijk moet worden gemaakt. Er wordt ook een koppeling gemaakt met de databank van RDW, deze moet in alle gevallen correct tot stand komen. U zult dus nog even geduld moeten hebben.

Wij houden u op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,

Namens Team VrijstellingOldtimer

@soepkiepe wrote:Beste harjan,

[...]

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,

Bedankt voor de update soepkiepe. :thumb

Ik zou het totaal niet bezwaarlijk vinden als ze alleen de regels zouden

verscherpen waar je aan moet voldoen om je auto/motor als klassieker

te gebruiken.

Dus dat hele MRB-verhaal van tafel (de belastingdienst heeft het, naar

het schijnt, toch te druk) en bijvoorbeeld eisen dat je alleen gebruik

mag maken van de openbare weg tussen april en oktober (6 maanden)

plus (eventueel) 10 dagen buiten deze periode, die je van te voren aan

moet geven, zodat je toch nog van het eerste mooie weekend in maart

of de laatste mooie dag in oktober kan genieten van je voertuig.

Of als je bijvoorbeeld in december naar die ene klassiekerdag wilt gaan

of iets dergelijks.

Maar goed, ik ben geen (politiek) bestuurder, dus zal het wel onzin zijn

dat ik uitkraam. king:

Greetz,

Peter.

hier in nederland kun je er geen tijd aan maken denk ik :P

kijk eens naar deze winter, je kan haast in korte broek lopen haast ;)

maar het kan maar zo zijn dat het eind maart begin april nog goed gaat sneeuwen.

ik ben meer voor het idee dat je hem als 2e auto moet hebben om hem belasting vrij te hebben.

dan betaal je in ieder geval wel voor 1 auto al belasting, gaat denk ik ook ene boel profiteurs tegen.

Met bovenstaande kan ik me totaal niet vinden.

Waarom moet er perse voor een auto betaald worden om een ander mrb vrij te krijgen?

En waarom zou ik niet met mijn mrb vrije wagen in de winter mogen rijden??

Als de staat nu eens zou leren om veel rendabeler te werken en veel minder geld in de bodemloze put te gooien (alwaar de EU en de bulgaren gretig graaien), dan hadden ze deze onzin geneens nodig.

Het probleem zit het nu eenmaal niet in de MB rijders die er dagelijks mee dieselen. Zij maken enkel gebruik van de regeling die slecht doordacht was door de overheid. Net zoals een rijk persoon zorgtoeslag kan krijgen, omdat hij geen inkomen heeft (die mln op de bankrekening worden immers niet mee geteld).

En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden op te noemen.

Het probleem zit in Den Haag, die het ene na het andere idiote plan bedenkt, zonder over de gevolgen na te denken. Waardoor er weer ettelijke miljarden zo spontaan wegvloeien. En aangezien ze zelf niet willen opdraaien voor dat te kort, wordt dat zomaar op ons bord geschoven.

Daar zit het probleem, niet ergens anders.

Ook ik reed 2-3x per week met de senator MRB op lpg. Ja das lekker goedkoop. Nu er MRB betaald moet worden, staat hij geschorst. Wil hem niet kwijt, daar rijdt hij te super voor. Wel ben ik aan het kijken voor een waggie van voor 1973 op lpg, om alsnog mrb vrij te kunnen blijven rijden. En dan dagelijks bij Weekers door de straat te rijden.

@soepkiepe wrote:ik ben meer voor het idee dat je hem als 2e auto moet hebben

Net als zoveel dingen valt ook dat te omzeilen.

Wat nu als je samen met je buren/vrouw/man/vader doet: deze heeft dan

een "Nieuwe" auto waarvoor MRB betaald wordt en de rest van de familie

rijdt in een klassieker die gewoon op zijn/haar naam staan.

Of wat als je alleen een klassieke motorfiets hebt en geen auto?

Voordat ik mijn Tigraatje had reed ik op de brommer naar kantoor en stond

mijn Kawasaki uit 1986 gestald.

@Freestyler wrote:zonder over de gevolgen na te denken

Soms wel, maar meestal niet.

Ze laten doorgaans alle opties doorrekenen en kiezen dat de gene met de

minste impact/hoogste winst verhouding.

Maar inderdaad: ook het CBS zit er soms naast. :hmmz

En in ons geval is de gedachte tweeledig: ze willen graag het misbruik van de

klassiekerregeling terugdringen en tegelijkertijd de verkoop van nieuwe auto's

stimuleren, naast dat ze een beetje extra wegenbelasting (want de door ons

betaalde belasting is marginaal) ontvangen.

Als ik het uit politiek oogpunt zou zien, zou ik zeggen: "Missie geslaagd".

Dat er altijd een kleine groep mensen is dat daar de dupe van wordt, nemen ze

dan maar op de koop toe; Nederlanders demonstreren toch niet zo gauw.

Greetz,

Peter.

@VideoRipper wrote:

En in ons geval is de gedachte tweeledig: ze willen graag het misbruik van de

klassiekerregeling terugdringen en tegelijkertijd de verkoop van nieuwe auto's

stimuleren, naast dat ze een beetje extra wegenbelasting (want de door ons

betaalde belasting is marginaal) ontvangen.

Het misbruik terug dringen is nog wel het minste punt, het feit dat ze daardoor geen MRB belasting ontvangen is een grotere doorn int oog.

Wat de verkoop van nieuwe auto's stimuleren betreft, daar geloof ik niet in.

Anders zou je geen lasten verzwaring door voeren. Hoe wil je namelijk kunnen sparen voor een nieuwe auto als de overheid het aan de andere kant weer afpakt?

En dat beetje extra wegenbelasting ontvangen is ook onzin, het weegt namelijk niet op tegen de extra kosten die ze daarvoor moeten maken. Denk dat ze blij mogen zijn als ze een break even point halen

En wat betreft het doorrekenen van de gevolgen. Dat wordt zelden tot nooit gedaan, niet vaak niet. Men kijkt hoe het uitziet op papier, niet hoe het in de realiteit uit gaat pakken.

Geloof dat er onlangs een politicus geweest is, die zei "zolang het plaatje voor brussel klopt, is er niets aan de hand. Het maakt dan niet uit of de waardes feitelijk haalbaar zijn."

Lekker in de Winter in Duitsland parkeren dus, en er daar mee toeren door de besneeuwde heuvels, nog mooier ook :wub :wub :wub

Oplossing gevonden hoor ik net...

Beste harjan,

Bezwaren generator

Vanaf heden is de bezwaren generator voor iedereen te gebruiken!

Er zijn echter wel enkele voorwaarden aan verbonden. U kunt alleen gebruik maken van de bezwaren generator indien:

Uw voertuig een personen- of grijs kenteken auto is (wij maken de generator zsm gereed voor campers, vrachtwagens, bussen en motoren).

Uw voertuig uit bouwjaar 1974 t/m 1987 afkomstig is.

Uw voertuig rijdt op diesel of LPG (voertuigen met benzine kunnen vooralsnog geen bezwaar maken aangezien deze nog geen rekening hebben ontvangen, deze rekeningen worden eind maart '14 verstuurd, aldus de Belastingdienst).

U heeft uw rekening voor motorrijtuigenbelasting (MRB) ontvangen en betaald.

U vindt de generator op: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/bezwaar-maken-tegen-mrb-rekening-oldtimer" onclick="window.open(this.href);return false;

Verdwenen oldtimers

Metro berichtte over oldtimers die verdwijnen of verbanden. Er wordt een verband gelegd tussen de veel hogere taxatiewaarde van oldtimers en de lagere huidige waarde door de oldtimer maatregel. Dit is nog maar weer eens een bevestiging van wat wij allen al weten: de maatregel zorgt voor vernietiging van kapitaal van oldtimerbezitters. Natuurlijk nemen wij dit mee in de rechtszaak tegen de staat.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,

Ik ben nogsteeds van mening, dat het voor iedereen gelijk moet zijn, dus als diegene met oldtimer rondrijden en niet betalen, gewoon laten betalen. Diegene die maar een paar keer per jaar met de oldtimer buitenkomen die mogen wat mij betreft gerust belastingvrij.

En degene die dan beginnen te kwaken, maar ik kan de auto anders niet betalen blabla, die hebben zelf ergens in hun leven het gewoonweg niet goed aangepakt. Elke werkende nederlander kan een auto onderhouden en betalen, dan maar wat kleiner. Ik kan van 200 euro per maand eten, en de auto betalen.

Wat me dan vaak opvalt is degene die dan gratis een auto rijden, en nu klagen zie je dan dat ze weinig geld hebben nou dat kan, maar als ik dan in de boodschappen kar kijk denk ik tja. Kan ook minder.

Iedereen leeft naar wat hij of zij heeft en krijgt, degene die veel geld hebben hebben daar vaak ook wat voor moeten doen of gedaan. Dat is ook niet uit de lucht komen vallen.

Dus ik blijf erbij het is allemaal zo gek nog niet om zoiets gewoonweg af te schaffen want ondanks dat de reden niet is dat er geprofiteerd werd. Werd dat er dus wel. Profiteren van gaten in de wet. En die gaten zijn er niet om van te profiteren, die zijn er per ongelijk en iedereen weet dat deze eigenlijk ook niet bedoeld waren om op die manier ervan te profiteren.

Sterker nog als ik ervan zou profiteren, zou ik me schuldig voelen!

@Haasje17 wrote:Ik ben nogsteeds van mening, dat het voor iedereen gelijk moet zijn, dus als diegene met oldtimer rondrijden en niet betalen, gewoon laten betalen. Diegene die maar een paar keer per jaar met de oldtimer buitenkomen die mogen wat mij betreft gerust belastingvrij.

En degene die dan beginnen te kwaken, maar ik kan de auto anders niet betalen blabla, die hebben zelf ergens in hun leven het gewoonweg niet goed aangepakt. Elke werkende nederlander kan een auto onderhouden en betalen, dan maar wat kleiner. Ik kan van 200 euro per maand eten, en de auto betalen.

Wat me dan vaak opvalt is degene die dan gratis een auto rijden, en nu klagen zie je dan dat ze weinig geld hebben nou dat kan, maar als ik dan in de boodschappen kar kijk denk ik tja. Kan ook minder.

Iedereen leeft naar wat hij of zij heeft en krijgt, degene die veel geld hebben hebben daar vaak ook wat voor moeten doen of gedaan. Dat is ook niet uit de lucht komen vallen.

Dus ik blijf erbij het is allemaal zo gek nog niet om zoiets gewoonweg af te schaffen want ondanks dat de reden niet is dat er geprofiteerd werd. Werd dat er dus wel. Profiteren van gaten in de wet. En die gaten zijn er niet om van te profiteren, die zijn er per ongelijk en iedereen weet dat deze eigenlijk ook niet bedoeld waren om op die manier ervan te profiteren.

Ik blijf het knap vinden, dat een wild vreemde precies weet wat ik wel en niet kan doen met mijn financiën. :thumbdown

Ik ben een van die personen die loopt te klagen dat het onbetaalbaar wordt. Want als ik 141 euro per maand aan Mrb moet gaan ophoesten, enkel omdat die op de oprit staat, ga ik dat niet met die 200 euro per maand waar jij het over hebt, redden.

Wij mogen het momenteel doen met €60 per week. Dit is voor 2 volwassenen en een kind van 2. En dat is incl de luiers voor de kleine. Incl brandstof om naar de voedselbank/winkel te kunnen (nee, fiets is geen optie met 15 km enkel, een kind achterop en dan nog 2 boodschappentassen vol mee terug te nemen). Incl onderhoud aan de auto.

Ik ben het ermee eens dat het voor iedereen gelijk moet zijn. Ik ben het er niet mee eens, dat iedereen dan maar gelijk de hoofdprijs moet gaan betalen!

Dat mag gerust veel minder zijn. (maar dan moeten ze dat geld ook echt in het wegennet stoppen en niet in de verzamelpot naar Bulgarije, Oekraïne, of Griekenland sturen).

Maar waarom mogen wij niet van de staat profiteren? Die profiteert toch ook gretig van ons?

Ik vind het trouwens wel makkelijk praten, ik red het makkelijk met 200 per maand incl de kosten voor de auto. Woont zeker nog thuis? Of alleen in een appartement?

@Haasje17 wrote:Ik ben nogsteeds van mening,

(.......)

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar om nu te stellen dat mensen het in hun leven dan niet goed aangepakt hebben slaat in mijn ogen nergens op. Dit komt op mij generaliserend over. Je hebt het in het leven namelijk niet altijd voor het zeggen, het kan ook een keer tegen zitten en dan zul je de zaken misschien ook vanuit een ander perspectief moeten gaan zien. Of je moet gewoon een gezin onderhouden van een minimumsalaris.

Wat de nieuwe regeling betreft ben ik het met je eens, als je een oldtimer hebt voor dagelijks gebruik moet je er gewoon voor betalen. Lijkt mij logisch. Het enige probleem wat ik heb met de nieuwe regeling is dat het allemaal nogal compromisloos is. In een keer van niks naar alles, dit riekt naar zakkenvullerij en een hele branche wordt er door om zeep geholpen.

Daarbij ben ik het ook niet eens met de leeftijdsgrens van 40 jaar. Waarom niet gewoon 30 zoals in de omringende landen?

We zullen wel zien wat het uiteindelijk gaat worden.

Ik beredeneer dit omdat ik zelf pas ben begonnen met mijn 15e met werken. Ik heb zelfs zonder diploma een baan aangeboden gekregen.

Kreeg van twee bedrijven een aanbod. Toen ik 16 was begon ik met het schrobben van de wc's. Ook voor miniumum loon ofwel bijna niks.

Dit gedaan en daar mijn eerste auto van gekocht.

Hoe ik het ook went of keer ik snap niet dat er werkelozen zijn in nederland. Ik zit nu in de IT en heb een goed loon, ik zal zelfs nooit om loonsverhoging vragen, ik zeg altijd als ik het krijg, enkel en alleen als het ook betaalblaar blijft, ik vind zelf al snel dat ik teveel verdien.

En ben ook daar begonnen met 350 euro per maand.

Ik zal nooit werkeloos zijn nog geen dag, want dan ga ik gewoonweg tussen de polen asperges steken of weet ik wat. Iedereen die wil kan werken ook voor minder als minimum loon. Zeker als je gemotiveerd bent, nemen ze je overal aan voor simpel werk.

Ik ken mensen die rond moeten komen van heeel weinig en een auto hebben staan, ik heb soms met ze te doen als ze iets willen kopen iets kleins en er echt lang voor moeten sparen, maar zij komen er hoeven daarvoor niet belasting vrij te gaan rijden.

En zij zijn zelfs slachtoffer van gaten in de wet in plaats van ervan profiteren.

Denk dat dat wel zal meevallen, ik kan er gewoon niet bij dat degene met 1 oldtimer vooral klagen. Omdat ze ineens moeten gaan betalen. En degene die er dan meerdere hebben veelal niet klagen en gewoonweg betalen.

Ik begrijp het niet gewoonweg omdat iedereen belasting moet betalen, iedereen moet werken, iedereen die werkeloos is gesteund word door de overheid. Hoe je het ook went of keert rijk of arm we krijgen en moeten allemaal hetzelfde.

Enkel degene die veel geld verdient heeft en gespaard kan ook een tijdje zonder ww, uitkering of wat dan ook.

Rijk of arm, elke Nederlander heeft dezelfde rechten en plichten.

Ik snap niet dat men over iets logisch eigenlijk zo moeilijk doet. En niet al het geld gaat in de wegenbouw, maar als je kijkt hoeveel geld er de laatste tijd in de wegenbouw is gegaan, dan snap ik het volkomen.

Ik heb twee autoos en vijf motorfietsen . Voor de autoos betaal ik gewoon belasting en voor drie motoren ook en twee waren dus belastingvrij . Natuurlijk kan ik wat weg doen en misschien doe ik dat ook wel alleen zijn de twee belastingvrije motoren weinig meer waard . Heb ze al eens proberen te verkopen maar kan ze dan net zo goed weggeven zoveel leveren ze nog op . Vind het alleen jammer dat ondanks dat ik weinig kilometers per jaar rij zoveel belasting moet betalen . Een heleboel mensen met een voertuig betalen minder belasting maar maken wel meer kilometers dan mij . Maar ach ik kan het gelukkig nog wel betalen dus ga ik ook niet klagen...........

Terug
Naar boven